Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dokumentär om moderna stridsflyg på Discovery
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Kommer få tönt-tjänst
...och får mer än två minuter. Aja, kolla på den nu, den är bra. Fina plan.
Kommer få tönt-tjänst
He he, de sa just att USA påstår att F-15 spöar alla andra stridsplan som finns nu. Gammal dokumäntär?
Myran
mycket gammal :P de sade också att f16 var det mest moderna planet i världen, mordent eller inte, gripen röjjer ändå, det vet vi ju blink.gif blink.gif biggrin.gif )<!--emo&:)--><!--endemo-->
Kommer få tönt-tjänst
QUOTE (Myran @ Mar 9 2003, 20:49 )
mycket gammal :P

Jag tyckte de sa "was delivered in 2002" om Eurofightern, alltså att det första planen skulle ha levererats till bl.a. tyskland då. Hörde jag fel, eller? Sedan visde de ju Jointfightern och Raptorn, så den kan ju inte ha varit så gammal, även om jag hörde fel.

Sedan undrar jag: Gripen är ingen "överljudskryssare" va? Men den e fin hur som helst. /:) (!!! Ingen pilot-smiley!!!)
jonte72
QUOTE (Kommer få tönt-tjänst @ Mar 9 2003, 21:17 )
He he, de sa just att USA påstår att F-15 spöar alla andra stridsplan som finns nu. Gammal dokumäntär?

skulle Gripen spöa en F-15C eller..... ;)
Buddha
QUOTE (Kommer få tönt-tjänst @ Mar 9 2003, 22:27 )
QUOTE (Myran @ Mar 9 2003, 20:49 )
mycket gammal :P

Sedan undrar jag: Gripen är ingen "överljudskryssare" va? Men den e fin hur som helst. /<!--emo&:)--><!--endemo--> (!!! Ingen pilot-smiley!!!)

Det verkar som fpl 39 Gripen klarar överljudsfart utan EBK.

Hittade nedanstående i MACH nr 80

"Mycket hänger på motortekniken och förutom
Concorde så finns det ännu bara några få
stridsflygplan, JAS 39 Gripen, Rafale, F-22 och
Eurofighter, som kan flyga i överljudsfart på
grundmotorn, utan efterbrännkammare. Av
dessa är bara Gripen i tjänst i full skala. Gripen
kan göra Mach 1,2 med en Sidewinder-robot på
vardera vingspetsen. Rafale lär klara Mach 1,4
med sex Spica-robotar nästan inkapslade i flygkroppen
och samma gäller förmodligen Eurofighter."

/Ken
Pal_oldpc
Gripen klarar supercruise (överljudfart utan ebk).

Gripen slår en F-15.

Enligt vad jag har hört för så kom Gripens supercruise kapacitet som en positiv överaskning vid provflygningara. Dette är anmärknigsvärt med tanke på alla datorsimuleringar.
Kommer få tönt-tjänst
QUOTE (Pal @ Mar 10 2003, 08:07 )
Enligt vad jag har hört för så kom Gripens supercruise kapacitet som en positiv överaskning vid provflygningara.

Det måste ha varit en riktigt härlig överskning isåfall! smile.gif

Aja, tack för svaren, kul att höra. Mmmm ... supercruise
J-Star
Åh nej... ytterligare en "Mitt flygplan är bättre än ditt flygplan"-tråd.

Vem bryr sig om super-cruise när F-15 har bränsle nog att flyga över Atlanten? Den kan hålla igång på EBK betydligt längre än Gripen och då kan vi kamma oss med våran super-cruise.

Men som vanligt är sådana här jämförelser helt meningslösa därför att du kommer aldrig att ha en situation där du enbart har plan-mot-plan med klonade piloter mot varandra. Saker som spelar in förutom planens prestanda:

- Hur många vs hur många (detta ingår även sådana saker som informations-delning och trianguleringsmöjligheter).
- Jaktledare
- Terräng
- Hemma/borta
- Störnings-stöd
- Erfarenhet hos politerna
- Bränslemängd kvar då striden börjar

Et cetera, ad infinitum, in absurdum et ad nauseum.

/J
Pal_oldpc
QUOTE (J-Star @ Mar 10 2003, 10:54 )
Åh nej... ytterligare en "Mitt flygplan är bättre än ditt flygplan"-tråd.

Vem bryr sig om super-cruise när F-15 har bränsle nog att flyga över Atlanten? Den kan hålla igång på EBK betydligt längre än Gripen och då kan vi kamma oss med våran super-cruise.

