Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Befordran inom HV
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
johanp
QUOTE (Rickard N @ Jan 2 2008, 01:25 ) *
Var i det övre citatet skriver du att en hv-ip-gruppchef inte är att likställa med hv-plutchef?

Läs mitt längre inlägg under det så framgår vad jag menar med all önskvärd tydlighet - samma utbildning för IP Grp Ch och HV Plut Ch - även fast det är olika befattningar som funkar på olika sätt! Jag tycker inte att tjänsterna är identiska eller ens lika utan att de två är likställda vad gäller krav på tidigare utbildning, engagemang och förmåga.

QUOTE (Rickard N @ Jan 2 2008, 01:25 ) *
Att ha två grupper om 4 personer i varje går att genomföra övningar med om man skall träna befälsgång och sådana saker. Det har gjorts i många år på andra ställen än hv. Jag har själv varit en hel pluton när kaptener skall lära sig truppföra kompani. Allt beror på VAD det är man skall öva. Kan man öva tagande av hela kvarter med 8 man, nej förmodligen inte om man skall ha röd tråd och hela den skiten. Kan man öva tagande av kvarter med 8 man för att träna order och befälskedja, helt klart.

Klart man kan specialöva / låtsas m.m. men det är fortfarande inte en pluton du är chef över om det bara kommer åtta pers på övningarna, ingen chef kan väl vilja låtsas att man har soldater, man vill ju ha dem fysiskt på plats och det känns som en förutsättning för att kunna titulera sig chef på en viss nivå.
Rickard N
All önskvärd tydlighet vet jag inte om jag håller med om men skit samma. Då får vi helt enkelt vara överens om att vi inte är överens. Jag har hellre en gruppchef som är kung på sitt område än en som är rätt bra på mitt den dag jag är plutonchef smile.gif
wedin
Utbildningspremie... Då jag pratar med min lokala utbgrp om utbetalningspremie efter befordranskurs vid HvSS så får jag höra två överraskningar som jag jag blir lite skeptisk till. För det första så menar man att HKV kommit med en skrivelse som säger att utbildningspremie ska utbetalas först när ALLA aktuella kurser klarats av, dvs för t ex Kompkvm kompkvkurs och stabsmedlem komp/bat och för C ledningsplut plutch kurs 1:1, 1:2 och 5. Jag trodde att det var efter färdig kurs (så som tidigare) man fick utbildningspremie!? Det andra mystiska var att det var olika belopp beroende på om man utbildades till C eller stf eller snarare nivå 6 el 7 (plut). Nå'n som har mer kött på benen angående dessa premier?!
cf112
Det stämmer som du skriver, vilket för dom flesta innebär att man får ligga ute med en hel del pengar i flera år innan utbetalningen sker. Utbildningspremien har ju varit lite plåster på såren för inkomstbortfallet man har med SGI baserad dagpenning.
Lite märkligt i det hela är att vissa utbildningar går väldigt sällan pga få sökanden som exempelvis Plutonchef 3 Insats som ställts in flertalet gånger senaste tre åren. Utan den - ingen premie för en Insatsplutonchef. Utan kurs - inga pengar.

Dessutom skall Utbildningsgruppen betala ut din premie istället för HvSS som det var tidigare, alltså från någon annans budget än skolans.
wedin
QUOTE (cf112 @ Mar 25 2008, 13:33 ) *
Det stämmer som du skriver, vilket för dom flesta innebär att man får ligga ute med en hel del pengar i flera år innan utbetalningen sker. Utbildningspremien har ju varit lite plåster på såren för inkomstbortfallet man har med SGI baserad dagpenning.
Lite märkligt i det hela är att vissa utbildningar går väldigt sällan pga få sökanden som exempelvis Plutonchef 3 Insats som ställts in flertalet gånger senaste tre åren. Utan den - ingen premie för en Insatsplutonchef. Utan kurs - inga pengar.

