Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Befordran inom HV
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Bruun
QUOTE (Lt. Payne @ Sep 9 2003, 12:40 )
Kan inte svara dig just nu, sitter på jobbet. Ska kolla hemma ikväll.
Kommer dock ihåg att det var utformat som ett diplom ungefär.

Men, ställ krav på chefen  smile.gif  det har han betalt för.

Sen e det väll det här med befattningspeng.
Som inte heller är enorm men principielt.
valiant
QUOTE (Lt. Payne @ Sep 9 2003, 10:36 )
QUOTE (Bruun @ Sep 9 2003, 11:10 )
Är det några speciella papper man ska skriva på när man blir plut C?
För att allting skall vara i sin ordning eller räcker det att få det muntligen från komp C?

Ska det skötas ordentligt ska du ha ett skriftligt förordnande.
I många fall är det en muntligt överenskommelse. (tyvärr).

Du skall ha ett skriftligt förordnande , dvs ansök till Chefen MD grupp, denna skickar sedan detta på remiss till din Batch ochKMompch, tillstyrker dessa , kommer förordnandet i Md grupporder , där det står svart på vitt.

Inom Mds är det kan ges följande ex.

Du har arbetat dig upp ex från Grpch och är nu ex påtänkt som Plutch, du går nu TU1 plutch, efter avklarad kurs ansöker du till Ch Md Grupp om Fk grad och tillträder din befattning. Efter 4 år i denna befattning väl meriterad , går du Plutch TU2 (observera att denna klaras inte av med automatik , när jag och HeHo gick denna flunkade mer är 4 st) när du är godkänd i denna , skall du också gå Plut strid, efter godkännande i detta ansöker du till Ch MDS gruppen om Lt grad enl ovan.

Förr fick man ett diplomliknande dokument varje år om omförordnande, detta har man tagit bort , i alla fall inom SSG
(Södra Skånska Gruppen , eller som HeHo säger Södra Skånska Guppet - Ett farthinder i verksamheten !

En annan sak om de streck och stjärnkåta, för ett antal år sedan agerade elake HeHo och stygge Valiant, kollade graderna på dåvarande kompaniet mot vad som fanns hos MD gruppen det visade sig att 50% hade befodrat sig själva , bla fanns det hos oss en unik varelse , denna var Fk och tillika militärpolisfallskärmskustattackdykare, han hade på slutet en basker som han stukade på fel håll - Hujedamig !

- Oh what a wonderul world !

-Valiant-
SSN
[qoute]militärpolisfallskärmskustattackdykare[/qoute]

[OT)hahah fan trodde vi var ensamma om en sån......seriöst han hade gjort allt... sa han...sen kom killen med pistol hölster på en skjutning och i detta hölstret fanns det en colt replika med knallpulver "skott"............. bong.gif [/OT]
Fk_Eriksson
Jag tycker att regler osv runt detta med befodran inom Hv är tämligen klara men tyvärr så sköts det kanske inte korrekt i alla lägen vilket jag tycker är trist...

Samma sak gäller de som "befodrar sig själva" - det är också ett gissel som vi måste motarbeta - ligger på respektive chef att styra upp sådant.

Min syn på grader inom Hv är för det första att det skall följa gällande regler osv men sedan tycker jag inte att man skall bära en grad om man inte har motsvarande befattning - det skapar bara förvirring i ledet.

En pluton med en herrans massa streck och stjärnor både här och där gör ingen glad, hur skall man kunna veta vem som är chef osv? - Det ser inte heller speciellt seriöst ut för en utomstående med en sådan blandning och det är något som är fruktansvärt viktigt för Hv, vi måste tänka på hur omgivningen uppfattar oss!

Jag har gått den långa vägen inom Hv, började som soldat och har ramlat uppåt steg för steg och är numera plutch - har aldrig satt på mig några gradbeteckningar i förtid, snarare tvärt om. Efter att gått i befattning samt genomfört de kuser som krävts och de kurser osv som jag ansett mig behöva själv osv har jag sedan fått förordnandet osv. Varje gång har det slutat med att jag blivit beordrad att sätta på mig gradbeteckningarna av närmast högre chef och då gör jag det men inte förr...
Kan tillägga att jag inte accepterat något av stegen utan att först prata med de soldater som jag skulle leda - det var de som fick sista ordet i frågan för det är de som bäst vet om man passar eller inte. Skulle aldrig för mitt liv ta på mig en chefsroll om det inte var förankrat hos de som skall ledas!

Jag tycker att Hv skall använda grader som ett verktyg och inget annat - graden skall spegla befattning. Då blir det mycket lättare att avgöra vem som är chef osv, framförallt om man inte känner personerna i fråga. En "upprensning" när det gäller grader gör också att vi får ett förband som ser klart seriösare ut vilket som sagt är otroligt viktigt för vår "marknadföring".

