Azan_Gb
Mar 9 2003, 19:10
Vilka är dina favo böcker?
Funderar på att börja läsa.
QUOTE (Azan_Gb @ Mar 9 2003, 18:10 )
Funderar på att börja läsa.
Nä, låt bli.
Man får bara insikt i saker och vill man förändra världen.
Människor är bäst vilseledda.
Fågel Fenix
Mar 9 2003, 19:19
Med risk att bli lite
men jag läser just nu iaf Isabella Scurupcos (stv = nja) och den är helt klart läsbar!
Blev ju iofs "tvingad" i svenskan att läsa den men jag är positivt överraskad.
Handlar om invandrare som kommer till Sverige och hur de särbehandlas mm.
Vildmannen
Mar 9 2003, 19:22
Röd Storm av Tom Clancy borde vara obligatorisk läsning.
Men om vi ska vara seriösa Azan...
Om det är militär litteratur du tänker på så har vi ju gått igenom det otaliga ggr redan här i forumet...
Är det däremot allmänbildande du tänker på så är jag rädd för att listan kan bli väääääääldigt lång. :P
Azan_Gb
Mar 9 2003, 19:28
ok
Jag ville bara få lite tips.
Men skitsamma jag skall försöka söka söka efter andra trådar som handlar om böcker
Blå Gul kan stänga denna tråd om ni vill
Fu Dahlberg
Mar 9 2003, 19:30
Starship Troopers!! AV Robert A. Heinlein... Underbar läsning... Inte alls som filmen...
Amfibieslusken
Mar 9 2003, 19:32
Rainbow Six av Tom Clancy. Annars är Sagan om ringen-trilogin bäst.
/:)
VKT M39
Mar 9 2003, 20:21
Ni har ju redan nämnt de bästa:
Starship Troopers
Red Storm Rising
LOTR -trilogin
Bravo Two Zero
Without Remorse (Clancy)
Die Ersten und die Letzten - Die Jagdflieger im zweiten Weltkrieg (Adolf Galland)
"1984" George Orville, kan rekomenderas också.
VKT M39
Mar 9 2003, 20:52
QUOTE (Ame @ Mar 9 2003, 20:51 )
"1984" George Orville, kan rekomenderas också.
Och i stort sett samma kategori, Brave New World (Aldous Huxley)
Annars är ju Don Quijote ganska het också..
Bowmore
Mar 9 2003, 21:30
Alla som gillar ubåtar tycker jag bör läsa Patrick Robinsons utmärkta böcker (nu kan jag ingenting om ubåtar så jag kan inte uttala mig om hur realistiska de är, men mycket spännande läsning är det i alla fall):
Nimitz Class
Kilo Class
HMS Unseen
USS Seawolf
The Shark Mutiny
Stor varning för att börja läsa "wheel of time" bokserien av Robert Jordan.
Man blir helt uppslukad av böckerna o det är EXTREMT frustrerande när man kommer fram till hans senaste bok o bara vill ha MER!
(han har skrivit typ 14 böcker o e fortfarande inte klar med serien...)
Jag tror att du skulle gilla "Jag ska bli Kustjägare".
Lättläst, verklighetsbaserad, militäranknytning, rolig och givetvis AMFig!
Vildmannen
Mar 9 2003, 22:33
Hur kunde jag glömma att nämna den här klassikern

Den heter "Inkräktaren från skyn" på svenska.
Skattkammarön av Robert Louise Stevenson är också bra. ;)
Black Hawk Down av Mark Bowden tyckte jag personligen var ganska bra också.
En klassiker är ju Guillios Hamilton dekalogi (heter det så??). Är inne på den 10e och snart klar... Men det har tagit tid för en inte alltför aktiv läsare som jag

Sedan är ju SKI HKP 10 en riktig höjdare
Fu Gson
Mar 9 2003, 23:23
@Azan, har en polare som även han så gott som aldrig läst en bok, jag rekomenderade Guillous "Ondskan" och han fann den lättläst och spännande. Tror att just Ondskan är en bra "nybörjarbok".....
flying_c
Mar 9 2003, 23:38
Jag har läst Kodboken av Simon Singh. Den är faktiskt väldigt intressant å rolig. Historia å nutid i en trevlig blanding.
Precis som titeln avslöjar så handlar den om koder och kryptering. Man får lära sig en massa krypteringsmetoder, något som var så inspirerande att jag bad polare att uppfinna krypton som jag ägnade kvällar åt att knäcka. Jublade varje gång efter ett knäckt krypto

