Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Serbiens premiärminister mördad
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Gotcha
Läs vidare i Aftonpravda här!!

Hoppas det inte ställer till det som det har gjort förr... unsure.gif :( ph34r.gif
VKT M39
Känner ej. ;)

Vi får väl se, min gissning är att det inte ändrar på så mycket, landet har ju problem från förut.
BJK
Följer med stort intresse detta.......
Malaj
Två kungahus som alternerade p g a *hastiga* dödsfall.

Kan vara praktiskt att ha. Serbien är nog rätt ensamma om detta, något våldsamma, system. 7.gif

Detta är ett klipp ur "Encyclopedia.com". Du kan läsa mer i Jolo: 1914.

Något nytt med våldsamheter är det ju inte - I Serbien heller... ;) Och hela sanningen är det förstås inte heller.

" Much of Serbia's ensuing history revolved around the bloody feud between the Karadjordjevi and Obrenovi families. Milo's absolutist tendencies caused popular resentment and forced his abdication in 1839; his son, Michael , shared the same fate. In 1842, Alexander Karadjordjevi was recalled to the throne. The Congress of Paris, meeting in 1856 at the conclusion of the Crimean War, placed Serbia under the collective guarantee of the European powers while continuing to acknowledge Turkish suzerainty.

Milo returned to power in 1858 at the behest of the Serbian parliament, but died two years later. Milo's son Michael returned to the throne in 1860. In 1867 the last Turkish troops left Serbia. Upon the assassination of Michael (1868), his cousin, Prince Milan Obrenovi, succeeded.

Milan liberalized the constitution in 1869, granting more power to the Skupchtina (lower house of Parliament). He also supported the rebellion of Bosnia and Hercegovina against Turkish rule and in 1876 declared war on Turkey. The rout of the Serbs led Russia to enter the war on the Serbian side. The Congress of Berlin (1878) recognized Serbia's complete independence and substantially increased its territory. The placing of Bosnia and Hercegovina under Austro-Hungarian administration disappointed the Serbs, however.

Serbia's championship of Pan-Slavism in the Balkans engendered bitter rivalry with Bulgaria and Austria-Hungary. Milan, who was proclaimed king in 1882, harmed Serbian prestige by fighting an unsuccessful war with Bulgaria in 1885 over the question of Eastern Rumelia . The assassinations of King Alexander Obrenovi (reigned 1889-1903) and his unpopular queen marked the end of the Obrenovi dynasty. "

/:)
Peter_PB
Snacka om våldsamma typer där nere..har ju aldrig hållt sams? :(
Baan
den mördade snubben var ingen positiv person (och då är jag ganska snäll i omdömmet), han var en stor nyckelfigur när det gällde att stödja etnisk rensning i bl a bosnien...

angående våld i juggoland, tja det är inget nytt, det är många som vill ha makten, och det är en stark maffia där... som många kallar staten där också på skämt vad jag vet smile.gif
som rolig grej kan man nämna att dem exporterat sin maffia relativt väl och har gjort det till sverige också... finns en del representanter i stockholm för övrigt.
Arkan själv bodde i GBG har jag för mig och var gift med en svensk kvinna..
civilist
Visst har Restjugoslavien haft inbördeskrig med flera 100 000 döda, och starka maffiaorganisationer med förgreningar hos statsledningen och diverse paramilitära grupper. Maffiorna växte sig för övrigt riktigt starka då de smugglade eftertraktade varor till och från Jugoslavien då landet/länderna var utsatta för sanktioner.
Jag håller vidare med om att västra Balkan också i fortsättningen riskerar att vara en oroshärd.
Men...
Den senaste gången en sittande premiärminister mördades var i Sverige.
Att ha i minnet för att inte hävda att våldsamheterna ligger i generna. Kan hända här också.
Haegg
QUOTE (Baan @ Mar 12 2003, 22:35 )
den mördade snubben var ingen positiv person (och då är jag ganska snäll i omdömmet), han var en stor nyckelfigur när det gällde att stödja etnisk rensning i bl a bosnien...