Dessutom skall Utbildningsgruppen betala ut din premie istället för HvSS som det var tidigare, alltså från någon annans budget än skolans.
Så var det alltså... Då kan man ju undra hur HKV (och ev HvSS) har kunnat tolka "8 § Förordning om förmåner till hemvärnsmän 1997:147 Hemvärnsmän får en utbildningspremie när de fullgjort en avtalsenlig repetitionsutbildning och när de godkänts vid en befäls- eller specialkurs inom hemvärnet" så som de nu gör?! I min värld är EN kurs en kurs och flera kurser just flera kurser.
xorc
QUOTE (Krook @ Mar 19 2003, 14:57 ) *
För att bli befordrad in Hv måste man förutom att uppfylla utbildningskraven också bli förordnad i en befattning som innebär en viss grad. Graden är sålunda knuten till befattningen. Chef MDgrp beslutar om förordnande.
Allt enligt HvH, Hemvärnshandboken.

Se mer på
Hemvärnet
alt.
Hemvärnets Stridsskola

För att bli fänrik ska man (tex.) gå plutonchefskurs och sedan bli förordnad som plutonchef.
För att sedan bli löjtnant så ska man gå några kurser till och tjänstgöra (väl meriterat) som plutonchef i fyra år. Eller också går man kompanichefskurs och fredsadministrativ kurs och lirkar till sig en tjänst som kompanichef.

/Fk Krook

För att ladda ner Hemvärnshandboken:
Fmlogs sida för HvH:n

KROOK har rätt, men kom ihåg att inom Hv är inte grad och befattning en "rättighet" utan chefer väljs av sina kamrater... Fö kan meddelas att en ny HvH är på väg bla för att "chef MD-grp" inte finns längre (sedan 2005) och att i HvSS kurskatalog finns en förteckning över de kurser som hör till respektive nivå och därmed är nödvändiga för befodran. Vissa av kurserna finns fö på andra platser än HvSS - bla ute vid förbandens utbgrp och i några fall hos FU
106
QUOTE (xorc @ Mar 29 2008, 14:44 ) *
KROOK har rätt, men kom ihåg att inom Hv är inte grad och befattning en "rättighet" utan chefer väljs av sina kamrater...

Jaså, när började man med det?
FkN
Han kanske menar:

1. Den svåger politik som finns på vissa kompanier.

2. Det är "rådet" som föreslå den person som ska ha högre befattning
(C Utb-grp tar dock beslutet)
traktorspaning
Det är nog svårt att följa sin personliga utvecklingsplan när kurser sparas bort, detta nu med utbildningspremien samt att det spökas med FMgrader i allmänhet.

Ett tips till den som skulle sälja sin Mamma för snabbt vinna stjärnor. Gå fältartistkursen, då blir du efter en vecka vitstjärne löjtis (men de vita stjärnorna skall tydligen bort enligt andra trådar på forumet)
DaRaven
Hm.. Nu dök en sådan där lustig fråga upp här, ser att det har diskuterats lite från och till här - men har inte lyckats härleda svaret.

Om du blir förordnad (tills vidare) till en tjänst som t.ex. PlutCh eller KompCh från utbildningsgruppen - trots att du inte genomfört alla kurser enligt HvSS kurskatalog. Visst katten bör du inte få tillhörande tjänstgrad förrän utbildningen är slutförd? Eller ger förordnandet i sig tillhörande grad?

För det är väl så att du inte ska få förordnadet innan kurserna är uppfyllda? Så om du ändå får det så kommer graden på kuppen?
Krook
Tidigare var det såsom du beskriver DaRaven. När jag fick en tjänst som jag inte hade utbildningen för så fick jag vänta med graden tills jag gått de kurser jag behövde. Under tiden så hade jag ett förordnande för tjänsten ändå.

/K
DaRaven
QUOTE (Krook @ Oct 1 2008, 22:37 ) *
Tidigare var det såsom du beskriver DaRaven. När jag fick en tjänst som jag inte hade utbildningen för så fick jag vänta med graden tills jag gått de kurser jag behövde. Under tiden så hade jag ett förordnande för tjänsten ändå.

