Dobberman
Mar 13 2003, 10:10
P1 tendens ett prog om HvU-FBU strax efter 11:00-nyheterna
idag 03-03-13....
Får vi se om våra yngre förmågor kan uttrycka sig väl i etern.
Eller om dom spär på fördomarna hos allmänheten.
daedalus
Mar 13 2003, 10:25
Journalister bör ta reda på vad barnsoldat är i dess rätta bemärkelse.
Men som de säger, låt aldrig sanningen hindra ett bra scoop.
Fågel Fenix
Mar 13 2003, 10:32
Attans!
kan dom inte sända på tider som man kan lyssna på??
Jag vill bra gärna lyssna men då har jag oförberett prov i Eng
Ngn som vet om det går i repris ??
Från www.sr.se
"P1 torsdag 13 mars
Ungdomar i gröna kläder - lek eller allvar?
Omkring 5000 ungdomar i Sverige deltar i frivillig försvarsutbildning arrangerad av Hemvärnet och FBU, Frivillig Befäls Utbildning. Följ med ut till Stålboda, ett skjutfält utanför Kungsängen, nordväst om Stockholm. Möt ungdomarna som drar på sig grönkläder och kvitterar ut Mausergevär och AK 4:or en tidig lördagsmorgon. Är de scouter eller barnsoldater? Lek eller allvar?
Ett program av Åsa Furuhagen Vestergren"
EDIT: Fågel Fenix, det går i repris ikväll 22.25. Samt att du även hämta hem programmet från nätet.
Tycker att det är skit att media verkar tro att vår verkasmhet bara hanlar om vapen och strid!
Jag menar vi lär oss så mycket mer än det! För vår får vi inte utbildas i strid förrän vi fyllt 18 och gör vårt sista år och vära befäl är extremt hårda på den punkten.
PS. Kul att se att Fenix fortfarande lever! DS.
Gotcha
Mar 13 2003, 11:59
QUOTE (Fågel Fenix @ Mar 13 2003, 10:32 )
men då har jag oförberett prov i Eng
hehe...ehm...om du nu VET att du ska ha prov...hur kan det då vara
oförberett???
Fu Dahlberg
Mar 13 2003, 13:17
Bra: Media skall granska sådant.
Dåligt: Dålig granskning och osaklig...
Ingen som kan lägga upp en länk för var programet kan laddas ner, så slipper jag leta ;)
connesieur
Mar 13 2003, 14:12
QUOTE (Fu Dahlberg @ Mar 13 2003, 13:17 )
Bra: Media skall granska sådant.
Dåligt: Dålig granskning och osaklig...
Ingen som kan lägga upp en länk för var programet kan laddas ner, så slipper jag leta ;)
http://www.sr.se/p1/tendens/sounds/tendens4.ram
Fu Dahlberg
Mar 13 2003, 14:54
har nu lyssnat igenom programet, ett bra program, med en bra frågeställning och en rättvis vinkling. Dock var det fruktansvärt flummigt på många ställen.
Sedan var inspelningarna från WWII med Hemvärnarna fruktansvärt tuffa, ingen som känner igen sången och har texten? Det sjungs alldelses för lite seriösa marchsånger under march....
Rätt kul också när man hörde intervjun med den 14-åriga gossen som tog med sig sitt gevär, ammunition och gick till det störtade tyska planet
Rätta virket i en Landstormare!
Skuggan
Mar 13 2003, 15:14
jag kan inte lyssna på den :(
QUOTE (Skuggan @ Mar 13 2003, 15:14 )
Då får du hålla dig vaken och lyssna ikväll 22.25 när reprisen går
Fu Dahlberg
Mar 13 2003, 15:18
QUOTE (Doyle @ Mar 13 2003, 15:17 )
QUOTE (Skuggan @ Mar 13 2003, 15:14 )
Då får du hålla dig vaken och lyssna ikväll 22.25 när reprisen går
Det är ju lugnt, då är ju klockan bara barnet...
//Fu Dahlberg, Nattuggla 2000
Kimster
Mar 14 2003, 05:45
Mycket bättre än P3´s variant.
Dock hörde man hur reportern vill få fram vissa vinklingar...
