Delta Golf
Mar 15 2003, 18:58
Kan nån förklara begreppet, peka på fördelar/nackdelar och ge några bra exempel?
//DG
(Kan inte ett skit

)
HvPrsk
Mar 15 2003, 19:23
I kort…
Magasin och mekanism finns placerade bakom avtryckaren. Det ger i sin tur ett mycket kompakt vapen. Fördelar och nackdelar hos vapen beror helt på vilket syfte och användnings område som vapnet har…
Några exempel på Bullpup-vapen:
Steyr Aug

Famas

Enfield L85A1
när man ser på konstruktionen tycker jag det kan vara lite klurigt att byta mag till en början innan man vant sig kanske.. speciellt om man använt svenska vapen
VKT M39
Mar 15 2003, 22:22
Stadsstrider ett rent helvete med sidbyte vid varje hörn.
Man kan nästan glömma alla C-Mag och andra magasin med hög kapacitet.
Kortare vapen har ju nog sina fördelar, men i vissa fall är det nödvändigt att inte sticka fram hela överkroppen.
En klar fördel är att pipan inte stiger lika häftigt vid serieeld.
Sen kan man ju skilja på bullpup och bullpup.
- Det finns vapen som är designade som bullpup och fungerar ofta fint. Tex. FAMAS och Steyr AUG
- Det finns vapen som är designade som vanligt vapen men mekanismen anpassats för bullpup. Varierande resultat. SA80 (L85A1).
- Vapen som på efterhand modifierats från vanligt vapen till bullpup, tex. Valmet M82. Undvik. Finns sällan nånting bra med dessa vapen.
FAMAS verkar vara ett BRA exempel, SA80 ett DÅLIGT.
Valmet M82

Siktet på fanskapet:
Vad är det för variant av FA-MAS på bilden? Den jag skjutit hade vanlig varbygel.
Någon som vet om Barrett M82A2 fungerar bra? Den är väl också Bullpup, till skillnad från M82A1 (Ag90).
VKT M39
Mar 15 2003, 22:28
QUOTE (106 @ Mar 15 2003, 22:25 )
Vad är det för variant av FA-MAS på bilden? Den jag skjutit hade vanlig varbygel.
Ser ut som en G2. Exportversion.
Ja det är en G2.
Studera bilderna ovan, lägg speciellt märket till utkastaröppningen, hur kul är det att skjuta avigt t.ex. om du skall runda ett högerhörn.
Har en engelsk kompis som gjorde lumpen som fallskärmsjägare. Det första befälensa när de började sin vapenutbildning var att SA80 är kass, bl.a. var det inte förrän vid den 7:de modellen klarade av att få bajonetten att bli kvar då de sköt.
softfeel
Mar 15 2003, 22:47
QUOTE (VKT M39 @ Mar 15 2003, 22:28 )
Ser ut som en G2. Exportversion.
Ja det är en G2.
Exportversion???
Jag trodde att den var standard eftersom Frankrike beslutade sig för att använda stanagmagasin. Men nu vet jag inte om fransoserna vill fortsätta vara lite säriga.
Edit:
Fördelen med bullpup är att du kan få ett litet vapen med en lång pipa. dock kan man på en del vanliga automatkarbiner vika kolven vilket gör vapnet mindre. Om man ligger i en skog med sitt vapen så är en bullpup vanligtvis en fördel (om den inte heter l85a1 dvs), eftersom man inte alltid ligger i skogen utan måste kunna vara beredd på varierande stridsmiljöer anser jag personligen att vanligt vapen är att föredra. Det bör dock tilläggas att min erfarenhet med bullpup inte är särskillt stor, bortsett från s.a.g. Det bör även tilläggas att jag har intagit vissa alkoholhaltiga drycker. "Med Laphroaig i blodet går kroppen lodrätt"
VKT M39
Mar 15 2003, 22:52
QUOTE (softfeel @ Mar 15 2003, 22:47 )
Exportversion???
Jag trodde att den var standard eftersom Frankrike beslutade sig för att använda stanagmagasin. Men nu vet jag inte om fransoserna vill fortsätta vara lite säriga.
