Har nu skaffat mig en Asus Eee PC 901 med XP Home och efter några dagars testande hemma vid skrivbordet så är jag possitivt överaskad av att den är så pass snabb som den är, trodde den skulle sega mera pga den lilla proscessorn och SSD driven men den känns pigg.
Knäpptyst går den och inte blir den varm heller, bara lite "fis ljummen" skärmen är tydlig trots det lilla formatet upplösningen är 1024X600 så helt OK att lässa sidor på, tangentbordet är visseerligen litet men fullt hanterbart lite udda placering på vissa knappar men det är en vanesak, en lös mus är dock på G då det behövs för pekplattan med knapparna är lite jobbig vid längre arbeten.
Enda smolket i glädjebägaren är att den inbyggda Webcamen inte funkar, hittar den inte bland Maskinvara i enhetshanteraren eller via kontrollpanelen, någon som har tips på hur man får igång en webcam i XP har inte haft något burk med sån förut så ingen koll.
Laddade in både Norton och IE7 men den pinnar på bra ändå och för text/kalkyl fanns Star Office 8 med som förinstalerat och det räcker gott på en komplementburk som denna.
Min kommer att användas både som jobb och fritidsdator och bäras med ofta och mycket så just mobilitet, stötålighet och låg vikt är viktigt för mig, kommer att köra den mot mobilt bredband och även som Navdator i båten med GPS och navprogram men den kommer hopperligen att fylla många funktioner där jag idag släpar på en 15 tummare som väger flera kilo så tillvaron blir lättare framöver.
Återkommer med rapport om hur den funkar med Navprogram och GPS men har inte dessa program här så det får bli senare.
Har inte hunnit testa batteritiden ännu men de utlovar ju drifttider med 6 cellsbatteriet på 4-6 tim vid normal användning och det är inte illa för en sån liten dator, får se om det håller i praktiken.
Så fyll gärna på med Era erfarenheter och åsikter i ämnet så vi får en trevlig och nyttig diskusition om dessa små manicker