/K

Ja, det är så jag antog att det funkar.. Ur något rimlighetsperspektiv smile.gif Men alltid bra att ha torrt på fötterna innan man ger sig in i en diskussion eller liknande.
cf112
QUOTE (DaRaven @ Oct 1 2008, 22:39 ) *
QUOTE (Krook @ Oct 1 2008, 22:37 ) *

/K

Ja, det är så jag antog att det funkar.. Ur något rimlighetsperspektiv smile.gif Men alltid bra att ha torrt på fötterna innan man ger sig in i en diskussion eller liknande.

I Skåne är det så.
Jag har gått på ett TF tills jag hann ikapp med utbildningarna och först då blev jag uppgraderad till Fk.

Ur HvH Del 2, sidan 11:
"Utnämning i grad får ske först då krigsplacering i befattning och för befattningen fastställd, kompetensgivande utbildning och tjänstgöring är genomförd."

/cf112
23:e komp.
QUOTE (cf112 @ Oct 2 2008, 12:51 ) *
I Skåne är det så.
Jag har gått på ett TF tills jag hann ikapp med utbildningarna och först då blev jag uppgraderad till Fk.

Ur HvH Del 2, sidan 11:
"Utnämning i grad får ske först då krigsplacering i befattning och för befattningen fastställd, kompetensgivande utbildning och tjänstgöring är genomförd."

/cf112

Det är rätt som alla säger, men med ett tillägg. Det gäller avtalspersonalen. Eftersom vi alla räknas som hemvärnssoldater så bör
det nämnas att avt.pers. utnämns i grad så fort kompetensgivande utb. är avklarad och godkänd, trots att de inte krigsplaceras i
befattning. Jo, det är sant, och helt enl. regelverket.
joppe
men o andra sidan förordnas chefer som inte har de rätta utbildningar för att förordnas så varför inte köra samma race med grader?
QUOTE (joppe @ Oct 3 2008, 00:23 ) *
men o andra sidan förordnas chefer som inte har de rätta utbildningar för att förordnas så varför inte köra samma race med grader?

Vad är rätt utbildning? biggrin.gif

Ur HvH:2

Chef militärdistriktsgrupp som har god personkännedom kan i enskilda fall bestämma
att annan kompetens kan jämställas med hemvärnsutbildning och tjänstgöring i
hemvärnet.
Vid oklarheter bör rikshemvärnsavdelningen eller HvSS tillfrågas.

Som jag ser det är det helt i sin ordning att en och annan befordras och krigsplaceras trots att man inte genomgått fastställda utbildningar för
en specifik befattning.
Faktisk kompetens är långt mer viktigare än formell dito, tycks vara ledstjärna här.
joppe
det visar mer på om man är kompis med grosshandlaren så stiger man snabbt i grad o befattning i hv.
varför ska man då ha de olika kraven på utbildningar varför inte bara politiskt tillsätta befattningarna ( som det redan görs)
Sleipnir
Därför att vissa förband inte gör så. Att flertalet gör fel motiverar knappast att regelverket ska förändras.
tinhead
QUOTE (23:e komp. @ Oct 3 2008, 12:23 ) *
QUOTE (joppe @ Oct 3 2008, 00:23 ) *

Vad är rätt utbildning? biggrin.gif

Ur HvH:2

Chef militärdistriktsgrupp som har god personkännedom kan i enskilda fall bestämma
att annan kompetens kan jämställas med hemvärnsutbildning och tjänstgöring i
hemvärnet.
Vid oklarheter bör rikshemvärnsavdelningen eller HvSS tillfrågas.

Som jag ser det är det helt i sin ordning att en och annan befordras och krigsplaceras trots att man inte genomgått fastställda utbildningar för
en specifik befattning.
Faktisk kompetens är långt mer viktigare än formell dito, tycks vara ledstjärna här.

Det sker väl till viss del även enligt reglerna i övriga FM?
Livdragon 1997
Om man nu t.ex. har varit skyttegruppchef under en eller flera missioner, samt varit HV-gruppchef några år, så borde detta rimligtvis kunna jämställas med HVSS chefskurs på 5 dagar....eller?
tinhead
QUOTE (Livdragon 1997 @ Oct 3 2008, 20:16 ) *
Om man nu t.ex. har varit skyttegruppchef under en eller flera missioner, samt varit HV-gruppchef några år, så borde detta rimligtvis kunna jämställas med HVSS chefskurs på 5 dagar....eller?

