Help - Search - Members - Calendar
Full Version: ungdomsförbandet på P1`s Tendens
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Dass
japp det var min avdelning som var med, så ifall ni vill fråga nått så fråga på.
själv var jag inte med på radioprogramet.

just det ja, ni kan ladda ner/lyssna på programet på www.sr.se , klicka på P1, hitta tendens och följ instruktionerna.
Doyle
QUOTE (Dass @ Mar 13 2003, 23:02 )
japp det var mitt förband som var med, så ifall ni vill fråga nått så fråga på.

Jo, jag undrar över en sak:
Sen när benämns Fbu-ungdomsföreningar "Förband"? Mig veterligen aldrig.. camo.gif

*Ville bara påpeka det nu när debatten om barnsoldater är uppe igen i etern*
nilsson
QUOTE (Doyle @ Mar 13 2003, 23:32 )
QUOTE (Dass @ Mar 13 2003, 23:02 )
japp det var mitt förband som var med, så ifall ni vill fråga nått så fråga på.

Jo, jag undrar över en sak:
Sen när benämns Fbu-ungdomsföreningar "Förband"? Mig veterligen aldrig.. camo.gif

*Ville bara påpeka det nu när debatten om barnsoldater är uppe igen i etern*

Försvarets ungdomsverksamhet benämns FÅR INTE benämnas förband utan SKALL benämnas avdelningar.
Dass
ursäkta ursäkta

jag stjälper mer än hjälper
Malaj
QUOTE (Dass @ Mar 14 2003, 16:37 )
ursäkta ursäkta

jag stjälper mer än hjälper

Alla som ställer upp och jobbar i Ungdomsverksamheten kan räkna med syndernas förlåtelse; en bra bit. biggrin.gif

Kämpa - Öka!

/:)
nilsson
QUOTE (Malaj @ Mar 14 2003, 18:18 )
Alla som ställer upp och jobbar i Ungdomsverksamheten kan räkna med syndernas förlåtelse; en bra bit.  biggrin.gif

Kämpa - Öka!

/<!--emo&:)--><!--endemo-->

Håller fullkomligt med!
Azan_Gb
Alltså fan vad alla ska snacka om att FBU ungdom utbildar barnsoldater.

Jag går i FBU landskrona, och vi snackar nästan aldrig om hur man ska döda en person , vi snackar mest om sjukvård , ledarskap i det civila och i det militära ,med mera.
Vi har ganska lite vapen tjänst, och vi skute rinte på gubbar utan vanliga tavlor, vi lär oss hur man försvarar sig med mera.
Och det har jag jäkligt stor nytta av i det civila.

Blir trött på dem jäkla radio programmen om att fbu utbildar barnsoldater.
nilsson
QUOTE (Azan_Gb @ Mar 15 2003, 16:23 )
Alltså fan vad alla ska snacka om att FBU ungdom utbildar barnsoldater.

Jag går i FBU landskrona, och vi snackar nästan aldrig om hur man ska döda en person , vi snackar mest om sjukvård , ledarskap i det civila och i det militära ,med mera.
Vi har ganska lite vapen tjänst, och vi skute rinte på gubbar utan vanliga tavlor, vi lär oss hur man försvarar sig med mera.
Och det har jag jäkligt stor nytta av i det civila.

Blir trött på dem jäkla radio programmen om att fbu utbildar barnsoldater.

Ja, den tid som HvU/FBU-U tillbringar på skjutvallen (eller i annat fall med vapen i handen) är i det stora hela väldigt liten. (Hos oss beräknat till c:a 5% av den sammanlagda årstiden)

All övrig tid (95%) läggs på saker som sjukvårdstjänst, sambandstjänst, militär orientering, ledarskapsutbildning osv.

Jag tycker att hela barnsoldatsdebatten är väldigt fånig och saknar ordentlig grund!
LeadHead
Jag lyckades iofs. få skjuta rätt mycket ak 4 under min tid som HV-ungdom men det berodde mest på att jag deltog i två centralt (läs: Boden) organiserade svensk-norska hemvärnsungdomstävlingar med tillhörande förberedande övningar.
Där sköt vi iofs på siluettmål (dock helt svarta utan påmålade "ryssar").
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.