Vakten_F4
Mar 15 2003, 09:33
Verkar ha bra koll killen, vet inte vad de har för religion i Afghanistan.
Påminner lite om han i Three Kings som inte är så smart.
Halonen-AmfPB
Mar 15 2003, 11:44
Fick intrycket av artikeln att de hade interjuat ett barn. Verkar väldigt mysko.
ollevarm
Mar 15 2003, 12:23
Även om han verkar lite dum, så tror jag det finns ett intresse bland vissa av aftonbladets journalister att få amerikanska soldater att framstå som korkande. Politik finns överallt.
Delta Golf
Mar 15 2003, 12:37
QUOTE (Vakten_F4 @ Mar 15 2003, 08:33 )
Verkar ha bra koll killen, vet inte vad de har för religion i Afghanistan.
Påminner lite om han i Three Kings som inte är så smart.
Du tror inte att det är det som är meningen då?
aftonbladet.....vad ska man säga...
Fu Gson
Mar 15 2003, 12:38
Artikeln är ju oerhört vinklad! Men med en stoor gnutta kritiskt granskande så är ju även denna artikel användbar......
Intelligens och kunskap ar tva olika saker. Att vara obildad som soldaten var, eller dum, ar tva helt skilda saker.
Sedan kan man ju ha en vilja att bilda sig själv, vilket jag tycker kännetäcknar intelligenta personer.
Skulle jag bli skickad någonstans skulle jag intressera mig för stället.
Men som sagt, man får ju vara kritisk mot artikeln också. Verkar ju endast ha som syfte att framställa soldaten som korkad och misslyckad.
Raffsec
Mar 15 2003, 16:32
Ja vi är väl inte bästa vänner med denna tidning här på forumet
Joanzon
Mar 15 2003, 19:34
Det är väl inte helt nytt att amerikaner i allmänhet har en ganska begränsad kunskap om omvärlden. Man har ju hört en del skräckexempel... hur mycket som är sant är ju iof en annan fräga.
Jag tycker amerikaner besitter ganska dålig kunskap om Europa och oss européer, däremot inte sagt att dem är dumma. När man debatterar och diskuterar historia men även politik med dem ser man bristande kunskap och många är väldigt bokstavstroende för vad dem ser på tv.
När dem ska argumentera så är det ganska vanligt att dem kopierar något från en hemsida som eventuellt använts som debattartikel för att stöjda sin punkt.
Senast så var det i ett forum jag brukar snacka i en tråd där jänkarna snackade skit om frankrike och att dem var fegisar, osv. Sen var det en som hade hittat en lång lista någonstanns på "alla" fransmännens krig där nästan varenda en var "lost" enligt deras lista.
Sen att fransmännen hade erövraren Napoleon och att denne man var en stor idol inom jänkarnas militär på 1800-talet verkade dem ha glömt. Dem hade lite svårt att förstå varför Franrike inte var med dem, dem tror att det handlar om feghet och inte om ekonomiska intressen , d v s om sadam störtas så förlorar frankrike så gott som allt dem investerat i Irak.
Förrestne när vi snackar om intelligens, glöm inte att man i modern intelligensvetenskap om man nu kan kalla det så väljer att inte beteckna EN intelligens utan många. Intelligens kan alltså vara logisk intelligens men även musikalisk. En modell jag tyckte var rätt ok jämfört med gamla är att det finns ju intelligenser, men egentligen säger man att det finns många fler..
I och för sig kan man dock säga att det tar en viss intelligens för att förstå att kunskap är bra, d v s tycker man att kunskap är onödigt så kan man vara dum på ett sätt
Ja, det finns 7 intelligenser eller nåt sånt.
Logisk-Matematisk
Lingvistisk(Språk)
Spatial(3D tänkande typ...)
Kinestetisk(Kroppslig intelligens, koordination mm)
Musikalisk
Social
Natur(förstå hur naturen fungerar, skit skum enligt mig...)
Tror att det finns en till dessutom, snubben la till natur grejen efteråt så att det blev 8st...
roninn
Mar 16 2003, 17:13
Ofta klagas det på att amerikaner vet så lite om europa. Vad vääääldigt få europeer verka vet om USA är att det består av 50 (tror jag