Detta med marknadföringen är något som vi måste ta tag i och det ordentligt - vi kan inte tillåta att vissa personer använder Hv som sin lilla hobby där de kan "leka" soldater, officerare osv. Bort med alla som jagar gradbeteckningar, alla som vill leka rambo och hänga på sig en massa "häftig" utrusning osv!

Vi skall bära tilldelad utr och mtrl - inget annat! - Saknar man något får man motivera detta och se till att man får det tilldelat! Så länge vi har dessa "hobbysoldater" inom Hv kommer vi att ha fruktansvärt svårt att höja statusen på oss själva och vårt anseende från utomstående.

Självklart skall man anpassa sig efter uppgiften osv men vi får inte släppa på UniRa - Det är förödande för oss med enheter som inte ser enhetliga ut!

Ficklampa, kniv, kompass och annan mtrl skall man absolut skaffa efter eget behov och intresse men utr och mtrl som bäres och hör till uniformssytem och stridsutrustning måste vara enhetlig inom enheten! - Vill ni ha t ex knäskydd då får ni se till att ni får ut det till hela enheten, det är upp till ansvarig chef att styra upp detta!

Många motiverar sina avsteg från reglemente osv med att de vill ha bästa möjligha utr och mtrl vilket jag tycker är helt rätt men vi måste inse att vi är soldater i hemvärnet och då även representanter för detta. Var och en av oss är faktiskt en ambassadör och reklampelare för Hemvärnet - se till att leva upp till den rollen också för det hör till!

Vilket tror ni ser bäst ut för en utomstående?

En enhet där utr varierar allt ifrån tilldelad till extremt avancerad med egen stridssele, ryggsäck, kängor osv osv
Eller en enhet där alla bär enhetlig, tilldelad utr utan utstickande avsteg

För mig är svaret givet...

Så länge individen sätter sig själv främst inom organisationen kommer det att gå fruktansvärt tungt att höja statusen på Hemvärnet och folks syn på oss, vi skall absolut jobba för att få rätt utr osv men då gå den långa vägen även om det innebär frustration osv - gör vi det inte binder vi ris till vår egen rygg.

Mvh /Stefan
knaZen
Jag har hört att det är "bättre" att gå FBU's befodringskurser.
Det ultimata är dock yrkesofficers/reservofficer.
Jag personligen tänker välja FBU's alternativ, de ska vara riktigt bra har jag hört, jag tror på dom.
SSN
@ stefan

Det du säger har tagits upp i en heldel andra trådar, tror ditt inlägg( i varje fall slutet) passar bättre här t ex http://forum.SoldF.com/in...40&#entry135204

Inget personligt tror bara det passar bättre där smile.gif

SSN alias OT kungen
Fk_Eriksson
Har skrivet delar av inlägget i det utpekade forumet - tack för tipset!

Mvh /Stefan
PLUTCH
"Hemvärnet väljer sina chefer"? Hv är inte Israleliska armén! Det kan vara så på vissa håll i detta avlånga land men det ska inte vara så. Det ska styras vi olika råd. Hemvärnet är en förening och man tillser sina chefer precis som man tillser en ordförande i villken förening som helst. För övrigt så behöver man inte gå kurser för att bli grpch eller plutch, hade du någon av dessa befattningar under din värnplikt är det bara att köra vidare på dessa, om de är vakanta och du är duglig. Om det var länge sedan du gjorde värnplikten kan det vara lämpligt att gå kurser ändå för att skava bort ringrostigheten, men det är absolut ingen nödvändighet. camo.gif

SLUT!
FRÅGOR?
VERKSTÄLL!
KD803
QUOTE (PLUTCH @ Feb 19 2004, 01:42 )
För övrigt så behöver man inte gå kurser för att bli grpch eller plutch, hade du någon av dessa befattningar under din värnplikt är det bara att köra vidare på dessa, om de är vakanta och du är duglig.

Så kanske det är på vissa ställen. Inom Livgardesgruppen får du dock finna dig i att gå grupp- och plutonchefsutbildningen oavsett tidigare utbildning. Däremot kan du upprätthålla befattningen tillsvidare i väntan på nästa kurstillfälle.
Capt
PLUTCH...
Läs HvH!
Hemvärnet väljer INTE sina chefer.
Hemvärnet är INTE en förening.

