Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skyttesimulator
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Lt P
Detta borde ju vara av intresse för skarp- och prickskyttar:

http://www.shooterready.com/lrsdemo.html
Raptor
mad.gif

Blir så svårt om man inte kan bedöma avståndet. Fick chansa mig till, men det gick ganska bra ändå.
Larsson
Vad är det för vinkel mellan strecken på streckplattan vid 10x resp 20x ggr förstoring?
Larsson
Nu har jag listat ut hur streckplattan är funtad. 1 streck mellan varje streck vid 10ggr förstoring och 0,5 streck mellan varje streck vid 20ggr förstoring.
Trevlig överraskning att allt inte är kulturskymning i USA.

Är det någon som har listat ut hur man räknar ut framförhållningen m.h.t. vindavdriften?
Jag får krupp av "standard"-systemet. Prisad vare Guds lov för det metriska systemet.
Tomas
QUOTE (Larsson @ Mar 12 2003, 19:52 )
Nu har jag listat ut hur streckplattan är funtad. 1 streck mellan varje streck vid 10ggr förstoring och 0,5 streck mellan varje streck vid 20ggr förstoring.
Trevlig överraskning att allt inte är kulturskymning i USA.

Är det någon som har listat ut hur man räknar ut framförhållningen m.h.t. vindavdriften?
Jag får krupp av "standard"-systemet. Prisad vare Guds lov för det metriska systemet.

En metod som funkat för mig de gånger jag gjort en korrekt bedömning av vinden så är det följande formel som gäller:
(Siffran i rangecard x mph)/2,85=Antalet "clicks" åt höger/vänster
Raptor
Någon som kan ge en snabbförklaring i hur man bedömer avståndet? 7.gif

Pretty please?
Larsson
QUOTE (Raptor @ Mar 12 2003, 21:58 )
Någon som kan ge en snabbförklaring i hur man bedömer avståndet?  :huh:

Pretty please?

Jajamensan. Det kan jag.

Avståndsberäkning:

(h x 27,778) / a = avst.

h - Målets höjd i tum
a* - h´s** motsvarighet i streck på streckplattan. Glöm inte att dela antalet streck med två vid 20ggr förstoring.
avst - Avståndet i yards

(*) - Ska egentligen vara den grekiska bokstaven alfa, men min snåldator tillåter inte det.
(**) - h´s är felaktig svensk stavning, men jag gjorde bedomningen att det språkligt korrekta hs inte är tillräckligt tydligt.
Raptor
Tackar.. fungerar lite bättre nu. salute.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.