Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Befordran inom HV
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
BJK
Hur fungerar det inom HV m a p grader och befodringar? Börjar man som menig och arbetar sig uppåt eller? Styrs befodran av antalet tjänstgöringsdagar, eller hur fungerar det? Om man redan har en grad, får man behålla den om man börjar i HV?

MNånga frågor blir det! smile.gif
Raffsec
Du får behålla din grad som du hade i lumpen men för att bli chef så måste du gå utbildning kan ju berätta att det finns ju en hel del Hvmän med stjärnor på kragen men jag tilltalar inte dom med grad.
BJK
QUOTE (Raffsec @ Mar 19 2003, 13:53 )
Du får behålla din grad som du hade i lumpen men för att bli chef så måste du gå utbildning kan ju berätta att det finns ju en hel del Hvmän med stjärnor på kragen men jag tilltalar inte dom med grad.

Om jag vill bli Fk, hur gör jag då då? Och sedan Lt? Vilka kurser behöver jag gå då?
Raffsec
QUOTE (BJK @ Mar 19 2003, 13:05 )

Om jag vill bli Fk, hur gör jag då då? Och sedan Lt? Vilka kurser behöver jag gå då?

Till och börja med så måste man gå grpch och får Furirs grad sen så ska du gå vissa utvalda kurser för att bli sergant samt gå som grpch i 4 år sen så kan du efter det gå plutch kurs för att Fänrik och efter ytterligare kurser så får du för att få löjtnants grad.
BJK
ok! Tackar ! smile.gif

Nyfis, vad betyder : "Akku Sakki" ?
Krook
För att bli befordrad in Hv måste man förutom att uppfylla utbildningskraven också bli förordnad i en befattning som innebär en viss grad. Graden är sålunda knuten till befattningen. Chef MDgrp beslutar om förordnande.
Allt enligt HvH, Hemvärnshandboken.

Se mer på
Hemvärnet
alt.
Hemvärnets Stridsskola

För att bli fänrik ska man (tex.) gå plutonchefskurs och sedan bli förordnad som plutonchef.
För att sedan bli löjtnant så ska man gå några kurser till och tjänstgöra (väl meriterat) som plutonchef i fyra år. Eller också går man kompanichefskurs och fredsadministrativ kurs och lirkar till sig en tjänst som kompanichef.

/Fk Krook

För att ladda ner Hemvärnshandboken:
Fmlogs sida för HvH:n
BJK
Tackar för den utsökta infon!! smile.gif
Raffsec
QUOTE (BJK @ Mar 19 2003, 13:31 )
ok! Tackar !  smile.gif

Akku sakki är samiska för ensam varg som är mottot för första divison på F21. Samt så har det blivit mottot för F21.
Knekt
QUOTE (Raffsec @ Mar 19 2003, 12:53 )

Öh, nähä? Varför inte det då? En fänrik är en fänrik, oavsett om han är skyttesoldat eller plutonschef.
Casca
Grader är ett litet problem i HV. Du vinner respekt genom din kompetens och ditt ledarskap. Det finns officerare i HV som är lite snabba med att sy på gradbeteckningen samtidigt som det finns officerare som har högre kompetens än genomsnittskompetensen hos en YO.

Fördelen med HV är att HV väljer sin chef/ledare, vilket underlättar något..

Casca
FkN
Det är mest nykomlingarna/nymuckade som bryr sig om graderna. Är ju egentligen inte så svårt, grad efter befattning. Spelar ingen roll vad man hade för grad i lumpen. YO/RO behåller givetvis sin grad, och dom går ju sällan in i förbandet som skyttesoldater utan som PC/KC/BEFTFF

Gruppchef - Fu/Sgt
Plutonchef - Fk/Lt
Kompanichef - Lt/Kn/Mj
Smocken
Hvmän med stjärnor på kragen men jag tilltalar inte dom med grad.

