Knighthawk
Mar 6 2003, 05:31
Hos oss (Skaraborg) så är det ofta väldigt snålt med militära fordon på övningar.Så vi blir tvugna att ta våra privata...skitskoj när man gör ett tagande...givetvis ska man vara fullt stridsberedd....hoppa in och ur en vanlig personbil... nice.... så vi satte hårt mot hårt och kom gående till en övning....osis att just den gången så var vi få deltagare=fick låna stabens bilar (3 st personbil) och då klarade vi oss, då några som inte skulle närvara på hela övningen tog sina privata...
Vart finns det regl. på vad som gäller vid persontransport med stridsutrustning på????
Lite OT om stridsbälte....men kunde inte hålla mig..
Knight Hawk!
DET ÄR INTE DIN PRIVATA BIL SOM SKALL TÄCKA UPP FÖRSVARSMAKTENS BRIST!
Jag vet att så ofta är fallet men det är helt förkastligt.
Det om något borde protesteras emot.
INGA PRIVATA BILAR I FM! Istället för att skynda på avvecklingen av TGB 11,13,20.
Upplys din Komapni/BatChef om att din privata försäkring med största sannolikhet INTE GÄLLER! Kommer bataljonen kunna täcka upp en ev reparation? Troligen inte.
Privata försäkringar gör undantag och gäller inte vid militära övningar och dylikt.
Bara för att FM inte tillser att HV får fordon i nästan någon utsräckning alls så skall privata bilar inte behöva användas. (man tvingas oftast hyra civila Berra bilar)
Visa dem istället hur situationen är.
Speciellt vid höga herrars besök, Bataljonchef och RiksHVC, motsv. Gör en hej dundrande uppvisning och sen visar ni att ni tvingas omgruppera bärandes och kånkandes på ett tält 12 på axeln. Det borde visa dem att det är dags att tänka till. De brister de inte behöver stå till svars för, finns inte... SÅ länge det inte påverkar min karriär och överstestjärna...
Lite artiklar i kvällspressen oxå, tycksvärtan från kvällspressen är värre en kemiska stridsmedel i FM.
Hemvärnets nya fordon, BÄRSOLDATEN !
Hemvärnet får gå till fots - Våra fordon är skrotade!
Frivilligpersonal tvingas offra sina privata fordon i Försvarets övningar!, etc
Argumentet har ju hela tiden varit att en 11 bil kostar ca 40 - 80 000 kr/år i service!!! Helt ofattbart! Undrar om nån privat verkstad och lite Volvo delar från BILTEMA kan konkurrera ut en Miloverkstad då?? Avtalen verkar inte helt lysande då. Men tydligen finns så mycket Tgb att de kan skrotas, skäönkas till baltikum.
Enkel lösning:
Ge då två stycken för varje fordon ett HV-komp frågar efter så borde frågan vara löst.
Sambandet är ju nästa förkastliga lösning, där nästan allt löses med mobiltelefoni och mycket bättre i reguljära FM förband är det inte. Bara det att frekvensen hoppar, men det förstås, SVERIGE ÄR VÄRLDSLEDANDE PÅ SAMBAND hävdar ju många officerare... men knappast på grupp och plutonsnivå. Det är en annan tråd.
Svensk: Som HV är Du är försäkrad till, under och från övning. FM har använt Scandia i många år som försäkringsbolag. Allt från skadad bensintank på din bil till personskada via vådaskott hanteras här.
Om du använder din egen bil för att öva och den skadas så behöver du oroa dig. Lämna in en skadeanmälan till din MD grupp och de handlägger resten. Slår du ut en tand, lika så.
FM är väl försäkrade i allmänhet och i HV i synnerhet.
Maxutbetalningsbeloppet är 10 000 000 kr vid personskada eller skada på egendom.
Jag har inte personligen utnyttjat försäkringen men handlagt ett par missöden genom åren. Fungerar bra.
