Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Gruppchef Hv
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Dedicated
Skulle vilja få forumets åsikter gällande GRUPPCHEF Hv egenskaper och förmågor.
I korta ordalag; vilka egenskaper ska en bra gruppchef ha och vilka egenskaper ska han eller hon alls inte ha? Omsorg om gruppen, hjälpa till med nyrekrytering etc etc.

Ser med spänning fram till Era svar!

hälsningar,

Fyhr
Lt. payne
Han eller hon bör vara gruppens:

Pappa,Den som ordnar allt.

Mamma,Den som håller ihop gruppen.

Kompis,En person man har förtroende för och kan lita på.

Storebror,En som skyddar en mot andra.
Pansardvärg
ganska bra sagt, men det e ju svårt att hitta chefer som e schizo laugh.gif
ERI
QUOTE (Fyhr @ Mar 18 2003, 08:19 )
Skulle vilja få forumets åsikter gällande GRUPPCHEF Hv egenskaper och förmågor.
I korta ordalag; vilka egenskaper ska en bra gruppchef ha och vilka egenskaper ska han eller hon alls inte ha? Omsorg om gruppen, hjälpa till med nyrekrytering etc etc.

Ser med spänning fram till Era svar!

hälsningar,

Fyhr

Gruppchefen skall kunna tillämpa det 80 procentiga chefsskapet (Kn Ekstrand P10)

ATT SOM CHEF ALLTID:

• Sätta ut post --> Skydda all verksamhet!
• Tilldela eldställningar
• Se till att det finns vatten
• Se till att det finns mat
• Se till att soldaten får vila
• Se till att soldaten får värme
• Vara föregångsman
• Kontrollera materielen --> Befintlig & funktionsduglig. (Utan materiel löser man inga uppgifter).

ORIENTERA!!! OM:

• Vad som händer!
• Vad har hänt!
• Vad ska hända!

Klarar gruppchefen av ovanstående, då har har han stora möjligheter att bli en duktig chef.

/ERI
Lt. payne
ERI nämner gruppchefens arbetsuppgifter,
Jag nämner gruppchefens personliga egenskaper.
Dedicated
Omsorg om gruppen samt bibehållen förmåga att lösa ställd uppgift borde bli slutsatsen.

Bra, tack, ska ta åt mig åsikterna ut i buschen, tycker de stämmer väldigt väl överens med hur jag själv försöker lösa mina gruppchefsuppgifter.
Holmlund K4 97/98
Be dina gruppmedlemmar skriv ned de tre personliga egenskaper som de värderar högst hos en chef. Resultatet blir X egenskaper som dom kräver av dig som chef att du "uppfyller".
Ragulin
Den i särklass viktigaste egenskapen för en Gruppchef i Hv är förmågan att entusiasmera sin grp, bygga en bra laganda och skapa förutsättningar för att grp kommer till övningen. I mycket är det en social funktion, faktiskt. Givetvis skall Gruppchef vara en fena på själva arbetsuppgiften, men för att få grp att funka bra, så gäller ovanstående. Det är ju bevars fortfarande frivilligt att dyka upp, så är det inte roligt, så skiter man i att komma! blink.gif
Dedicated
Svar från 2 av gruppmedlemmarna:

De mest önskvärda egenskaperna är enl.mig:
ÖDMJUK (ska kunna ta kritik och önskemål på ett positivt sätt)
PÅLITLIG (gruppen ska hela tiden veta att informationen från Gruppchef är riktig och inte bara rykten)
TRÄFFSÄKER ORDERGIVNING (ska kunna dela ut ansvar och uppgifter i gruppen på ett sakligt sätt , så alla vet vad de ska göra när det börjar "hetta till")

"Helikoptersyn"
Kommunikativ
Känsla för rent spel
ERI
QUOTE (Ragulin @ Mar 18 2003, 13:59 )
Det är ju bevars fortfarande frivilligt att dyka upp, så är det inte roligt, så skiter man i att komma! blink.gif

