Help - Search - Members - Calendar
Full Version: softair
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2
Ize-Q
undrar bara om det finns några som pysslar med soft air vapen här på forumet.
ett perfekt tidsfördriv i det civila mörkret...
sen är det ju ingen nackdel att dom ser väldigt snygga ut och bara blir bättre med åren.
själv pysslar jag lite på novisnivå med lite hobbexskit men är p väg till dom tyngre "drogerna"

om ni inte vet jag talar om så kan ni kolla in följande:
www.roligt.nu
www.combatzone.se
för info...
daedalus
Har en CA Mp5A2 (surefire), brukar åka iväg ibland och spela ett spel.
Händer inte så ofta men när det väl gör det så är det kul.
Muppen
Jo, jag brukar spela lite också, har en G3SG1, en MP5A4 och en M11A1 Ingram.
Har inte blivit så mycket för mig heller i sommar men förhoppningsvis blir det väl mer framöver.

Kan bara hålla med föregående talare om att det är grymt kul...
Klinken
Hmmmm...låter skoj det där!

En fråga...hur funkar det när man lirar....det blir ju inte nån färgmarkering när man blir träffad om jag har förstått saken rätt!?
Är det nån slags stridsdomare med? Eller är det upp till eget ansvar att tala om att man blivit träffad?
Kan det tom med vara så att det gör så pass ont att andra märker om man blir träffad biggrin.gif ?

Fridens liljor // Fk Klinken
Minimi
Träffarna känns mycket olika, alltifån en liten "dutt" till blodiga sår...

Faktiskt en mycket underhållande lek laugh.gif
Flygmek 003
Jo jag ha med testat det ett par gånger. Dock är jag för fattig för att ha råd med en egen bössa så jag får låna av schyssta polare. Tycker dock att det blir lite dåligt lagspel ofta. Sen en annan stämningsdödare är hi-cap mag med ett par hundra skott. Jag hade varit intresserad av mer taktiskt spel. Dock så är det skoj, och det får upp adrenalinhalten lite med.
Knekt
Det finns väl färgamm till SoftAir?

Apropå detta så försökte få ett mail-svar från Glock om vad deras FX-vapen har för utgångshastinget... är den inte för hög så är de licensfria och då... biggrin.gif

Nån som har nån bra Glock-kontakt som kan svara på det?

Glock FX
Recon
QUOTE (Knekt @ Mar 7 2003, 13:19 )
Apropå detta så försökte få ett mail-svar från Glock om vad deras FX-vapen har för utgångshastinget... är den inte för hög så är de licensfria och då... biggrin.gif

Glock FX

Sist jag frågade var det kört, samma sak med HKs blåa träningsvapen och simunition.

Dock skulle jag faktiskt kunna tänka mig att köpa ett FX vapen på licens men tydligen kan inte civila köpa dom i Sverige.

Hur är det i Finland, kan ni ha färgmarkeringsvapen som Glock FX eller simunition?
9x19

Glock FX

Runt 120m/s.
Kommer få tönt-tjänst
QUOTE (Fk Klinken @ Mar 7 2003, 09:08 )
En fråga...hur funkar det när man lirar....det blir ju inte nån färgmarkering när man blir träffad om jag har förstått saken rätt!?

Det finns paintball-ammo i olika färger, så det går om man vill. smile.gif Hur det funkar med gasvapnen vet jag inte.

Två saker jag tyker är synd: För stora mag och för hög eldhastighet. ...eller tre, det är så jävla dyra saker så man orkar ju inte ens börja ha råd (snyggt uttryck, va?) mad.gif
daedalus
Träffarna känns ibland och ibland inte. Det gäller att vara ärlig.
Det händer nog mycket sällan någon vågar ljuga för sig själv och kamraterna,
det förstnämnda är det mest bedrägligaste man kan göra.

Det brukar alltså inte vara något problem med träffar.

Det som ger mig något med airsoft är att man lär känna sig själv.
Även om det bara är en lek med plastvapen så brukar man leva sig in det och det
är då man ser sina egna reaktioner i fullt dagsljus. Man lär sig hantera sitt tunnelseende
med allt vad det innebär.