Fredrik Lindströms böcker om spåk är båda två väldigt spännande. "Världens dåligaste språk" & "Jordens smartaste ord". Personligen gillar jag den förstnämnda bäst eftersom den handlar om det moderna ungdomsspråket och varför vi säger ba lixom typ :P
Ska klura på fler .. JO :. .. AA .. Hur kunde jag glömma ..
LIFTARENS GUIDE TILL GALAXEN . Erkänt bra .. enormt bra .. Jag köpe alla 5 böckerna inbunda för 69:- Finns oxå i pocket för 65:-

KÖP KÖP KÖP. Lättläst, rolig, svindlande och bäst.
Bucker (08-dialekt), kan man äta dem? ;)
Tacka vet jag gamla KokRF del 2 (Koktjänstreglemente Försvarsmakten; Receptsamling). Alla klädda i Kungens kläder är mest galna i mat.
Lagar fortfarande mat efter KokRF. Glöm bara inte att dela recepten med 100; de är skrivna för ett kompani.
/:)
daedalus
Mar 10 2003, 08:45
Inte det bästa jag läst men det var något som roade mig under lång tid.

De överlevande (endworld) av David Robbins.
Så kallad kiosklitteratur som ofta hittas i rea-korgen på pressbyrån eller på ICA.
Har ca 16 av dem. Det är inte böcker, de är i ett mindre pocket-format.
Gillar man Wasteland-tema (post-apokalyps, efter 3:e VK) så som Mad Max och Fallout så kommer du
säkert tycka om De överlevande.
Det finns även andra författare som givit ut sina alster i samma namn, tycker
dock inte de är lika bra som Robbins.

Har nog plöjt igenom de flesta av Dean R. Koontz.
Väktare är mycket bra.
Svåra att få tag i men Operation Garbo trilogin. Annars är Tom Clancys böcker bra, Röd Storm den bästa.
Även Larry Bonds Röd Fenix är bra. Larry var föresten med och skrev Röd Storm tillsammans med Clancy
Azan_Gb
Mar 10 2003, 09:56
QUOTE (Fu Gson @ Mar 9 2003, 23:23 )
@Azan, har en polare som även han så gott som aldrig läst en bok, jag rekomenderade Guillous "Ondskan" och han fann den lättläst och spännande. Tror att just Ondskan är en bra "nybörjarbok".....
tack för tipset.
har funderat på att läsa den ,min lärare tipsade mig denna bok också.
Fu Gson
Mar 10 2003, 10:32
Så lite så, den kommer som film snart också så skynda dig och läs boken innan filmen kommer, så du kan kritisera den
Måste säga att triologin om Arn Magnusson av Jan Guillou är bland det bästa jag har läst.
Speciellt om man gillar historia, för allt som det skrivs om har ju hänt på riktigt (förutom då kanske Arn själv)
Sen har vi ju alltid Wheel of Time serien av Jordan. Men det är på egen risk man börjar läsa den för det är inte lätt att sluta läsa när man väl har börjat.
Raffsec
Mar 10 2003, 11:40
hmm jag har barar tre böcker
SoldF
SoldmtrlP
SoldmtrlG
visste inte att det fanns andra böcker
Armor, grymt skön sci-fi bok
Reality Dysfunction, första delen i en trilogi, om ni bara ska läsa en sci-fi så läs den.
Nån har redan sagt Starship Troopers men det tål att sägas igen, har inget med filmen att göra förutom några lösryckta namn och förvrängda situationer.
Om ni tycker om fantasy och har tröttnar på förutsägbara böcker av Eddings och Jordan så rekommenderar jag starkt i princip alla Raymond E Feist fantasy böcker.
/Recon som läser minst tre böcker i månaden
nilsson
Mar 10 2003, 18:35
"Jag ska bli kustjägare" av C-M Jönsson är alldeles underbar! /:)
Särimner
Mar 10 2003, 21:40
Jan Guillous Arn-böcker, inklusive den fjärde, "Arvet efter Arn"
Röde Orm - Frans G Bengtsson
Berlin - Athony Beevor
Ofredsår - Peter Englund
Den oövervinnerlige - Peter Englund
Telefonkatalogen....
Skuggan
Mar 10 2003, 21:46
QUOTE (Raffsec @ Mar 10 2003, 11:40 )
hmm jag har barar tre böcker
SoldF
SoldmtrlP
SoldmtrlG
visste inte att det fanns andra böcker