Men som vanligt är sådana här jämförelser helt meningslösa därför att du kommer aldrig att ha en situation där du enbart har plan-mot-plan med klonade piloter mot varandra. Saker som spelar in förutom planens prestanda:

- Hur många vs hur många (detta ingår även sådana saker som informations-delning och trianguleringsmöjligheter).
- Jaktledare
- Terräng
- Hemma/borta
- Störnings-stöd
- Erfarenhet hos politerna
- Bränslemängd kvar då striden börjar

Et cetera, ad infinitum, in absurdum et ad nauseum.

/J

Du glömde pris, dvs. hur många man får för sina pengar.

Jag tvekar inte en sekund när jag förklarar Gripen som ett bättre system än F-15, inte en sekund, förenklat svarar jag alltså att Gripen klår en F-15. Alla vill inte sätta sig in i alla detaljer utan nöjer sig med att dom som har satt sig in gör tummen upp eller tummen ner.

Och om du inte redan vet skillnaden på bränsleåtgång med ebk jämfört med utan så kan jag berätta att en Jaktvigg har med sig 5 ton soppa, med full gas är all den soppan slut på 5 minuter. I ekonomi fart kan en Jaktvigg vara i luften mer än 2 timmar. När man tänder ebk så övergår din motor från att vara en motor till att bli en raket. Man vräker in bränsle.
Kommer få tönt-tjänst
QUOTE (Pal @ Mar 10 2003, 10:12 )
Och om du inte redan vet skillnaden på bränsleåtgång med ebk jämfört med utan så kan jag berätta att en Jaktvigg har med sig 5 ton soppa, med full gas är all den soppan slut på 5 minuter. I ekonomi fart kan en Jaktvigg vara i luften mer än 2 timmar. När man tänder ebk så övergår din motor från att vara en motor till att bli en raket. Man vräker in bränsle.

När jag var på F4 berättade de att man vid full EBK pumpar in 15 liter i sekunden! Har man sedan två motorer ... blink.gif

Som du säger är nog supercrusie lite mer effektivt. Bara lite. biggrin.gif

Vad det gäller tråden så är meningen inte alls att diskutera vilket plan som är "bäst". Först var det för att tipsa folk. Sedan anmärkte jag att jag verkligen inte tror att F-15 Eagle skulle vara det bästa planet i världen, jag tänkte inte alls Eagle vs. Gripen. Den må vara bra, men den har ändå 20 år på nacken, med allt vad det betyder av ny teknik och vapensystem. Till sist blev jag nyfiken på om Gripen klarade supercruise. Bara det ...
MickaelK
Dem visade scener på 2 kraschande gripen (probs med färddatorn?) på discovery för nån månad sen.

Visade även stridsbåt 90.

Lite kort bara. Men ändå.
Gripen
Varken Draken, Viggen eller Gripen har någon teoretisk max hastighet.
Särskilt Draken då den har accelererat så länge man har kunnat ha ebk'n på i olika tester.
Tekniskt sätt finns det däremot en gräns.....
Azan_Gb
Gemför man inte Gripen med amerikanska F-18 hornet??
Amfibie
QUOTE (Azan_Gb @ Mar 10 2003, 20:18 )

Snarare med F-16...
Azan_Gb
QUOTE (Amfibie @ Mar 10 2003, 21:37 )

Snarare med F-16...

Ja dem gemför den mycket med f-16

Men hur den är uppbygd och den tekniska delen är mest lik F-18.

Läste det i tidningen Befäl
VKT M39
QUOTE (Azan_Gb @ Mar 10 2003, 21:45 )
QUOTE (Amfibie @ Mar 10 2003, 21:37 )

Snarare med F-16...

Ja dem gemför den mycket med f-16

Men hur den är uppbygd och den tekniska delen är mest lik F-18.

Läste det i tidningen Befäl

Angående utrustningens prestanda så är den mycket närmare F-18 än en tidig F-16. I viss mån lär den ju även ska överträffa F-18.

Hörde för en god tid sedan att våra piloter hade klarat av supercruise med F-18C.
106
QUOTE (Gripen @ Mar 10 2003, 21:15 )
Varken Draken, Viggen eller Gripen har någon teoretisk max hastighet.
Särskilt Draken då den har accelererat så länge man har kunnat ha ebk'n på i olika tester.
Tekniskt sätt finns det däremot en gräns.....

