Var i det övre citatet skriver du att en hv-ip-gruppchef inte är att likställa med hv-plutchef?
Läs mitt längre inlägg under det så framgår vad jag menar med all önskvärd tydlighet - samma utbildning för IP Grp Ch och HV Plut Ch - även fast det är olika befattningar som funkar på olika sätt! Jag tycker inte att tjänsterna är identiska eller ens lika utan att de två är likställda vad gäller krav på tidigare utbildning, engagemang och förmåga.
Att ha två grupper om 4 personer i varje går att genomföra övningar med om man skall träna befälsgång och sådana saker. Det har gjorts i många år på andra ställen än hv. Jag har själv varit en hel pluton när kaptener skall lära sig truppföra kompani. Allt beror på VAD det är man skall öva. Kan man öva tagande av hela kvarter med 8 man, nej förmodligen inte om man skall ha röd tråd och hela den skiten. Kan man öva tagande av kvarter med 8 man för att träna order och befälskedja, helt klart.
Klart man kan specialöva / låtsas m.m. men det är fortfarande inte en pluton du är chef över om det bara kommer åtta pers på övningarna, ingen chef kan väl vilja låtsas att man har soldater, man vill ju ha dem fysiskt på plats och det känns som en förutsättning för att kunna titulera sig chef på en viss nivå.