) stater som ALLA har helt olika lagar, huvudstäder ( från deras beteckning "capital" kanske mer "residensstad" för oss) med mera. USA är faktist mer av 50 olika länder än "ett" land. Hur många här känner till vad Idahos huvuvstad heter. Vi är lika okunniga om USA som dom är om oss. Kan nån nämna tio huvudstäder??? (Capitals)
Varje stat leds av en guvenör, vad heter North Dakotas guvenör??? någon? Kan nån nämna EN guvenör???
USA har fyra saker som är gemensamma för hela landet: Valuta, språk, försvar och utrikespolitik. Allt annat skiljer sig till viss del.
Ofta hör man "i USA får man" osv osv. Tjena nyset, jämför vapenlagarna i Texas och i New York och du kommer märka extrema skillnader. Jämför skatterna i Tenessee och Nebraska och du märker en stor skillnad. En advokat från Kalifornien kan inte jobba i Alabama eftersom han inte är hemmastadd och har klarat deras juristprov.
Så snälla sluta hacka på att amerikaner är korkade, dom vet lika lite om oss som vi vet om dom.
Fu Dahlberg
Mar 16 2003, 17:15
QUOTE (roninn @ Mar 16 2003, 17:13 )
Ofta klagas det på att amerikaner vet så lite om europa. Vad vääääldigt få europeer verka vet om USA är att det består av 50 (tror jag

) stater som ALLA har helt olika lagar, huvudstäder ( från deras beteckning "capital" kanske mer "residensstad" för oss) med mera. USA är faktist mer av 50 olika länder än "ett" land. Hur många här känner till vad Idahos huvuvstad heter. Vi är lika okunniga om USA som dom är om oss. Kan nån nämna tio huvudstäder??? (Capitals)
Varje stat leds av en guvenör, vad heter North Dakotas guvenör??? någon? Kan nån nämna EN guvenör???
USA har fyra saker som är gemensamma för hela landet: Valuta, språk, försvar och utrikespolitik. Allt annat skiljer sig till viss del.
Ofta hör man "i USA får man" osv osv. Tjena nyset, jämför vapenlagarna i Texas och i New York och du kommer märka extrema skillnader. Jämför skatterna i Tenessee och Nebraska och du märker en stor skillnad. En advokat från Kalifornien kan inte jobba i Alabama eftersom han inte är hemmastadd och har klarat deras juristprov.
Så snälla sluta hacka på att amerikaner är korkade, dom vet lika lite om oss som vi vet om dom.
vad vet dom om sig själva då? Kan dom svara på¨dom frågorna du precis ställde...
När jag gick i skolan skulle vi läara oss alla USAs delstater...
roninn
Mar 16 2003, 17:19
Kan dom svaren troligen inte.
Kan du namnen på alla länen och alla landshövdingar? vad heter residensstäderna i Sverige (Själv har jag inte en aning)
Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus. Det finns runt 250 miljoner amerikaner det är inte så svårt att hitta några miljoner idioter då. Prova att leta lite ex engelsk arbetarslum och du hittar inga raketforskare eller Berlins lite tristare förorter ( eller våra egna )
Pansardvärg
Mar 16 2003, 17:43
varför intå då???? Jänkarna e ju skitdumma.......de bara e så ju....
Delta Golf
Mar 16 2003, 18:11
VKT M39
Mar 16 2003, 18:17
QUOTE (Gerle @ Mar 15 2003, 15:40 )
Intelligens och kunskap ar tva olika saker. Att vara obildad som soldaten var, eller dum, ar tva helt skilda saker.
Har man just spenderat 1,5 år för att kriga i ett land utan att ha ens snappat upp vad det är för religion som utövas där så är man direkt "dum" och inte "obildad".
VKT M39
Mar 16 2003, 18:18
QUOTE (Pansardvärg @ Mar 16 2003, 17:43 )
Bara de högljudda, men så är det ju i alla länder.
bravebat
Mar 16 2003, 18:43

Amerikanerna är defenitivt inte något dummare än Svenskarna, Fler Svenskar går ut gymnasiet med IG än tidigare.

USA är världsledande, Sverige en skit i världsrymden.
Vi ska inte vara avundsjuka!!!!!!

Även om det är något som vi Svenskar är otroligt hemma på.
jonte72
Mar 16 2003, 19:07
Jag har träffat på många Svenskar som inte heller är speciellt almänbildade....Har en jobbarkompis som trodde Hyundai tillverkades i NORDKOREA.....ett land som ligger på 1950 tals nivå.... B)
QUOTE (bravebat @ Mar 16 2003, 18:43 )

Amerikanerna är defenitivt inte något dummare än Svenskarna, Fler Svenskar går ut gymnasiet med IG än tidigare.