FFS 2000:6 och FFS 2001:4
"Befäl i allmänna Hemvärnet SKALL förordnas av chefen för militärdistriktet eller, efter hans bestämmande, chef för militärdistriktsgrupp"...
Samt...
..."Innan ett hemvärnsbefäl förordnas skall YTTRANDE inhämtas från berört hemvärnsråd"

D.v.s...
Man väljer inte sin chef!
Det är rådet, och inte någon förening, som YTTRAR sig i samband med förordnande.

SLUT!
FRÅGOR?
VERKSTÄLL!
laugh.gif
Sgt 1cl HuggyBear
Undran.
Ponera att en person ansluter sig till Hv efter ett par år ute i det civila mörkret och all militärkunskap är inte "up to date" men han har grad sen vpl.
Anta att han får gå som vanlig "lasse i ledet" (menig) inom Hv.
Vad bär han på kragspegalarna ???
Sin grad som han har rätt till och Hv
eller bär han bara Hv ?

Han har ju de facto grad !
navy2.gif blink.gif
Ragulin
Han behåller sin grad. BTW: Har diskuterats förr.
Sgt 1cl HuggyBear
Skall söka upp dessa trådar.
En fråga som väcks direkt hos mig är.
Är inte detta ett potentiellt problem ?
Ponera en furir leder gruppen han har två serganter under sig som meninga.
Ber om ursäkt om deta diskuterats tidigare.
Fk Satan
QUOTE (Peregrinus @ Apr 22 2004, 08:32 )
Skall söka upp dessa trådar.
En fråga som väcks direkt hos mig är.
Är inte detta ett potentiellt problem ?
Ponera en furir leder gruppen han har två serganter under sig som meninga.
Ber om ursäkt om deta diskuterats tidigare.

Varför skulle det vara ett problem? Det är inte graden som styr, utan det är din befattning. Det finns exempel där tf. kompch har varit Fu eller Sg. och där det har funnits soldater som varit kn. dock ett extremfall men det har funnits.

I min grupp är vi en stor samling människor med stora spridning av våra kunskaper. Vi har en bilmekaniker, en narkossyrra, en möbelhandlare, en systemvetare, en bygging. bl.a. och alla dessa har olika grader sedan sin GU och olika befodringskurser. Vi kör med principen att bästlämpad för stunden är Chef, finns det inte ngn lämpad så är ordinarie C chef. och vi ägnar stor tid till att prata igenom uppgiften vi ska lösas när det finns tid för det. finns det inte tid så bestämmer chefen det hela och vi andra litar på chefen. Sedan spelar det ingen roll ifall chefen är Mj eller mening. bäst lämpad för stunden är chef!
C 2.a pjäs
QUOTE (Fk Satan @ Apr 22 2004, 09:31 )
Varför skulle det vara ett problem?

Vi kör samma system i min grupp. Däri finns tre värnpliktiga furirer och en hemvärnsfurir. Ingen av de värnpliktiga furirerna känner för att vara stf, utan den utbildade ihemvärnet sköter detta. Till allas glädje. navy2.gif
Sir Vival
Stämmer detta?
"Hv" förordnar endast i befattning och denna befattning är kopplad till en viss grad, dvs att förordnandet inte är en befodran och graden edast anger tjänsteställning.

Exempel:
- Muckar som menig.
- Blir ordinarie hv-man.
- Efter utb förordnas i bef som grpch.
- Efter utb + 4år förordnas i grad som Sg.
- Väljer att återvända till "riktiga" FM, men är då åter menig???
Kimster
Vadå återvända ? ...hur "återvänder" man till FM utan att bli officer eller jobba i utlandsstyrkan ?

jag ser då inga sätt efter att man muckat.
Som BFA vet jag att de bruka ta grad efter ens kompetens eller den de har i HV.
Sir Vival
QUOTE (Kimster @ Jul 11 2004, 16:57 )
Vadå återvända ?  ...hur "återvänder" man till FM  utan att bli officer eller jobba i utlandsstyrkan ?

jag ser då inga sätt efter att man muckat.
Som BFA vet jag att de bruka ta grad efter ens kompetens eller den de har i HV.

Tja... Det vore väl ingen orimlighet om man har en viss kompetens som efterfrågas i ett krigsförband. Lika väl som man kan byta mellan olika tjänstegrenar inom FM, så går det att skifta tillbaka från Hv - bara en fråga om att förbandschefen är intresserad nog att begära dispositionsrätten för personen i fråga.

Men min fråga rörde egentligen inte detta, utan om Hv förordnar i befattning eller befordrar i grad.
Axial
QUOTE (Sir Vival @ Jul 11 2004, 16:09 )
Stämmer detta?
"Hv" förordnar endast i befattning och denna befattning är kopplad till en viss grad, dvs att förordnandet inte är en befodran och graden edast anger tjänsteställning.