Vad gäller fordontillförseln håller jag med.
Casca
Casca: Det där låter bra. Håller dock med dig och Henke angående nyttjandet av privata fordon under övningar.
Hur funkar det rent praktisk med försäkringen? Jag kan nog tänka mig många fall där man faller inom en gråzon, med bilägaren hävdandes att den kördes i HV:s regi (då inga försäkringar, inte ens trafiken gäller. Har nyss kollat med mitt försäkringsbolag) och FM hävdar att det var en privat transport.
Bara ett exempel: min bil har vid några tillfällen tjänstgjort som vapentransport till vår kasun för ett antal vapen. Vi körde natrurligtvis enligt reglementet med skyddsvakt m.m. Jag var dock inte beordrad utan blev tillfrågad av min Plutonchef om vapentransporten kunde "lifta" med mig eftersom jag ändå skulle den vägen. Övningen i sig var avslutad. 1. Var jag och min bil under denna transport att anse som tjänstgörande? 2. Skulle MD-gruppen ha ansett att jag och fordon var tjänstgörande, med hänsyn till att övningen jag var kallad till var avslutad och inga direkta order hade uttalats till mig?
Ett annat exempel: tolkar jag dig rätt att om jag kvaddar bilen på väg till övningen så är det ett försäkringsärende för FM och inte något som skall tas på min bilförsäkring? Bra att veta... Jag har nog inte fått sådana upplysningar vad jag kan komma ihåg...
QUOTE (EO4 @ Mar 6 2003, 18:50 )
Casca: Det där låter bra. Håller dock med dig och Henke angående nyttjandet av privata fordon under övningar.
Hur funkar det rent praktisk med försäkringen? Jag kan nog tänka mig många fall där man faller inom en gråzon, med bilägaren hävdandes att den kördes i HV:s regi (då inga försäkringar, inte ens trafiken gäller. Har nyss kollat med mitt försäkringsbolag) och FM hävdar att det var en privat transport.
Bara ett exempel: min bil har vid några tillfällen tjänstgjort som vapentransport till vår kasun för ett antal vapen. Vi körde natrurligtvis enligt reglementet med skyddsvakt m.m. Jag var dock inte beordrad utan blev tillfrågad av min Plutonchef om vapentransporten kunde "lifta" med mig eftersom jag ändå skulle den vägen. Övningen i sig var avslutad. 1. Var jag och min bil under denna transport att anse som tjänstgörande? 2. Skulle MD-gruppen ha ansett att jag och fordon var tjänstgörande, med hänsyn till att övningen jag var kallad till var avslutad och inga direkta order hade uttalats till mig?
Ett annat exempel: tolkar jag dig rätt att om jag kvaddar bilen på väg till övningen så är det ett försäkringsärende för FM och inte något som skall tas på min bilförsäkring? Bra att veta... Jag har nog inte fått sådana upplysningar vad jag kan komma ihåg...
Jag är inte juridiskt bevandrad i försäkringsfrågor. Jag vet att du är försäkrad från det du stiger in i bilen(eller lämnar ditt hus) tills dess du kommer hem igen. Möjligen kan din omväg via förrådet ställa till det om någon vill jävlas med dig, men sådant hör inte HV till. Ett försäkringsärende brukar vändas till den ideelle soldatens fördel om inte du har ett aparsle som MDgrpC.
Skadeanmälningsblankett finns på din MDgrp och någon skall vara ansvarig för reglering av skador. Din egen bilförsäkring ska inte tas i anspråk, eller har inte gjorts hos oss iallafall.
Jag ska kontrollera vad jag kan hitta.
Casca
EO04 och andra människor med otur inom HV:
Hemvärnets försäkring i Skandia
Motorförsäkring tecknad i Skandia
Försäkringen omfattar hemvärnets personal som använder egna fordon i verksamheten(kurser, övningar, tävlingar) samt vid direkt färd till och från sådan verksamhet och anhöriga som skjutsar personal i anslutning till verksamheten.
