Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HV-ersättning för förlorad arbetsinkomst!
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Knighthawk
Tänkte slänga upp en fråga ang. vad som gäller hos er, när man tar ledigt från sitt jobb för att vara med på HV-övning!!!

Hos oss finns det ett övre tak på 700:- = dagsersättning + ev.milersättning!!!

Så hur är det för de killar/tjejer som jobbar helg och är med i HV???

Om man däremot går utbildning (GB, PB o.sv.) så kan man få "sjukersättning" = 80 % av den förlorade inkomsten, vid uppvisande av styrkta handlingar!!!

NYFIKEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

camo.gif camo.gif camo.gif
Knighthawk
Är det ingen som vet hur ni har det hos er??????

Eller är ni alla så lojala att ni ställer upp gratis jämt?????
Jasså?
Jodå!! 66kr/dag, milersättning och ersättning för telefonsamtal, ersättning för förlorad arbetsinkomst har mig veterligen aldrig existerat, åtminstone inte i vår Bat!!

Så du har rätt; Vi gör detta gratis! B)
Ace
Så här står det i min senaste övningskallelse:
"Ersättning för förlorad arbetsinkomst betalas bara till de som inställer sig fredag morgon enligt särskild order och då mot uppvisande av intyg om dragen inkomst med hänsyn till övningen - och endast för fredagen. Det betalas ingen ersättning till annan som fullgör kontraktet fredag kväll till söndag. Eventuella skiftarbetare som ej kan byta bort pass motsv. hänvisas till uppsamlingsövningen"

Jag kan alltså inte ta en semesterdag och begära ersättning för förlorad arbetsinkomst för fredagen. Däremot ligger milersättningen utanför detta. Arbetar jag helg och inte kan byta pass med någon får jag lov att ta semester alt. tjänstledigt för att få kriga...
Krook
Vid övning utgår dagpenning ā 66 SEK per dag, vid utbildning (central eller regional) utgår ersättning 80 % av SGI och slutligen vid tjänstgöring enligt Räddningstjänslagen utgår ersättning motsvarande deltidsbrandman.
Utöver detta betalas milersättning.

Lokala avvikelser förekommer och är då beslutade av CMDgrp eller motsvarande.
KalleSWE
Ett tips är att kolla i HvH som finns på nätet vad som gäller.
Alla andra avarter (som ger mindre ersättning än vad HvH medger) är inte tillåtna.
Casca
Att tjänstgöra i hemvärnet medför inga större ekonomiska ersättningar. Hemvärnets verksamhet är i grunden ideell.
Ersättningsnivåerna nedan är aktuella för år 2002.

Dagersättning:
Under all beordrad verksamhet över 6 timmar utfaller dagersättning om 66 kr/dag.

Reseersättning
Vid resor till, under och från tjänstgöring utfaller reseersättning med 16 kr/mil

Tjänstgöring under räddningstjänstlagen:
152 kr den första timmen, därefter 101 kr/timme. Samma ersättning som deltidsbrandmän

Dagpenning
Dagpenning utgår vid all beordrad verksamhet där inkomstbortfall kan styrkas. Dagersättningen motsvarar 90% av din sjukpenninggrundande inkomst och maxbeloppet år 2002 är 700 kr/dag.

Casca
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.