Men min fråga rörde egentligen inte detta, utan om Hv förordnar i befattning eller befordrar i grad.

Jag vet inte hur det är för andra men jag blev iallafall befordrad till sergeant från furir i hemvärnet och inte endast förordnad i tjänsteställning. Befordringen skedde skriftligen från chefen för dalregementsgruppen.

EDIT: bättre ordval samt tillägg av ett citat och lite text.
Hans Engström
Du belv alltså degraderad? Vad hade du gjort för fel då?
Fk Satan
Förordnande är ifall man har en lägre grad för den uppgift man är tänk att sköta. Exempelvis kan en Furir bli komp.C då upphöjs han till Lt. Då är det en förordnande grad. jmf när man åker på utlandstjänst, då kan man oxå få högre grad under själva missionen, detta är vanligt hos de som åker ner på civilkompetens.

Efter ett tag kan denna furir bli befodrad till Lt av C För MD-gruppen. Efter att han genomgått kurser osv. Han kanske även blir befodrad till Kapten efter ett antal år som kompch.

På samma sätt kan en mening som blir grpch får ett förordnadgrad som furir, För att sedan bli befodrad till furir. På samma sätt kan en furir som blir plutch få en förordnad till fänrik ifall han blir plutch.
"IX"
Så vitt jag förstår gäller fortfarande de befälskategorier som listas i Svensk Soldat 1983, och är:

Yrkesofficer: Fk -> General
Reservofficer: Fk -> Mj
Värnpliktsofficerare: Serg -> Kn
Värnpligtiga(gruppchefer?): Krp -> Öfu
Hemvärnsbefäl: Fu -> Mj

För att återkoppla mot diskussionen om "officer i hemvärnet" innan i tråden. Enligt mitt sätt att se det innebär att man inte kan bli officer i hemvärnet utan är det när man kommer dit eller genomför YOP, ROP eller FBU:s befordringsutbildning till minst serg, under sin tid i hv.

Gäller fortfarande Svensk Soldat 1983 i detta avseende då detta ej behandlas i utgåvan från 1994?

(Ursäktar för ev mindre felaktigheter då jag ej har boken med mig på jobbet)
Fk Satan
QUOTE ("IX" @ Jul 12 2004, 15:19 )
För att återkoppla mot diskussionen om "officer i hemvärnet" innan i tråden. Enligt mitt sätt att se det innebär att man inte kan bli officer i hemvärnet utan är det när man kommer dit eller genomför YOP, ROP eller FBU:s befordringsutbildning till minst serg, under sin tid i hv.

MAn kan bli befodrad inom Hv utan att gå kurser hos FBU. Bl.a. genom att göra kurser vid HvSS, Samt för trogen tjänst kan man bli befodrad.

Exempelvis ifall man läser till plutch så blir man befodrad till Fänrik. Läser man till kompch blir man befodrad till Lt. Utifrån detta kan man bli befodrad inom egen kompetensnivå. Då skall man ha gått i befattning i minst 4år (olika för olika befattningar) samt genomfört vissa kurser. Så befodran inom Hv är fullt möjlig.

Från Handboken för Hemvärn del2 sid11
Förordnande i befattning som krigsplacerad chef får i undantagsfall ske innan
kompetensgivande utbildning är (helt) genomförd.

Utnämning i grad får ske först då krigsplacering i befattning och för befattningen
fastställd, kompetensgivande utbildning och tjänstgöring är genomförd.

Utnämning i högre grad inom egen kompetensnivå får ske först efter väl vitsordad
tjänstgöring i befattningen och genomförd, godkänd kompetensgivande utbildning.

Reservofficerare och värnpliktigt befäl inplaceras, efter genomförd introduktionsutbildning,i kompetensnivå och grad som motsvarar tidigare genomförd militär befälsutbildning.
"IX"
MAn kan bli befodrad inom Hv utan att gå kurser hos FBU. Bl.a. genom att göra kurser vid HvSS, Samt för trogen tjänst kan man bli befodrad.

Att man kan bli fk, lt, kn eller mj genom att gå lokala kurser eller på HVSS är jag fullt införstådd med (och sett variabla resultat efter genomgången kurs...) men min fråga kvarstår angånde Svensk Soldat 1983 och om förhållandet officerare och hemvärnsbefäl...
KalleSWE
ATT: Sir Vival

Graden inom Hv är kopplad till befattningen och inte som för övriga FM efter utb.ståndpunkt

Pattberg och Nareus rules bong.gif
Fk Satan
QUOTE (KalleSWE @ Jul 12 2004, 21:22 )
ATT:  Sir Vival

Graden inom Hv är kopplad till befattningen och inte som för övriga FM efter utb.ståndpunkt

Då kan man genast ställa frågan Utlandsstyrkan, hur är det med graderna där? biggrin.gif

Är det befattning eller utb. ståndbunkt som styr graden?

