Help - Search - Members - Calendar
Full Version: En seg japan
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
daedalus
http://www.dagenstv.com/se/articles/?id=93005

"Med övertygelsen om att andra världskriget fortfarande rasade höll den då unge japanske soldaten Hiro Onada och hans män i flera decennier en hel filippinsk ö i gastkramande skräck. De vägrade tro flygbladen som sa att japanerna förlorat kriget. "

Kan ju vara intressant att se på om ni inte har något annat för er.
Fk.Mandrake
Finns även en biografi om honom.
Cinnes
Dom hade tydligen haft hans döende far till att komma emd ut i skogen att ropa efter honom också men han hade trott att det bara var de allierade som försökte lura ut honom med en inspelning....
Raffsec
dom har väl även hittat nån tysk också men han hade väl "bara" missat freden med 10 år eller något sånt.
SISU
Ja snacka om uthålliga soldater camo.gif
Recon
Gör dom till instruktörer, dom måste vara kungar på fältlliv
The_mistaken
Ska bli intressant att se denna dukumentär om honom
På skalman.nu forum finns det en tv lista i nåt av ämnena över sevärda program
Vildmannen
Undrar om han fick 30 års retroaktiv lön när han kom hem?
Pansardvärg
QUOTE (Vildmannen @ Mar 19 2003, 18:13 )
Undrar om han fick 30 års retroaktiv lön när han kom hem?

hehe lol biggrin.gif
The_mistaken
ham hade dödat ca 50 människor efter att kriget slutat, det måste ju göra honom till en seriemördare eller?
Magnus
QUOTE (the mistaken @ Mar 19 2003, 19:54 )
ham hade dödat ca 50 människor efter att kriget slutat, det måste ju göra honom till en seriemördare eller?

Inte seriemördare, möjligtvis massmördare. Man man kan inte direkt klandra honom.
The_mistaken
Såja nu har man sett dokumentären, ganska envis människa den där salute.gif
Jag tyckte dokumentären var ganska bra, ger den 4 av 5 möjliga patronhylsor
Doyle
Mycket intressant dokumentär. Att man fortfarande inte ger upp när det går folk i skogen och ropar på en i flera år 7.gif

Lite otrevligt med han som blev skjuten när han klättrade i en palm, och sen ihjälhackad med sin machete.
F10H Stril
Varje meddelande om att motståndet skall upphöra skall betraktas som falskt! biggrin.gif
Jonte11
Det va nog lite fel i huvudet på honom, men å andra sidan en indoktrinerad japan... Då blir det nog lätt på detta sättet..
mjukis
Var det någon som spelade in det här? Skulle hemskt gärna se dokumentären, men av någon anledning lyckas jag aldrig få in TV4s sändningar här borta... angry.gif
Fågel Fenix
Kanske går i repris ?

//Tv-bliage löse Högberg mad.gif
mjukis
Jag lär inte vara åter i Sverige förrän till hösten dock :(
eatgrenades
Jag kan rekommendera en skitrolig bok som skrevs i samma veva som Onoda var på tapeten: "30-åriga kriget", av Henrik Tikkanen tror jag.
Kort fiction-bok om en finsk soldat som fortsätter efter WWII ute i finska ödemarken. Låna och läs!
Myran
QUOTE (F10H Stril @ Mar 20 2003, 04:14 )
Varje meddelande om att motståndet skall upphöra skall betraktas som falskt! biggrin.gif

Hoo yah biggrin.gif that´s the spirit /:) gasmask.gif camo.gif camo.gif
Axial
QUOTE (F10H Stril @ Mar 20 2003, 03:14 )

Oh, så sant ! Det står i telefonkatalogen..

Allvarligt, kan man klandra denne man ? Han har ju bara lytt order och eftersom han inter verkar känna till Nürnberg-rättegångarna så går han väl fri ? Förmodligen, och enligt mitt förmenade, med en tapperhetsmedalj.
(Vad är det för mening med att förringa gamla veteraner ?)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.