USA är världsledande, Sverige en skit i världsrymden.
Vi ska inte vara avundsjuka!!!!!!

Även om det är något som vi Svenskar är otroligt hemma på.
Vi har fortfarande faktiskt bättre skolgång.
Skola och dylikt är något som har väckt stor debatt i USA, hela systemet är föråldrat och man måste handla nu för att behålla samma standard. Angående den svenska skolan så är det faktiskt media som skapar oro främst.
.......................
Sen vidare angående om vi kan räkna upp 50 states i USA, hm USA är fortfarande ETT land som dock består av massa "states" men detta gör det inte till 50 länder för det. Det som skiljer är att dem gått längre när det gäller hur mycket varje del av landet får påverka lagarna osv.
Jag tror väldigt många i Sverige skulle åtminstone kunna placera Washington DC, NY och LA på kartan, undrar hur många jänkare som skulle kunna placera någon stad i Europa

Det är förvisso smågrejer och det är inte alla som är "ignorent" så att säga, men det mest störande är när dem ska diskutera vår europeiska historia tycker jag personligen.
VKT M39
Mar 16 2003, 19:17
Vi skulle i varje fall kunna peka ut alla delstater i USA med tillhörande huvudstäder i skolan. Tror knappast att jänkarna läst Europas geografi lika noga.
Azan_Gb
Mar 16 2003, 19:51
Inte konstigt att dem inte vet vad det är för en religon i afghanistan.
I USA har man inte religon kunskap , utan religon anses som privat
Tarkan
Mar 16 2003, 21:17
Om nån här kollar på Jay Leno så vet ni att det finns ett litet inslag som heter Jay-walking.
Här frågar man folk på gatan lite grejer, sånt som "t.o.m." vi européer kan men jänkarna har inte en susning om vad det e.
Innan tvivlade jag på detta programmet i tron om att ingen kunde vara så dum och omedveten om sin omgivning men artikeln och andra saker (som jag inte kommer på nu) säger annat.
Slutsats: Amerikaner har jäkligt dålig allmänbildning (men visst finns det snillen bland dumstrutarna)
jonte72
Mar 16 2003, 21:19
QUOTE (Tarkan @ Mar 16 2003, 21:17 )
Om nån här kollar på Jay Leno så vet ni att det finns ett litet inslag som heter Jay-walking.
Här frågar man folk på gatan lite grejer, sånt som "t.o.m." vi européer kan men jänkarna har inte en susning om vad det e.
Innan tvivlade jag på detta programmet i tron om att ingen kunde vara så dum och omedveten om sin omgivning men artikeln och andra saker (som jag inte kommer på nu) säger annat.
Slutsats: Amerikaner har jäkligt dålig allmänbildning (men visst finns det snillen bland dumstrutarna)
Men detta inslag är ett skämt....fattar du inte det är DU dummare än "dina" Amerikaner......
Isgubbe
Mar 16 2003, 21:26
QUOTE (jonte72 @ Mar 16 2003, 21:19 )
Men detta inslag är ett skämt....fattar du inte det är DU dummare än "dina" Amerikaner......

Ha Ha Ha
Magnus
Mar 16 2003, 22:09
Vet inte huruvida det är ett skämt eller inte, men om man nu skulle utgå från att det INTE är det så måste man tänka på att vi inte vet hur många Jay har gått och pratat med. Han har kanske snackat med 100 pers innan han hittar någon "knäppskalle". Om man gjorde samma sak i Sverige skulle det nog också poppa upp en uselt allmänbildad person.
VKT M39
Mar 16 2003, 22:12
QUOTE (Magnus @ Mar 16 2003, 22:09 )
Vet inte huruvida det är ett skämt eller inte, men om man nu skulle utgå från att det INTE är det så måste man tänka på att vi inte vet hur många Jay har gått och pratat med. Han har kanske snackat med 100 pers innan han hittar någon "knäppskalle". Om man gjorde samma sak i Sverige skulle det nog också poppa upp en uselt allmänbildad person.
..och att han ingalunda gör det för att
européer ska ha roligt, det är ju en amerikansk show.
hm jag tycker snarare att gästerna representerar jänkarna rätt bra

som en komiker som ville dricka saddams blod rent ut sagt, han hade visst svalt allt som media där borta sagt..
bravebat
Mar 17 2003, 00:47
QUOTE (Baan @ Mar 17 2003, 00:05 )