Får jag lov att fråga på vilket sätt Djindjic skulle ha varit en nyckelfigur när det gäller den etniska rensningen som utförts på Balkan?
Baan
Visst har Restjugoslavien haft inbördeskrig med flera 100 000 döda, och starka maffiaorganisationer med förgreningar hos statsledningen och diverse paramilitära grupper. Maffiorna växte sig för övrigt riktigt starka då de smugglade eftertraktade varor till och från Jugoslavien då landet/länderna var utsatta för sanktioner.
Jag håller vidare med om att västra Balkan också i fortsättningen riskerar att vara en oroshärd.
Men...
Den senaste gången en sittande premiärminister mördades var i Sverige.
Att ha i minnet för att inte hävda att våldsamheterna ligger i generna. Kan hända här också.

I Bosnien dog det bara 250 000 muslimska bosnier, så 100 000 är en högst felaktig siffra.
Maffian har alltid varit stark i Serbien, som sagt, Arkan är en känd mafioso och hans nätverk finns i många länder i Europa, samt även andra snubbar.

Får jag lov att fråga på vilket sätt Djindjic skulle ha varit en nyckelfigur när det gäller den etniska rensningen som utförts på Balkan?

Han var högt uppsatt politiker på den tiden och var en av dem som stödde en etnisk rensning, en högst planerad etnisk rensning. Idéen var att tvångsförflytta muslimer från Bosnien, inte nödvändigtvis döda men om man nu dödade dem så var dte inget större brott. En som var en sorts nyckelfigur var även Djindjic, även om man nu kan tänka sig att han själv inte var med i planeringen av inbördeskriget så var han definitivt inte emot det hela, och finns en hel del bilder på honom där han har allehanda nationalistisk klädsel på sig och viftar med flaggor och snackar om stor-serbien. Många av dagens toppolitiker i Serbien var i högsta mån så kallade chetnik:s (egentligen cetnik om man ska stava rätt), om nu någon vet vad det är för något så kan jag förklara kort att det är gamla anor från andra världskriget, band med enbart ortodoxa kristna (populärt kallade serber även om dem aldrig bott i serbien) som under andra världskriget levde rövarliv och samarbetade med tyskarna men mot dem lokala partisanerna. De är allmänt kännda även hos serber som mördare, våldtäktsmän osv och 92-95 var dem inte något bättre heller än innan.
Lite sidospår kanske smile.gif
|lj|
http://www.balkantimes.com/bios/english/Zo...an_Djindjic.htm

Stämmer rätt bra överens med alla andra sidor jag läst om honom.
civilist
QUOTE (Baan @ Mar 13 2003, 17:59 )
I Bosnien dog det bara 250 000 muslimska bosnier, så 100 000 är en högst felaktig siffra.

"Bara" 250 000...
I krigen på västra Balkan under 1990-talet räknas väl både kriget i Bosnien 1992 - 1995 och kriget i Kroatien 1991 - 1995, med sammantaget uppemot 300 000 döda. Varför skulle "flera 100 000" döda" då vara "högst felaktig"? Hur definierar du "flera 100 000"?

Djindjic verkar inte direkt ha varit någon genomtrevlig person. Å andra sidan har många kommentarer de senaste dagarna handlat om hur han eftersträvat ett serbiskt demokratiserande samt närmande till EU, till exempel:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=5...a=118499&maNo=0
Haegg
QUOTE (Baan @ Mar 13 2003, 17:59 )
Han var högt uppsatt politiker på den tiden och var en av dem som stödde en etnisk rensning, en högst planerad etnisk rensning. Idéen var att tvångsförflytta muslimer från Bosnien, inte nödvändigtvis döda men om man nu dödade dem så var dte inget större brott. En som var en sorts nyckelfigur var även Djindjic, även om man nu kan tänka sig att han själv inte var med i planeringen av inbördeskriget så var han definitivt inte emot det hela, och finns en hel del bilder på honom där han har allehanda nationalistisk klädsel på sig och viftar med flaggor och snackar om stor-serbien. Många av dagens toppolitiker i Serbien var i högsta mån så kallade chetnik:s (egentligen cetnik om man ska stava rätt), om nu någon vet vad det är för något så kan jag förklara kort att det är gamla anor från andra världskriget, band med enbart ortodoxa kristna (populärt kallade serber även om dem aldrig bott i serbien) som under andra världskriget levde rövarliv och samarbetade med tyskarna men mot dem lokala partisanerna. De är allmänt kännda även hos serber som mördare, våldtäktsmän osv och 92-95 var dem inte något bättre heller än innan.
Lite sidospår kanske smile.gif

Baan

Du har inte lyckats övertyga mig om att Djindjic var en nyckelperson i den etniska rensningen. Att han var nationalist är det ingen tvekan om och han har även umgåtts med personer som Karadzic och Arkan. Det krävs dock lite mer än att någon viftar med flaggor och talar för Storserbien för att man ska utpeka någon som en nyckelperson i det som hände.

