Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fritagning
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Vildmannen
Undrar vad dom använde för vapen?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,275196,00.html

rlwhore.gif 3.gif
VKT M39
Månne de använde lagliga vapen?
A2Keltainen
"Ett gäng med fyra eller fem män med sköt sönder fängelsedörrarna med hjälp av en bazooka"

Suck! Jag skulle bli mycket förvånad om de använde en bazooka. Jag stör mig rejält på media som betecknar alla pansarvärnsvapen och liknande som "bazooka".
VKT M39
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 12 2003, 18:47 )
Suck! Jag skulle bli mycket förvånad om de använde en bazooka. Jag stör mig rejält på media som betecknar alla pansarvärnsvapen och liknande som "bazooka".

Så sant, så sant.

Finns en massa urgamla vapen som ännu cirkulerar i bland brottslingar. Flera länder använder ju ännu den ursprungliga bazookan.

Vad kallade median det för när Bandidos sköt mot Hells Angels med AT4?
Kommer få tönt-tjänst
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 12 2003, 17:47 )
"Ett gäng med fyra eller fem män med sköt sönder fängelsedörrarna med hjälp av en bazooka"

Nej, nej! I det här fallet är det du som gjort vad media vanligtvis gillar, nämligen att ge felaktiga citat. Det står nämlingen:

- Ett gäng med fyra eller fem män med sköt sönder fängelsedörrarna med hjälp av en bazooka, säger fångvaktaren Christophe Marques till den franska tidningen Le Monde.

Det var fångvaktaren som sa det, inte tidningen som drog den slutsatsen.

Gör om, gör rätt. biggrin.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (VKT M39 @ Mar 12 2003, 18:55 )
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 12 2003, 18:47 )

Så sant, så sant.

Finns en massa urgamla vapen som ännu cirkulerar i bland brottslingar. Flera länder använder ju ännu den ursprungliga bazookan.

Vad kallade median det för när Bandidos sköt mot Hells Angels med AT4?

Borde kallat det misslyckat ;)

Skjuta med en skarp At-4, på 25 meters avstånd, utan hörselksydd, rakt in i en lada biggrin.gif

Gör Om Gör Rätt! laugh.gif
Vildmannen
Jag sökte på Bazooka i en sökmotor och hittade bla denna sajt. Någon konstnärs 82-åriga mormor har sytt ett blommönstrat fodral till vad som ser ut att vara ett Pskott 86. Gulligt va? smile.gif

http://www.marketart.net/projects/5.htm /
Larsson
QUOTE (Fu Dahlberg @ Mar 12 2003, 17:57 )
Skjuta med en skarp At-4, på 25 meters avstånd, utan hörselksydd, rakt in i en lada biggrin.gif

Var det inte då de sågade av eldröret (p.g.a. att de tyckte att mynningsskyddet var ivägen för projektilen),
varvid de kom c:a 15mm från att såga in i spetsanslagsröret (och lika långt från att kunna bli begravda i en skokartong),
samt dessutom missade att fälla upp siktena?

Det är ju väldigt svårt att läsa instruktionen som står på eldröret...
Doyle
QUOTE (Vildmannen @ Mar 12 2003, 19:26 )
Jag sökte på Bazooka i en sökmotor och hittade bla denna sajt. Någon konstnärs 82-åriga mormor har sytt ett blommönstrat fodral till vad som ser ut att vara ett Pskott 86. Gulligt va?  smile.gif

http://www.marketart.net/projects/5.htm /

LOL!!! Varför liksom?? salute.gif
VKT M39
QUOTE (Larsson @ Mar 12 2003, 19:47 )
QUOTE (Fu Dahlberg @ Mar 12 2003, 17:57 )

Var det inte då de sågade av eldröret (p.g.a. att de tyckte att mynningsskyddet var ivägen för projektilen),
varvid de kom c:a 15mm från att såga in i spetsanslagsröret (och lika långt från att kunna bli begravda i en skokartong),
samt dessutom missade att fälla upp siktena?

Det är ju väldigt svårt att läsa instruktionen som står på eldröret...