Kan bara hålla med, har svårt för detta skitsystem, helt sjukt. Om man är menig kan man bli Gruppchef i hemvärnet, man gör sådeles 4 stycken helgkurser a 8 timar styck och vips är man furir, och nu visar det sig att furiren är en go gubbe och han får bli plutonchef. 10 dagar på Hvss och ett förordnande senare så är karln Fänrik tillika svensk officer. Ni kan väl inte med fullaste allvar tycka att detta är korrekt? Sen kan han få bli kompanichef! 10 dagar till och ett förordnande och han är löjtnant....4 år i befatttning och han är kapten. Alltså en menig kan bli kapten genom att gå en ca två månadaders kurs (man skall gå en eller två syrgaskurser till om man skall hoppa från Fk till Lt. Fast då har jag inte räknat med dom 36 timmar per år från Lt till Kn. Men det är systemet jag fuckar inte ni som utnyttjar det. angry.gif
Raffsec
Nu syftade jag faktiskt på dom inom HV som har muckat med grad och går som Hv-män sen så tilltalar jag ju kompch med förnamn....du glömde att för att gå från grpch till plutch t. ex så måste du gått i befattning i 4år gått en hel del kurser samt ska det ju finnas ett behov i kompaniet
Smocken
QUOTE (Raffsec @ Mar 20 2003, 04:11 )
t. ex så måste du gått i befattning i 4år gått en hel del kurser samt ska det ju finnas ett behov i kompaniet

Nej man behöver inte ha varit gruppchef i 4 år för att bli plutonchef inom HV
Malaj
QUOTE (Furir Nordin @ Mar 19 2003, 22:59 )
Det är mest nykomlingarna/nymuckade som bryr sig om graderna. Är ju egentligen inte så svårt, grad efter befattning. Spelar ingen roll vad man hade för grad i lumpen. YO/RO behåller givetvis sin grad, och dom går ju sällan in i förbandet som skyttesoldater utan som PC/KC/BEFTFF

Gruppchef - Fu/Sgt
Plutonchef - Fk/Lt
Kompanichef - Lt/Kn/Mj

Stor sak var det... 7.gif

Men har de gjort om nu igen. Jag vill minnas att det var batch som efter sex år kunde bli majorer. ph34r.gif

Under mina nästan femton år har jag bara träffat två-tre pers som stått ut så länge. gasmask.gif

/:)
nilsson
QUOTE (Malaj @ Mar 20 2003, 10:18 )
QUOTE (Furir Nordin @ Mar 19 2003, 22:59 )

Gruppchef - Fu/Sgt
Plutonchef - Fk/Lt
Kompanichef - Lt/Kn/Mj

Stor sak var det... 7.gif

Men har de gjort om nu igen. Jag vill minnas att det var batch som efter sex år kunde bli majorer. ph34r.gif

Under mina nästan femton år har jag bara träffat två-tre pers som stått ut så länge. gasmask.gif

/<!--emo&:)--><!--endemo-->

Du har så rätt så!

En hemvärnsbataljonchef kan efter sex år som hvbatch (varav minst 4 år som kapten) och de tre "högre" hvbatch-kurserna förordnas till major.

EDIT:
gruppchef förkortas grpch (och INTE GC)
plutonchef förkortas plutch (och INTE PC)
kompanichef förkortas kompch (och INTE KC)
bataljonchef förkortas batch (och INTE BC)
Särimner
Jag har tydligen klivit in direkt från introduktioneutbildningen och blivit tillfrågad om jag vill bli GB. Är skeptisk till hur detta går till om jag säger så...
ERI
Läs Hemvärnshandboken del 2 Kap Utbildning för diverse klargöranden.

/ERI
ERI
QUOTE (Särimner @ Mar 20 2003, 11:43 )
Jag har tydligen klivit in direkt från introduktioneutbildningen och blivit tillfrågad om jag vill bli GB. Är skeptisk till hur detta går till om jag säger så...

Om du är gruppchefsutbildad från värnplikten ocg beslutet är förankrat, då är det OK.

Se inlägget om HvH.

/ERI
Wendisten
jag tycker att det viktigaste är att man får rätt man på rätt plats först och sedan får man ordna graden, som är av underordnad betydelse, genom div. utbilbningar osv. IAF på plutonsnivå.

//W

B)
KalleSWE
Som varande Plutonchef inom Hv uppbär jag graden Fk.

När jag anser (el. någonannan påpekar det för mig) att jag inte löser uppg. på ett tillfredställande sätt så kommer jag att söka mig nedåt i organisationen, d.v.s. att jag går tillbaka till rötterna (som några anser vara roten till det onda biggrin.gif ) och blir skyttesoldat alt. gprC igen.

När den dagen kommer så tar jag av mig min stjärna då jag inte längre innehar befattningen som Plutonchef och graden inom Hv är knuten till befattningen och inte, som inom övriga FM, utb.ståndpunkt.

Jag ser ingen prestige i att ha en grad utan visar/bevisar vad jag kan istället och folk får dömma mig utifrån det istället.
nilsson
QUOTE (Särimner @ Mar 20 2003, 11:43 )

Om du gjorde din GU som GB eller högre och om CMDgrp / Hvbatch är införstådd i det hela bör det inte vara några problem.