Menar du HvSS gruppchefskurs på 10dagar?
Det enda du egentligen saknar då är lite teori kring hemvärnet, TOEM och kanske något annat.
Men annars tror jag du har läst och praktiserat nog mycket stridsteknik på gruppchefs nivå.
Fast jag kan bara gissa vad du har gjort. Prata med dom på HvSS det brukar inte vara så svårt att slå dom en signal. smile.gif
Livdragon 1997
QUOTE (tinhead @ Oct 3 2008, 21:36 ) *
QUOTE (Livdragon 1997 @ Oct 3 2008, 20:16 ) *

Menar du HvSS gruppchefskurs på 10dagar?
Det enda du egentligen saknar då är lite teori kring hemvärnet, TOEM och kanske något annat.
Men annars tror jag du har läst och praktiserat nog mycket stridsteknik på gruppchefs nivå.
Fast jag kan bara gissa vad du har gjort. Prata med dom på HvSS det brukar inte vara så svårt att slå dom en signal. smile.gif

Fel av mig, 10 dagar var det visst.
Nu pratade jag inte om mig själv i mitt förra inlägg, tog bara ett exempel.
Själv har jag varit Gruppchef i IP under snart nio år, samt två missioner (med Ssgt och 2Lt som grad), dock ingen kurs på HVSS rolleyes.gif
Kurserna för att "bli gruppchef" är säkert bra, har bara hört gott om dem. Men för egen del
blir det nog att harva runt som furir under överskådlig framtid biggrin.gif
Bjaerven_
Hej. jag är iförsig ny på sidan, dock har ja vart i militära sen lumpen på F4 och hunnit med att vara med i olika hemvärnsgrupper.

De ja kan säga direkt är att man slipper höra.. DE heter Fänrik eller osv.
Visst, man utalar löjtnant osv. åt de befäl man inte känner.
medan koleger pratar man som en familj.
Väldigt rolig gemenskap.

Men nu till de här med befodringar osv. Jag är bara mening och börjar fundera gå lite kurser osv.
Vilken ska man gå först:
är de gruppchef till en början?

(Jag har ibland tagit kommandot över gruppchefer vid övningar då folk inte har lyssnat. Så viljan finns,)

QUOTE (Bjaerven_ @ Oct 24 2008, 18:33 ) *
Men nu till de här med befodringar osv. Jag är bara mening och börjar fundera gå lite kurser osv.
Vilken ska man gå först:
är de gruppchef till en början?

Ja, det är rätt. Hör med Din kompanichef som upprättar en utb.plan för Dig. Du blir befordrad till furir den dagen Du träder i Gruppchef/stf befattning.
MP Loke
QUOTE (23:e komp. @ Oct 24 2008, 19:09 ) *
Ja, det är rätt. Hör med Din kompanichef som upprättar en utb.plan för Dig. Du blir befordrad till furir den dagen Du träder i Gruppchef/stf befattning.

Fast inte furir då den graden troligtvis försvinner, vice korpral kanske.
QUOTE (MP Loke @ Oct 24 2008, 19:30 ) *

Jag pratar inte om vad som är troligt. JUST NU är det så som jag sa.
Blackadder
QUOTE (23:e komp. @ Oct 24 2008, 19:56 ) *

ÖB har i dag fattat beslut om formerna för det nya tvåbefälssystemet. Beslutet innebär att Försvarsmakten från den 1 januari nästa år kommer att ha två olika befälskategorier och två olika gradsystem, det vill säga officersgrader och övriga grader, mer om det i en annan tråd
Så det är långt mer än troligt eller hur?