Frivilligheten försvann när kontraktet skrevs på. Det är fan i mig krav på att komma... mad.gif mad.gif mad.gif

;) ;) ;)
Lt. payne
QUOTE (ERI @ Mar 18 2003, 14:06 )
Det är ju bevars fortfarande frivilligt att dyka upp, så är det inte roligt, så skiter man i att komma! blink.gif

Frivilligheten försvann när kontraktet skrevs på. Det är fan i mig krav på att komma... mad.gif mad.gif mad.gif

;) ;) ;)

Hoppas att du inte menade allvar,Ragulin??
Raffsec
QUOTE (Lt. payne @ Mar 18 2003, 13:10 )
QUOTE (ERI @ Mar 18 2003, 14:06 )

;) ;) ;)

Hoppas att du inte menade allvar,Ragulin??

Det är friviligt att gå med sen så skriver du på ett kontrakt att du lovar att delta 20 timmar sen att inga chefer vågar ta tag i problemet med alla nollor.
111 SSK BAT
På vårt kompani blir inte nollorna långvariga. Jag vet dessutom flera andra kompanier (det stora flertalet) inom Livgardesgruppen som tillämpar samma filosofi.

Och det är helt jävla rätt!
flygbasjägarn
Jag tycker en bra gruppchef ska vara ungefär som mig..... Dvs främsta egenskap ödmjukhet !!!

Nej, allvar: Jag tycker ni sammanfattat det hela bra. Tillägg dock- Mycket av kvaliteerna man söker hos en chef, ska finnas där från start. Det är nog svårt att "skola" sig till att vara bra GB enligt mig.
Men är man en lagom bra "polare" utan att tappa respekt. Och har koll på läget, samt låter gruppen få reda på så mkt som möjligt när de behöver det. Då brukar det funka.
En lätt grop att trampa i är att favorisera någon/några i gruppen vid exempelvis tilldelning av uppgifter. Något som kan vara svårt att märka själv.... Been there.
flygbasjägarn
[quote=ERI,Mar 18 2003, 13:06 ] [QUOTE=Ragulin,Mar 18 2003, 13:59 ]Det är ju bevars fortfarande frivilligt att dyka upp, så är det inte roligt, så skiter man i att komma! blink.gif
[/quote]
Svårt att hålla allting roligt när man funderar lite på vad det är vi övar på..... Fråga Irakierna om en månad eller två, hur roligt DE har det !!!!

Men att en övning SKALL vara givande samt lärorik, dit kan jag sträcka mig......

Blir så trött av att ständigt höra detta "det ska vara roligt" FY F*N alltså !!!!
Azan_Gb
QUOTE (Lt. payne @ Mar 18 2003, 08:39 )
Han eller hon bör vara gruppens:

Pappa,Den som ordnar allt.

Mamma,Den som håller ihop gruppen.

Kompis,En person man har förtroende för och kan lita på.

Storebror,En som skyddar en mot andra.

Jag blev nästan tårögd
Fk_Eriksson
Jag har en del i bakfickan som berör detta ämne, här kommer ett axplock:

Som ledare för en liten enhet skall du arbeta med en av följande två saker:
• LEDA SOLDATER OCH SMÅ ENHETER I STRID eller
• FÖRBEREDA SOLDATER OCH SMÅ ENHETER INFÖR STRIDEN

Följande är några av de egenskaper som soldaterna vill se hos sina ledare:
• Han kan sitt jobb som ett proffs
• Han kan väldigt mycket av sina soldaters jobb
• Han håller sina soldater informerade om vad som händer och vad som kommer att hända
• Han håller reda på sina soldaters framsteg
• Han känner sina soldater och tar hand om deras behov
• Han delar alla svårigheter och risker tillsammans med sina soldater
• Han belönar duktiga soldater och tar tag de som ställer till problem

1. KÄNN DIG SJÄLV OCH FÖRSÖK HELA TIDEN BÄTTRA DIG.
Se på bra ledare och se sedan på dig själv - ärligt. Fråga dig själv:
Vad kan jag göra bättre? Ta dig tid och studera andra för att studera bra ledarskap och för att vända dina svagheter till styrkor. Om du verkligen vill veta hur du själv är så fråga en annan ledare som har samma uppgift osv som dig och som har sett och ser dig arbeta som ledare.