som en komiker som ville dricka saddams blod rent ut sagt, han hade visst svalt allt som media där borta sagt..
Jag tror att en yngling från ex Tensta och en Yngling från Ex Jackson, West Virginia. Ligger ganska nära varandra i bildningsnivå!!!
Att säga att Svenskarna är Överlägsna i inteligens gent imot andra länder, är bara dumt!!! Lika fånigt som att säga att Norrmän är dumma.
Man ska inte kasta sten i glashus!!!!
Tycker för övrigt att Staffan Westerberg i så fall representerar Svenskarna ganska bra!!
Fu Dahlberg
Mar 17 2003, 00:54
QUOTE (bravebat @ Mar 17 2003, 00:47 )

Jag tror att en yngling från ex Tensta och en Yngling från Ex Jackson, West Virginia. Ligger ganska nära varandra i bildningsnivå!!!
Att säga att Svenskarna är Överlägsna i inteligens gent imot andra länder, är bara dumt!!! Lika fånigt som att säga att Norrmän är dumma.
Tycker för övrigt att Staffan Westerberg i så fall representerar Svenskarna ganska bra!!
Det handlar inte om INTELLIGENS, utan om almänbildning... Svenska skolorna är fortfarande väldigt bra!
Kimster
Mar 17 2003, 00:54
Jag har träffat och umgåtts med ett antal jänkare, vissa av dem är min släkt vissa var soldater i armén någon har varit turist osv..
Jag inte dra nånslutsats för hur smarta det amerikanska är för jag har inte träffat de 250 miljoner eller ens 1/1000 del av dem. Ej heller kan jag dra slutsats över media/tv framställer dem, det e bara orättvist.
MEN av de jag har träffat, så har inte många visat någon större kunskap om världen utanför usa.
bravebat
Mar 17 2003, 00:57
QUOTE (Fu Dahlberg @ Mar 17 2003, 00:54 )
QUOTE (bravebat @ Mar 17 2003, 00:47 )

Det handlar inte om INTELLIGENS, utan om almänbildning... Svenska skolorna är fortfarande väldigt bra!

Jag skrev bildningsnivå!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag vet nog att det och inteligens är 2 skilda saker.
Hajjar du Trängpojken
bravebat
Mar 17 2003, 00:59
QUOTE (Kimster @ Mar 17 2003, 00:54 )
Jag har träffat och umgåtts med ett antal jänkare, vissa av dem är min släkt vissa var soldater i armén någon har varit turist osv..
Jag inte dra nånslutsats för hur smarta det amerikanska är för jag har inte träffat de 250 miljoner eller ens 1/1000 del av dem. Ej heller kan jag dra slutsats över media/tv framställer dem, det e bara orättvist.
MEN av de jag har träffat, så har inte många visat någon större kunskap om världen utanför usa.
Jag har åxå släkt i USA, Men de jag har träffat med dåliga kunskaper om omvärlden osv är Svenskar.
Många YOFF faktiskt!!
Fu Dahlberg
Mar 17 2003, 00:59
sorry Fel citat... Slut på hjärnkraft efter att ha pluggat till Matte diskrettentan imorron...

*20 på knogarna*
bravebat
Mar 17 2003, 01:06
QUOTE (Fu Dahlberg @ Mar 17 2003, 00:59 )
sorry Fel citat... Slut på hjärnkraft efter att ha pluggat till Matte diskrettentan imorron...