Men om du efter din GU erhållit graden menig så tycker jag att det är helt ok att sätta dig som grpch om du är lämplig. Den formella utbildning (och förordnandet i grad) kan alltid lösas senare.
Thorleif
Vill bara säga att jag tycker det är väldigt bra att meniga kan bli befordrade till Gruppchef mm! med tanke på hur många det e som gick ut sin värnplikt och ville gå vidare men inte kunde det för att dom valde att ligga som menig när man mönstrade! jag träffade många duktiga meniga under min värnplikt, och i mitt tycke mycket duktigare än många av mina Gruppchef /:)
Axial
QUOTE (Särimner @ Mar 20 2003, 10:43 )

Jag är värre, jag gick direkt från värnplikten (som mek.skytte GB) in som gruppchef utan att passera intro-utbildningen eller för den delen hermodskursen i gruppcheferi :P
Dåvarande hv-chefen frågade om jag kunde hantera Ak4 och det kunde jag (någorlunda hjälpligt) sedan FBU-ungdomen. Sen var det inga problem, hehe.

Numera har jag nått sergeantsgraden den hårda vägen: TU-kurs, fyra år som furir och gruppchef samt i övrigt väl meriterad gruppchef. Har även gått PC-kursen men för att gå in i befattning måste jag lämna insatsplutonen och det vill jag inte än...

I övrigt tycker jag att det borde vara fler/längre/mer innehållsrika kurser som ska krävas innan man får plocka ut gradbeteckningen. För den som brinner för sin uppgift borde det inte vara några problem att vänta med befordringen.
nilsson
QUOTE (Axial @ Mar 20 2003, 14:39 )
I övrigt tycker jag att det borde vara fler/längre/mer innehållsrika kurser som ska krävas innan man får plocka ut gradbeteckningen. För den som brinner för sin uppgift borde det inte vara några problem att vänta med befordringen.

Håller fullständigt med dig!

Jag är till 100% intresserad av Hemvärnet och dess framtid, men det finns nog ingen som skulle få för sig att kalla mig för fältmänniska.

Jag trivs i staben, och enda sättet för mig att krigsplaceras i en kompanistab är att gå den "tuffa vägen" (först grpch-kurs, sen plutch-kurs, och till sist stri/und-kurs).
Det hade kunnat gått att göra "vägen till staben" enklare - annars går värdefull kompetens förlorad.

Jag skulle kunna tänka mig ett system som gör att jag direkt efter "3-månaders" går en stabskurs av något slag (och det hade inte skadat med ett förordnande till furir heller).
Kustkavallerist
Varför detta bråk om utbildning!!
"Problemet" är väll att HV inte har så många befäl som är utbildade till de olika befattningarna.
Tex hur många "riktiga" löjtnanter och högre befäl är det som har varit befäl i FM?????????
Vi får nog se det som att det är tur att det finns någon som vågar axla den tunga uppgiften att leda plutoner, kompanier och bataljoner (även om det finns många skrivbordsbefäl). B)
Raffsec
QUOTE (Smocken @ Mar 20 2003, 08:09 )
QUOTE (Raffsec @ Mar 20 2003, 04:11 )
t. ex så måste du gått i befattning i 4år gått en hel del kurser samt ska det ju finnas ett behov i kompaniet

Nej man behöver inte ha varit gruppchef i 4 år för att bli plutonchef inom HV

Det är vad jag har fått lärt mig jag har svårt att tro att man kan bli plutch utan att ha varit grpch.
BJK
Som nuvarande resoff (f d yoff), om jag hoppar in i HV som "Off till förfogande", kan jag då avancera gradmässigt i HV och få det tillgodoräknat som resoff?

Någon som kan svara på det?
106
Inte en aning men jag håller det för otroligt. Är du Fänrik kan du säkert tillgodoräkna dig tjänstgöringsdagar så du blir Löjtnant. För att sedan bli Kapten är det väl en sommarkurs på 6 veckor för reservare?
Men du kan väl som RO välja att tillhöra Hv, dvs du får en MDgrp som hemmaförband.
Smocken
QUOTE (Raffsec @ Mar 20 2003, 18:20 )
Det är vad jag har fått lärt mig jag har svårt att tro att man kan bli plutch utan att ha varit grpch.

Jodå det har skett, jag är ett levande exempel dock var jag KB innan (har dock avrustat och lämnat organisationen), men det finns folk på kompaniet som blivit Plutonchef utan att ha varit Gruppchef innan.
111 SSK BAT
BJK - Vi har två reservare hos oss och två nya på ingående. De får tillgodoräkna sig tiden hos oss. Dock är det ju 6 veckorsutbildningen för att bli kapten som gäller fortfarande men det kanske det alltid varit, vi har en löjtnant + kapten och en kapten och fk/lt hos oss.