2. VAR TEKNISKT OCH TAKTISKT PROFESSIONELL.
Lär dig allt du kan om hur du skall göra ditt jobb bra. Studera vapen, materiel, utrustning, underhåll och taktik tills du är en expert. Dina soldater kommer då att vända sig till dig för tips och vägledning.

3. SÖK ANSVAR OCH TA ANSVAR FÖR DET DU GÖR.
När något behöver göras vänta inte tills du blir tillsagd att göra det utan ta egna initiativ och gör det direkt! När det gäller att ta ansvar finns det en viktig sak att tänka på: När din enheter presterar dåligt, ta ansvaret och håll fast vid det. När din enhet presterar bra, ta emot den goda kritiken men för den vidare till dina soldater snarast möjligt.

4. FATTA SUNDA BESLUT OCH I RÄTT TID.
När du måste agera för att lösa uppgiften ägna all tid som du kan åt att tänka igenom dina handlingsalternativ osv men se till att fatta ett beslut i tid! Ett bra beslut i tid är mycket bättre än ett perfekt beslut som tas för sent.

5. VAR EN FÖREGÅNGSMAN.
"Följ mig och gör som jag gör" är ett mycket effektivare sätt att inspirera till bra resultat än att säga "Gör som jag säger”. Om du förväntar dig att dina soldater skall göra något så var beredd att göra samma sak själv och gör det lika bra som du förväntar dig av dina soldater. Det finns ingen ledarskapsteknik som är lika effektiv som denna, detta är själva kärnan i ledarskap, i krig såväl som fred.

6. LÄR KÄNNA DINA SOLDATER OCH SE TILL ATT DE MÅR BRA.
Du bör veta mycket mer om dina soldater än deras sko- och hattstorlek. Du måste veta hur de är inuti – vad som får dem att göra saker, vad som får dem att inte göra saker, vad som får dem att tända till och inte och vilka deras behov är. Visa att du bryr dig om dem genom att bemöta deras behov närhelst det är möjligt. Se på dem som människor med problem, hopp, drömmar och känslor precis som du själv.

7. HÅLL DINA SOLDATER INFORMERADE OCH UPPDATERADE.
Se till att dina soldater förstår vikten och dina förväntningar av deras del av enhetens totala uppgift. Om du informerar dem löpande hela tiden när så möjligt kommer de att lita på dig och inte fråga ”Varför?” i kritiska situationer när du inte har tid att förklara.

8. SKAPA EN ANSVARSKÄNSLA HOS DINA UNDERSTÄLLDA.
När dina soldater har visat att de har förmågan och viljan att göra ett jobb låt dem då sköta det jobbet. Se till att de förstår att i och med rätten att sköta jobbet blir de även ansvariga inför dig att jobbet sköts ordentligt och blir rätt utfört. Ge ansvar i nivå med förmåga och potential och höj ribban för varje soldat allt eftersom.

9. FÖRSÄKRA DIG OM ATT MOTTAGAREN HAR FÖRSTÅTT UPPGIFTEN, ATT GENOMFÖRANDET ÖVERVAKAS OCH ATT DEN BLIR UTFÖRD.
Överväg varje soldats förmåga och vilja att genomföra en uppgift innan du ger honom denna. Förklara uppgiften för honom på den nivå som krävs för att han skall förstå denna. Använd gärna formen: ”Uppgift, förutsättningar och krav” när du kommunicerar med soldaten. Kontrollera resultatet då och då under genomförandet, detta för att försäkra dig om två saker: att han är medveten om att du finns där och kan hjälpa honom om nödvändigt samt för att han skall förstå att du insisterar på ett bra genomförande.