Om jag förstått rätt ska den komplettera F1-arsenalen i Frankrike, men också vara tillgänglig för export. Så säger mina källor (även tryckta).
softfeel
Mar 15 2003, 22:56
QUOTE (VKT M39 @ Mar 15 2003, 22:52 )
Om jag förstått rätt ska den komplettera F1-arsenalen i Frankrike,
Vad hände med F2??? Den med 25-bulorsmag och stort handskydd.
QUOTE (heiho @ Mar 15 2003, 21:31 )
/.../
Har en engelsk kompis som gjorde lumpen som fallskärmsjägare.
/.../
Fast hörru... översätt gärna inte "paras" till fallskärmsjägare.
Även om de råkar ha samma färg på baskern så skiljer det rätt mkt mellan de två förbanden.
Oj, det blev visst lite off-topic det där. Sorry :P
softfeel
Mar 15 2003, 22:59
Kanske borde tillägga att
http://world.guns.ru/main-e.htm har uppdaterad me bla. ny bilder på de olika Famasversionerna.
Raffsec
Mar 16 2003, 01:32
QUOTE (106 @ Mar 15 2003, 21:25 )
Någon som vet om Barrett M82A2 fungerar bra? Den är väl också Bullpup, till skillnad från M82A1 (Ag90).
Tror inte det bara kortare pipa väl.
sen tycker jag att valmet ser lustig nästan som dom tagit ett helt annat vapen och sågat i bitar och sen limmat i hop dom så att det blev en Bullpup
den enda bullpup som jag vet är anpassad för höger och vänster skyttar är P90 där hylsorna faller rakt ner.
A2Keltainen
Mar 16 2003, 01:48
QUOTE (.oz @ Mar 15 2003, 22:58 )
Fast hörru... översätt gärna inte "paras" till fallskärmsjägare.
Även om de råkar ha samma färg på baskern så skiljer det rätt mkt mellan de två förbanden.
Låt mig OT-yra lite om beteckningar: Läs FJS historia och du kommer att se att det tidigare fanns tillräckligt stora likheter mellan förbanden för att översätta "paras" till "fallskärmsjägare". I amerikanska termer borde nog båda översättas till "airborne rangers", då Parachute Regiment är betydligt lättare utrustade än 82nd Airborne Division och även verkar ha en soldatkvalitet mer i stil med 75th Ranger Regiment. Notera även att amerikanska rangers i Vietnam användes i en LRRP-roll, och då uppträdde i små patruller. Internationellt används "jägare" som allmän beteckning på lätt infanteri av hög kvalitet. Finska försvaret översatte åtminstone under min tid "Kustjägarkompani" till "Coastal Ranger Company". Slutligen så bör LBB i amerikanska och brittiska termer kallas "airmobile battalion", eller varför inte "airmobile ranger battalion".
civilist
Mar 16 2003, 05:15
QUOTE (heiho @ Mar 15 2003, 21:31 )
Studera bilderna ovan, lägg speciellt märket till utkastaröppningen, hur kul är det att skjuta avigt t.ex. om du skall runda ett högerhörn.
Har en engelsk kompis som gjorde lumpen som fallskärmsjägare. Det första befälensa när de började sin vapenutbildning var att SA80 är kass, bl.a. var det inte förrän vid den 7:de modellen klarade av att få bajonetten att bli kvar då de sköt.
FN F2000 kastar ut tomhylsorna neråt-framåt, så att det inte spelar någon roll om vapnet används av vänster- eller högerskyttar:
http://www.fnhusa.com/contents/tw_f2000.htmEftersom det är ett nytt vapen, har det (antagligen) inte använts i strider i någon större utsträckning, så det är svårt att säga något om det i praktiken. Dock har ju FN tidigare tillverkat 7,62 mm "automatgevär" FN FAL, FN MAG (Kulspruta 58) och FN Minimi (Kulspruta 90), alla storsäljare och med ganska gott rykte.
Om L85 är ett exempel på ett "dåligt" vapen, har jag för mig att Steyr AUG anses som ett ganska pålitligt vapen. Har också exporterats till ett trettiotal länder. En annan fördel (förutom kompakt vapen trots fullängdspipa) som brukar nämnas vad gäller bullpupvapen är att de är balanserade så att tyngdpunkten sitter ovanför pistolkolven.