"...vad menar du med skönt var det skönt att skjut varför det.... " men men
Det var ändå bättre än P3. Även bra talat av FBU snubben som hon intervjuade.
Forsberg
Mar 14 2003, 12:04
Hm, det var kanske inte så smart att säga: "...om det kommer några ryssar hit så ska vi ju få ut dem igen..."
I övrigt ett ganska bra program, ska bara ladda hem det och göra en vidare recension.
/Forsberg
QUOTE (Forsberg @ Mar 14 2003, 11:04 )
"...om det kommer några ryssar hit så ska vi ju få ut dem igen..."
jag tycker det var ganska okej svar med tanke på att han hela tiden försökte säga Fi.
vi Gruppchefer och ungdomsledarens biträde tyckte hom kunde pratat med oss som varit med lite längre än 6 månader.
QUOTE (Dass @ Mar 14 2003, 13:17 )
jag tycker det var ganska okej svar med tanke på att han hela tiden försökte säga Fi..
Det är ju lite känsligt att säga "ryssen" om fienden, eftersom Ryssland inte är fienden längre.
Så var det verkligen "ett ganska okej svar" ?
QUOTE (Forsberg @ Mar 14 2003, 11:04 )
"...om det kommer några ryssar hit så ska vi ju få ut dem igen..."
jag tycker det var ganska okej svar med tanke på att han hela tiden försökte säga Fi.
vi Gruppchefer och Plutinchefen tyckte hom kunde pratat med oss som varit med lite längre än 6 månader.
Jaså, jahaja. Suck - och stön.
På sina håll kallar man alltså FBU:s ungdomsavdelningar för "Förband". Och man har "Plutonchefer" och "Gruppchefer" (officiellt?).
Det kan ju låta häftigt, men det underlättar inte för oss som till varje pris försöker undvika "Barnsoldat-stämpeln".
Men studs och puts har vi. Och en jävla bra ordning. Och glada ungdomar, som vi försöker att lära att inte dra *fientlig* eld på sig.
Det SKA inte utbildas några små beväringar. Läs bestämmelserna.
/:)
QUOTE (Doyle @ Mar 14 2003, 12:23 )
jag tycker det var ganska okej svar med tanke på att han hela tiden försökte säga Fi..
Det är ju lite känsligt att säga "ryssen" om fienden, eftersom Ryssland inte är fienden längre.
Så var det verkligen "ett ganska okej svar" ?
du har helt rätt, jag menade på att han försökte undvika att säga det, han beklgade att han sa det.
ang Gruppchef och så som jag känner till ska det inte vara några problem med att säga gruppchef och plutonchef.
tror dom säger gruppchefer på Scouterna.
men ifall ni reagerar på det ska jag självklart ta bort det.
"It's a jungle out there..." :(
Så länge det finns de som läser gruppchef som "Gruppenführer", så gäller det att inte dra skott på sig.
Varför man hackar på oss som försöker ge ungdomarna en vettig inriktning av fritid och kanske rent av framtid, det vet jag fantamig inte.
Dedicated
Mar 14 2003, 15:27
Det är uppenabrligen bättre för de små liven att dra omkring på stan i stora gäng och slå ner gamla tanter och råna varandra på mopeder och varandras mobil-telefoner! Ironi.....
Sannolikt beroende på att man är "skadad" tycker jag att man istället borde utöka ungdomsverksamheten betydligt! Gläder mig ofantligt att även se ungdomar vars föräldrar inte varit svenskar speciellt länge i de avdelningar som finns i Malmö.
nilsson
Mar 14 2003, 15:31
Ang. benämningar på olika saker inom ungdomsverksamheten...
Jag tycker det är fel att kalla en ungdomsavdelning för ett förband - avdelning är ett mycket bättre (och i barnsoldatsdebatten neutralt) begrepp.
Angående benämningarna gruppchef och plutonchef så tycker jag för min del att det är helt okej.
Benämningen gruppchef kan man stöta på lite varstans i samhället, det man möjligtvis kan ställa sig frågande till är benämningen plutonchef.