10. ÖVA DINA SOLDATER SOM ETT TEAM.
Se till att dina soldater har möjlighet att bygga upp självförtroende vad gäller deras egna förmåga och förmågan hos andra i deras team. Viktigast av allt är att försäkra sig om att varje soldat förstår att det han gör har direkt inverkan på andra soldater runt om honom och att han är en del i en enhet där alla delar är beroende av varandra. Om du befinner dig i en position i kommandostrukturen där du även har andra delar under dig skall du även tänka på samarbete inom de olika ledarskapsnivåerna i strukturen.

11. GE DIN ENHET UPPGIFTER SOM LIGGER I NIVÅ MED DESS KAPACITET.
Var insatt i vilka krav som finns på dina soldater som enhet och vilken kapacitet de har, vad de faktiskt klarar av alltså. Se till att nivån på de krav du begär av dem inte ligger för långt ifrån deras kapacitet men ändå tillräckligt krävande för att det skall vara en utmaning för dem. Om det är för enkelt utvecklas inte dina soldater.

Mvh /Stefan smile.gif
Fk_Eriksson
Viktiga egenskaper hos en ledare:

1. MOD, visas genom att
* Ta risker – på slagfältet i krig och gentemot din chef i fred
* Agera lugnt i stressade situationer
* Stå för det som är rätt oavsett vad andra tycker
* Ta ansvar för dina misstag och dina order, inte skylla obehagliga order på ”dem”
* Satsa fullt ut på att lösa uppgiften även när det dyker upp problem och svårigheter
* Direkt korrigera sådant som behöver korrigeras hos soldaterna, alltid och överallt

2. NIVÅ, visas genom att
* Sätta och hålla hög standard när det gäller uppträdande
* Undvika onödigt användande av kraftuttryck
* Kontrollera din röst och dina gester för att inte avslöja starka känslor hos dig annat än vid
tillfällen som du själv väljer

3. BESLUTSAMHET, visas genom att
* Studera dina alternativ och noggrant välja det bästa tillvägagångssättet – om och när tiden
tillåter detta
* Välja alternativ och fatta ett beslut snabbt när det inte finns tid för noggranna studier
* Veta när det är rätt att inte fatta ett beslut alls

4. PÅLITLIGHET, visas genom att
* Vara på platser vid den tid du har blivit tillsagd att vara där eller du själv sagt att du skall
* Göra de saker du har blivit tillsagd att göra och de saker du har lovat – korrekt och
fullständigt och detta i tid

5. UTHÅLLIGHET, visas genom att
* Upprätthålla den fysiska och mentala nivå som behövs för att kunna utföra dina uppgifter
under stress och detta under en lång tid

6. ENTUSIASM, visas genom att
* Konsekvent visa en positiv attityd inför soldaterna
* Aldrig klaga inför soldaterna om ”dom” eller ”systemet” osv
* Betona för soldaterna deras framsteg
* Förklara för soldaterna varför de måste utföra de uppgifter som förväntas av dem – på ett
sätt som de kan förstå och acceptera
* Uppmuntra dina soldater till egna initiativ

7. ÖDMJUKHET, visas genom att
* Tillse att soldaterna får det beröm och erkännande de är berättigade
* Betona för soldaterna hur viktiga de är för enheten
* Beskriv enhetens genomförande och resultat i termer av ”vad vi gjorde” istället för
”vad jag gjorde”

8. HUMOR, visas genom att
* Ha kul när du jobbar och agerar
* Skämta när det blir jobbigt

9. INITIATIV, visas genom att
* Agera i situationer där något måste göras även utan direktiv från en överordnad
* Hitta på bättre lösningar för olika uppgifter osv.
* Planera i förväg – se framåt

10. INTEGRITET, visas genom att
* Alltid tala sanning, till överordnade såväl som soldaterna
* Använda din makt till att jobba för att lösa uppgiften samt för dina soldater – inte för
att uppnå personliga fördelar
* Uppmuntra ärlig och öppen kommunikation inom enheten

11. OMDÖME, visas genom att
* Noggrant överväga ett antal alternativ innan du handlar
* Tänka igenom följderna av det du tänker göra innan du gör det