Vet inte vilket fall ni talar om, men dethär hände i Finland 1995. Sköt i väggen på motorcykelgängets lokal med en AT4. Granaten detonerade aldrig.
Larsson
Ah. Fallet jag tänker på inträffade nog i Skåne, som mig veterligen inte ligger i Finland,
även om Skånelands flagga är identisk med landskapet Det Egentliga Finlands flagga (röd botten, gult kors).
VKT M39
QUOTE (Larsson @ Mar 12 2003, 20:58 )
Ah. Fallet jag tänker på inträffade nog i Skåne, som mig veterligen inte ligger i Finland,
även om Skånelands flagga är identisk med landskapet Det Egentliga Finlands flagga (röd botten, gult kors).

Mera offtopic: Gult och rött var tidigare symboliska färger för finlandssvenskar. Numera används gul-blå-vit kombination.
Fu Dahlberg
Det jag nämde hände nere i Skåne, och som ni nog gissat detonerade inte granaten där heller (Armeringssträcka 30m ;) )

Väldigt OT!
Vad skull egentligen hämda, om den hadde detonerat? Eftersom den är RSV-baserad, så borde det bli ett gål i väggen, och inte mer...
VKT M39
QUOTE (Fu Dahlberg @ Mar 12 2003, 21:05 )
Det jag nämde hände nere i Skåne, och som ni nog gissat detonerade inte granaten där heller (Armeringssträcka 30m ;) )   

Väldigt OT!
Vad skull egentligen hämda, om den hadde detonerat? Eftersom den är RSV-baserad, så borde det bli ett gål i väggen, och inte mer...

Dessutom var ingen hemma när det hände. laugh.gif
Fu Dahlberg
Det var ju mc-fest nere i skåne.... Vad förvånade dom måste ha blitt blink.gif
A2Keltainen
QUOTE (Kommer få tönt-tjänst @ Mar 12 2003, 18:57 )
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 12 2003, 17:47 )

Nej, nej! I det här fallet är det du som gjort vad media vanligtvis gillar, nämligen att ge felaktiga citat. Det står nämlingen:

- Ett gäng med fyra eller fem män med sköt sönder fängelsedörrarna med hjälp av en bazooka, säger fångvaktaren Christophe Marques till den franska tidningen Le Monde.

Det var fångvaktaren som sa det, inte tidningen som drog den slutsatsen.

Gör om, gör rätt. biggrin.gif

Du har en poäng där, men jag undrar vad han egentligen sa, då jag betvivlar att han talar svenska. Det kan mycket väl vara Aftonbladet som översatt fel.
Raptor
Det enda som är farligare än brottslingar med vapen, är brottslingar som inte kan hantera vapnen.

För att nu motbevisa det smile.gif kan jag berätta om en av Hells Angels upptåg (HA Danmark).

Där hade någon gjort ett mindre lyckat mordförsök genom att kasta in en handgranat. (Spränghandgranat 56). De hade helt korrekt rykt sprinten och sedan kastat in paketet genom ett fönster. Dock hade inte tumsäkringen avlägsnats så granaten exploderade aldrig. Så när polisen kom behövde de bara sätta i sprinten på granaten igen. Tur att HA inte kunde sin handgranat bättre.

Men nog är det lite illavarslande att brottslingar börjar beväpna sig så pass tungt och militärsikt som de gör.
Doyle
QUOTE (Raptor @ Mar 12 2003, 22:50 )
Så när polisen kom behövde de bara sätta i sprinten på granaten igen.

Så får man ju inte göra camo.gif
VKT M39
QUOTE (Doyle @ Mar 12 2003, 22:56 )

Kan man göra så på svenska granater?? blink.gif
Doyle
QUOTE (VKT M39 @ Mar 12 2003, 23:00 )
Kan man göra så på svenska granater??  :blink:

Vad jag vet så kan man det? Bara stoppa tillbaka säkringen i "hålet"
VKT M39
QUOTE (Doyle @ Mar 12 2003, 23:03 )
Kan man göra så på svenska granater??  blink.gif

Vad primitivt, det är otillåten funktion på våra. Du kan sticka vad du vill i hålet men det hjälper ingenting. smile.gif Sen har man ju hela 2,5 sekunder att skruva loss tändröret.
Raptor
QUOTE (Doyle @ Mar 12 2003, 22:56 )

Med tanke på att granaten låg i ett tättbebyggt område så ville man kanske inte spränga den på plats.
Doyle
Med tanke på att granaten låg i ett tättbebyggt område så ville man kanske inte spränga den på plats.

Detaljer, detaljer :P
Vad primitivt, det är otillåten funktion på våra. Du kan sticka vad du vill i hålet men det hjälper ingenting.  Sen har man ju hela 2,5 sekunder att skruva loss tändröret.

