Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Finns här nåt M$ Office-proffs???
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Gotcha
Jag har skapat ett dokument som skall skickas ut till ett antal personer. När detta är ifyllt vill jag att de ska kunna klicka på en länk/knapp/motvarande så att standardmailprogrammet öppnas och dokumentet automatiskt bifogas till min mailadress.

Är det möjligt med Word97 ???

7.gif mad.gif camo.gif
mimesis
Du får knåpa lite med VB. Göra ett script.
Gotcha
QUOTE (mimesis @ Mar 18 2003, 10:28 )
Du får knåpa lite med VB. Göra ett script.

Låter ju jättebra. Hur skall det se ut då, och var skall det infogas?
Gotcha
Come on!! Finns det INGEN som vill/kan???
Klinken
Önskar att jag kunde hjälpa dig.....men jag är inte kompatibel med såna saker!

Fridens liljor // Fk Klinken
Swed65
Har för mej att det finns ett val under Verktyg´s menyen Välj Koppla Dokument och så är du på väg.. Men då krävs att du har Outlook som mail (tror jag)
ERI
QUOTE (Gotcha @ Mar 18 2003, 10:25 )
Jag har skapat ett dokument som skall skickas ut till ett antal personer. När detta är ifyllt vill jag att de ska kunna klicka på en länk/knapp/motvarande så att standardmailprogrammet öppnas och dokumentet automatiskt bifogas till min mailadress.

7.gif  :((  :camo:

Lägg in en mailto-länk

ex mailto:namn.efternamn@fnuttmail.se

Det bör öppna standard mailprogramet

/ERI
BJK
Men det bifogar inte automatiskt bilagan.
Gotcha
QUOTE (ERI @ Mar 18 2003, 13:45 )

7.gif  mad.gif  camo.gif

Lägg in en mailto-länk

/ERI

Det har jag testat, det funkar bra att öppna mailprogget, men bifogar som sagt inte själva dokumentet...och FM kör ju med Netscape Messenger 4.51.. blink.gif

:(
Grunt
Har ett ECDL körkort för MSOffice.

Men jag kan ingenting för det, tyvärr. :(

*Säger ganska mycket om hela ECDL systemet*
J-Star
QUOTE (Gotcha @ Mar 18 2003, 15:26 )
QUOTE (ERI @ Mar 18 2003, 13:45 )

7.gif  mad.gif  camo.gif

Lägg in en mailto-länk

/ERI

Det har jag testat, det funkar bra att öppna mailprogget, men bifogar som sagt inte själva dokumentet...och FM kör ju med Netscape Messenger 4.51.. blink.gif

:(

Men gör själva mailet som ett formulär istället då, be dem fylla i och skicka tillbaks.

/J
bri_span
Öhhh i Word 97 vete fan... men i Word 2002 gör man så här:

När du använder den här proceduren måste du använda Microsoft Outlook, Microsoft Outlook Express, Microsoft Exchange eller ett 32-bitars e-postprogram som är kompatibelt med Messaging Application Programming Interface (MAPI).

1. Öppna eller skapa filen som du vill skicka som en bilaga med e-post.

2. Peka på Skicka till på Arkiv-menyn och klicka sedan på E-postmottagare (som bifogad fil).

3. Skriv mottagarnas namn i rutorna Till och Kopia avgränsade med semikolon. Om du vill välja mottagarnas namn från en lista klickar du på knapparna Till eller Kopia. Som standard visas filens namn i rutan Ämne. Om du vill kan du skriva något annat.

4. Klicka skicka

Hoppas detta hjälper dig... Word är inte det enklaste smile.gif
Gotcha
QUOTE (bri_span @ Mar 18 2003, 18:21 )
Öhhh i Word 97 vete fan... men i Word 2002 gör man så här:

När du använder den här proceduren måste du använda Microsoft Outlook, Microsoft Outlook Express, Microsoft Exchange eller ett 32-bitars e-postprogram som är kompatibelt med Messaging Application Programming Interface (MAPI).

1. Öppna eller skapa filen som du vill skicka som en bilaga med e-post.

2. Peka på Skicka till på Arkiv-menyn och klicka sedan på E-postmottagare (som bifogad fil).

3. Skriv mottagarnas namn i rutorna Till och Kopia avgränsade med semikolon. Om du vill välja mottagarnas namn från en lista klickar du på knapparna Till eller Kopia. Som standard visas filens namn i rutan Ämne. Om du vill kan du skriva något annat.

4. Klicka skicka

Hoppas detta hjälper dig... Word är inte det enklaste smile.gif

>> bri_span <<

Jo, det känner jag till...tyvärr så är jag stuck med Office97 och Netscape Messenger, och då skiter sig den typen av lösning.. :(

>> Grunt <<

Jo, jag med...plus en hel del annat som jag dessutom utbildar i, men lik förbannat.. :(

Man kan även göra något liknande i Acrobat, men det skiter sig också med Netscape 4.51 mad.gif

Ryktet säger att MUST har godkänt M$ WinXP & OffXP som nästa generation standard-OS/applikation...men med tillägget att ta bort stödet för bl.a USB..!!! gasmask.gif

Hur det kommer att bli, kan jag dock inte sia något om.
flying_c
Usch för Netscaper rent allmänt .. Förstör ofta hemsidor också.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.