*20 på knogarna*

Hoppas det går bra då!! Lycka till buddy!!
QUOTE (Azan_Gb @ Mar 16 2003, 19:51 )
I USA har man inte religon kunskap , utan religon anses som privat
Därför man svär på bibeln? (I domstol osv, alltså. Vi gör ju visserligen det i Sverige med, men man kan välja att svära på lagboken istället, vet inte vad som är standard dock)
Azan_Gb
Mar 18 2003, 15:45
SNÄLLA TAREK...........
Dooh........
Delta Golf
Mar 18 2003, 18:24
tsk tsk tsk...
avundsjuka....
Lite lustigt när jag pratade med några amerikanska soldater så frågade de om hur det var att bo i ett land med många sjöar. Och en annan frågade vad jag tyckte om Systembolagets spritmonopol i sverige.
Men visst alla US soldater är säkert inte helt allmänbildade, det är därför de får jobb inom försvarsamakten för mindre kvalifierade uppgifter. Skjutgräns vänster höger etc. Smartare hamnar nog mera inom Specialförband och Officer och underbefälsklasserna. Men det behövs ju alltid laddare i stridsvagnar ;)
Men vi svenskar är ofta inte mycket bättre, oftast tänker vi inte längre än vad som står i tidningarna. Ingen kritiskt tänkande alls för många. Sen är vi nog världens mest självgoda land. Men det kan vi disskutera i en annan tråd.
Tarkan
Mar 20 2003, 22:44
Jag förstår själv att bara de riktigt rekorddumma väljs ut.
Jag var en gång i tiden utbytesstudent i USA. Kan bekräfta att deras skolsystem är sanslöst föråldrat och att deras syn på kunskap markant skiljer sig från vår.
Skolan är väldigt mycket lättare än vår. När jag skrev slutprovet i amerikansk historia fick jag 96% rätt, vilket var bästa resultat i hela östra North Carolina. Då hade jag varit i landet i 6 månader...
Deras skosystem och didaktiska metoder är helt uppåt väggarna. Man har dock ett system som ändå ger möjlighet för dem med goda förutsättningar att ta tillvara på dessa. Men på bredden är misslyckandet kapitalt.
Min bild efter ett år boendes i en amerikansk familj, är att amerikanerna dels är okunniga och ointresserade av sin omvärld, dels är rädda för nästan allting de inte känner till. :(
Ham Tyler
Mar 22 2003, 16:51
Tycker det är intressant att flera personer kan ventilera fördomar ang. amerikaners intelligens och dylikt utan att det blir några direkta reaktioner.
Läs igenom inläggen och byt ut "amerikan" mot "arab". Hade tråden blivit låst då kanske ?
Kimster
Mar 22 2003, 17:45
QUOTE (Ham Tyler @ Mar 22 2003, 16:51 )
Tycker det är intressant att flera personer kan ventilera fördomar ang. amerikaners intelligens och dylikt utan att det blir några direkta reaktioner.
Läs igenom inläggen och byt ut "amerikan" mot "arab". Hade tråden blivit låst då kanske ?
mjaa så kan du nog inte blanda.
En amerikan är nååågot mer jämlikare en svensk i kultur, religon och värderingar än en arab.
Iaf i min ögon.
QUOTE (Tarkan @ Mar 20 2003, 13:44 )
Jag förstår själv att bara de riktigt rekorddumma väljs ut.
Vad tror du att de dumma väljs ut till?
Maskirovka
Mar 22 2003, 19:58
QUOTE (Grndl @ Mar 21 2003, 10:00 )
Jag var en gång i tiden utbytesstudent i USA. Kan bekräfta att deras skolsystem är sanslöst föråldrat och att deras syn på kunskap markant skiljer sig från vår.
Skolan är väldigt mycket lättare än vår. När jag skrev slutprovet i amerikansk historia fick jag 96% rätt, vilket var bästa resultat i hela östra North Carolina. Då hade jag varit i landet i 6 månader...
Deras skosystem och didaktiska metoder är helt uppåt väggarna. Man har dock ett system som ändå ger möjlighet för dem med goda förutsättningar att ta tillvara på dessa. Men på bredden är misslyckandet kapitalt.
Min bild efter ett år boendes i en amerikansk familj, är att amerikanerna dels är okunniga och ointresserade av sin omvärld, dels är rädda för nästan allting de inte känner till. :(
Har en kompis som bekräftar samma sak (han var dock i Florida).
USA:bor är helt enkelt korkade. Så är det...
VKT M39
Mar 22 2003, 20:01
Kan inte uttala mig om USA:s skolsystem, men utbyteseleven därifrån fick sämre poäng än mig i engelskaprovet, vilket inte kan vara rätt.
QUOTE (Maskirovka @ Mar 22 2003, 10:58 )
QUOTE (Grndl @ Mar 21 2003, 10:00 )
Har en kompis som bekräftar samma sak (han var dock i Florida).
Sa du grundar dig pa horsagen, inte personlig erfarenhet. Jag kan tala om for dig att du har fel, USAbor ar inte mer korkade an andra, och om du inte har personlig kunskap om detta kan du bara vara tyst.
Dobberman
Mar 22 2003, 23:36
QUOTE (Maskirovka @ Mar 22 2003, 18:58 )
Grattis......det där var en klar nominering till veckans knallskott.
Bland det dummaste jag hört på länge
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.