Själv tycker jag det är väldigt bra. Om man t.ex vill säkra handgranaten igen..I krig får man sätta tillbaka sprinten
Tompa
QUOTE (Raptor @ Mar 12 2003, 21:50 )
Det enda som är farligare än brottslingar med vapen, är brottslingar som inte kan hantera vapnen.

För att nu motbevisa det smile.gif kan jag berätta om en av Hells Angels upptåg (HA Danmark).

Där hade någon gjort ett mindre lyckat mordförsök genom att kasta in en handgranat. (Spränghandgranat 56). De hade helt korrekt rykt sprinten och sedan kastat in paketet genom ett fönster. Dock hade inte tumsäkringen avlägsnats så granaten exploderade aldrig. Så när polisen kom behövde de bara sätta i sprinten på granaten igen. Tur att HA inte kunde sin handgranat bättre.

Men nog är det lite illavarslande att brottslingar börjar beväpna sig så pass tungt och militärsikt som de gör.

Kallade de inte militär EOD personal? för jag har för mig att det var en liknande händelse fast polisen vågade inte gå in när de såg Handgranaten utan inväntade EOD , och när EOD såg den så hade de bara flinat lite och plockat upp den typ 7.gif
Larsson
QUOTE (VKT M39 @ Mar 12 2003, 22:07 )
QUOTE (Doyle @ Mar 12 2003, 23:03 )
Kan man göra så på svenska granater??  blink.gif

Vad primitivt, det är otillåten funktion på våra. Du kan sticka vad du vill i hålet men det hjälper ingenting. smile.gif Sen har man ju hela 2,5 sekunder att skruva loss tändröret.

På Shgr m/56 måste man dra ut sprinten och trycka upp bygeln för att handgranaten ska osäkras.
Shgr m/56 har m.a.o. två stycken säkringar, vilket jag antar är en reaktion av den väldigt osäkra hgr m/18 (med anslagsbrisad).
Om man bara drar ut sprinten, men inte trycker upp bygeln så kommer inte grepen att frigöras, varför fördröjningsnippeln ej antänds.
Man kan då m.a.o. (även om det är emot SäkI) sätta tillbaka sprinten utan att granaten detonerar.
På de nya handgranaterna så har man bara en säkring i form av sprinten.
A2Keltainen
QUOTE (Larsson @ Mar 12 2003, 23:39 )
Man kan då m.a.o. (även om det är emot SäkI) sätta tillbaka sprinten utan att granaten detonerar.

Varför tycker SäkI illa om detta? Jag bortser då från "lek" med handgranater.
Inf
Min version av åtminstone en av pskottsbeskjutningen i Skåne är att de sågade av röret, lät bli att fälla upp siktena och sedan träffade ett uthus där en man låg och sov. RSV-strålen gick rätt igenom byggnaden och gjorde två små hål i det. Mannen som sov i byggnaden vaknade självklart men tog ingen allvarlig skada eftersom materialet i väggarna var för klent för att ge något motstånd för RSV-strålen och trycket ökade inte heller dramatiskt på grund av byggnadens konstruktion.
Större delen av HAs svenska vapenarsenal lär komma från ett och samma inbrott i ett mobförråd på Hallandsåsen.

Varför skulle det vara extremt farligt att komma åt spetsanslagsröret innan skottlossning? Vad jag vet är inte granaten armerad fören efter avfyrning och 30 m ut i banan.
Gotcha
QUOTE (Inf @ Mar 14 2003, 10:25 )
Min version av åtminstone en av pskottsbeskjutningen i Skåne är att de sågade av röret, lät bli att fälla upp siktena och sedan träffade ett uthus där en man låg och sov. RSV-strålen gick rätt igenom byggnaden och gjorde två små hål i det. Mannen som sov i byggnaden vaknade självklart men tog ingen allvarlig skada eftersom materialet i väggarna var för klent för att ge något motstånd för RSV-strålen och trycket ökade inte heller dramatiskt på grund av byggnadens konstruktion.
Större delen av HAs svenska vapenarsenal lär komma från ett och samma inbrott i ett mobförråd på Hallandsåsen.

Varför skulle det vara extremt farligt att komma åt spetsanslagsröret innan skottlossning? Vad jag vet är inte granaten armerad fören efter avfyrning och 30 m ut i banan.

Antändes ens sprängmedlen? Granaten gick väl rätt igenom?
(har jag för mig..)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.