/b
QUOTE (Blackadder @ Oct 24 2008, 23:02 ) *
QUOTE (23:e komp. @ Oct 24 2008, 19:56 ) *

ÖB har i dag fattat beslut om formerna för det nya tvåbefälssystemet. Beslutet innebär att Försvarsmakten från den 1 januari nästa år kommer att ha två olika befälskategorier och två olika gradsystem, det vill säga officersgrader och övriga grader, mer om det i en annan tråd
Så det är långt mer än troligt eller hur?

/b

Kan Du presentera hur det ser ut i detalj? Alltså vad olika befattningar innebär i grad, och då särskilt för Hv. Nyfiken....
Sedan är det även intressant hur detta beslut påverkar graderingen på soldf.com(som söker efterlikna FM system)? biggrin.gif (halvt på skämt)
Krook
Det nya befäls/gradsystemet talas det om i http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=29065
Dock så är det inte bestämt hur HV kommer att utmärkas. En remissfråga har varit om HV ska utmärkas med ett svart yrkesband för att särskilja dess grader.
QUOTE (Krook @ Oct 25 2008, 14:48 ) *
Det nya befäls/gradsystemet talas det om i http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=29065
Dock så är det inte bestämt hur HV kommer att utmärkas. En remissfråga har varit om HV ska utmärkas med ett svart yrkesband för att särskilja dess grader.

M.a.o. så är det ingen som vet, eller? Och då utgår man väl från det som gäller tills annat är beslutat? Brukar vara så iaf.

Pappsen
QUOTE(Krook @ Oct 25 2008, 14:48 ) *

HV.gif
Svart armbindel? dribble.gif , kanske med häftig bild? Örn, döskalle?

Jag SKOJAR! Kunde bara inte låta bli. Vänta bara ska ni få se rabaldret kring Hv bindeln smile.gif

Pappsen
Munken_swe
@Pappsen

Yrkesband och armbindel är inte samma sak. Yrkesband är ett ca 5 mm tjockt band som anbringas på axelklaffs eller kragspegels nedre ände, tvärs över kragspegeln

QUOTE (UniR FM 2003)
Yrkesband

Yrkesband enligt sid 181 bärs av tjänstepliktig
och totalförsvarspliktig personal på båda
kragsnibbarna på fältjacka 90 samt på kragspegel
m/58 med tjänsteställningstecken på
bröstet på värmejacka 90 och fältskjorta m/
59 samt på axelklaffshylsa till arbetsskjorta
m/93 FN och till sjöstridsdräktssystem 93.

Det blir en jävla massa band...
Krook
QUOTE (23:e komp. @ Oct 25 2008, 15:50 ) *

M.a.o. så är det ingen som vet, eller? Och då utgår man väl från det som gäller tills annat är beslutat? Brukar vara så iaf.

Diskussionsmässigt så är det tämligen tråkigt att bara tala om fakta och historia. Det ställdes en fråga och jag svarade med en del fakta och en del bedömande. Det blir mycket trevligare då.

/K
QUOTE (Krook @ Oct 25 2008, 19:10 ) *
QUOTE (23:e komp. @ Oct 25 2008, 15:50 ) *

Diskussionsmässigt så är det tämligen tråkigt att bara tala om fakta och historia. Det ställdes en fråga och jag svarade med en del fakta och en del bedömande. Det blir mycket trevligare då.

/K

Jo, det är sant. Jag tror också, efter att jag fått vetskap om beslutet, att graden furir lär hamna på sophögen. Men vad som komma skall för Hv del,
det är höljt i dunkel. Lär även bli ett sabla rabalder i leden, tror jag. Om man nu tänkt sig yrkesband signalerar det i mina öron att
man kanske behåller nuvarande system till man hittar en genomtänkt lösning, och under en övergångsperiod. En tanke bara....

