Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Försvaret och pengarna
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
jonte72
Annars så är ju Aftonbladet roliga med sina eviga faktamissar......I gårdagens tidning på ledarsidan stod det om försvarets kris, att de behövde sälja modern utrustning mm.

Bla så kostade varje JAS 39 GRIPEN en miljard styck, och det var 80 kvar att leverera av FV 204 flygplan......Rätt svårt att få ihop den ekvationen när hela projektet kostat ca 80 miljarder sedan mitten av 80-talet.
Sedan påstod de att FV endast behövde 40-60 flygplan.....Det är väl tvärtom, det är ju det antalet som är "över" i krigsorganisationen. mad.gif
Halonen-AmfPB
Ja ,vi lägger ner hela försvaret. Då får vi bara en massa arbetslösa som får gå på a-kassa osv. Men det gör inget för vi sparar en massa pengar. Sedan kan vi skryta med att vi inte har någon arme... Då behöver vi inte längre hälpa andra länder när de har kris. När vi får stora katastrofer i sverige så har vi inte lägre soldater som kan hjälpa till. Men det gör inget för vi har ju snälla länder runt omkring som vill hjälpa oss. Alla våra grannar är ju så snälla och de vill inte någonsin attackera oss. Det kommer alldrig mer att bli några fler krig biggrin.gif

(Jag hoppas att alla fattar att det är ironi)
Razvedka
Aftonbladet...

Saxat från ovan beskriven artikel om försvarets budget:

"Det är statsbudgetens sjunde största utgift och uppgår till lika mycket som statens samlade satsning på utbildning och forskning.
Är den avvägningen korrekt i rådande läge? Sannolikt inte."

Märk väl tillägget: "Sannolikt inte"!!! Objektiv nyhetsrapportering eller opinionsbildning?

Jag måste bara klippa till med gammal favoritretorik: "Jag har ju inte råkat utför ngn olycka på ett tag, så det är väl dags att slopa försäkringen..." mad.gif
Larsson
Statsbudget år 2003

Intressant att Skatteförvaltning och uppbörd kostar 8,3 miljarder.
Det kan väl beskrivas som skattesystemets motsvarighet till friktion.
Men fogden ska väl också ha lön.
EO4
QUOTE (Razvedka @ Mar 5 2003, 13:55 )
Aftonbladet...

Saxat från ovan beskriven artikel om försvarets budget:

"Det är statsbudgetens sjunde största utgift och uppgår till lika mycket som statens samlade satsning på utbildning och forskning.
  Är den avvägningen korrekt i rådande läge? Sannolikt inte."

Märk väl tillägget: "Sannolikt inte"!!! Objektiv nyhetsrapportering eller opinionsbildning?

Tja, ledarsidan skall väl vara opinionsbildning. Det är därför den finns...

Att jämföra försvarets utgifter med utbildningen är ett lågt retoriskt grepp som iofs ger mig en omvänd aha-upplevelse:

Hur kan vi bara satsa samma summa resurser på den samhällssektor som är en av de viktigaste dvs utbildning, som en samhällssektor som i dagsläget inte är, eller bör vara, högprioriterad (försvaret).?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.