Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Projektarbete
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Fågel Fenix
Hej!
Börjar dra ihop sig till projektarbete i skolan. Går Naturvetenskap/Idrott och har tänkt mig ngt idrottsligt.
Men å andra sidan så lockar ngt inom FM oerhört!
Har dock ingen aning om vad det skulle vara..

Så, alla förslag mottages tacksamt! (även dom som inte gäller FM eller militäriska atteraljer) ;)
Fu Frippe
Varför inte skriva om den fysiska träningen inom FM? Hur ser den ut? Vad gör man? Utvecklas den? Fyller den kraven? osv...
Leo
det finns oerhört många roliga ämnen imom FM, men poängen med ett projekartbete är att du måste välja en inriktning och sedermera fördjupning inom ämnet, ta FN som exempel. Där skulle du kunna redogöra för svenskarnas roll i Libanon eller Balkan...
Fågel Fenix
QUOTE (Fu Frippe @ Mar 5 2003, 16:08 )
Varför inte skriva om den fysiska träningen inom FM? Hur ser den ut? Vad gör man? Utvecklas den? Fyller den kraven? osv...

låter onekligen intressant!
men har du/ngn annan ngt tips på hur jag skall vara lite "vetenskaplig" ??

Som jag har fattat det så måste jag liksom utvärdera ngt eller så.
Skall forska i ämnet.

Tackar för svaren!
Fu Frippe
Du kan ju kolla om den fysiska träningen verkligen ger en bra grund för den och den tjänsten osv. Utvärdera om träningen ger önskat reultat mm
|lj|
Får ni välja vilket ämne ni vill på ert projektarbete!? Isåfall måste jag säga att jag blir mycket acundsjuk!
På min skola var vi tvugna att välja något som hade med vår inriktning att göra, (nu när jag tänker lite så ser jag att det som föreslagits visst hade med din inriktning att göra mad.gif )
Men frågan kvarstår, är ni bundna till er innrikning?
Fågel Fenix
Enligt min Sv-lärare (som är en civil paragrafläsare/ryttare) så behöver man inte det.
Så jag skulle säga...nä, är dock inte hundra. Men ett som är säkert är att vi har en väldigt bra rektor som gärna mottager tankar om sin skolgång mm /:)

>>Fu frippe

"ger bra grund för den utb:n"

hur vet man det då ?

Kanske ta kontakt med lumpare och se vilka som klarat vpl:n bäst och deras träningsbakgrund ?
Känns ngt osäkert då arvet spelar in ganska stort..
hmm, nu motsäger jag mig själv här..

Fler förslag/tankar ?? 7.gif

Tack!
Tarkan
Mitt specialarbete som ska lämnas in om en månad handlar om Idrott & Doping. Kan vara nåt för dig. Här kan man välja att vara biologisk av sig eller nåt annat som jag inte vet , men men det ämne du väljer kommer du att bli rejält trött på efter ett tag

Varför finns ingen smiley på anabola?
7.gif
SoniC
Går också NV och beskedet från vår rektor var i princip att då NV inte är en områdesbunden linje kan man i projektarbetet spänna över en hel mängd områden =)

Så om de trillskas med dig är det bara säga att folk med naturvetenskaplig utbildning behövs på många ställen i arbetslivet och att man då inte bör låsa utbildningen till Kemi, Fysik, Biologi eller Matte då det hämmar mångsidigheten och valfriheten...

Det där lät väl bra? Memorera och repetera! :P
Baan
vi fick absolut inte göra något utan NV-programmets område..

så jag och min grupp har programmerat lite på beställnign av skolan smile.gif ett av dem lättaste projektarbeten i klassen men bara dte blir mvg så smile.gif
|lj|
Som den gamla Natur Kemi/Biologi nerd man är så blev man mer eller minder påtvingad att skriva om luftföroreningars inverkan på förekomsten av lavar. Låter de kul? Kan avslöja att inlämning är på fredag nästa vecka, och jag har bara skrivit 14 sidor än.
mao. Välj för fan nått du är intereserad av, annars blire det TUNGT OCH JOBBIGT!
flying_c
Själv sitter man dagarna i ända å kodar php. Bygger dynamiska webbsidor med andra ord, gästböcker forum som detta och annat trevligt. Riktigt kul och jag kan mycket mer än läraren så detta lär ju gå bra. Som sagt .. Ta nåt av intresse !!! Annars blir det förfärligt.
Fågel Fenix
Hosch hosch...det blir att grubbla ett tag till 7.gif

Tack för allt!
Tarkan
Är det bara på min konstiga skolan där projektarbetet ligger på 100p?

Luftföroreningarnas påverkan på lavar, kan man få ihop fjorton sidor på det ämnet ?
Fågel Fenix
QUOTE (Tarkan @ Mar 6 2003, 15:26 )

Luftföroreningarnas påverkan på lavar, kan man få ihop fjorton sidor på det ämnet ?

Nä det skall allt vara rikstäckande hoppas jag...
Annars är det ju lite konstigt..

Men det var väl 50p förr i tiden tror jag...så dom har "bara" fördubblat slitet, eller tiden om man vill se det så ;)

Ngn äldre person kan väl reda ut om det var 50p på den gamla goda tiden ? så där för en 5 år sen eller ngt biggrin.gif
nilsson
QUOTE (Fågel Fenix @ Mar 6 2003, 17:15 )
QUOTE (Tarkan @ Mar 6 2003, 15:26 )

Nä det skall allt vara rikstäckande hoppas jag...
Annars är det ju lite konstigt..

Men det var väl 50p förr i tiden tror jag...så dom har "bara" fördubblat slitet, eller tiden om man vill se det så ;)

Ngn äldre person kan väl reda ut om det var 50p på den gamla goda tiden ? så där för en 5 år sen eller ngt biggrin.gif

Projektarbete (kurskod: PA1201) är en av Skolverket fastställd nationell kurs som skall genomföras på gymnasieskolans samtliga program, kursen är på 100p och läses på så många timmar som respektive skola fastställer.

Se skolverkets hemsida; http://www.skolverket.se för mer information om projektarbetet.

PS. Kursen Projektarbete ersatte den tidigare kursen Specialarbete, som var på 20 poäng. DS.
flying_c
Det var väl ändå 20p förut. Specialarbete som det kallades en gång i tiden.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.