Vad jag har försått beror fpl37 maxhastighet på att luftmotståndet vid en viss hastighet blir så stort att accelerationen i princip upphör, på fpl35 däremot är kurvan mer linjär och den fortsätter accelerera till bränslet tar slut (fpl blir ju dessutom lättare ju mer bränsle som försvinner). Vid högre hastigheter än vad som är praktiskt möjligt med fpl 35, 37 och 39 får man ju även problem med friktionsvärmen. Aluminium tappar hållfasthet från ungefär 100 grader Celsius (någon som kan ASCII-koden för tecknet för grader) och är anledningen till att exempelvis F-15 (toppfart cirka Machtal 2,5) och MiG-25 har mycket rostfritt stål, titan och liknande material.

Dem visade scener på 2 kraschande gripen (probs med färddatorn?) på discovery för nån månad sen.

Anledningen till de två första olyckorna med fpl39 var PIO (Pilot Induced Oscillations) dvs piloten kom i otakt med flygplanet.
Det är ungefär samma sak som om man får sladd med bilen och kommer i otakt så att sladdarna blir hela tiden större och till slut snurrar man av vägen.
Problemet var att piloten var van vid vanliga styrsystem och var dessutom för duktig som pilot. Han kände en störning och korrigerade denna, det gjorde även flygplanets styrsystem och korrigerade även det, detta leder till en stor störning (egentligen två korrektioner) i motsatt riktning vilket piloten känner av och korrigerar, även denna störning upptäcks av styrsystemet och korrigeras vilket leder till en ännu större störning i motsatt riktning och så fortsätter det tills man hamnar i okontrollerbart flygläge (Långholmen) eller slår i banan (SAAB).

Lösningen på detta problem var ett filter som gör att om datorn och flygföraren gör samma sak bestämmer datorn.

Något man bör beakta när man jämför flygplan är den uppgift de är konstruerade för att lösa och vilken de har nu.

Jämförelsen mellan F-16 och F/A-18 är ju intressant med tanke på att när USAF skulle ha ett billigt, lätt jaktplan i slutet av 70-talet hade en tävling där General Dynamics protoyp YF-16 vann över Northrops YF-17 Cobra. YF-16 blev som bekant F-16 och YF-17 vidareutvecklades av MD till det hangarfartygsbaserade (och tyngre) F/A-18. Undrar hur tävlingen skulle slutat om man hade haft den idag.
Vildmannen
Den värsta blåsningen vad gäller flygplansköp måste vara när Västtyskland köpte F-104 Starfighter. Ca 200 plan kraschade och ca 100 piloter omkom.

106
F-104 hade även en intressant konstruktion av räddningssystemet på de tidiga flygplanen. Raketstolen sköts ut neråt, genom golvet alltså, för att undvika att den vid utskjutning i hög hastighet skulle träffa fenan. Det innebar alltså att vid utskjutning på låg höjd fick man först rolla invertarat och sedan skjuta ut sig eller bara sitta kvar och hoppas på det bästa.

Vildmannen, såg du på discovery idag kanske?
Vildmannen
QUOTE (106 @ Mar 10 2003, 21:46 )
Vildmannen, såg du på discovery idag kanske?

Nej igår kväll.
Pal_oldpc
QUOTE (Vildmannen @ Mar 10 2003, 22:43 )
Den värsta blåsningen vad gäller flygplansköp måste vara när Västtyskland köpte F-104 Starfighter. Ca 200 plan kraschade och ca 100 piloter omkom.

Jo, och enda anledningen att någon köpte planet visade det sig var det stora mutor som betaldes ut till politker och tjänstemän. I tyskland är det bevisat, men det gällde förmodligen även Danmark, Norge och Holland som om jag minns rätt köppte planet.

Om man inte drog sig för att muta folk i väst demokratier så undrar man ju hur USA ser på Polen, Ungern etc. Man vet ju hur det funkar med mutor i det forna öst. Jag skulle nästan bli förvånad om polska politiker och tjänstemän inte också tagit personliga mutor.
jonte72
QUOTE (Vildmannen @ Mar 10 2003, 22:43 )

Förr var det mycket haverier, man kan jämföra med tex Sverige....

Av ca 650 levererade J35 Draken, var det många haverier....har ingen fakta ( ska försöka fixa det), men det var över hundra stora haverier där flygplanet förstördes och i vissa fall även piloten dog.

F-104 Starfighter var en dålig konstruktion, men var inte det ända flygplan som störtade.
106
Fpl35:
615 tillverkade totalt (även export)
135 haverier

första 12 åren (dvs 1960-1972):
70 totalhaverier
22 förare omkom
38 räddade sig med fallskärm
10 överlevde start- och landningshaverier

fakta från boken Draken av Bo Widfeldt
Adam Wilhelm

Här är stolen som sköts ut nedåt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.