"Bara" 250 000...
I krigen på västra Balkan under 1990-talet räknas väl både kriget i Bosnien 1992 - 1995 och kriget i Kroatien 1991 - 1995, med sammantaget uppemot 300 000 döda. Varför skulle "flera 100 000" döda" då vara "högst felaktig"? Hur definierar du "flera 100 000"?
Djindjic verkar inte direkt ha varit någon genomtrevlig person. Å andra sidan har många kommentarer de senaste dagarna handlat om hur han eftersträvat ett serbiskt demokratiserande samt närmande till EU, till exempel:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=5...a=118499&maNo=0Det jag meande helt enkelt är att det dog 250 000 muslimer i bosnien, alltså är fler än 100 000 en ganska kass siffra, då kan man lika gärna säga en väldigt massa människor. Enligt det resonemanget skulle man kunna säga >1 människa dog och tycka att det stämmer.
Nåväl ingen idé snacka om exakta siffror, det dog en jädrans massa kan vi dock komma överens om.
Djindjic har vänt sig mot maffian som han haft lite att göra med innan, jag menade inte att han har gjort något fel på sistone, han talade ju om att rensa landet på maffian, utan menade snarare balkankrigen 91-95 då han var en aktiv serbisk nationalist, vilket i praktiken innebär att man aktivt samtyckte med den etniska rensningen på katoliker och muslimer i bosnien, kroatien men även serbien i sig. Sen var han väldigt aktiv med flaggviftande osv.
Du har inte lyckats övertyga mig om att Djindjic var en nyckelperson i den etniska rensningen. Att han var nationalist är det ingen tvekan om och han har även umgåtts med personer som Karadzic och Arkan. Det krävs dock lite mer än att någon viftar med flaggor och talar för Storserbien för att man ska utpeka någon som en nyckelperson i det som hände.
Det är möjligt att Djindjic spelade en större roll i den etniska rensningen än vad jag vet om. Jag har dock aldrig sett uppgifter på att han skulle spelat någon större roll och håller inte det för särskilt troligt. Han var trots sin nationalism en starkt oppositionell till den då sittande regimen. Jag tror att du ligger nära sanningen om hans roll när du skriver "så var han definitivt inte emot det hela".
När flaggviftandet och rensningen var "inne" så var det knappast några som protesterade högt. Nu efteråt, när milosevic inte är där och man är trött på fiaskon att skapa stor Serbien så är det många som yttrar sig mot detta. De som verligen kan ses som positiva från alla synvinkel, d v s även om man är jugoslavisk muslim, katolik eller kristen ortodox var inte folk som bodde i Serbien överhuvudtaget, talade man så emot den dåvarande nationella poltiken så skulle det nog inte spela någon roll att man tillhörde rätt etnicitet, man skulle nog "försvinna" ändå.
Vidare var djindjic på tv och gjorde en hel del flaggviftande och talade om hur man måste ta itu med saker och ting i Bosnien och Kroatien. Jag kan gå med på att medel juggen i serbien inte hade så stor koll och svalde milosevics propaganda, men en toppolitiker hade en del koll ändå, så hans tal under kriget och handlingar kan inte förklaras med att han var förd bakom ljuset.