M82A2 är "bullpup", det stämmer, ser ut så här:
http://www.securityarms.com/20010315/galle...s/1100/1137.htmtydligen var den ingen större hit, jag kan tänka mig att den är välidgt besvärlig att skjuta med liggande
Smocken
Mar 16 2003, 12:23
Säga vad man vill om sa 80 och dess kontruktion, men ett förbannat snyggt vapen och ligger skönt som f-n i armarna!n Sen om det är funkis är en annan sak
LeadHead
Mar 16 2003, 13:50
QUOTE (civilist @ Mar 16 2003, 04:15 )
Dock har ju FN tidigare tillverkat 7,62 mm "automatgevär" FN FAL, FN MAG (Kulspruta 58) och FN Minimi (Kulspruta 90), alla storsäljare och med ganska gott rykte.
Glöm nu för guds skull inte FN FNC. - Det vapen som, efter vissa modifikationer används av så gott som alla svenska soldater...
civilist
Mar 16 2003, 17:07
QUOTE (LeadHead @ Mar 16 2003, 12:50 )
QUOTE (civilist @ Mar 16 2003, 04:15 )
Dock har ju FN tidigare tillverkat 7,62 mm "automatgevär" FN FAL, FN MAG (Kulspruta 58) och FN Minimi (Kulspruta 90), alla storsäljare och med ganska gott rykte.
Glöm nu för guds skull inte FN FNC. - Det vapen som, efter vissa modifikationer används av så gott som alla svenska soldater...

Tänkte litet fult utelämna de vapen som inte blivit globala succéer. Enklare att argumentera med skygglappar åt vissa håll...
Även om FN FNC används i Sverige och tre - fyra andra länder (?), så tillhör de inte, liksom bland annat FN P90, Fabrique Nationals storsäljare.
Jag hittade en bild på den M82A2 jag tänkte på:
M82A2
VKT M39
Mar 16 2003, 17:28
Att lämna bort FNC är nog inte en bra idé. Det att ett vapen inte blivit en storsäljare säger inte mycket om dess värde. Största felet med FNC är väl att den erbjuder ingenting "extra" jämfört med alternativen.
Delta Golf
Mar 16 2003, 18:19
*överväldigad av alla svar*
Tack grabbar!
QUOTE (106 @ Mar 16 2003, 17:21 )
Jag hittade en bild på den M82A2 jag tänkte på:
M82A2Om jag inte är helt ute och cyklar så föreställer bilden en Barrett M95
http://www.barrettrifles.com/rifles_95.html
Groaghach
Mar 17 2003, 07:16
Hörde ngt om att man på Styer Aug kunde ställa om så att den kastar ut tom hylsorna antingen till höger eller till vänster. Stämmer detta?
Groaghach
Erik_G
Mar 17 2003, 08:49
QUOTE (Groaghach @ Mar 17 2003, 06:16 )
Hörde ngt om att man på Styer Aug kunde ställa om så att den kastar ut tom hylsorna antingen till höger eller till vänster. Stämmer detta?
Jupps.. tydligen flyttar man bara ett plastlock från höger till vänster sida eller tvärt om.. Verkar väldigt smidigt, tills dess att locket går sönder och trillar av.. eller nåt
/E
VKT M39
Mar 17 2003, 09:32
QUOTE (Groaghach @ Mar 17 2003, 07:16 )
Groaghach
Ja det stämmer. Samma kan man göra på FAMAS och så gott som alla ordentliga bullpups. Det fungerar ju bra för vänsterhänta, men man kan ju inte sitta och byta om plastbiten varje gång man ska runda ett hörn åt höger. Ser redan för mig hur nån i tankarna sträcker geväret framför sig och bränner av en kort serie runt ett hörn med den påföljden att han får en dos snabbt flygande, brännheta, 5,56 hylsor i ögonen.
Raptor
Mar 17 2003, 10:00
QUOTE (VKT M39 @ Mar 17 2003, 09:32 )
Ser redan för mig hur nån i tankarna sträcker geväret framför sig och bränner av en kort serie runt ett hörn med den påföljden att han får en dos snabbt flygande, brännheta, 5,56 hylsor i ögonen.