"Jag måste flytta på mig, jag ligger inte bra här - Jo du är trygg här - nej! de har sett dig, dessutom har du djävligt kasst flankförsvar, var ska du ta vägen om de kommer där? - det är lugnt..så länge du är still"

Och när det har gått åt helvete får man rannsaka sig själv innan man går ut igen. Varför det gick åt skogen och vad som kunde ha gjorts annorlunda. Givetvis kan striderna inte jämföras med vad en verklig strid innebär, men det ger en viss inblick i
vad det kan tänkas vara.
Ize-Q
en fullblodig stridslek som kan vara ganska givande dock så är paintball-ammo bara till för fjäder :(
Pal_oldpc

Glock FX

Det går inte, det är ingen skillnad på en riktig Glock och en Glock FX förutom att fjädrarna är bytta. Myndigheten är helt enkelt inte så dum att dom litar på att du aldrig byter fjädrar. Det där med färgen på handtaget är bara en detalj, det är bara plastdelen som är annorlunda, resten är som sagt en riktig glock. Det finns inte heller något som hindrar att jag byter fjädrar på min riktiga glock och kör med FX ammo. Eftersom jag har liscens så borde jag få göra det hur mycket jag vill förresten, så länge jag skjuter mina FX skott på en skjutbana vill säga.

Nåja, riktiga paintball vapen har bättre räckvidd, högre anslagsenergi och samma utgång hastighet som FX ammo. Vill man träna så är det bara att köpa en vanlig paintball utrusting och köra. Paintball gör ondare än FX när man blir träffad. Den enda egentliga anledningen till varför man skall köra med FX istället för paintball är vapenfetischism. FX har så klart också fördelen att handgrepp är som på riktiga vapen, men ingen här lär väl vara den sortens beväring som på grund av ointresse har svårt att lära sig handgrepp på riktiga vapen iallafall, så den saken är inte relevant.

Således, vill du träna strid alá FX, såsom swats och special styrkor världen över gör? Du har inget att skylla på, köp ett paintball vapen, modda ner antalet skott i magasin och träna.
Recon
Viss skillnad mellan ett paintball vapen och ett vapen modifierat för färgmarkerings am.
Begränsar du antalet skott i magasinet så blir det fel eftersom det inte går lika snabbt på paintball markörer som på vapen. Sen får man rekyl och dyl som man inte får vid paintball.
Pal_oldpc
QUOTE (Recon @ Mar 10 2003, 10:23 )
Viss skillnad mellan ett paintball vapen och ett vapen modifierat för färgmarkerings am.
Begränsar du antalet skott i magasinet så blir det fel eftersom det inte går lika snabbt på paintball markörer som på vapen. Sen får man rekyl och dyl som man inte får vid paintball.

Med rekylen så har du fel, det blir mer rekyl i ett normalt paintball vapen än i ett riktigt vapen med FX amm. Rekylen beror endast på rörelseenergin i projektilen och den är större på paintball än FX amm. ( samma utgångshastighet men paintball har tyngre projektil)

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att det blir fel om man begränsar mag på paintball vapen då det inte går lika fort??

Paintball skott går lika fort som FX amm när dom lämnar loppet om det var det du menade. Vissa paintball vapen klarar mycket fler skott per sekund än riktiga vapen iofs. men det är ju bara att låta bli att skjuta så fort. Det finns flera olika paintball vapen som skjuter 25 skott per sekund eller mer. Dom är halvautomatiska från fabrik, reglerna för att tävla tillåter inte full auto, men det går att lära sig att skjuta 25 skott per sekund med en semi. Det är lätt att göra om paintball vapen till full auto.
Knekt
QUOTE (Pal @ Mar 8 2003, 07:56 )

Glock FX

Det går inte, det är ingen skillnad på en riktig Glock och en Glock FX förutom att fjädrarna är bytta. Myndigheten är helt enkelt inte så dum att dom litar på att du aldrig byter fjädrar. Det där med färgen på handtaget är bara en detalj, det är bara plastdelen som är annorlunda, resten är som sagt en riktig glock. Det finns inte heller något som hindrar att jag byter fjädrar på min riktiga glock och kör med FX ammo. Eftersom jag har liscens så borde jag få göra det hur mycket jag vill förresten, så länge jag skjuter mina FX skott på en skjutbana vill säga.

Åfasen. Jag trodde det var samma system som Simunition, med speciella pipor för att omöjligöra bruk av skarp amm.
9x19
QUOTE (Knekt @ Mar 10 2003, 11:33 )
Åfasen. Jag trodde det var samma system som Simunition, med speciella pipor för att omöjligöra bruk av skarp amm.