Jag kunde inte låta bli att komma med denna fråga, en favorit när det blir tal om Hv och grader osv. Personligen anser jag inte att man kan dra en organisation med 55000människor över en kant. Dock är jag otroligt medveten om att vissa individer har suttit för länge på samma stol utan att få ngn kompetenshöjande utbildning, alternativt blivit utbytta. Men detta problem är tyvärr ngt som Hv kommer att få dras med otroligt länge. Ifall man inte skärper kraven med ngn form av KFÖ för SAMTLIGA inom vissa intervaller och de som inte längre passar för sin uppgift får byta plats.
Uttern
QUOTE (KalleSWE @ Jul 12 2004, 20:22 )
ATT:  Sir Vival

Det är delvis riktigt.

Om du slutar i din befattning så behåller du graden.

Uttern
Sir Vival
QUOTE (Hans Engström @ Jul 12 2004, 14:02 )
Du belv alltså degraderad? Vad hade du gjort för fel då?

Frågar du mig?

Edit:
Vi får nog starta en omröstning om vad som gäller, verkar som en svårknäckt nöt.
LeadHead
Frågan har aktualiserats även för mig på sistone (är vpl fk och spelar i hvmusikkår).

Som tur är så uppstår problemet f.n. bara i form av småpikar vid musikframföranden tillsammans med en grupp människor som annars är totalcivilister (och tror att endast personal på befattning som förordnas till officers grad ska bära denna) men jag vill gärna ha det utrett för den händelse att jag får lust att kriga till det, går in som extra hemvärnsman och möter någon "här bär vi grad efter befattning..."-fanatiker som rimligen måste finnas i varje genomsnittlig hvbat...? biggrin.gif

Hur bemöter man någon som kommer med att "Jag vet att det har varit så men numera har man inte med sig grad från GU in i hemvärnet..."?

Jag har (utan att möta större protester, då hade jag gett mig direkt, jag är ingen envis åsna på sånt) kvar min enda stjärna med hänvisning till bint (vad står det för, avser sekrtr?) på MDG 63, den praxis jag känner till och att jag inte har sett något skrivet som styrker motsatsen, men så är det ju inte heller någon som bryr sig speciellt mycket där jag är nu... smile.gif

Och innan kommer med sura miner: Ja, jag vet att det inte sitter i vad man har på axeln (och allra minst ljuder det fk-mässigt efter 15 mån av ak-musik istället) men det är trots allt något som jag personligen är stolt över att ha uppnått (jag gick igenom mina mörka stunder, tro mig).
I vilket fall som helst så känns det inte rätt att gå som menig, snarare serg då det är den sista grad jag tjänstgjort i, men då jag faktiskt är fk enl. samma ordning så är ju serg egentligen inte mindre fel än menig. - Därför envisas jag. smile.gif

Är det ingen som vet vad som verkligen gäller och kan hänvisa till ev. relevant
skrift, reglemente, FFS, whatever...?

Jag får intrycket av att det är väldigt mycket åsikter som "han behåller sin grad sen GU) och "I hemvärnet har man självklart grad efter befattning".
The Swede
Generellt i Hemvärnet gäller följande:

HvH Del 2 sidan 11:
Reservofficerare och värnpliktigt befäl inplaceras, efter genomförd introduktionsutbildning,
i kompetensnivå och grad som motsvarar tidigare genomförd militär befälsutbildning.
Chef militärdistriktsgrupp samt driftvärnschef beslutar om ytterligare
kompetensutbildning erfordras.

Om det finns speciella regler för hemvärnsmusiken vet jag inte men det framgår en del i HvH Del 5.
HvH finns för nerladdning HÄR.

The Swede HV.gif
LeadHead
Jodå, HvH 2 och 5 har jag lusläst. Jag tänkte mer på om det skulle finnas reglerat någon annanstans.
Det känns lite som om det måste fattas en del faktiska beslut på området då det verkar vanligt med folk som hävdar motsatsen...?

Alla ni som hävdar att man ska bära grad efter befattning, vad stödjer ni er på egentligen?
Nu menar jag inte logik och argumentation för den ståndpunkten. Den förstår jag, om än jag inte håller med om dess riktighet. Vad jag undrar är, vilket reglemente eller vilken order (från vem?) hänvisar ni till?
fencer62
QUOTE (LeadHead @ Sep 19 2004, 22:55 )
Jodå, HvH 2 och 5 har jag lusläst. Jag tänkte mer på om det skulle finnas reglerat någon annanstans.