Jag citerar min Löjtnant...
Lite skit ska en man tåla!
;)
Eftersom det kanske bara skiter sig när man skjuter runt hörn med bullpup vapen så kan man kanske vinkla de något när skjuter runt hörn? (Ja så att hylsorna inte hamnar i ansiktet). Tyckte jag såg det i ett dokumentärsfoto från främlingslegionen när de övade SIB. Någon här som testat?
VKT M39
Mar 17 2003, 10:05
Ja, allt kan man rätta till med lite övning. Vinklar man öppningen uppåt ska hylsorna flyga rätt (att vinkla neråt torde inte komma på frågan
QUOTE (Erik_G @ Mar 17 2003, 08:49 )
Jupps.. tydligen flyttar man bara ett plastlock från höger till vänster sida eller tvärt om.. Verkar väldigt smidigt, tills dess att locket går sönder och trillar av.. eller nåt
/E
Kan inte mena att det BARA är plastlocket som ska flyttas? Om jag inte minns fel så ska det fepplas om med utkastare på insidan också? Och det är kanske lite mindre smidigt i stridens hetta.
Nej då, det blir till att byta slutstycke också. Inte smidigt. Men man kan använda vapnet från fel axel och får då dessutom en hylsfångare till det: munnen!
Erik_G
Mar 17 2003, 13:49
Var man verkligen tvungen att byta slutstycke? Nåväl, jag har bara läst.. aldrig pillat med en riktig Aug..
Nyfniken som jag blev så kollade jag på nätet.. och om jag fattat det rätt så krävs ett vänsterhänt slutstycke.
Sen är det bara att flytta locket från en sida till det andra. En procedur som dock verkar lite pillig. Inget man gör på nån sekund.
Denna sidan om AUG hittade jag.../E
VKT M39
Mar 17 2003, 14:01
Pillat på en AUG, aldrig avfyrat eller tagit isär.
Har pillat på den, plockat isär den men inte skjutit då jag valde FA-MAS istället. AUG har om jag inte missminner mig två gascylindrar och därmed också två pistonger. Det sitter då en liten gascylinder på vardera sidan om pipan. Kikarsiktet har 1,5ggr förstoring tror jag. Det är iaf tillräckligt liten förstoring för att det skall gå bra att ha båda ögonen öppna, samtidigt som man ju kan urskilja föremål på längra avstånd bättre.
Nifelhel
Mar 17 2003, 19:17
QUOTE (Ing @ Mar 17 2003, 12:54 )
QUOTE (Erik_G @ Mar 17 2003, 08:49 )
/E
Kan inte mena att det BARA är plastlocket som ska flyttas? Om jag inte minns fel så ska det fepplas om med utkastare på insidan också? Och det är kanske lite mindre smidigt i stridens hetta.
Du är inne på rätt spår. Man måste flytta utdragaren, vilket betyder att man måste plocka isär vapnet för att meka till detta... Det gör man inte alltför ofta i strid....
Vapenfett 101
Mar 17 2003, 20:59
QUOTE (Smocken @ Mar 16 2003, 11:23 )
Säga vad man vill om sa 80 och dess kontruktion, men ett förbannat snyggt vapen och ligger skönt som f-n i armarna!n Sen om det är funkis är en annan sak
Håller med om att det ser coolt ut, men jag tycker det är tungt och kantigt. Hann knappt ta upp det från marken innan jag slog i ett hörn och rev mig på ett annat.
Problemfritt har det ju inte varit med SA80/L85A1 - det krävdes tekniker frå HK för att göra om och göra rätt! På ca 30 punkter så modifierades vapnet och man blev av med "barn"-sjukdomarna...
softfeel
Mar 21 2003, 20:12
QUOTE (m9.do @ Mar 21 2003, 17:08 )
Problemfritt har det ju inte varit med SA80/L85A1 - det krävdes tekniker frå HK för att göra om och göra rätt! På ca 30 punkter så modifierades vapnet och man blev av med "barn"-sjukdomarna...

Hur är det med sa80a2? Jag har hört både att vapnet fungerar bra och att problemen fortfarande är kvar.