jodå... det fins ju Vintersoldat
ollevarm
Mar 10 2003, 22:07
Om Kriget, von Clausewitz
Krig och fred, Tolstoj
Allt med Beevor
Allt med Englund
Stora Döden, Dick Harrysson
Flygmek 003
Mar 11 2003, 13:55
Bra.
Moment 22, Joeseph Heller
På västfronten intet nytt, Erik Marie Remarque
Anthony Beevor
Harald Molin (roliga böcker men troligen svåra att hitta)
Inte bra.
Tunna röda linjen
Brott och straff
Varför inte läsa Sven Hassels böcker om andra världskriget.
Ett annat tips är "Den ende som kom undan" av Chris Ryan.
Ragulin
Mar 11 2003, 15:39
Romaner... tidningar... tsk, tsk -Tacka vet jag ett bra reglemente!
Skämt å sido: Das Boot, Stalins Hämnd, Stalingrad av Beevor, Allt av Sven Hassel, Poltava av Englund, D-day av Steven Ambrose, Backfire (USAs hemliga krig i Laos), På Andra Sidan Kullen, Mina år i Franska Främlingslegionen (svensk förf. Gösta någonting), Githa Sereneys böcker om Frans Stangl och Albert Speer, Okänd Soldat av Linna, På Västfronten..., Kommendant i Auschwitz av Höss, De Nakna och De Döda av Mailer, Jack Lenningers bok om sina erfareheter i Vietnam... Viss slagsida åt II:a Vk tyvärr. Mest faktaböcker... Fast Hassel är helt Ok och Lenningers bok är ett MÅSTE!
Larsleo
Mar 12 2003, 11:48
Sagan om Ringen är ju en stor favorit.
Annars så e ju böcker av Clancy inte helt fel. Starship troopers e ju ganska bra den med
Annars e ju cyberpunkböcker bra..Neuromancer mdfl..
Ragulin
Mar 12 2003, 12:34
"Domskallarnas Sammansvärjning" av John Kennedy Toole
"Fear and loathing in Las Vegas" av Hunter S. Thompson
"Moby Dick" av Melville
furiren
Mar 12 2003, 14:38
Sven Hassel böckerna
Stephen Coonts böckerna om Jake Grafton
Jan Guillous samtliga böcker speciellt Arn, Hamilton och Onskan
tunnan
Mar 12 2003, 14:49
MAN ELLER MONSTER. författaren namn kommer jag inte ihåg. en bok om kustjägare. den reflekterar inte bara utbildningen utan också människorna som gör den. mycket bra bok som säkerligen finns på de flesta bibliotek. även om man inte ska göra kustjägarutbildning så e den mycket läsvärd. B)
Gotcha
Mar 12 2003, 15:05
QUOTE (tunnan @ Mar 12 2003, 14:49 )
MAN ELLER MONSTER. författaren namn kommer jag inte ihåg. en bok om kustjägare. den reflekterar inte bara utbildningen utan också människorna som gör den. mycket bra bok som säkerligen finns på de flesta bibliotek. även om man inte ska göra kustjägarutbildning så e den mycket läsvärd. B)
Nja. I beg to differ..
Om du söker lite så fins det en del diskusar som den från tidigare. Om du inte redan läst dem förstås.
Min favvo-boklista är elastisk, men here goes:
1) Liftarens guide till galaxen (framförallt bok 1-3)
2) Sagan om ringen-trilogin
3) Jag ska bli kustjägare (förklaring onödig, eller hur!?)
4) Sven Hassel-böckerna
Sedan finns en hel uppsjö som BORDE bara med på listan, ex "Stalins hämnd", "Slutstriden", "Stalingrad", osv, osv, osv..
Några böcker jag inte gillar speciellt mycket är Hamilton-serien (med visst undantag av "I nationens intresse) som är lite för mycket Tom Clancy (iofs gillar jag "Röd storm" och "Jakten på Röd Oktober" skarpt!! ), här är en uppsats om Hamiltonböckerna:
http://sno.pp.se/~churchill/jenku/hamilton1.htmledit:5) Garbo-böckerna förstås...de är ju ändå relativt trovärdiga och genomtänkta, och jag tillhör en lycklig skara som har alla 3 i inbundet format. Dags för en nyutgåva, kanske?
M Andersson
Mar 12 2003, 15:54
Operation Garbo serien är blan dt bästa jag läs som handlar om krig.
Den är skriven av Harry Winter och handlar om att Sovjet invaderar Sverige.
Fenrir
Mar 12 2003, 22:19
Linna, V -
Okänd Soldat (den är tamefan bäst!)
Peters, R -
Red Army, tredje världskriget sett helt ur Sovjetiskt perspektiv.
Calvert, M -
Prisoners of Hope Engelska 'jägarförband' i Burma 1944.
Grein, M -
I Namn av de Mina, förintelsen ur en polsk judes perspektiv.
Stolpe ut:
Sajer, G -
The Forgotten SoldierHassel, S -