På din Militärdistriktsgrupp finns ett utbildningskort för var och en som tillhör det aktuella MDG:et oavsett om denne är Hv eller avtalspersonal/musiker. På detta kort står angivet vilken grad du har i Hemvärnet och således vilka gradbeteckningar du skall använda. Om du är fänrik och tjänstgör som "vanlig" musiker är skillnaden bara den att du inte behöver göra fler timmar än vad befattningen anger, men du får givetvis inte heller några andra ekonomiska förmåner än vad som tillkommer gemene man. HV.gif
The Swede
QUOTE (LeadHead @ Sep 19 2004, 22:55 )
Det känns lite som om det måste fattas en del faktiska beslut på området då det verkar vanligt med folk som hävdar motsatsen...?

Alla ni som hävdar att man ska bära grad efter befattning, vad stödjer ni er på egentligen?
Nu menar jag inte logik och argumentation för den ståndpunkten. Den förstår jag, om än jag inte håller med om dess riktighet. Vad jag undrar är, vilket reglemente eller vilken order (från vem?) hänvisar ni till?

HvH Del 2.
Hur många fler svar behöver du?
Hemvärnshandboken (HvH) är det reglemente som styr i stort sett allt inom Hemvärnet.
I övrigt är det som fencer62 säger, kolla med din MD-grupp.

The Swede HV.gif
Coqrouge
Det finns ännu värre fall.
Jag gick kompanichefskursen på HvSS då var det en av deltagarna som redan var kompanichef och han hade över huvudtaget inte ens gjort lumpen.
Det enda militära utbildning han fått någonsin var den kurs han nu gick dvs kompanichefskursen.
Hemvärnet väljer ju sina chefer...
Godnatt
Lägg ner hv i den form det har idag och skapa en militär organisation istället...
larsev
QUOTE (Bulldozer @ Sep 9 2003, 13:12 )
Själv är jag Vpl/Fk. Har gått Plutchkurs HvSS. Varit förordnad Fänrik och plutch i HV 1993-94. Är alltså (har varit?) Fänrik både i "vanliga" armén och inom HV.

Skall in i HV igen detta år. Går grundkursen om några veckor (Andra gången, men inte mig emot). Skall jag då uppträda som menig eller skall jag låta stjärnan sitta kvar på 90:an till någon påstår motsatsen? Inom "övriga" försvarsmakten behåller man alltid sin grad utom vid internationell tjänst.

Jag har nog redan bestämt mig, men vore kul med kommentarer från forumet. Till saken hör att jag inte har befattningen klar i mitt kommande förband. Det löser vi efter att all formalia är klar.

Du behåller din grad. laugh.gif
FkN
Fick idag HvSS preliminära kurskatalog för 2005. Så här står det där:

dxl
Altså i HV så styr inte det du har på kragen eller på mössan.
Det som bestämmer vad du har för befattning är de som är "över" dig och inte minst de soldater som du ska leda.

Och inte minst det som bestämmer hur soldater i HV tilltalar dig är verkligen inte det du har på kragen utan den kompetens eller brist på kompetens som du uppvisar.
patgb203
Som jag tolkat det finns det inget som heter Hemvärnsofficer.

I Hemvärnet blir man Hemvärnsbefäl. Detta innebär att man är befäl med officers tjänsteställning om man är fänrik och uppåt. Den dag man slutar som plutonchef skall man mista sin grad och kan inte ta med sig denna in i en ny befattning som t ex gruppchef. Detta fungerar säkert inte i praktiken, men så borde det vara.

Är man däremot KB/PB utbildad fänrik är man vpl officer och kan således ta med sin grad oavsett vilken befattning man har. Sedan är det ju en omdömesfråga om man tycker det är lämpligt att gå runt som HV-man med fänrikskragspeglar. I min mening skapar detta bara förvirring och det är i så fall bättre att bära kragsspeglar som motsvarar roll/befattning.

I Hemvärnet är alltså graden knuten till befattningen/rollen.

En officer är däremot någon som förordnats enligt beslut av myndighet kopplad till utbildningsståndpunkt och denna grad är knuten till personen oavsett vilken roll/befattning man har och kan endast förloras genom ett nytt myndighetsbeslut.
larsev
QUOTE (Särimner @ Mar 20 2003, 12:43 )
Jag har tydligen klivit in direkt från introduktioneutbildningen och blivit tillfrågad om jag vill bli GB. Är skeptisk till hur detta går till om jag säger så...