12. RÄTTVISA, visas genom att
* Konsekvent utdelning av belöningar och straff till alla soldater i enheten
* Fatta beslut som leder till att uppgiften löses samtidigt som hänsyn tas till soldaternas
behov
* Ta reda på alla fakta innan ett beslut som berör soldaterna tas

13. KUNSKAP, visas genom att
* Fatta kloka taktiska beslut
*Utföra administrativa och tekniska uppgifter bra
* Upptäcka och åtgärda felaktigheter när det gäller soldaternas genomförande
* Själv visa soldaterna hur de skall utföra sina uppgifter

14. TAKT, visas genom att
* Tala med andra på samma sätt och med samma respekt som du själv vill bli tilltalad

15. LOJALITET, visas genom att
* Vidarebefordra och utföra order från överordnade utan att utrycka personlig kritik mot dem
* Försvara dina soldater om de blir orättvist kritiserade
* Endast diskutera problem inom enheten eller med soldater med de individer som kan hjälpa till att lösa problemen

16. OSJÄLVISKHET, visas genom att
* Säkerhetsställa att soldaternas behov är tillgodosedda innan du tar tag i dina egna
* Dela svårigheter, faror och Obekvämligheter med dina soldater
* Alltid göra allt du kan för dina soldaters välbefinnande
113JOR
QUOTE (Fk_Eriksson @ Mar 18 2003, 22:04 )

1. MOD, visas genom att

Skulle vilja säga att en bra chef bedömmer risker och arbetar runt dem...det är inte modigt att TA risker...det är dumdristigt

/JOR
Fk_Eriksson
Med att "Ta risker" menar jag att man måste våga ta beräknade risker - det är en annan sak än att ta ogenomtänkta sådana.

/Stefan B)
106
QUOTE (113JOR @ Mar 18 2003, 23:07 )

1. MOD, visas genom att

Skulle vilja säga att en bra chef bedömmer risker och arbetar runt dem...det är inte modigt att TA risker...det är dumdristigt

/JOR

Alltså:

11. OMDÖME, visas genom att
* Noggrant överväga ett antal alternativ innan du handlar
* Tänka igenom följderna av det du tänker göra innan du gör det

Men måste man skall ju gruppchefen gå i främsta ledet.
Joanzon
QUOTE (113JOR @ Mar 18 2003, 23:07 )

1. MOD, visas genom att

/JOR

Vill minnas att armén förra doktrin löd något i stil med: Agera, och ta de risker som krävs.. är iof inte säker...

Att ta en risk skall ju inte sammanblandas med att ta en chansning! För det bör man som chef icke göra...
106

"Uraktlåtenhet att handla ligger en befälhavare mera till last än misstag i fråga om val av medel"
Skylten sitter på livskvadron, K3.
BJK
Chef kan i stort sett vem som helst bli, men att vara ledare, ja det är något man förtjänar sig till! smile.gif)

Ang risker: alltid innan man genomför något så gör man ju en bedömning om riskerna och vad konsekvenserna av att en eller flera risker ev inträffar. Slutligen gör man en bedömning om det är värt risken att genomföra saken, och är det så, så genomför man saken. Annars inte.

smile.gif
Ragulin
Många kloka ord om ledarskap... Jag vill göra följande förklaring till mitt tidigare inlägg i frågan, som väckte en del reaktioner:
Visst finns ett visst krav på tjänstgöring när man skriver på kontraktet, men alla vet att vi idag saknar en effektiv metod för att komma till rätta med de som inte dyker upp alls, eller de som nätt och jämt fullgör sin kontrakterade tid. För att bygga en bra grp och skapa en god förbandsanda krävs att vi spenderar betydligt mer tid tillsammans än de i kontraktet stipulerade. Om övningsutbudet under året totalt omfattar 100 h, så blir det en hel del att välja på: Jag kan vara frånvarande vid mellan 64 och 80% och ändå fullgöra mitt kontrakt. "Vill jag vara med på den här övningen? Vad kommer att hända? Har jag verkligen inget annat att göra just då?"