Jag hörde nåt rykte om att problemen inte var lösta och att dom sneglade på G36 som ersättare. Som sagt bara ett rykte
badvakten
Apr 12 2003, 14:53
QUOTE (106 @ Mar 15 2003, 23:25 )
det där är en bild på nån av de dussintal olika tilltänkta famaser som förhoppningsvis aldring kommer att se dagens ljus.. det där är nog den modell som kommer att tillverkas.. famas f2
badvakten
Apr 12 2003, 15:20
äsch.. jag orkar inte citera alla inlägg.. vad gäller bullpup så är det i min mening i grund och botten en dålig ide.. det finns undantag (aug) där de lyckats bra men annars så är det en väldigt hög procent av bullpup vapnen som har stora problem med driftsäkerhet.. dessutom är de väldigt opraktiska vid sidbyte.. jo man kan vinkla vapnet som någon sa, man vinklar det så at utkastarhålet kommer nedåt.. men man skjuter ju inga vidare träffbilder på det sättet.. varför är bullpup sunk?? jo för att man måste antingen ha olika vapen för vr/hr skyttar eller så måste man kunna montera vapnet i 2 olika varianter.. och där flög kiss (keep it simple stupid) ut genom fönstret för då åste man kunna plocka isär slutstycket.. och tack för 38 mikroskopiska delar i fält som man dessutom kan montera ihop så man får eldavbrott hela tiden.. famas är den största säck med skit jag någonsin används jag har aldrig haft så mycket eldavbrott med nått annat vapen, skjuter dessutom inte vanlig nato 5.56 utan nån speciell fransk version (pipan pajar efter ett tag om man skjuter vanlig nato am), inte tar vanliga nato 5.56 mag eftersom det är mystiska franska magasin som förresten trillar ur om man har otur.. jag byter gärna med vilken annan ak som helst i världen.. förrutom sa80 för den är enligt uppgift ännu sämre.. om man har famas måste man släpa omkring på en hel drös med extraprylar som kan och faktiskt går sönder eller tappas, min lista
- extra utkastarlucka, lossnar lätt, utan den blir det väldigt obekvämt att skjuta ordentligt..
- extra slagstift, det händer att de går av
- extra liten jävla sprint typ 2 x 1mm stor, ganska lätt att sumpa vid vapenvård, utan den kan man inte sätta ihop slutstycket
- extra utdragare, fjädern på den pajar ibland det har hänt mig personligen
- extra blockerare(?) motpolen till utdragaren eftersom man kan byta sida på den, liten, kan tappas bort vid vård
- extra utdragningsfjäder, kan gå av
kort och gott.. skräp
- extra slutstyckshuvud, litet, tappas lätt bort vid vård
dessutom ere ett jäkla mek att få dit en m203 eller motsv (jag har bara sett det på bild,, så jag vet inte hur de skruvat dit den det är nog en "jägarlösning", men det finns inga standardiserade sätt iallafall..
och nått jävla pannben har ju satt omställaren så att det är omöjligt för en högerskytt att osäkra till patronvis eld med bara högerhanden, man är tvungen att ta hjälp av vänsterhanden.. samma sak vid säkring..
Jag håller med om att bullpup inte är en helt bra lösning men FA-MAS har en del fördelar och nackdelarna är inte riktigt så stora.
Vill man slippa eldavbrott är även Ak4 helt fel vapen. Den är dessutom tung och är i oerhört stort behov av vård. Även till Ak4 och Kulspruta 58 får man med en massa reservdelar. Även M16, Ak4 och Ksp 58 har små delar som går att tappa bort men vid vård i fält skulle jag inte plocka isär vapnet för särskild tillsyn om jag satt under en gran i mörkret.
M203 behövs inte till FA-MAS då den skjuter gevärsgranat med god precision. Den har omställare för automat/3-skottsspärr. Den har inbyggt tvåbensstöd och det går relaivt enkelt att konvertera den för vänsterskyttar (men det grundläggande problemet med bullpup kvarstår förstås).
Osäkra för enkelskott är inte svårare för en vänsterskytt än vad det är att välja automat för en högerskytt. Att säkra vapnet är inte svårare än på Ak4, i båda fallen måste man flytta på högerhanden.