Är inte så konstigt om du är GB utbildad genom GSU. Du har då redan den efterfrågade utbildningen samt har färdigheter att leda trupp. biggrin.gif
LeadHead
QUOTE (patgb203 @ Sep 24 2004, 12:07 )
Som jag tolkat det finns det inget som heter Hemvärnsofficer.

I Hemvärnet blir man Hemvärnsbefäl. Detta innebär att man är befäl med officers tjänsteställning om man är fänrik och uppåt. Den dag man slutar som plutonchef skall man mista sin grad och kan inte ta med sig denna in i en ny befattning som t ex gruppchef. Detta fungerar säkert inte i praktiken, men så borde det vara.

Är man däremot KB/PB utbildad fänrik är man vpl officer och kan således ta med sin grad oavsett vilken befattning man har. Sedan är det ju en omdömesfråga om man tycker det är lämpligt att gå runt som HV-man med fänrikskragspeglar. I min mening skapar detta bara förvirring och det är i så fall bättre att bära kragsspeglar som motsvarar roll/befattning.

I Hemvärnet är alltså graden knuten till befattningen/rollen.

En officer är däremot någon som förordnats enligt beslut av myndighet kopplad till utbildningsståndpunkt och denna grad är knuten till personen oavsett vilken roll/befattning man har och kan endast förloras genom ett nytt myndighetsbeslut.

Hmm... Är det inte just begreppet "förordnad" som innebär att man är befäl med en viss grads tjänsteställning?

De hv-befäl som enligt tabellen sedan blir befordrade, borde inte de också behålla sin grad oavsett vad som händer?
Hans Engström
För att förvirra ytterligare så finns det ju inget som heter värnpliktig officer längre, värnpliktigt befäl ska det minsann vara.

För en gångs skull så känns frågan rätt viktigt (eftersom jag just nu går kompanichefskursen på HVSS).

Att jag kunde bli löjtnant via FBU är jag på det klara med, och att den graden alltid finns kvar likaså. Men nu blir jag befordrad till löjtnant när jag förordnas som kompanichef. Jag blir sedan (efter 4 år och några kurser) befordrad till Kapten (allt enligt HvH 2001 del 2).

Ponera att jag slutar i Hemvärnet och, på grund av mina lysande soldategenskaper ;) blir krigsplacerad i en lämplig befattning (kanske C Trosspluton eller dylikt, är ju kvm från början). Är jag kapten då, eller återgår jag till fänrik?

Vilken reglemente reglerar egentligen befordran inom FM?
FkN
QUOTE (dxl)
Altså i HV så styr inte det du har på kragen eller på mössan.
Det som bestämmer vad du har för befattning är de som är "över" dig och inte minst de soldater som du ska leda.

Och inte minst det som bestämmer hur soldater i HV tilltalar dig är verkligen inte det du har på kragen utan den kompetens eller brist på kompetens som du uppvisar.

Diskussionen handlar inte om det heller. Jag är väl medveten om hur det fungerar inom Hv, att folk inte springer runt och titulerar varandra med grader hit och dit.

Fråga var ju snarare hur befodran sker, hur det styrs, och i fall den ändras om man byter till en "lägre" befattning.

Hörde faktiskt en rätt hyfsad minnesregel på en kurs jag gick i våras. Ledar-/chefsskap inom Hv definieras på detta sätt.

Tre U.

U = Utsedd
U = Utbildad
U = Utvald
fencer62
QUOTE (Hans Engström @ Sep 25 2004, 18:08 )
Vilken reglemente reglerar egentligen befordran inom FM?

Intressant fråga såtillvida att det inte finns något enskilt reglemente som "styr allt".

När det gäller befordran inom Hv så är det ju HvH som reglerar vilka förkunskaper man skall ha till den befattning som är aktuell. När man har dessa förkunskaper så förordnas man till befattningen och utnämns till den grad som är kopplad till befattningen ifråga.

Avtalpersonal, dvs. lottor, bilkårister m.fl. har egna föreskrifter om befordran och detta regleras i FFS 2000:4.

Om inget annat bestäms av C MD-grp så behåller man sin grad även om man senare får en lägre befattning. Givetvis får man i det fallet inte några förmåner utöver det som den lägre befattningen medger, men man behöver heller inte göra fler timmar än dito. HV.gif
Hans Engström
Fast styr dokumentet för HV (dvs HVHandboken) använder just ordet befordras vilket är samma som jag (som då det begav sig blev värnpliktig officer) hörde när jag blev fänrik (alltså befordras). Idag har jag förstått att värnpliktig befäl för sina stjärnor när dom utnämns till fänrikar.

Kul det här biggrin.gif
LeadHead
För att återgå till min tidigare frågeställning:

"The truth is out there. - But where?"