glöm det..
Tjorven
Mar 12 2003, 22:34
Arnböckerna är mycket bra och lättlästa. Andra bra nybörjarböcker är Totteböckerna: Totte bygger och Totte klär på sig är mycket bra.
Finns op.Garboböckerna att köpa på nätet?
Zeratul
Mar 14 2003, 14:12
American Psycho - Bret Easton Ellis
American Gods - Neil Gaiman
Röde Orm är ju som sagt helt våldsamt underhållande
War of the Rats - David Robbins, boken som blev filmen Enemy at the Gates
Azan_Gb
Mar 15 2003, 23:04
kan man fortfarande beställa Jag ska bli kustjägare
Azan_Gb
Aug 20 2003, 16:32
QUOTE (Azan_Gb @ Mar 10 2003, 10:56 )
QUOTE (Fu Gson @ Mar 9 2003, 23:23 )
tack för tipset.
har funderat på att läsa den ,min lärare tipsade mig denna bok också.
Så nu har man läst ondskan(tog ett par dagar bara).
Jävla bra bok. Längtar tills filmen kommer i vår.
Finns det fler bra böcker i den stilen som "Ondskan
Var verklingen Jans pappa en sådan person eller är det mycket överdrift i boken?
/Ali
Ps:"...Så tog han det första långsamma steget mot den förstenade mannen" Ds
Fan vad den slutar bra, man får nästan gåshud.
QUOTE (M Andersson @ Mar 12 2003, 16:54 )
Operation Garbo serien är blan dt bästa jag läs som handlar om krig.
Den är skriven av Harry Winter och handlar om att Sovjet invaderar Sverige.
Tjena...
satt o funderade på en sak...
i vilken ordning kommer Garbo böckerna?? har precis börjat på en men hade ingen aning om att det var en trilogi..
//FBS
Mattias
Aug 20 2003, 21:08
QUOTE (FBS @ Aug 20 2003, 22:02 )
i vilken ordning kommer Garbo böckerna?? har precis börjat på en men hade ingen aning om att det var en trilogi..
//FBS
Den första boken heter "Operation Garbo. En thriller om en möjlig verklighet" Den andra:"Operation Garbo. Slutet." Vad den tredje heter kommer jag tyvärr inte ihåg men det räcker väl iallafall för att utröna vilken i ordningen du läser.
QUOTE (Mattias @ Aug 20 2003, 22:08 )
QUOTE (FBS @ Aug 20 2003, 22:02 )
//FBS
Den första boken heter "Operation Garbo. En thriller om en möjlig verklighet" Den andra:"Operation Garbo. Slutet." Vad den tredje heter kommer jag tyvärr inte ihåg men det räcker väl iallafall för att utröna vilken i ordningen du läser.
tackar...
tur att det finns lite säkare med struktur på livet..
//FBS
Bad Karma
Aug 20 2003, 21:29
Stor varning för att börja läsa "wheel of time" bokserien av Robert Jordan.
Man blir helt uppslukad av böckerna o det är EXTREMT frustrerande när man kommer fram till hans senaste bok o bara vill ha MER!
så jävla sant. dom böckerna är ett måste för alla bokmalar
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.