@Munken_swe..........BRETT......5mm brett menar Du väl, inte tjockt? biggrin.gif
Krook
För egen del så tror jag att man kommer ha en lösning hyffsat tidigt. Hela FM går över i en ny organisationshantering inkl grader, datastöd, listor, mm. Vad jag har hört så ska varje befattning i hela FM finnas i det systemet med tillhörande nivå (OR, OF), så också HV.
Det kan inte uteslutas att det kommer att bli en övergångsfas då folk får behålla sin grad trots att de borde byta (mht tjänsten) men folk som erhåller ny grad uppåt efter 2009-01-01 lär få den i enlighet med det nya systemet.
QUOTE (Krook @ Oct 26 2008, 00:40 ) *
För egen del så tror jag att man kommer ha en lösning hyffsat tidigt. Hela FM går över i en ny organisationshantering inkl grader, datastöd, listor, mm. Vad jag har hört så ska varje befattning i hela FM finnas i det systemet med tillhörande nivå (OR, OF), så också HV.
Det kan inte uteslutas att det kommer att bli en övergångsfas då folk får behålla sin grad trots att de borde byta (mht tjänsten) men folk som erhåller ny grad uppåt efter 2009-01-01 lär få den i enlighet med det nya systemet.

Så tror jag också. Men en sak begriper jag inte. Vad gäller gruppchefer(furir), så verkar det klart att det blir sergeant.
Men vad sker med sergeanter, fänrikar och kaptener då? Nu avser jag inom Hv utbildade och befodrade dito.
Hur som haver ger publicerad info ingen antydan om vad som skall ske. Eller....?

TILL ALLA! Glöm inte att ställa tillbaks klockan i natt. Aldrig kul att komma en timme för tidigt till morgonuppställningen.(inte för sent heller) biggrin.gif

Munken_swe
Om furirerna blir sergeanter innebär ju det att en gruppchef under lumpen blir menig-vicekorpral-korpral-sergeant(efter muck).

I min värld borde vicekorpral ersätta korpral och korpral ersätta furir. Om gruppcheferna blir sergeanter, vad blir plutoncheferna? Spec. off?
fogel02
@munken det tvistar det lärda om. Finns ett par varianter men att vi har fanjunkare som PlutCh i framtiden är nog inte omöjligt. Framtiden lär visa vad som händer, just nu känns det som att det bara är att sitta lugnt i båten och vänta tills 1 januari när graderna skall börja gälla
Fk Satan
Alltså... hemvärnet har tjänsteställningsgrader och är ett renodlat krigsförband. Alltså ska Hv ha grader som motsvarar motsvarande nivå i övriga FM. Sedan är jag inne på att dessa tjänsteställningsgrader kan utmärkas via vita kragspeglar eller som krok skrev ett svart band.
Krook
Och man ser OR-kategorin enligt följande:
Generell beskrivning av nivåerna för andra grader (OR):
Nivå Anmärkning
OR 1 Under grundutbildning
OR 2 Vid kontrakt
OR 3 Specialist
OR 4 Specialist
OR 5 Gruppchefsuppgifter
OR 6 Specoff. examen. Gruppchef, instruktör, operatör m.m.
OR 7 Vidareutbildad specoff med x års tjg. Stf plutonchef, grpchef, operatör m.m.
OR 8 Rutinerad specoff. med x års tjg. Plutonchef, troppchef, kvalificerad operatör, tjänstegrens¬företrädare m.m.
OR 9 Mycket rutinerad specoff. med x års
tjg. inom yrkes eller fackområde på förbands eller stabsnivå

OR 2-5 torde då vara aktuella på gruppnivå inom HV.
Översatt: Menig 1kl, Vicekorpral, Korpral och Sergeant.
QUOTE (Fk Satan @ Oct 26 2008, 22:10 ) *
Alltså... hemvärnet har tjänsteställningsgrader och är ett renodlat krigsförband. Alltså ska Hv ha grader som motsvarar motsvarande nivå i övriga FM. Sedan är jag inne på att dessa tjänsteställningsgrader kan utmärkas via vita kragspeglar eller som krok skrev ett svart band.

Har för mig att jag läste att man avser att slopa tjänsteställningsmarkering(vitt)....men tydligen inte i Hv....eller? Har jag fel för mig, eller drömde jag? Lite osäker.
Vänligen förklara vad motsatsen till renodlat krigsförband är....? Har för mig att man ämnar skrota benämningen krigsförband,
och ersätta det med insatsförband. Hur som helst, styr förbandstypen gradbeteckningarna?