Kollektiv olycksfallsförsäkringtecknad i Skandia
Försäkringen omfattar hemvärnets personal, hemvärnsveteraner, hemvärnsungdom, personal under antagning, personal som tjänstgör vid RIKSHV och MD (motsv), befäl under tjänstgöring som instruktör vid hemvärnsutbildning.
Försäkringen omfattar civila skyttar som deltar vid skjutning arrangerad av hemvärnet och som inte tillhör hemvärnet.
Utdrag ur FM interna bestämmelser FIB 1996:4 om skadereglering och §9:
Övrigt
Enligt FM interna bestämmelser om skadereglering m m kan personal som genomgår frivillig utbildning vid försvarsmakten erhålla ersättning vis skada på eller förlust av glasögon, kontaktlinser, klocka eller kläder.
Ett axplock av 87 sidor förmåner för HV-soldater från hemvärnshandboken. Fixa boken eller del 4(förmåner).
Casca
..men Svensk. Har du tagit bort inlägget från EO04 om Casca som RiksHvC. Det var elakt gjort då det både lät bra och dessutom var en helt logisk om än reflexmässig tanke.
Ehrm.
Casca
Kustkavallerist
Mar 7 2003, 00:36
Ett inlägg som inte har med bilar att göra[QUOTE]Försäkringen omfattar civila skyttar som deltar vid skjutning arrangerad av hemvärnet och som inte tillhör hemvärnet.
Får alltså personer utan uniform skjuta med FM??????????
Knighthawk
Mar 7 2003, 05:10
Vi har haft ett antal tillfällen där civila privata fordon blivit skadade.... i mitt fall fick jag en spricka i bakrutan...fick ordern att skadeanmäla detta till MITT f-bolag,gjorde detta (var ärlig och skrev att det hade hänt under färd i grönkläder),fick svaret att försäkringen EJ gällde, då detta ej kunde ses som Svenssonkörning....bra va'?????!!!!!!
Men MD-gruppen gick då in till slut och betalade en ny ruta......
Är tillvägagångssätten olika på olika MD-grupper????
Det borde väl vara samma för alla!!!!!!!!!!
Tycker att det har blivit förbaskat bra svar på denna fråga!!!
Ge sjutton i att använda civila bilar. Det är enda sättet att få någon ändring på eländet. FM:s försäkringar finns, men täcker dåligt och är bedrövligt krångliga.
För att inte tala om att du sliter ut inredningen i din egen bil med en massa grönt elände. Det luktar pyton (enligt familjen) flera veckor efter övningen.
Det finns kronbilar och hyrbilar - när såg du en BlåGul (FBI) i en egen bil sist.
/:)
Gå med i en insatspluton, då slipper ni privata bilar
/ERI
Casca som RiksHvC ligger kvar borta i den ursprungliga tråden...
Var det inte där den skulle vara??

/Henke
BasSäk95/96
Mar 7 2003, 11:39
QUOTE (Knighthawk @ Mar 6 2003, 05:31 )
Hos oss (Skaraborg) så är det ofta väldigt snålt med militära fordon på övningar.Så vi blir tvugna att ta våra privata...skitskoj när man gör ett tagande...givetvis ska man vara fullt stridsberedd....hoppa in och ur en vanlig personbil... nice.... så vi satte hårt mot hårt och kom gående till en övning....osis att just den gången så var vi få deltagare=fick låna stabens bilar (3 st personbil) och då klarade vi oss, då några som inte skulle närvara på hela övningen tog sina privata...
Vart finns det regl. på vad som gäller vid persontransport med stridsutrustning på????

Försök att få tag på ORG och PEL sen är det bara att tuta och köra!!!
Lt. payne
Mar 7 2003, 15:51
Jajaja...
Vilken bil förbereder ni som sjuktransportfordon vid skjutningar?
Vilken bil hämtar övningsmaterial?