Hos oss har förvisso benämningen plutonchef använts, men kallas numera instruktör. "Plutonchefen" är således ungdomsledarens biträde. Man kan till viss del även jämställa "plutonchefens" roll med dagelevens (ansvarar för mtrl, iordningställande av lokaler/fordon, osv.).
är det någon som vet texten till sången dom sjunger i slutet?
Skuggan
Mar 14 2003, 22:20
Jag kanske skulle göra ett inlägg nu när jag har sett en övn ur Befälsperspektiv (LK3), sett från ungdoms perspektiv så är det häftiga övningar som kan verka väldigt "stridiga" från en utomståendes perspektiv, men sett från Befälsperspektiv (hela bilden) så är det i vårat fall (Skaraborg) övningar som har för syfte att främja gruppsammarbete, sammanhållning och ledarskap (ingen strid där inte) att det ibland ingår moment då en B-styrka (oftast befälen) skjuter lys osv (även AK) mot ungdomarna är ENBART för att lära gruppen/chefen fatta beslut under press och det är ENDAST de ungdomar som är ÖVER 18år som kanske kan få skjuta tillbaka någon gång ibland, detta hör dock inte till vanligheterna...
detta är iaf min uppfattning då jag sett ett flertal övningar från både befälens och ungdomarnas synvinkel (under 4 års period)
det tränas även mycket sjukvård under realistiska förhållanden och stress... samt Sambandstjänst (senast även på engelska med FN observatörs scenario)
den som av detta får fram att vi enbart tränar strid får gärna citera den eventuella delen av mitt uttalande eller för evigt tiga ;)
Pansardvärg
Mar 14 2003, 22:38
QUOTE (Skuggan @ Mar 14 2003, 21:20 )
och det är ENDAST de ungdomar som är ÖVER 18år som kanske kan få skjuta tillbaka någon gång ibland, detta hör dock inte till vanligheterna...
Njea.....nu hittar du nog på litegrann eller???
skjuta tillbaka någongång.....hmmm....4 mag i valfri takt eld ???
why the change of nickname???
Skuggan
Mar 14 2003, 22:53
QUOTE (Pansardvärg @ Mar 14 2003, 22:38 )
QUOTE (Skuggan @ Mar 14 2003, 21:20 )
och det är ENDAST de ungdomar som är ÖVER 18år som kanske kan få skjuta tillbaka någon gång ibland, detta hör dock inte till vanligheterna...
Njea.....nu hittar du nog på litegrann eller???
skjuta tillbaka någongång.....hmmm....4 mag i valfri takt eld ???
why the change of nickname???
nej, jag hittar inte på... det är SÄLLAN vi använder mer än 2 mag (40 skott då det gäller AK4) varav det är 3-4 pers som skjuter... oftast sticker vi bara tillbaka till ÅSA1 och det fortare än satan...
mitt Nick var inaktuellt efter en tid på Chatten... dessutom är Skuggan enklare

sedan att de jag träffat Irl kallar mig för Skuggan har ju gjort sitt....
Badboy
Mar 16 2003, 00:41
@ Skuggan:
Hmm, kan du precisera det där med LK3, vad innebär det?
Mig veterligen finns det bara 2 ledarkurser?
// Magnus B
Skuggan
Mar 16 2003, 11:18
njae, det fins faktiskt 4 Ledarskaps kurser (dock är det extremt få som når dit pga Lumpen och liknande, det fins dessutom inget märke för LK4) jag är dock ensam om att vara LK3 i Skbg...
LK(1) klar med FK (2 romber) LK2 (3 romber) LK3/LK4 (4 romber)
de som är LK3/LK4 skall kunna hålla lektioner och utbildningar helt på egen hand och ingår oftast i övn ledningen som bitr Instr...
här i skaraborg kallades LK3 för LK2b så sent som förra året, men LK3 är korrekt benämning..
tror det står med i Ungd utb pärmen tom (har inte kollat i den)
jag kan tillägga att på 4 år har vi endast haft 3st som blivit LK3 ingen som blivit LK4 vilket inte kommer att ske i år heller...
det är altså ytterst ovanliga "grader" men ser du/ni någon med 4 romber på ungd märket så är de LK3 eller LK4
nilsson
Mar 16 2003, 14:01
QUOTE (Skuggan @ Mar 16 2003, 11:18 )
njae, det fins faktiskt 4 Ledarskaps kurser (dock är det extremt få som når dit pga Lumpen och liknande, det fins dessutom inget märke för LK4) jag är dock ensam om att vara LK3 i Skbg...