Många små och bräckliga delar är aldrig bra och självklart kan inte fransmännen ha samma lösning som alla andra.
Men det finns olika am till de olika versionerna av M16 också och H&K hade ju något vapen i 5,56 (H&K33?) med speciella 25-skottsmagasin.
Det är mycket möjligt att FA-MAS i grunden är ett dåligt vapen men flera av bristerna finns även i andra vapen, inklusive de som Sverige använder.
Bullpupvapen har många nackdelar men också några fördelar i SIB, Dom är ganska baktunga vilket gör dom bekväma att bära i anlägning en längre tid, vilket man knappast kan påstå om ett "vanligt" vapen. Att ha ett kort, kompakt vapen med full längds pipa är ju heller ingen nackdel(man tappar ca 100m/s på att korta ner en AK5 till AK5D, och det gör en avsevärd skillnad i verkan i tex stålplåt).
De bullpupvapen jag använt är Styer AUG samt mini 14 i en muzzlelitekolv, det förstnämnda är en klart duglig bössa och den sista är en snarare en leksak(men den är ju å andra sidan inte avsedd som tjänstevapnen).
/Jöjje
Nifelhel
Apr 13 2003, 16:59
QUOTE (jöjje @ Apr 12 2003, 18:38 )
Bullpupvapen har många nackdelar men också några fördelar i SIB, Dom är ganska baktunga vilket gör dom bekväma att bära i anlägning en längre tid, vilket man knappast kan påstå om ett "vanligt" vapen. Att ha ett kort, kompakt vapen med full längds pipa är ju heller ingen nackdel(man tappar ca 100m/s på att korta ner en AK5 till AK5D, och det gör en avsevärd skillnad i verkan i tex stålplåt).
De bullpupvapen jag använt är Styer AUG samt mini 14 i en muzzlelitekolv, det förstnämnda är en klart duglig bössa och den sista är en snarare en leksak(men den är ju å andra sidan inte avsedd som tjänstevapnen).
/Jöjje
Mini 14 är väl inte ett bullpupvapen? Det är ju mer en karbin.
Mini 14

Utgångshastigheten på en Ak5D är 775m/s..
KattenJansson
Apr 13 2003, 18:04
[quote=Nifelhel,Apr 13 2003, 16:59 ]
/Jöjje [/QUOTE]
Mini 14

[/quote]
Men den kan bli et bullpupvapen med lite god vilja och dom rätta delarna.
http://www.gunaccessories.com/MWG/index.asp
Nifelhel
Apr 13 2003, 18:25
[quote=KattenJansson,Apr 13 2003, 19:04 ] [QUOTE=Nifelhel,Apr 13 2003, 16:59 ]
/Jöjje [/QUOTE]
Mini 14

[/QUOTE]
Men den kan bli et bullpupvapen med lite god vilja och dom rätta delarna.
http://www.gunaccessories.com/MWG/index.asp [/quote]
Shitalabama det har jag missat!! Oh store misse, jag erkänner att jag inte hade helt rätt då.. ;)
Det "granna" är att man numera får en jaktlicens på en mini 14 utan problem! och vare sig kolv eller 20/30 skottsmagasin är tillståndspliktiga.
MVH Jörgen
Men ingen AR15 får man, attans
badvakten
Apr 15 2003, 19:37
Jag håller med om att bullpup inte är en helt bra lösning men FA-MAS har en del fördelar och nackdelarna är inte riktigt så stora.
kan du räkna upp någon av fördelarna??
Vill man slippa eldavbrott är även Ak4 helt fel vapen
jag har aldrig varit med om så mycket eldavbrott som med famas.. ak4/g3 inkluderat.. (jag har dock inte jobbat med sa80 och den skall ju vara värre)
Även M16, Ak4 och Ksp 58 har små delar som går att tappa bort men vid vård i fält skulle jag inte plocka isär vapnet för särskild tillsyn om jag satt under en gran i mörkret.
jo men nu e det så att man nästan måste plocka isär slutstycket eftersom det är den del som blir mest skitig.. och dess funktion är så att säga vital..