Ärligt.....jag är totalt förvillad i det här ämnet just nu.
cf112
QUOTE (23:e komp. @ Oct 26 2008, 23:32 ) *
QUOTE (Fk Satan @ Oct 26 2008, 22:10 ) *

Har för mig att jag läste att man avser att slopa tjänsteställningsmarkering(vitt)....men tydligen inte i Hv....eller? Har jag fel för mig, eller drömde jag? Lite osäker.
Vänligen förklara vad motsatsen till renodlat krigsförband är....? Har för mig att man ämnar skrota benämningen krigsförband,
och ersätta det med insatsförband. Hur som helst, styr förbandstypen gradbeteckningarna?

Ärligt.....jag är totalt förvillad i det här ämnet just nu.

Motsatsen torde vara grundutbildningsförband.
QUOTE (cf112 @ Oct 27 2008, 12:28 ) *
QUOTE (23:e komp. @ Oct 26 2008, 23:32 ) *

Vänligen förklara vad motsatsen till renodlat krigsförband är....?

Motsatsen torde vara grundutbildningsförband.

Det var det här jag hade läst, och som fick mig att undra.

Ur FU på nätet.

Den nya modellen grundar sig på den
utredning som FM genomförde för tre
år sedan och innehåller fem olika delar:
Tvåbefälssystemet, soldatförsörjning, ledning
och styrning, HR-transformering och
utbildningssystemet.

– Som vän av ordning förstår, är varje
del omfattande och har sitt unika regelverk,
säger Johan Fölstad.
Inom organisationen är begrepp som
grundorganisationsbefattning försvunnet
från och med årsskiftet, då det nya systemet
sjösätts. Då kommer alla anställda,
militärer som civila, att anställas i två
olika strukturer. Den ena strukturen utgår
från insatsförbanden och den andra gäller
produktion, ledning och stödfunktioner
för att insatsförbanden skall kunna leverera
beredskap och insatser.
– Alla officerare kommer de första 15
tjänstgöringsåren, via intresseförfarande att
placeras på befattningar i insatsförbanden.
Officeren är anställd i FM men placerad
vid ett insatsförband. En kapten som idag
är plutonchef för ett insatskompani kommer
alltså att tillhöra det unika förbandet.
En kapten som arbetar på övnings och
skjutfältet kommer att tillhöra produktionsdelen
(stödfunktionen).
Hårdare central styrning
Varje insatsförband kommer att organiseras
i tre olika delar: stab, insats och produktion.
– Detta innebär också att det som vi
idag benämner grundutbildningsverksamhet
kommer att reformeras till utbildning
inom respektive
insatsförband samtidigt
som vi tar bort benämning krigsförband,
förklarar Johan Fölstad.
http://www.forsvarsutbildarna.se/index.php...&file=28086

Hemvärnet är ett insatsförband i sammanhanget, och bör väl ha samma befordringsgång(gradstege) som övriga?
Citatet ger bakgrunden till min fråga, och kan ju diskuteras i annan tråd, om behövligt?????

QUOTE (Krigar'n @ Oct 27 2008, 16:52 ) *
Frågan om vad som händer med graderna i Hv är på tapeten. Även om inget är klart, ger Tidningen Hemvärnet en bild av vad som gäller:

Här några citat:
"För hemvärnets del sker inga förändringar nu, men möjligen längre fram. Det beror på hur man ska värdera befordringsutbildningen i hemvärnet i förhållande till andra militära skolor."

"I Produktionsledningens samlade remissvar heter det dessutom att traditionen att armén och hemvärnet har samma gradbeteckningar ska behållas."

Källa: http://tidningenhemvarnet.se/

Så då kan man kanske drista sig att säga.....den som utbildar sig till gruppchef i Hv, och träder i befattning.....utnämns och tituleras furir, tills vidare. vissel.gif
Kan man tolka det på annat vis?