Fler och fler kommer krigsplaceras i de nya skyddsförbanden då insatsförsvaret inte kommer ha behov av all personal. Dessutom kommer även Yoff ta svängen om Skyddsförbanden för att få truppföra i ordentlig utsträckning. Men det ligger några år i framtiden.
BJK
Då tackar jag än en gång för all info!
Får väl ta och skriva på kontraktet och bege mig ut bland kobbar och skär! salute.gif
mace

Låter ju intressant att man kan avancera lite, kanske något att fundera på.

Akktu Stakki betyder väl Ensam (el. ensamma) varg (el. vargen).
Har för mig att det var någon FV division, troligen i Luleå, som hade den som divisionsemblen.
106
QUOTE (mace @ Mar 21 2003, 12:57 )

Låter ju intressant att man kan avancera lite, kanske något att fundera på.

Akktu Stakki betyder väl Ensam (el. ensamma) varg (el. vargen).
Har för mig att det var någon FV division, troligen i Luleå, som hade den som divisionsemblen.

Jag tror någonannan svarat redan men det är Urban Röd (1. div F21). Det är en spaningsdivision för närvarande utrustad med AJSF37 och ingår i SWAFRAP. Eftersom spaningsförarna ofta uppträder ensamma och tidigare utan någon större stridsledning är det ett rätt passande namn.

På F11 som var en spaningsflottilj hade 1-3 divisionerna deviserna "Videre non videri" (Se men inte synas), "Magnum in parvo" (Se det stora i det lilla) och "Solus fortis est" (Ensam är stark).
Lt P
Som vanligt så var det bättre förr smile.gif

De oranga graderna och mattorna för civil personal är ju bara för läckra. "Apelsinfänrikar" stod inte alltid så högt i rang...
Lt. payne
Bra jobbat ,Lt p! smile.gif

Vår historia är alltid kul att läsa.Mer sånt här!
Speedy2
Hej grabbar
Har läst igenom denna tråd om utbildningar och sett hänvisningarna till Hv och Hvss hemsidor.
Men på dom sidorna finns det bara kurser för Plutch och uppåt
Jag vill gå en grpch utbildning, har redan "jobbet" men det kan ju vara bra med teori också.
Tack på för hand Speedy
nilsson
QUOTE (Speedy2 @ Mar 25 2003, 19:58 )
Hej grabbar
Har läst igenom denna tråd om utbildningar och sett hänvisningarna till Hv och Hvss hemsidor.
Men på dom sidorna finns det bara kurser för Plutch och uppåt
Jag vill gå en grpch utbildning, har redan "jobbet" men det kan ju vara bra med teori också.
Tack på för hand Speedy

Gruppchefskurserna (och även skjutledarkurs osv.) hålls av den MDgrupp du tillhör...

Kolla deras hemsida å se om de inte har lagt ut sin kurskatalog.
Speedy2
Det är uppfattat
Tack skall du ha!
Bruun
Är det några speciella papper man ska skriva på när man blir plut C?
För att allting skall vara i sin ordning eller räcker det att få det muntligen från komp C?
Vysotskij
QUOTE (nilsson @ Mar 20 2003, 12:06 )
gruppchef förkortas grpch (och INTE GC)
plutonchef förkortas plutch (och INTE PC)
kompanichef förkortas kompch (och INTE KC)
bataljonchef förkortas batch (och INTE BC)

Mycket bra påpekande.

Om inte terminologin ändrat uttyds C "chefen för" (exempelvis C Tolkplut - står alltså FRAMFÖR det förda förbandet) medan -ch är "-chef" (alltså hvplutch - EFTER förbandet ifråga). C hvplut är chefen för hemvärnsplutonen (om det bara finns en relevant) medan hemvärnsplutonchef förkortas hvplutch.

Vill vi ha rätt att stöna när svenska civilister skriver pansarvagn om strv eller pbv, k-pist om kpist och maskingevär om kpist, ak eller ksp är det dags att använda oss av rätt terminologi själva. Vill vi inte det kan vi väl köra på så länge vi inte förvirrar någon.

Om terminologin ändrats sen tidigt 90-tal faller givetvis hela mitt resonemang. Har den det?
Lt. Payne
QUOTE (Bruun @ Sep 9 2003, 11:10 )
För att allting skall vara i sin ordning eller räcker det att få det muntligen från komp C?