Vi har idag även problem i att vår fritid idag är allt mer begränsad och konkurrensutsatt. Jobbar eller pluggar man och dessutom har familj och ett hem att ta hand om, så gäller det att det finns ett VÄRDE i att man dyker upp på övningarna. Annars åker man hellre till moster Lisas 63-års kalas, spelar golf eller tvättar bilen. I begreppet "rolig" lägger jag inte nödvändigtvis att det skall vara lattjolajbans och en massa underhållning i verksamheten, men det finns inget som mer effektivt slår ihjäl entusiasmen än övningar där man är för få, har för lite att göra och inte har en aning om vad som händer runt omkring.

Om det dyker upp ett tiotal man på en plut-övning och de tillbringar en hel dag med att sitta och glo på ett objekt som ingen bryr sig om och där inget händer och frysa arslet av sig, så slaknar snabbt stridskuken. -Hur många av oss har ALDRIG upplevt det här? Hur många chanser är man beredd att "ge" Hv om man varit med om sådant här skit ett par ggr?

En rolig övning är bra planerad, bra ledd och förbandets egna chefer stimulerar truppen genom att fylla på med lite "extra". En rolig övning innebär att jag övar på det jag kan komma att syssla med i ett skarpt läga och att jag känner att det jag lär mig är viktigt, stimulerande och positivt. En sjukvård eller NBC-övning kan också vara "rolig"!! (Just dessa moment brukar vara "svåra" att få folk att komma till, eller hur?)
Dagens människa är allt mindre av en plikt-människa och allt mer av en lust-människa. Vem vinner på att man pekar med hela handen och tvingar truppen att genomlida en helg i fält som bara upplevs som bortkastad och ointressant? Min poäng är att Gruppchef spelar en mycket stor roll i hur övningen upplevs. Han bör kunna entusiasmera sin grp och se till att de får uppgifter att lösa. Han bör se till att hålla sig informerad och att grp hålls orienterad om vad som händer runt omkring i övningen för att bibehålla "kontakten" med övningen även när det är slack.

SLUT! FRÅGOR? mad.gif camo.gif
113JOR
QUOTE (Joanzon @ Mar 19 2003, 00:20 )
Att ta en risk skall ju inte sammanblandas med att ta en chansning! För det bör man som chef icke göra...

...och det var ju det jag menade smile.gif

/JOR
Bellum
En CHEF är den som av högre ort utsetts att leda.

En LEDARE är den som folk vänder sig till för stöd och råd när det behövs.

En bra Gruppchef är en person som innehar båda dessa egenskaper samtidigt.
SFC
QUOTE (Joanzon @ Mar 19 2003, 00:20 )
Vill minnas att armén förra doktrin löd något i stil med: Agera, och ta de risker som krävs..    är iof inte säker...

AGERA
genom att
TA OCH BEHÅLLA
INITIATIVET

Ta de risker detta kräver

Det står skrivet i AR 2 Taktik och är arméförbandens taktiska doktrin, detta gäller fortfarande i väntan på "Doktrin för markoperationer".
Fk_Eriksson
[B]Den svenska armédoktrinen

Att inför varje situation definiera vad som skall uppnås och därefter använda resurserna för att uppnå detta är att AGERA.