LK(1) klar med FK (2 romber) LK2 (3 romber) LK3/LK4 (4 romber)
de som är LK3/LK4 skall kunna hålla lektioner och utbildningar helt på egen hand och ingår oftast i övn ledningen som bitr Instr...
här i skaraborg kallades LK3 för LK2b så sent som förra året, men LK3 är korrekt benämning..
tror det står med i Ungd utb pärmen tom (har inte kollat i den)
jag kan tillägga att på 4 år har vi endast haft 3st som blivit LK3 ingen som blivit LK4 vilket inte kommer att ske i år heller...
det är altså ytterst ovanliga "grader" men ser du/ni någon med 4 romber på ungd märket så är de LK3 eller LK4
Du får gärna förklara ert kurssystem lite bättre, för jag e intresserad av hur ni har det!
Gur har möjligtvis inte några dokument som beskriver kursinnehåll m.m. för respektive kurs?
Hos oss finns det följande kurser;
Grundläggande kurser
-----------------------------
- Grundkurs (GK): obligatorisk för samtliga (ger ett streck)
- Fortsättningskurs (FK): "halvobligatorisk" (ger två streck)
Ledarskapskurser
-----------------------
- Ledarskapskurs1 (LK1): för de som vill bli gruppchefer (ger tre streck)
- Ledarskapskurs 2 (LK2): för de som är grpch och önskar att bli bitr. instruktörer (ger fyra streck)
Specialkurser (krav: GK)
-----------------
- Vinterkurs
- Vildmarkskurs (överlevnadskurs)
Skuggan
Mar 16 2003, 14:52
hos oss har vi GK, FK, LK1, LK2 (LK3, LK4) då det nästan inte är någon som blir högre än LK2 så får vi väl räkna dem som lite special kurser...
LK3/LK4 går nästan alltid som Biträdande instruktörer, men officiellt (på de info papper vi skickar till föräldrar och liknande) står inte LK3 och LK4 med..
men jag vet med säkerhet att jag läst i något papper (minns inte vart) att det officiellt skall finnas iaf LK3, LK4 är jag däremot lite mer osäker på, men vi kör med det iaf (mig veterligen har dock INGEN nått så långt)
sedan kanske det skiljer väldigt mycket från förbund till förbund..
vi kör dock inte med fasta grpCh utan den som vill får vara det, det bestäms därför oftast inom gruppen (alla skall få testa att gå som ch)
vi har inte heller fasta grupper utan delar istället upp efter kurs (LK1 o 2 går dock tilsammans)
har du fler frågor så kör på..
nilsson
Mar 16 2003, 15:46
QUOTE (Skuggan @ Mar 16 2003, 14:52 )
har du fler frågor så kör på..
Vad ingår i era GK, FK, LK1, LK2, LK3 och LK4 - har du nån form av kursplan?
Hos oss är intresset för ledarskap inte så stort och det är inte många gör LK1 och kanske en vartannat år som gör LK2.
Så vi har gruppsystemet så att en ungdom som gjort LK1 är grpch / grpch stf.
Om det "fattas" LK1-ungdomar så används "lovande" GK/FK-ungdomar som grpch / grpch stf.
De ungdomar som gjort LK2 är högst motiverade av verksamheten och är definitivt lämpliga som instruktörer och ingår därför i "ledningen"... (tidigare benämning på LK2-ungdomar var plutch, men eftersom barnsoldatsdebatten bara späds på ytterligare av sådana militära uttryck så kallar vi dem instruktörer istället)
Du kan bortse från "streck-systemet" då vi enligt UniR FM inte längre får använda det...
Du kan även bortse från "graderna" hemvärnsungdomsgruppchef (en galon på kragsnibben) och hemvärnsungdomsplutonchef (tre galoner på kragsnibben) då UniR FM även förbjuder det...
