Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Militärer med vapen dirigerar om umetrafiken
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Vildmannen
Hmm, man blev lite fundersam när man läste vk.se imorse men det var inte så farligt som rubriken ville påskina. 6n.gif

"Många morgontidiga trafikanter i Umeå spärrade upp ögonen när de fick se ett antal militärklädda män dirigera om stadstrafiken nu på morgonen. Militärerna bar vapen och hade gula västar på sig. Vad var det egentligen som pågick?

Jo, militärerna var på besök från I5 i Östersund, hitkallade för att hjälpa tio stora lastsläp med stridsvagnar genom staden.
– Stridsvagnarna ska fraktas från Boden till Skövde, de anlände till Umeå i går eftermiddag och åkte i morse. Det är så mycket trafik här på morgonen, och de här släpen får inte köra hur som helst, till exempel måste de köra mitt på broarna, så det behövde hjälp att ta sig genom stan, säger Tord Backlund, vakthavande på umegarnisonen. (vk.se)"

Någon som vet varför vagnarna ska ner till Skövde?
Fk Fjellman
Så att dom får se hur 122or ser ut?... Har dom inte bara 121or där nere?... eller har jag fel nu?

Bodensarna och Skövde brukar samöva ganska mycket. Men oftast brukar det bara vara strid i sim. vad jag fattat.

//Fjellman
A2Keltainen
QUOTE (Vildmannen @ Mar 7 2003, 16:51 )
Någon som vet varför vagnarna ska ner till Skövde?

De ska förmodligen deltaga i Våreld:

http://www.armen.mil.se/index.php?lang=sve...c=news&id=13181
Mattias
QUOTE (Serg. Fjellman @ Mar 7 2003, 15:59 )
Så att dom får se hur 122or ser ut?... Har dom inte bara 121or där nere?... eller har jag fel nu?

Bodensarna och Skövde brukar samöva ganska mycket. Men oftast brukar det bara vara strid i sim. vad jag fattat.

//Fjellman

Nja såvitt jag vet har de allt 122:or även i Skövde. Jag har då sett sådana där i alla fall. (Hm, för de kan ju inte ha vart på besök iaf. 7.gif )
Lindh
QUOTE (Mattias @ Mar 7 2003, 16:30 )

//Fjellman

Nja såvitt jag vet har de allt 122:or även i Skövde. Jag har då sett sådana där i alla fall. (Hm, för de kan ju inte ha vart på besök iaf. 7.gif )

Jodå. Visst har dom 122:or i Skövde.
Fk Fjellman
Då kanske det var revinge jag tänkte på.

//Fjellman
APC-mannen
QUOTE (Mattias @ Mar 7 2003, 16:30 )

//Fjellman

Jodå, P4 har 122:or...
Kustkavallerist
Bekräftat att de skall deltaga i VÅRELD!!!!!!
Vakten_F4
Såg att trafikpluton på I5 övade sig på att dirigera civil trafik i Östersund när jag låg inne.
flying_c
Runt vasalopet var det en hel del militärer å dirigerade såg jag. Såg också att Arméns Lejon var där (Mc show) men jag hade inte tid att ta reda på när dom skulle uppträda.
Fu Dahlberg
QUOTE (flying_c @ Mar 8 2003, 15:24 )
Runt vasalopet var det en hel del militärer å dirigerade såg jag. Såg också att Arméns Lejon var där (Mc show) men jag hade inte tid att ta reda på när dom skulle uppträda.

Detta har jag komenterat i en annan tråd, men snabbt: På vasaloppet är det Traffikpluton från T2 som dirigerar traffik. Även arméns lejon är ju från T2...
Fö strv 122
Ähumn, körde 122 i Skövde så ja, de finns där.

I princip hela I 19 har åkt ner till Skövde för att delta i arméns slutövning 03 vecka 12-13. Dessutom är det lite samövning under kommande vecka har jag för mig.
Vildmannen
Varför körs dom ner på landsväg? Är det inte enklare att lasta allt på järnvägsvagnar?
Fö strv 122
På arméns hemsida står det att de transporterades på järnväg. Kanske lastades i Umeå...
MBW
Nja, det är ganska marit att organisera tågtransporter och så har jag för mig att man måste ha specialvagnar och sådana har vi inte tilltäckligt av i sverige och måste i så fall låna ifrån tyskland.
Sen måste väll transportplutonerna ha något att göra
Vildmannen
QUOTE (Fö strv 122 @ Mar 9 2003, 11:31 )
På arméns hemsida står det att de transporterades på järnväg. Kanske lastades i Umeå...

Nä varför skulle dom göra det? Umeå är ett stickspår till Norra stambanan och 400 m från I19 finns en jvgstation som lämpar sig utomordentligt för pålastning.
Doggydriver
Här lastas Strv122 på tåg för "Våreld" www2.mil.se har koll
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.