Vilken bil använder du vid fordonspatruller?
Vilken bil kör kalle som fick en pinne i ögat till sjukhuset?
Vakna upp,Grabbar!

Ska Hemvärnet fungera får vi använda våra egna bilar,Förvarsmaktens transportkapacitet säljs ju till engelsmännen!
Raffsec
Mar 7 2003, 16:04
Såvida inget mirakel sker snart så kommer vi att använda egna fordon eller i bästa fall hyrbilar..
QUOTE (Lt. payne @ Mar 7 2003, 14:51 )
Jajaja...
Vilken bil förbereder ni som sjuktransportfordon vid skjutningar?
Vilken bil hämtar övningsmaterial?
Vilken bil använder du vid fordonspatruller?
Vilken bil kör kalle som fick en pinne i ögat till sjukhuset?
Vakna upp,Grabbar!

Ska Hemvärnet fungera får vi använda våra egna bilar,Förvarsmaktens transportkapacitet säljs ju till engelsmännen!
Äh!
1. Vilken bil förbereder ni som sjuktransportfordon vid skjutningar?Ambulans
2. Vilken bil hämtar övningsmaterial?Ett transportfordon(ww-flak) som redan lastats av de anställda på MDgrp
3. Vilken bil använder du vid fordonspatruller?Terrängbil 1111 motsv. med KSP eller Granatspruta monterad på hydraulen är att föredra före Volvo V70
4. Vilken bil kör kalle som fick en pinne i ögat till sjukhuset?Se punkt 1
Casca
;)
Har inte ens tänkt tanken på att använda min egen bil vid en övning. Skulle inte ens överväga att åka med i någon annans privata fordon på en övning.
Har inte HV transportkapacitet så går jag hellre, skulle det vara någon som inte orkar gå så har dom kanske inget i HV att göra från början.
Genom att vi alla vägrar att använda våra privata fordon så kommer ledningen snart inse att behovet finns för fordon inom HV, då kommer vi att få fordon tilldelade.
Men eftersom en del anser att det är lättare och smidigare att använda privata fordon än att framstå som en omöjlig gnällspik, så uppstår det ju aldrig någon brist.
Det är lite fackförening över det hela...
Lt. payne
Mar 18 2003, 09:49
Fråga:
OM någon skulle bli vådaskjuten på skjutbanan,står ni och väntar på att ambulansen ska komma hela vägen från sjukhuset till skjutbanan och sen köra hela vägen tillbaka?
Om det var du som blev skjuten,skulle du uppskatta om dina kompisar väntade in ambulansen,istället för att lägga dig i kombin så att du kommer till sjukhuset på halva tiden??
Realist eller gnällspik?
Låta MDgrp lasta?
Ja, det blir ju en kul övning.Och alldeles säkert har de lastat allt och inte glömt nåt.
TGB 1111 med ksp eller granatspruta finns ju hos varje Hv kompani
Kalle står gärna och väntar på ambulansen,han njuter säkert av pinnen och har inget emot att ingen kör honom till sjukhuset.
Ovanstående är starkt kryddat av ironi! B)
Uttern
Mar 18 2003, 09:53
Jag har aldrig varit med om att soldaterna använt privata bilar på övningar. Däremot är det vanligt att folk kommer till och från övningarna med privata bilar.
Och självklart utgår jag från att varje bil i min närhet står till förfogande vid skarp skada men det är ju inte samma sak som att jag planerat för att använda mig av den privata bilen i övningen.
Ola
Lt. payne
Mar 18 2003, 10:52
Vi har vid flera tillfällen använt privata bilar,flera av våra uppgifter kräver att vi smälter in i den naturliga miljön vid objekten.
Naturligtvis är det frivilligt att göra det,men vi upplever att vårt ingångsvärde förbättras.
Som någon sa,Man krigar som man övar.
Vi tänker inte sätta oss och vänta på fordon från FM.Bra om det skulle komma men till dess får improvisera.