Det är det, vad jag vet. FX-glocken är kamrad för Simunition FX och borde således ha en sådan pipa.

Har inte tittat närmre på dem, men det KAN vara så att vissa dimensioner är lite annorlunda i FX-glocken jämfört med den vanliga för att det inte ska gå att byta delar hur som helst. Den oranga "handgreppsövnings"-glockens underdel passar tex. INTE ihop med en "skarp" överdel, och detsamma gäller för Glock 18, om jag inte minns helt fel.
Pal_oldpc
At the core of the FX® firearms training system are the five-color FX®Marking cartridges which leave a detergent-based, water soluble inert color mark to denote hits. Designed to provide the stark realism essential to effective close range training, these cartridges are available in .38 and 9 mm calibres for use in revolvers, pistols, shotguns and machine guns with a tactical accuracy. Requiring no special ballistic facilities, they meet the need for a force-on-force and man-to-man training system that is effective, inexpensive, adaptable and fully portable.

Om det finns 9 mm fx skott som kan användas i revolver så borde dom kunna användas i alla andra 9mm automatiska vapen. Iallfall om man kompenserar för den lägre laddningen med att byta fjädrar.

Men du har säkert rätt 9x19 när du påpekar att dom flesta fx system är konsturerade så att man skall byta pipa, detta då av säkerhetsskäl. Men det finns nästan säkert 9mm FX som passar i helt vanliga 9mm vapen.
mjukis
För att återgå till den riktiga tråden så är även jag airsoftare. Innehar två TM elbössor, en SIG SG550 och en H&K G3A3. Är med i en förening som sysslar med div. reenactment och MilSim, så "tyvärr" syns jag inte ofta på de vanliga airsoftspelen.
9x19
QUOTE (Pal @ Mar 10 2003, 11:58 )
At the core of the FX® firearms training system are the five-color FX®Marking cartridges which leave a detergent-based, water soluble inert color mark to denote hits. Designed to provide the stark realism essential to effective close range training, these cartridges are available in .38 and 9 mm calibres for use in revolvers, pistols, shotguns and machine guns with a tactical accuracy. Requiring no special ballistic facilities, they meet the need for a force-on-force and man-to-man training system that is effective, inexpensive, adaptable and fully portable.

Om det finns 9 mm fx skott som kan användas i revolver så borde dom kunna användas i alla andra 9mm automatiska vapen. Iallfall om man kompenserar för den lägre laddningen med att byta fjädrar.

Men du har säkert rätt 9x19 när du påpekar att dom flesta fx system är konsturerade så att man skall byta pipa, detta då av säkerhetsskäl. Men det finns nästan säkert 9mm FX som passar i helt vanliga 9mm vapen.

När det står om kalibrarna hos simunition är det hylsans bottenmått som är passande för vapen med motsvarade kaliber (Annars skulle man ju få byta manteln). Pistolammunitionen i kaliber "9mm" är underkalibrig, och revolverammon är fullkalibrig (se Simunitions katalog).
Recon
Jag menade givetvis att mag bytena blir långsammare med paintball, skrev som en bakfull bäver
AK5B
Jag har hittat en M45, men vet någon om det finns några AK5 soft air vapen?
Johan ES
AK5B:
Jag läste i ett airsoft-forum (tror det var www.airsoft.ac/forum) ang. en kille som hade en pappa som jobbade på en miloverkstad och hade på så sätt fått tag på bl a handskydd och pistolgrepp till en AK5:a. Killen planerade att från scratch bygga en airsoftvariant av AK5. Bilderna såg faktiskt ganska lovande ut. Jag kan dock tänka mig att det ska kännas lite konstigt att ha en AK5 som skjuter 6mm plastkulor istället för 5,56x45mm(?)

/Johan ES

Edit:
Hittade tråden på airsoft.ac Forum, www.airsoft.ac/forums/viewtopic.php?t=3978
daedalus
QUOTE (AK5B @ Mar 20 2003, 20:34 )
Jag har hittat en M45, men vet någon om det finns några AK5 soft air vapen?