M203 behövs inte till FA-MAS då den skjuter gevärsgranat med god precision.
förutom det faktum att den enda av gevärsgranterna du kan skjuta med den vanliga ammunitionen är ac58, pv granat med en räckvidd på 75m och väger typ 587g tror jag och är allmän stor och klumpig.. och du måste alltid sätta dit den innan du skjuter.. med en m203 kan du alltid välja även i en snabb situation.. det är bara att ta den avtryckare du vill.. m203 rockar..
Den har omställare för automat/3-skottsspärr
bla. bla.. bla.. och vad skall du med din automateld till överhuvudtaget.. mycket kulor inga träffar..
Den har inbyggt tvåbensstöd
jo och när hade du tänkt att använda benstödet.. själv tar jag av dem för det fyller ingen funktion.. det är en automatkarbin..
Osäkra för enkelskott är inte svårare för en vänsterskytt än vad det är att välja automat för en högerskyt
då uttryckte jag mig oklart.. för de som inte vet sitter omställaren framför avtryckaren innuti varbygeln, om man skjuter omällaren till vänster, dvs den enda rörelse som är möjlig för en högerskytt utan att flytta vänsterhanden hamnar man på automateld.. dvs för att osäkra till patronvis måste man flytta på vänsterhanden.. inge bra.. trots allt är en majoritet högerskyttar..
Att säkra vapnet är inte svårare än på Ak4
jo för har du osäkrat till automateld och är högeskytt måste du använda vänster hand.. på ak4 tex eller ak5 eller va du nu vill kan du bara använda högerhanden..
Men det finns olika am till de olika versionerna av M16 också
ja men man kan skjuta samma ammo i sin saw/minimi/Kulspruta 90 som i sin m16.. i fallet famas så måste man ha en typ av 556 till famasen och en annan till saw/minimi/Kulspruta 90
har du någonsin jobbat med famas?? det har jag.. tro mig .. det är skräp
Det är mycket möjligt att FA-MAS i grunden är ett dåligt vapen men flera av bristerna finns även i andra vapen, inklusive de som Sverige använder.
men de är ändå bättre.. jag reagerade ursprungligen för att någon tyckte att famasen var ett lyckat exempel på bullpupp
Det där hade varit mycket enklare att förstå om du använt [QUOTE].
När vi diskuterar skitvapen jämför jag med Ak4 som i min mening är kass. Med de Ak4 jag skjutit med får man flera eldavbrott per magasin, även utan hylsfångare.
Vad gäller möjligheten att kunna skjuta både skurar (2 eller 3-skottsspärr) och automat tror jag inte exempelvis H&K skulle sätta dit det om inte ett behov fanns. Föredrar man 3-skottsspärr ät det ju bara att låta reglaget stå i det läget jämt. Man har iaf möjlighet att välja. Själv skjuter jag automat om man skall rensa värn och liknande men även på korta avstånd och då träffar man.
Vill man skjuta full automateld kan ju tvåbensstödet vara bra. Samma sak om man är på förhand och exempelvis genomför eldöverfall. Men som du säger, vill man inte ha det så kan man ju ta bort det. På våra vapen har vi ju inte ens möjligheten att välja (bortsett från Psg och Ksp).
OK, jag hade glömt vilket hål som var enkelskott och vilket som var automat (eller 3-skott om man valt det).
Men jag kunde osäkra åt båda hållen med handen som var på pistolgreppet. På Ak4 måste jag flytta handen både när jag skall osäkra och när jag skall säkra igen, på Ak5 är det bara krångligt att säkra vapnet särskilt från läge A.
Ja, jag har använt vapnet ifråga men måste erkänna att jag har väldigt begränsad erfarenhet av det, däremot har jag använt våra vapen mycket och tycker vissa av dem har samma brister. De jag har talat med som använt FA-MAS mycket tycker det är ett mycket bra vapen och skulle gärna byta till det.
Ammunitionen till M16A1 är väl en annan än till M16A2 beroende på olika räffelstigning? Kan man ändå använda båda ammunitionstyperna i FN Minimi?
Det är förstås en stor brist när det inte går och eftersom FA-MAS har andra mag borde de inte passa i Minimi ändå, eller?
Jag skulle förstås aldrig välja FA-MAS framför Ak5.
L85 (SA80) gör nog mest nytta om man kastar dem på fi.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.