•AGERA genom att TA OCH BEHÅLLA INITIATIVET
•Våga ta de risker detta kräver

Taktik är förmåga att utnyttja förband för genomförande av strid eller stödja av denna. Striden syftar till att med våld betvinga fienden eller bryta hans förmåga till kamp. Strid är i grunden en kamp mellan människor med svaga och starka sidor. Strid har djupa moraliska och etiska dimensioner som ställer krav på god disciplin och gott ledarskap. Den som kan försätta fienden i en och svårgripbar situation har ett övertag i striden.
Genom att ta och behålla initiativet kan vi påtvinga fienden vår vilja. Den som har initiativet i strid vinner som regel. En chef måste med alla medel våga - AGERA - för att lösa en given uppgift. Genom att skapa eller upptäcka och snabbt utnyttja de luckor eller svagheter som finns hos fienden kan initiativ tas.
Grunden för framgång i strid är att rätt utnyttja eld och rörelse. För att nå avgörande eftersträvas lokal överlägsenhet.
Den lokala överlägsenheten kan åstadkommas med kraftsamling och överraskning. Genom överraskning kan vi ta initiativet och nå framgång även med små styrkor. Detta åstadkoms främst genom ett högt stridstempo och vilseledning. Ett högt stridstempo är en förutsättning för att kunna behålla initiativet i strid.
För detta krävs att chefen i sin ledning prioriterar genomförandet av striden. Ledning ska utövas i nära kontakt med underställda. Uppdragstaktik, förståelse för varför en uppgift måste lösas samt enkla och entydiga lednings och lydnadsförhållanden skall vara grunden för vår ledning.

[B]Uppdragstaktiken i den svenska armén
Ledning utövas genom att chefen ställer uppgift, ger riktlinjer och tilldelar resurser samt låter den som löser uppgiften i största möjliga utsträckning själv bestämma hur den skall lösas.
Uppdragstaktik förutsätter att de underställda cheferna känner till högre chefs stridsplan. De underställda cheferna kan då handla självständigt i chefens anda, även när den ursprungliga planen inte kan följas eller om chefens möjlighet att påverka striden begränsas eller omintetgörs. Uppdragstaktik ställer även krav på att högre chef personligen följer upp striden vid och stödjer underlydande och underställda förband.
De underlydandes frihet i valet av sätt att lösa uppgiften skall endast i undantagsfall begränsas.
Exempel på begränsande faktorer är snäva tidsförhållanden, stort samordningsbehov och begränsad tillgång till resurser Det är ej heller möjligt att tillämpa en fullt utvecklad uppdragstaktik vid de tillfällen då ett närmast exercismässigt uppträdande krävs för att lyckas med striden. Detta gäller främst vid stridsfordonsförband och förband lägre än bataljon.
Obeslutsamhet och uraktlåtenhet att handla ligger en chef mera till last än misstag i fråga om val av medel.
Noxious
Ni har fått med allt. Men det är fasen jobbigt att vara GB alltså...
Visst...ibland kan det vara hur kul som helst, men vissa stunder känns det som om gruppen gör allt för att inte hjälpa till.
Kul oxå att den andra GB i gruppen tillhör den skara lata, bortskämda, oseriösa snorungar man undrar hur fan de lyckats bli Gruppchefer!!!!
LeadHead
QUOTE (flygbasjägarn @ Mar 18 2003, 17:42 )
Men att en övning SKALL vara givande samt lärorik, dit kan jag sträcka mig......

Blir så trött av att ständigt höra detta "det ska vara roligt"  FY F*N alltså !!!!

Men det är ju just sånt som är givande och lärorikt som är roligt, eller? ;)
flygbasjägarn
Förvisso !! dry.gif Men det finns ju undantag oxo- NBC eller f'låt ABC-Tjänst är (tycker jag) inte så helhysteriskt roligt. Men, det är ju minst sagt bannat nyttigt och givande !!
Likaså sjukvårdstjänst ligger inte heller på min topp tio-lista, men är oxo förbaskat nyttigt att kunna.
Förstår du nu vad jag menar ?
serg. Runander
man behöver faktiskt inte anstränga sig så man får blodsmak för att göra det lite mer roligt.

(inlägg från en som tycker att nbc och sjukvård är roligt)

skyddstjänsten i flottan den är rolig den! )smile.gif
Vargbroder
QUOTE (106 @ Mar 19 2003, 00:30 )
"Uraktlåtenhet att handla ligger en befälhavare mera till last än misstag i fråga om val av medel"
Skylten sitter på livskvadron, K3.

Ah... KBS! Den skylten har man stått och blängt på några gånger. Vackert!

Är Lt Ekfeldt fortfarande adjutant (C Karlsborg smile.gif )?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.