Det finns en FNC som drivs med gas, dock inte på den svenska marknaden.
Man får beställa den från Hong kong i sådana fall.
Man kan ju lacka den grön smile.gif

Har även sett en gasdriven FN MAG.
mjukis
Finns och finns... Är det Asahis FN FNC du pratar om?
Johan ES
Personen som bygger en AK5 i airsoft.ac Forumet har nu fått tag på en Asahi FN FNC och ska bygga vidare på den. Ska bli kul att se resultatet. AK5 ska tydligen vara klart till Frost 4, så den som ska dit får kanske chansen att se den(?)

/Johan ES
Ize-Q
låter som ett cool projekt...hoppas det blir lyckat.
Vapenfett 101
Jag har en eldriven M4. Har inte haft den i spel än, men den är så sabla välgjord så den förtjänar sitt uppehälle som ren prydnad. smile.gif Underhåller mig själv med att skjuta eldskurar i snön. Med lite fantasi ser det rätt fränt ut. 8.gif

Ja, jag är rätt barnslig! :P
daedalus
http://www.arniesairsoft.co.uk/news/newsar...rsoft020102.htm

Det är väl den.
Johan ES
Jajamän!

/Johan ES
mjukis
QUOTE (daedalus @ Mar 22 2003, 12:04 )

Den där är ju en eller kanske ett par decennier gammal, och har inte varit i produktion på evigheter :(
nsky_517
hörde något tissel och tassel att mauri skulle göra en FN-FNC AEG. är detta bara någons våta drömmar och påhitt???
106
OK, vem av er var det?

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1...8_852__,00.html
daedalus
"Skottet gick igenom de dubbla framrutorna"

Jag skulle inte vilja möta någon med en sådan airsoft-pickadoll.
Rutor på ett tåg är av det kraftigaste laget, kan säkert jämföras med en bilruta.
Notera att det handlade om DUBBLA rutor
7.gif
Johan ES
QUOTE (daedalus @ Mar 24 2003, 00:40 )
"Skottet gick igenom de dubbla framrutorna"

Jag skulle inte vilja möta någon med en sådan airsoft-pickadoll.
Rutor på ett tåg är av det kraftigaste laget, kan säkert jämföras med en bilruta.
Notera att det handlade om DUBBLA rutor
7.gif

Liknande händelser har diskuterats på andra forum med inriktning på airsoft. Skälet ska ha varit att de rutor som sitter i tåg är av härdat glas vilket gör att de splittras väldigt lätt. Man vill undvika stora vassa skärvor och istället få glaset att delas upp i tusentals små bitar.

/Johan ES
Johan ES
Hörde precis på nyheterna (i Rapport på SVT1) att vapnet som användes INTE var en soft air gun utan ett betydligt kraftigare vapen (alltså något krutdrivet).

/Johan ES
106
Såg också det. Det hade bara gått igenom den yttre rutan.
Med tanke på hur glaset hade spruckit verkade det inte vara härdat glas. I bilar har man ju inte härdat utan laminerat glas i frontrutan.

Ser inte riktigt anledningen till att skjuta på ett tåg, eller någonting annat utom en tavla (motsvarande) för den delen.
Ize-Q
skulle kunna vara, typ salongsgevär edyl...
Recon
Det är nu mordförsök tydligen. Låter bra eftersom dom skjuter med vapen mot folk
daedalus
Har man hittat projektilen?

Kanske var en meteorit? i alla fall ett litet korn av det biggrin.gif
Jorden bombas ju av ett antal ton varje dag.
Särimner
Lite OT, men ändå inte;

I dag såg en kollega till mig hur en "revolverkolv" syntes i en elevs innerficka på en rast. Eftersom jag kände eleven så "tog" jag honom åt sidan och tog ett snack och fick honom att lämna över "revolvern". Det visade sig vara just en Soft Air gun av Beretta-modell. Det pågick tydligen något slags rollspel på skolan och han var ju tvungen att "försvara sig" som han sade. Enligt skolans regler lämnade jag över den till rektor som påkallade polisen. Har inte lekt med detta själv, men det var rackarns vad den såg och kändes äkta!

Hmmm... fick just en tankeställare - tänk om det varit "äkta vara", hade det då varit så genointelligent av Särimner att fråga "Tjenare! nu tänker jag ta ditt vapen!"?
daedalus
Det var helt rätt agerat Särimner. I dessa tider då det tuggas bubbelgum, tjattras i mobiltelefoner och bärs kniv i skolan kan man aldrig veta vad som händer.