Skuggan
Mar 16 2003, 18:59
jo, strecken är ju borta och har ersatts av romber på ungdoms märket i stället..
hm, sammanfattning av vad som ingår i de olika kurserna..
GK: grundläggande allting i princip, lite orientering, mil uppträdande (exercis osv), förläggningstjänst (slå upp tält med allt runt ikring), skytte (22 long), Sjv osv..
FK: samma som för GK fast lite mer avancerat (ex i förläggningstjänst ingår även knäppetält och vindskydd)
LK1: lite lätt ledarskap, gruppen skall klara sig själva i fält utan följebefäl
LK2: mer avancerad ledarskap, de skall nu även kunna förbereda och hålla enklare lektioner under instuktörs övervakande.
LK3/LK4: skall nu klara sig helt på egenhand samt kunna bist Instr under utbildning av GK, FK.
någon kursplan har jag dock inte eftersom jag fortfarande bara är ungdom, dock lär jag n og få se den på framtida övningar när jag ingår i övnledningen som bitr instr.
då alla ligger på olika nivåer är det bara på den årliga utb kontrollen som samtliga ingår i samma grupp (då går LK1 som Stf GrpCh och LK2 som GrpCh (om det inte är 2 LK2 i samma grupp, då går båda som Stf resp Grp Ch)
sedan är det somsagt inte så många som blir LK1 eller LK2, (ca 10st totalt av ca 100 ungd)
vilket jag misstänker är lika överallt..
de som blir LK3 (ca 1%) är de som är mest motiverade och går därför som Bitr Instr...
hemvärnsungdom
Mar 16 2003, 19:08
@dass. Man säger inte gruppchef i scouterna. I scouterna säger man Patrullledare(gruppchef) och avdelningsledare(Plutonchef).
Alltså, ni Fbu-ungdomar: Ska inte alla Fbu-föreningar i landet gå efter samma bok?
Det borde/skall ju inte vara några skillnader mellan era föreningar tycker man.
Skuggan
Mar 16 2003, 19:17
jag snackar inte föreningsnivå (vi har ingen ungdverksamhet i vår förening) jag snackar förbundsnivå...
dock skall det nog vara samma överallt, men sedan kan det vara olika tolkningar av de olika förbunden..
jag vet att förr var det iaf stor skillnad från ett förbund till ett annat...
QUOTE (hemvärnsungdom @ Mar 16 2003, 18:08 )
@dass. Man säger inte gruppchef i scouterna. I scouterna säger man Patrullledare(gruppchef) och avdelningsledare(Plutonchef).
träffade ett par scouter som kallade sin patrullledare för gruppchef.
men det kanske bara var dom?
QUOTE (Skuggan @ Mar 16 2003, 19:17 )
jag snackar inte föreningsnivå (vi har ingen ungdverksamhet i vår förening) jag snackar förbundsnivå...
dock skall det nog vara samma överallt, men sedan kan det vara olika tolkningar av de olika förbunden..
jag vet att förr var det iaf stor skillnad från ett förbund till ett annat...
Menade det. Blandar alltid ihop dessa ord av nån jä**a anledning
hemvärnsungdom
Mar 17 2003, 00:45
Har själv aldrig hört det, men det är mycket möjligt att man gör så på vissa ställen.....
nilsson
Mar 17 2003, 23:32
QUOTE (hemvärnsungdom @ Mar 17 2003, 00:45 )
Har själv aldrig hört det, men det är mycket möjligt att man gör så på vissa ställen.....
hur har ni de med kurser, "grader" o.s.v. hos er?
hemvärnsungdom
Mar 18 2003, 12:42
Scoutingen bygger på patrullsystemet, man löser saker i sin grupp som leds av en patrullledare och en vice pl. I en avdelning finns det 4 patruller om ca 8-10 personer. I de yngre åldrarna blir det mest aktiviter som är ledda av avdelningsledaren. När man sedan blir äldre är det meningen att patrullerna ska börja jobba mer och mer självständigt.
Han som startade scoutingen var militär som ville ge pojkar som hade hamnat lite snett en chans att gör något vettigt. Scoutdräkten(uniformen) är till för att sudda ut skilnader mellan rik/fattig och så.