Vad som är...möjligen.... troligt....eller annat....i framtiden, eller hur långt "tills vidare" är, det är nog lite för tidigt att spekulera i.
Krigar'n
QUOTE (23:e komp. @ Oct 27 2008, 17:55 ) *
QUOTE (Krigar'n @ Oct 27 2008, 16:52 ) *
Frågan om vad som händer med graderna i Hv är på tapeten. Även om inget är klart, ger Tidningen Hemvärnet en bild av vad som gäller:

Här några citat:
"För hemvärnets del sker inga förändringar nu, men möjligen längre fram. Det beror på hur man ska värdera befordringsutbildningen i hemvärnet i förhållande till andra militära skolor."

"I Produktionsledningens samlade remissvar heter det dessutom att traditionen att armén och hemvärnet har samma gradbeteckningar ska behållas."

Källa: http://tidningenhemvarnet.se/

Så då kan man kanske drista sig att säga.....den som utbildar sig till gruppchef i Hv, och träder i befattning.....utnämns och tituleras furir, tills vidare. vissel.gif
Kan man tolka det på annat vis?

Vad som är...möjligen.... troligt....eller annat....i framtiden, eller hur långt "tills vidare" är, det är nog lite för tidigt att spekulera i.

Det enda man med säkerhet - och med min logik - kan säga är:
- Under 2008 kan man bli befordrad/utnämnd till furir.
- F o m 090101 finns inte graden furir.

QUOTE (Krigar'n @ Oct 27 2008, 22:31 ) *

Har man sagt att det skall bort från Hv då, eller? Tycke det stod att man inte skall röra Hv, möjligen senare????
Har än så länge inte sett några indikationer på att man ersätter furir med sgt i Hv 090101.
Krigar'n
QUOTE (23:e komp. @ Oct 27 2008, 23:10 ) *
QUOTE (Krigar'n @ Oct 27 2008, 22:31 ) *

Har man sagt att det skall bort från Hv då, eller? Tycke det stod att man inte skall röra Hv, möjligen senare????
Har än så länge inte sett några indikationer på att man ersätter furir med sgt i Hv 090101.

Man säger visserligen att:
"...rikshemvärnsavdelningens inställning är att man inte ska röra något alls i organisationens nuvarande befälsstruktur och gradsystem."

Samtidigt säger man dock:

Jag kan ju tycka att det vore märkligt om graden furir upphör att existera i FM och att Hv samtidigt behåller den...

Men som sagt - det är bara min logik...
Krook
Nu har jag återigen läst beslutet och ingenstans hittar jag något om att Hemvärnet skulle vara undantaget från beslutet. Ingenstans!
Det står att det gäller Armén, Flygvapnet och Marinen (Flottan och Amfibiekåren).

Om HV är undantaget så ökar det bara klyftan jäntemot resten av FM, något som inte gynnar HV som militär organisation.

/K
QUOTE (Krook @ Oct 27 2008, 23:28 ) *
Nu har jag återigen läst beslutet och ingenstans hittar jag något om att Hemvärnet skulle vara undantaget från beslutet. Ingenstans!
Det står att det gäller Armén, Flygvapnet och Marinen (Flottan och Amfibiekåren).

Om HV är undantaget så ökar det bara klyftan jäntemot resten av FM, något som inte gynnar HV som militär organisation.

/K

På personalstaben är man uppenbarligen av en annan uppfattning....om man litar på
vad HvNS skriver, och det gör jag. Har ingen anledning att betvivla.

Det står t.o.m i klartext att man inte har för avsikt att peta i Hv gradsystem förrän
man hittat en lämplig validering av Hemvärnets egen befälsutbildning, etc......

Det lär vara många som skall ha ett ord med i laget när det blir dags. Hinns troligtvis inte med
till den 1/1-09 iaf.

Hv är möjligtvis inte undantaget från beslutets målsättning, men rent praktiskt lär det
dock dröja innan förändring kommer till stånd.

Men visst.....ett beslut är ett beslut.....just därför är det intressant att se hur man skall
förena teori med praktik i det här fallet.

Haberget
QUOTE (Krook @ Oct 27 2008, 23:28 ) *

Jag tror som dig Krook.

Åhh, har du varit menig av första klass i tre år?

"Nej jag är furir!"

Ahh, Hemvärnet 8.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.