Riktiga airsoftutövare vet att de inte får bäras på allmän plats och spel får inte pågå på planlagd mark.
Det är småungar med billiga puffror från hobbex som förstör för de seriösa.
Raptor
Jag funderar skarpt på att köpa en M15A4 classic army med inskjutbar kolv.

Jag vet att classic army serien hade ett lite skamfilat rykte men detta är den nya versionen som jag läst mycket gott om. Den är "helt" i metall och vansinnigt cool. Någon här som har några egna erfarenheter av den? Kanske något annat vapen ni vill rekommendera?

Testade P90 som soft air gun och den satt som en smäck i händerna. Den har också fått bra recentioner men jag har alltid haft en "soft spot" för M16/M4 serien. Så det lutar åt den.
panzerkampfwagen
Var det inte snack om att alla airsoft vapen måste målas typ klarröda eller nåt sånt? Eller e de bara ett löst rykte?
Nifelhel
Njae det är väl uppe på förslag, fast det är ju ingen större idé att måla dem röda. När nån köper ett airsoft vapen är det ju inte så svårt att köpa en sprayburk för 50,- och måla vapnet svart igen. Dessutom hörde jag att jänkarna provat detta redan, men gått tillbaka till "noll" igen. Det dök tydligen upp rånare som hade skarpa vapen som vart målade, så när folk trodde vapnen var av airsoftmodell. Så var dem istället skarpa. Inför någon form av tillstånd istället, om det nu måste vara nåt.
-Archon-
Vill man panga med hyfsat realistiska Paintballvapen, som laddas med magasin så finns ju alltid denna:

www.getrealpaintball.com

Urcoola grejor till hyfsade priser...
Knekt
QUOTE (106 @ Mar 24 2003, 20:50 )
Såg också det. Det hade bara gått igenom den yttre rutan.
Med tanke på hur glaset hade spruckit verkade det inte vara härdat glas. I bilar har man ju inte härdat utan laminerat glas i frontrutan.

Ser inte riktigt anledningen till att skjuta på ett tåg, eller någonting annat utom en tavla (motsvarande) för den delen.

Frontrutorna har dubbelt glas och är både härdade och laminerade. Härdningen för att det inte ska bli skärvor och lamineringen för att den krossade rutan ändå ska ha lite hållfasthet och inte kollapsa i antiktet på föraren.

Rutan kan alltså vara helt krossad med ett hål som en knutnäve efter exempelvis en sten, men ändå sitta kvar.

Under det decenium jag jobbade på SJ var det tyvärr mycket vanligt med både beskjutning och, främst, stenkastning mot tåg i trafik. Har haft några tåg där det var på det berömda hårstråt att folk klarat livhanken.

Men nån softair var det helt klart inte. Möjligen ett kolsyrevapen, men knappast mindre än så.
Knekt

Större bild
Sidan med texten

Jösses! En Vulcan kan ju få vem som helst att börja digga airsoft! laugh.gif
Cap.Ranger
AK5, airsoftvarianten ett hemmabygge av någon händig svensk.

Önskar att jag hade den.

http://forum.airsoft.ac/modules.php?set_al...=view_photo.php
Trident
QUOTE (Särimner @ Mar 27 2003, 00:24 )
Lite OT, men ändå inte;

I dag såg en kollega till mig hur en "revolverkolv" syntes i en elevs innerficka på en rast. Eftersom jag kände eleven så "tog" jag honom åt sidan och tog ett snack och fick honom att lämna över "revolvern". Det visade sig vara just en Soft Air gun av Beretta-modell. Det pågick tydligen något slags rollspel på skolan och han var ju tvungen att "försvara sig" som han sade. Enligt skolans regler lämnade jag över den till rektor som påkallade polisen. Har inte lekt med detta själv, men det var rackarns vad den såg och kändes äkta!

Hmmm... fick just en tankeställare - tänk om det varit "äkta vara", hade det då varit så genointelligent av Särimner att fråga "Tjenare! nu tänker jag ta ditt vapen!"?

Har själv en BERETTA 92F Gasdriven. Den ser riktig ut och den känns riktig. en vanlig svensson skulle inte kunna se skillnad på den.

Har även haft:
Magnum 44 x2
Sig saur P228 x2
Glock 17
Rouger
Smith and Wesson
Walther P99
AK-47 mini

ps. "Det är småungar med billiga puffror från hobbex som förstör för de seriösa." Har tillhört den kategorin.

/Trident
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.