Finns diverse ledarkurser, fjällkurser mm man kan gå.
nilsson
Mar 18 2003, 13:02
QUOTE (hemvärnsungdom @ Mar 18 2003, 12:42 )
Scoutingen bygger på patrullsystemet, man löser saker i sin grupp som leds av en patrullledare och en vice pl. I en avdelning finns det 4 patruller om ca 8-10 personer. I de yngre åldrarna blir det mest aktiviter som är ledda av avdelningsledaren. När man sedan blir äldre är det meningen att patrullerna ska börja jobba mer och mer självständigt.
Han som startade scoutingen var militär som ville ge pojkar som hade hamnat lite snett en chans att gör något vettigt. Scoutdräkten(uniformen) är till för att sudda ut skilnader mellan rik/fattig och så.
Finns diverse ledarkurser, fjällkurser mm man kan gå.
E du inte hemvärnsungdom också?
Isåfall hur har ni de hos er med kurser, gruppindelning, grader, chefer osv?
hemvärnsungdom
Mar 18 2003, 16:37
Står ju att du själv varit ungdom? Antar att det funkar likadant. Ungdomsledare och instruktörer. Utbildningsstegen: Rk inga förkunskaper, Gk medlem minst 0,5år, Fk medlem minst 2år, Lk medlem minst 2år samt lämplig (tror också att man ska vara 18år).
Utbildningen leds av en ungdomsansvarig med hjälp av instruktörer. Har Lk som plutonchef och Fk som gruppchef och stf.
Vi får åka med på FBU:s kurser....
Fråga om det e nåt annat....
nilsson
Mar 18 2003, 18:23
QUOTE (hemvärnsungdom @ Mar 18 2003, 16:37 )
Står ju att du själv varit ungdom? Antar att det funkar likadant. Ungdomsledare och instruktörer. Utbildningsstegen: Rk inga förkunskaper, Gk medlem minst 0,5år, Fk medlem minst 2år, Lk medlem minst 2år samt lämplig (tror också att man ska vara 18år).
Utbildningen leds av en ungdomsansvarig med hjälp av instruktörer. Har Lk som plutonchef och Fk som gruppchef och stf.
Vi får åka med på FBU:s kurser....
Fråga om det e nåt annat....
Vad står Rk för?
Vad är plutonchefens uppgifter? Är han med i övningsledningen?
hemvärnsungdom
Mar 19 2003, 15:24
Rk= Rekryt. Plutonchefen är inte med i övningsledningen, han får oss att göra det ungdomsledaren med instruktötrer bestämmer
Badboy
Mar 22 2003, 00:27
Följande gäller:
De utbildningssteg som ungdomsutbildning inom FBU har är
Gk
Fk
Lk1
Lk2
Detta är det officiella systemet och hittas lättast på
utbildningssteg inom FBU.
Där står även minimikrav för respektive kurs. Dock kan respektive förening lägga till delar som kan vara specifika för just dem, t ex vinterutbildning mm.
Vi har i vår förening satt riktmärkena för att avancera från respektive nivå till ca ett års aktivt deltagande, samt att ungdomen innehar de färdigheter som krävs för att få avancera. Vi ger ungdomarna möjlighet till ca 400 övningstimmar per år vilket innebär att de kan passera den rekommenderade mängden med råge (80 timmar).
Detta innebär i teorin att en mycket duktig och engagerad ungdom kan nå den högsta nivån, genomförd LK2(4 romber) när han är 19 år. Nya systemet gör att ungdomarna avrustas iom att de fyller 20 år.
Detta var en beskrivning av hur vi tillämpar de regler som finns.
Det finns det inga av FBU fastställda nivåer över LK2 .
Vi har valt att höja kraven för respektive nivå istället för att hitta på nya nivåer.
Vår förenings hemsida finns i min profil.
// Magnus
Jag vill passa på att vurma för ungdomsutbildningen. Det finns inget som borgar så gott för en god soldatutbildning som en välledd ungdomsutbildning. Det är FM stabilaste rekryteringsgrund både till YOP och HV.
Stå på er.
Casca
;)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.