Det är möjligt att Djindjic spelade en större roll i den etniska rensningen än vad jag vet om. Jag har dock aldrig sett uppgifter på att han skulle spelat någon större roll och håller inte det för särskilt troligt. Han var trots sin nationalism en starkt oppositionell till den då sittande regimen. Jag tror att du ligger nära sanningen om hans roll när du skriver "så var han definitivt inte emot det hela".
Baan
"Bara" 250 000...
I krigen på västra Balkan under 1990-talet räknas väl både kriget i Bosnien 1992 - 1995 och kriget i Kroatien 1991 - 1995, med sammantaget uppemot 300 000 döda. Varför skulle "flera 100 000" döda" då vara "högst felaktig"? Hur definierar du "flera 100 000"?

Djindjic verkar inte direkt ha varit någon genomtrevlig person. Å andra sidan har många kommentarer de senaste dagarna handlat om hur han eftersträvat ett serbiskt demokratiserande samt närmande till EU, till exempel:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=5...a=118499&maNo=0

Det jag meande helt enkelt är att det dog 250 000 muslimer i bosnien, alltså är fler än 100 000 en ganska kass siffra, då kan man lika gärna säga en väldigt massa människor. Enligt det resonemanget skulle man kunna säga >1 människa dog och tycka att det stämmer.
Nåväl ingen idé snacka om exakta siffror, det dog en jädrans massa kan vi dock komma överens om.

Djindjic har vänt sig mot maffian som han haft lite att göra med innan, jag menade inte att han har gjort något fel på sistone, han talade ju om att rensa landet på maffian, utan menade snarare balkankrigen 91-95 då han var en aktiv serbisk nationalist, vilket i praktiken innebär att man aktivt samtyckte med den etniska rensningen på katoliker och muslimer i bosnien, kroatien men även serbien i sig. Sen var han väldigt aktiv med flaggviftande osv.

Du har inte lyckats övertyga mig om att Djindjic var en nyckelperson i den etniska rensningen. Att han var nationalist är det ingen tvekan om och han har även umgåtts med personer som Karadzic och Arkan. Det krävs dock lite mer än att någon viftar med flaggor och talar för Storserbien för att man ska utpeka någon som en nyckelperson i det som hände.

Det är möjligt att Djindjic spelade en större roll i den etniska rensningen än vad jag vet om. Jag har dock aldrig sett uppgifter på att han skulle spelat någon större roll och håller inte det för särskilt troligt. Han var trots sin nationalism en starkt oppositionell till den då sittande regimen. Jag tror att du ligger nära sanningen om hans roll när du skriver "så var han definitivt inte emot det hela".

När flaggviftandet och rensningen var "inne" så var det knappast några som protesterade högt. Nu efteråt, när milosevic inte är där och man är trött på fiaskon att skapa stor Serbien så är det många som yttrar sig mot detta. De som verligen kan ses som positiva från alla synvinkel, d v s även om man är jugoslavisk muslim, katolik eller kristen ortodox var inte folk som bodde i Serbien överhuvudtaget, talade man så emot den dåvarande nationella poltiken så skulle det nog inte spela någon roll att man tillhörde rätt etnicitet, man skulle nog "försvinna" ändå.
Vidare var djindjic på tv och gjorde en hel del flaggviftande och talade om hur man måste ta itu med saker och ting i Bosnien och Kroatien. Jag kan gå med på att medel juggen i serbien inte hade så stor koll och svalde milosevics propaganda, men en toppolitiker hade en del koll ändå, så hans tal under kriget och handlingar kan inte förklaras med att han var förd bakom ljuset.
civilist
QUOTE (Baan @ Mar 15 2003, 11:57 )
Det jag meande helt enkelt är att det dog 250 000 muslimer i bosnien, alltså är fler än 100 000 en ganska kass siffra, då kan man lika gärna säga en väldigt massa människor. Enligt det resonemanget skulle man kunna säga >1 människa dog och tycka att det stämmer.

Eeh...?
Det står "Flera 100 000" döda, inte "fler än 100 000". Slarv.

