Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mil.se?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Filmsalen
Maskirovka
Är det bara jag som har haft problem att komma in på mil.se de senaste dagarna?

Har testat både Firefox och Explorer.
fogel02
Försvarsmakten har gjort om massor med saker på mil.se de senaste dagarna. Beror troligen på det. Bla så samlas nu alla förband under samma portal samt addressbyte från www2.mil.se till www.mil.se
Karl_Swe
Från www.mil.se
Den 1 september samlas alla förband, skolor, centra och enheter inom Försvarsmakten under en och samma webbplats på mil.se. Den närmaste tiden kan webbplatsen därför påverkas av vissa driftstörningar.

De gamla webbplatserna för alla organisationsenheterna inom Försvarsmakten stängs den 1 september. Alla förband, skolor, centra och enheter kommer därefter att finnas på Försvarsmaktens samlade webbplats www.mil.se. Sidorna kommer som tidigare att innehålla lokala nyheter, kontaktuppgifter och information om respektive förband med mera. Strukturen blir mera modern och konsekvent, liksom utseendet.
www2 blir www

Samtidigt som hela Försvarsmakten samlas på en och samma webbplats återgår Försvarsmakten till adressen www.mil.se. Den temporära adressen på www2 försvinner. Det innebär att du som sparat sidor som bokmärken i din webbläsare måste uppdatera dem. Samma sak gäller våra RSS-flöden.
Driftstörningar

Före och i samband med övergången kan mil.se drabbas av vissa driftstörningar. Vi ber om överseende med att vissa delar av webbplatsen inte alltid fungerar optimalt.

Vår strävan är att innehållet på Försvarsmaktens webbplats ska vara tillgängligt och användbart för så många som möjligt. Webbsidorna är därför utformade för att följa internationella standarder och riktlinjerna i vägledningen 24-timmarswebben.

pinky01
Jag tycker att hela mil.se har blivit ordentligt mycket sämre sen dom gjorde om sajten.
När man söker så märker man att många gamla reportage har försvunnit :(
Karl_P
QUOTE (pinky01 @ Sep 4 2008, 21:18 ) *
Jag tycker att hela mil.se har blivit ordentligt mycket sämre sen dom gjorde om sajten.

Jo och allt gammalt godis hittas med google... men bara döda länkar. faaan.
Ignis nitidus
QUOTE (pinky01 @ Sep 4 2008, 21:18 ) *

I min mening ganska trist beslut att ta bort allt som låg på siten innan men samtidigt förståeligt.
Tog nog väldigt mycket diskutrymme och en del bandbredd och det mesta var nog, för att använda ett populärt ord, skit. Men trist eftersom många länkar på det här forumet blir helt värdelösa och eftersom det faktiskt fanns sidor med bra information om förband, värnplikt eller tex. träningsråd.
Samtidigt kan man ju kanske inte begära att någon stackars prao på it-avd. ska behöva sålla bland alla de otaliga sidor.
Fk Satan
QUOTE(Ignis nitidus @ Sep 4 2008, 22:24 ) *
QUOTE(pinky01 @ Sep 4 2008, 21:18 ) *

I min mening ganska trist beslut att ta bort allt som låg på siten innan men samtidigt förståeligt.
Tog nog väldigt mycket diskutrymme och en del bandbredd och det mesta var nog, för att använda ett populärt ord, skit. Men trist eftersom många länkar på det här forumet blir helt värdelösa och eftersom det faktiskt fanns sidor med bra information om förband, värnplikt eller tex. träningsråd.
Samtidigt kan man ju kanske inte begära att någon stackars prao på it-avd. ska behöva sålla bland alla de otaliga sidor.

Eller oxå skrivs det ett litet script som flyttar saker från den gamla databasen till den nya databasen. Jag håller med om att det är synd att all historik försvann men historia och traditioner verkar inte vara prioriterat...
Kaliber600
Spontant känns förändringen riktigt dålig. Tidigare fanns det otroligt mycket information på de respektive förbandssidorna - inte bara enstaka reportage - som var riktigt nyttiga för oss som ännu inte har ryckt in (Livgardet hade exempelvis en betydligt mer up-to-date sida med befattningsbeskrivningar än lumpen.nu) - medan det nu inte finns någonting alls. Förbandssidorna är nästan totalt oanvändbara - de kunde lika gärna låtit bli att ha några sidor alls, i det närmaste, med det som finns på sidorna i dagsläget.
Nyllet
QUOTE (Kaliber600 @ Sep 8 2008, 00:00 ) *
Spontant känns förändringen riktigt dålig. Tidigare fanns det otroligt mycket information på de respektive förbandssidorna - inte bara enstaka reportage - som var riktigt nyttiga för oss som ännu inte har ryckt in (Livgardet hade exempelvis en betydligt mer up-to-date sida med befattningsbeskrivningar än lumpen.nu) - medan det nu inte finns någonting alls. Förbandssidorna är nästan totalt oanvändbara - de kunde lika gärna låtit bli att ha några sidor alls, i det närmaste, med det som finns på sidorna i dagsläget.

Håller med till 100%. Något som jag dock tycker är bättre är att det är mer lättnavigerat. Men som sagt, mer info om utbildningsförbanden.

/Nyllet
Sleipnir
Ge dom en chans, jag tror det tar lite tid att migrera.
Stratoknaster
Saknar fortfarande mycket info på förbandsdelen, och RekryC's avd (officersinriktningar mm) är ett skämt
Fk Satan
QUOTE(Sleipnir @ Sep 8 2008, 20:43 ) *
Ge dom en chans, jag tror det tar lite tid att migrera.

Borde inte vara någon överraskning att en ny portal var på gång... Med tanke på hur lång tid det tog innan förbanden osv gick över till den nya mil.se
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.