Även om de flesta med den minsta auktoritet som har uttalat sig här verkar anse att man behåller sin grad när man går in i HV så hjälper det inte mot de som påstår att "nej, det där har ändrats" eftersom ingen part kan hänvisa till något entydigt dokument som talar om hur det är, punkt. 7.gif

Det där med utbildningskortet kan mycket väl vara formellt korrekt (och jag har inte kollat) men med tanke på att jag stod kvar som hvmusiker och hv-ungdom tills alldeles nyligen så känns det inte som att det vore ett tillförlitligt sätt att ta reda på hur det ska vara.

HvH säger: "värnpliktigt befäl inplaceras, efter genomförd introduktionsutbildning,
i kompetensnivå och grad som motsvarar tidigare genomförd militär befälsutbildning."

Men är detta påstående analogt med att man behåller den grad man har sen tidigare tjänstgöring? Jag tycker att uttalandet lämnar ganska mycket tolkningsmån åt båda hållen.

Som jag resonerar: Min grad i Försvarsmakten är fast oavsett vilket förband jag tjänstgör vid (frånsett ev. befordran pga. ny utbildning/befattning).
Det enda undantaget jag känner till är Utlandsstyrkan där man som icke yoff/roff kan (mest troligt kommer att) få lägre grad efter befattning men det är ju allmänt känt och står säkert officiellt någonstans.
Armén är en del av Försvarsmakten och Hemvärnet är en del av Armén.

Mitt problem med formuleringen i HvH är att den får det att låta som om Hemvärnet på något sett skulle vara frikopplat/speciellt från den övriga organisationen, dvs. att en persons formella kompetens och utbildningsståndpunkt på något sätt ska omprövas när man går in i ett hemvärnsförband. Tanken framstår som lätt absurd om man tittar på vissa exempel (ex. komch utan GU) i diskussionen ovan.
Sir Vival
@ Leadhead
"värnpliktigt befäl inplaceras, efter genomförd introduktionsutbildning, i kompetensnivå och grad som motsvarar tidigare genomförd militär befälsutbildning."

Det ser inte jag som om det skulle finnas några oklarheter med - du går in i en nivå som motsvarar din tidigare utbildningsnivå/grad.
Är du utbildad plutonchef och har fänriks grad så blir du det samma i Hv och om du är plutonchef med löjtnants grad så blir du detsamma i Hv.
Boston
QUOTE (Sir Vival @ Sep 27 2004, 12:49 )
@ Leadhead
"värnpliktigt befäl inplaceras, efter genomförd introduktionsutbildning, i kompetensnivå och grad som motsvarar tidigare genomförd militär befälsutbildning."

Det ser inte jag som om det skulle finnas några oklarheter med - du går in i en nivå som motsvarar din tidigare utbildningsnivå/grad.
Är du utbildad plutonchef och har fänriks grad så blir du det samma i Hv och om du är plutonchef med löjtnants grad så blir du detsamma i Hv.

Så vida det finns lediga befattningar, och att du är lämplig. Bara för att du är vpl fänrik som du blev för ex. 10 år sedan betyder inte att du kan räkna med att få samma befattning i Hv. Inte hos mig ialla fall..
Jag bedömmer personen inte graden, som jag skrivit tidigare i denna tråd så ber jah nya att inte sätta på sig sin grad i början för att lättare smälta in i gänget. Detta funkar mycket bra tycker jag och även mina gubbar i kompaniet oxå för den delen.
Sir Vival
QUOTE (Boston @ Sep 27 2004, 16:01 )
@ Leadhead

Så vida det finns lediga befattningar, och att du är lämplig. Bara för att du är vpl fänrik som du blev för ex. 10 år sedan betyder inte att du kan räkna med att få samma befattning i Hv. Inte hos mig ialla fall..
Jag bedömmer personen inte graden, som jag skrivit tidigare i denna tråd så ber jah nya att inte sätta på sig sin grad i början för att lättare smälta in i gänget. Detta funkar mycket bra tycker jag och även mina gubbar i kompaniet oxå för den delen.

Det var "liksom" inte det jag svarade på - utan endast tolkningen av texten ur HvH.
Boston
QUOTE (Sir Vival @ Sep 27 2004, 16:20 )
@ Leadhead

Det var "liksom" inte det jag svarade på - utan endast tolkningen av texten ur HvH.

jag förstod ditt svar, men mitt var nog mer vad som kan bli verklighet, även om boken gäller teoretisk, så kan verkligheten bli annan praktiskt..
larsev
@ Leadhead

Som sagt... Är du värnpliktig fänrik så är du fänrik även inom HV, men du kanske ändå måste ta order av en furir beroende på om han/hon är din chef eller inte. B)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.