Igen, Djindjic verkar gjort bort sig ordentligt under krigen 1991 - 1995. Jag menar dock att han hade börjat "betala tillbaka" sedan han kom till makten, bland annat genom att närma Serbien till väst, genom att tala om att lösa Kosovofrågan genom delning (tidigare tabu för serbiska politiker), samt inte minst genom att samarbeta med krigsförbrytartribunalen i Haag och utelämna Milosevic dit.
Baan
QUOTE (civilist @ Mar 16 2003, 04:29 )
QUOTE (Baan @ Mar 15 2003, 11:57 )

Eeh...?
Det står "Flera 100 000" döda, inte "fler än 100 000". Slarv.

Igen, Djindjic verkar gjort bort sig ordentligt under krigen 1991 - 1995. Jag menar dock att han hade börjat "betala tillbaka" sedan han kom till makten, bland annat genom att närma Serbien till väst, genom att tala om att lösa Kosovofrågan genom delning (tidigare tabu för serbiska politiker), samt inte minst genom att samarbeta med krigsförbrytartribunalen i Haag och utelämna Milosevic dit.

japp lite slarv, läste väl för snabbt där :P

Visst jag kan hålla med dig att killen börjat bra, fast man kan fråga sig vad en smart politiker gör när hela folket är trött på korruptionen.. jo han tar ju så klart itu med det hela och lovar förändringar vilket gör att hans popularitet stiger.
När jag pratade om individen i sig menade jag främst vad han gjort innan d v s i krigen, men det här är inga misstag jag kan nånsinn förlåta. Folkmord och att man stödjer det eventuellt även aktivt medverkar är inget man bara kan glömma i mitt fall...

Sen så tror jag att det var rätt dumt att döda honom om man ville få slut på korruptionen. Nu blir det antagligen mer press på maffian än om man inte hade mördat honom eftersom man gärna vill få tag på mördarna och antagligen kommer det vara maffiasnubbar som kan tänkas vara oskyldiga tills hans död i sig, men för den delen skyldiga till mycket annat.
Det blir dock garanterat ingen 90- åring kärring som åker fast iaf smile.gif
daedalus
En gripen för mordet.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,281946,00.html

Ser ut som en HK MSG90
softfeel
QUOTE (daedalus @ Mar 27 2003, 12:03 )
En gripen för mordet.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,281946,00.html

Ser ut som en HK MSG90

Jodå, msg90 på bilden. Det sägs dock inget om det var mordvapnet, det står bara att det var en H&K.
EnVeR
Arkan är död och bort glömd...och maffian i serbien är inte speciellt wow biggrin.gif som någon här tidigare skrev om... laugh.gif
Panzerfaust
Oj, gammal tråd... Låste lite i aftonbladet länkarna som postades i tråden.
Blandar jag ihop saker nu... men va det inte nån "legija" eller vad han kallades som va inblandad i det där... "special polis" (vad det nu är) och ex Legionär.
har en vag minnes bild av nån som poserar med svarta militär kläder, basker och hagelgevär... nån som känner igen det?

EDIT: tror han extra knäckte fotomodell eller nåt sånt också
Legjia
Jupp du har så rätt mördaren hette Legjia/Legija har ingen koll på stavningen
"Special polis" för Slobodan Mielosovizsch (eller hur det nu stavas)
EX främlings Legionär där han fick sitt nick Legjia/Legija som betyder Legion på Serbiska

har ingen direkt fakta om fotomodels jobbet
Maskirovka
QUOTE (Legjia @ Dec 4 2003, 00:55 )
Jupp du har så rätt mördaren hette Legjia/Legija har ingen koll på stavningen
"Special polis" för Slobodan Mielosovizsch (eller hur det nu stavas)
EX främlings Legionär där han fick sitt nick Legjia/Legija som betyder Legion på Serbiska

har ingen direkt fakta om fotomodels jobbet

"Har ingen koll på stavningen"

Hur stavar du ditt nickname? unsure.gif
Legjia
Legjia
men kommer inte ihåg om det var så som det skulle stavas
Skulle ju lik väll kunna heta Delduwath

men men stavas tydligen Legija
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,276087,00.html
Panzerfaust
Hmm, jag minndes lite fel... men så här står det:

"Med sitt blonderade hår, guldlänkar runt halsen och tatuerade armar har han poserat i flera serbiska magasin "

Va nog det jag fick till modell, samt bilden som är en ren modell bild, poserings bild om du frågar mig.

Här hittar du artikeln.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.