Ska det skötas ordentligt ska du ha ett skriftligt förordnande.
I många fall är det en muntligt överenskommelse. (tyvärr).
Bruun
QUOTE (Lt. Payne @ Sep 9 2003, 11:36 )

Men jag borde kräva att få skriftligt förordnande.
Är det något specielt papper elelr räcker det med hopknåp?
Bra att veta .
Lt. Payne
Kan inte svara dig just nu, sitter på jobbet. Ska kolla hemma ikväll.
Kommer dock ihåg att det var utformat som ett diplom ungefär.

Men, ställ krav på chefen smile.gif det har han betalt för.
Boston
QUOTE (Bruun @ Sep 9 2003, 12:22 )
QUOTE (Lt. Payne @ Sep 9 2003, 11:36 )

Men jag borde kräva att få skriftligt förordnande.
Är det något specielt papper elelr räcker det med hopknåp?
Bra att veta .

Om du inte har ett skriftligt förordnande så kan du inte få din grad Fk för plutch.
Du kan bli till förornad muntligt tills det skriftliga är registrerat du kan inte heller bli förordnad innan du gått alla dina kurser enl Hvh 2
Såvida du inte har rätt grad från lumpen eller motsvarande innan.
Bulldozer
Själv är jag Vpl/Fk. Har gått Plutchkurs HvSS. Varit förordnad Fänrik och plutch i HV 1993-94. Är alltså (har varit?) Fänrik både i "vanliga" armén och inom HV.

Skall in i HV igen detta år. Går grundkursen om några veckor (Andra gången, men inte mig emot). Skall jag då uppträda som menig eller skall jag låta stjärnan sitta kvar på 90:an till någon påstår motsatsen? Inom "övriga" försvarsmakten behåller man alltid sin grad utom vid internationell tjänst.

Jag har nog redan bestämt mig, men vore kul med kommentarer från forumet. Till saken hör att jag inte har befattningen klar i mitt kommande förband. Det löser vi efter att all formalia är klar.
Hotel Charlie One
Är det reglerat nånstans vilken grad som följer med olika befattningar i Hv?
Tex att en plutch ska vara lt, en grpch fu och så vidare 7.gif
Boston
QUOTE (Bulldozer @ Sep 9 2003, 13:12 )
Själv är jag Vpl/Fk. Har gått Plutchkurs HvSS. Varit förordnad Fänrik och plutch i HV 1993-94. Är alltså (har varit?) Fänrik både i "vanliga" armén och inom HV.

Skall in i HV igen detta år. Går grundkursen om några veckor (Andra gången, men inte mig emot). Skall jag då uppträda som menig eller skall jag låta stjärnan sitta kvar på 90:an till någon påstår motsatsen? Inom "övriga" försvarsmakten behåller man alltid sin grad utom vid internationell tjänst.

Jag har nog redan bestämt mig, men vore kul med kommentarer från forumet. Till saken hör att jag inte har befattningen klar i mitt kommande förband. Det löser vi efter att all formalia är klar.

Då är du ju självklart fk vid inträdet igen.
Har du dessutom befattningen klar är det inte mycket att orda om.
Jag personligen ser att på mitt förband så tar du inte på dig stjärnan innan du fått en befattning. Att ha massa grad fixerade gubbar är ganska jobbigt. Jag måste ju veta att du först passar in i gänget och som jag ser det och upplevt så är det ett bra sätt att gå till väga.
Missförstå mig inte, men jag har sett att om man bara komma in och få chefs befattning så tar inte killarna alltid emot dig rätt.
Boston
QUOTE (Hotel Charlie One @ Sep 9 2003, 13:45 )
Är det reglerat nånstans vilken grad som följer med olika befattningar i Hv?
Tex att en plutch ska vara lt, en grpch fu och så vidare  7.gif

Stämmer allt står i Hvh del 2
Plutch fk efter 4år och plut strid och plut tu kurs, lt
grpch fu efter 4år och tu kurs, sgt
Bruun
Om du inte har ett skriftligt förordnande så kan du inte få din grad Fk för plutch.
Du kan bli till förornad muntligt tills det skriftliga är registrerat  du kan inte heller bli förordnad innan du gått alla dina kurser enl Hvh 2
Såvida du inte har rätt grad från lumpen eller motsvarande innan."

Jag har gått kurserna som behövs så det e inget problem på den fronten.
Och själva graden e jag lite kluven till om jag vill ha är hellre en kompetent Sgt än en FK som i andras ögon har erhållit graden på "fel sätt"
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.