Jag är inte sur eller något utan vill bara förklara hur jag tänker. Så jag hoppas ingen tar illa upp av den här posten. Det är absolut inte meningen att "knäppa någon på näsan" eller vara taskig på något sätt.
Colinz. Du kan ju inte använda en källa som inte hänvisar till sina källor som referens. Det kallas metodologisk rundgång och är inte giltig.
Du har helt rätt. Problemet är kanske att vi diskuterar
tendenser, inte att media styrs genom en total majoritet av vänsteranhängare. Jag gjorde en snabb sökning på internet för att hitta skriven text då det är lite svårt att återge intervjuer man sett och hört som tar upp just extremvänsterns (ex: Clarté) mål och användning av media.
Frågan om hänvisning till källor för varje uttalande skulle inte fungera på ett forum av det här slaget tror jag. Det som är intressant och som det här forumet kan bland annat tjäna som är att det finns andra argument som får människor att tänka utan att svälja vad som helst. Ett exempel är just vad som hände i områden med palestinier:
Var det så att Reuter ville mörka att man handlat otillbörligt eller var det så att PLO mörkade händelsen och många journalister ställde upp på det av olika orsaker? Vem vet säkert?
Om jag skulle försöka tillämpa ditt sätt att se på argumentation här (så som jag uppfattat den) så undrar jag vad du baserar följande del i din post på?
Konspirationsteorin om infiltration är ju inte tillämplig - förutom hos Säpo och enstaka virrpannor i yttersta vänstern - utan är en stor fet myt.
Även följande citat måste du ju då också bekräfta med en källa (vilket jag inte begär att du ska göra utan det är bara ett exempel):
Däremot är journalister oftare än genomsnittssvensken vänsterpartister. Men de är också folkpartister oftare än medelsvensson.
En annan del jag finner intressant i din post:
Det enklaste sättet att konstatera myten att den inte äger generell tillämplighet är ju att se vilka som de facto äger tidningarna. Och där är vänsterröster sällsynta, ja till och med socialdemokraterna har ju tagit avstånd från den gamla A-pressen.
Jag talar inte om ägande utan hur nyheter vinklas. En nyhet kan (som du säkert vet, jag vill bara vara tydlig) vinklas på en mängd olika sätt. Ett sätt är att använda betydelsen av ett begrepp på ett eget sätt (tolkningsföreträde). Ett annat sätt och som jag tror är mer vanligt inom all media är att utelämna vissa nyheter eller viss information i nyheterna.
Och Sam Nilson som byggde upp SVT till vad det är - eller var tills nyligen - är faktiskt en före detta moderatpolitiker.
Sam Nilson bestämmer ju inte vad varje journalist på SVT ska skriva. Precis som mitt svar på det förra citatet så går ju SN ägarens (staten, hur du nu vill definiera den) ärenden. SN är alltså ett verktyg som ägarna använder för styrning, inget annat. Personligen
tror jag att en mellanchef kan ha mer att säga till om i den direkta nyhetsrapporteringen.
Om du vill leta konspirationer bör du kanske kasta ett öga på officerskåren, polisen eller börs-vd:ar. Där finns det - enligt maktutredning - en tydligare korrellation mellan yrke och politisk åskådning.
Var i min post nämndes det att jag var på jakt efter konspirationsteorier. Den här biten tyckte jag bara var elak. Vilken orsak du hade till att skriva detta kan jag bara spekulera i... vilket jag avstår ifrån.
Bara för att du inte delar min åsikt finns det väl ingen anledning till att du skriver nedlåtande om
mina åsikter?
Men jag tror inte - jag repeterar INTE - på någon konspiration bland poliser, officerare eller företagsledare.
Men du tycker ändå att jag ska undersöka det? Äh, lägg ner. Det var bara lågt och taskigt. Ska det vara så svårt att hålla sig till att fråga "Varför tycker du så?" som du indirekt gör i inledningen på din post? Du måste få till en knorr på slutet bara för att trycka till. Inte kul.
/Colinz