Ragulin
Mar 18 2003, 14:10
Solklart! Klart att man kör en skadad kamrat till sjukan om det skulle behövas. Han får gärna bloda ner inredningen, bara han klarar sig. Frågan är vilket som är bäst: Vänta på en ordentlig ambulans med alla tillbehör och blåljus in till sjukan, eller fällt baksäte i kombin och så pinnen i mattan genom ordinarie trafik?
Att använda egen bil för att ta sig fram under övning och i bedriven verksamhet är HELKASS. FETVÄGRA!!! Det kanske får en och annan att VAKNA om de får se det verkliga behovet av fordon. Jag har varit med när vi kört ner ett par privata fordon som använts för transport i övningsverksamhet. Sönderriven inredning, kvaddad koppling, repor i lacken och sviterna efter halvterräng-körning med tung last! Nej tack!!
Lt. payne
Mar 18 2003, 14:18
Det är ju lätt att smälta in i den naturliga bakgrunden med en terrängbil 11,den skiljer sig knappast ingenting från de övriga fordonen i en stad.
Om har råkat ut för de skador du nämnde har du nog felbedömt terräng och egen förmåga?
Kan nog inte tillföra tråden så mycket nytt, men kan ju nämna att innan jag gick med i Instatsplutonen så använde vi till 99 % egna fordon. Inom instas åker vi 11 eller 13 bil....klart bättre.
Nu ska det bli ytterligare en omorganisation, vi ska ha fm:s minibussar, då vi inte behöver ha terränggående längre??
LeadHead
Mar 22 2003, 21:12
QUOTE (Lt. payne @ Mar 18 2003, 08:49 )
OM någon skulle bli vådaskjuten på skjutbanan,står ni och väntar på att ambulansen ska komma hela vägen från sjukhuset till skjutbanan och sen köra hela vägen tillbaka?
Och hur gör man på skjutfältet när ambulansen inte kommer förbi de förhoppningsvis låsta bommarna?
vargen
Mar 22 2003, 22:04
På vårat kompani behöver ingen använda sina privata bilar på övningar vi har så mänga terräng fordon att vi kan transportera hela kompaniet. Att andra ska behöva använda sina privata bilar tycker jag är dåligt det finns ju terräng bilar så att det räcker till hela HV
På vår bataljon har de precis dragit ner på antalet terrängbilar.
Men tydligen är det bättre att skrota eller ge bort till balter än att först tillgodose FMs behov.
Men vi fick en ny Tgb21 som i princip rullat från fabriken till mobförrådet (100-talet mil).
Knighthawk
Mar 27 2003, 17:22
Visst är det härligt att se att det är så lika över hela Sverige!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!::::::::::::::
Vissa har så mycket FM-fordon att de inte kan köra dem pga att de inte är folk nog och andra har knappt sett ett "GRÖNT" fordon....om nu inte kompisens gröna "PRIVATA" bil räknas!!!
En för alla alla för en!!!!
Fk_Eriksson
Mar 27 2003, 17:38
Tycker också att det är rent ut sagt bedrövligt att tillgång på utr och mtrl varierar så enormt i landet - det är förödande för Hv när det gäller rekrytering, sammhällets syn på oss osv...
Tyvärr så funakr det tydligen fortfarande enligt principen den som tjatar mest och har bäst kontakter får även mest tilldelning, "kul" att alla enbart ser till sig själv och struntar i resten...
Jag hör inte till falangen som tjatar om mer och bättre mtrl och utr men jag tycker att det skall skötas korrekt och då över HELA landet. Själv anser jag att Hv utifrån tillgängliga resurser i form av övningstid osv får skynda långsamt, vi kan inte kräva en massa mtrl och utr hela tiden - vi måste visa att vi kan använda den vi har korrekt och att vi verklgien gör det också innan vi ber om mer.
Mvh /Stefan
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.