Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Namnbyte
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3
Lt. payne
Här är några förslag till namnbyte.kan kanske användas till att påverka Riks HVCH.
Lt. payne
Kom igen nu, gör din röst hörd! smile.gif smile.gif
Ragulin
Enda problemet med Nationella Skyddsstyrkorna är att det blir NSS i förkortning och det är belastat. Nationalgardet tycker jag inte är en bra idé eftersom begreppet "garde" inte finns i Sverige och just NG är så amerekannskt. "Beredskaps-" är kanske en bra lösning. ...Beredskapsstyrkorna... hmmm... Nationella Beredskapsstyrkorna är kanske inte fel heller. Men har vi Nationella Beredskaps Styrkorna så går det inte enligt våra språkregler om särskrivning av sammansatta ord.
Det är inte lätt... Jag skall lämna frågan vidare till en polare som sysslar med reklam så får vi se vad han kan komma på. Återkommer....
Lt. payne
Kul att se dej här,ragulin!!

Personligen tror jag att NG:s eventuella koppling till USNG inte skulle bli ett större problem.Titta på Kustartilleriet,det blev Amfibiekåren utan större protester.

Amfibiekåren-Marine Corps.

Finns likheter men talar med hjälp av det nya namnet bättre om vad de sysslar med.Samma tanke sätt bör gälla namnbytet för hemvärnet,Namnet bör ju bättre tala om vad vi sysslar med.

Exempelvis NATIONAL GARDET,organisationen är kopplad till hela landet därav NATIONAL.

Om du skyddar dig mot ett hastigt slag eller oväntad rörelse
reagerar du instinktivt med att skydda dig en "GARDE".
Organisationen reagerar snabbt på ett hot mot Nationen och dess innevånare.Hotet kan ju vara av militär,terror eller naturkatastrof karaktär.

Om någon skulle försöka se likheter mellan SWE.N.G. och
U.S.N.G.? Ja man kan ju hitta fel på allt bara man försöker tillräckligt mycket.

smile.gif
Adam Wilhelm
QUOTE (Ragulin @ Mar 5 2003, 11:17 )
Nationalgardet tycker jag inte är en bra idé eftersom begreppet "garde" inte finns i Sverige

Hrm...Livgardet
banken
QUOTE (Ragulin @ Mar 5 2003, 11:17)
Nationalgardet tycker jag inte är en bra idé eftersom begreppet "garde" inte finns i Sverige

Men folk i Ronnebytrakten är ganska vana vid MedborgarGarde - dock med lite mer tvivelaktig beväpning samt metodik
Malaj
Jag är inte så säker på att det är bra med namnbyte. Kolla i omgivningen, så får man nog det svaret ofta att namnet har en positiv klang och en stark förankring ute hos folk i allmänhet.

En del yngre huliganer på denna site tycks tro att Hv är ett stort skämt, men det visar bara att man ingenting hört, ingenting vet och ingenting lärt. Studiebesök?

De förslag som flyter omkring i debatten har inte alls samma positiva klang:
-Nationalgarde: för mycket jänkarstuk
-Medborgargarde: se Brottsbalken
-Nationella x: lite nazistank, tyvärr.

Och alla dessa pengar att sälja in ett nytt namn? Finns de? Lönar det sig?

"En som aldrig brukar vara tveksam, annars..." unsure.gif
Atrax
NATIONELLA BEREDSKAPSSTYRKORNA låter för filmaktigt, min röst gick till BEREDSKAPSINFANTERIET
Fu.Bar
Mitt tips är samma som senast ämnet var uppe: Lokalförsvaret. Låter svenskt och är beskrivande.
Fu Frippe
Hemvärnet är ett bra namn! Satsa pengarna på att utbilda folk på HVs nya uppgifter och org. istället för att byta namn!
Vakten_F4
QUOTE (Fu Frippe @ Mar 5 2003, 17:07 )
Hemvärnet är ett bra namn! Satsa pengarna på att utbilda folk på HVs nya uppgifter och org. istället för att byta namn!

SANT!
Gabriel KB K3 04-05
Frivillig kanonmat?
FKM?
Lindh
QUOTE (Fu Frippe @ Mar 5 2003, 16:07 )

Kan inte hålla med mer.
Det är kort och beskriver mycket väl vad det är för uppgift som HV har.

Behåll namnet är min åsikt. Varför är man inne på att byta namn föresten?
Lt. payne

Hemvärnet var ett bra namn i 1940:talets Sverige.
Nu finns inte det landet kvar..

Se framåt,Improvisera,övervinna och anpassa gäller nu.
panzerkampfwagen
Vi är je per definition ett territorial-förband. Varför inte territorialarmén eller motsv. england?
Ragulin
Sorry, glömde Livgardet... Vilken blunder... Jag ber härmed alla Livgardister om URSÄKT och lovar botgöring!

Vad sägs om Insatsstyrkorna eller Insatsskyddet? Kort, snärtigt, beskriver uppgiften och kan förkortas ISS eller IS, vilket inte är historiskt belastat...
Lt. payne
Om det vanliga Hemvärnet skulle heta Insattsstyrkorna,vad skulle nuvarande insattsplutoner kallas?

-Elit insatts plutoner?
-Särskilda Skydds Insatts plutoner?
-Jägar insats plutoner?

7.gif
panzerkampfwagen
De skulle benämnas som följer: "Special-civil-ninja-insats-gäng".

Det e sant. Hans höghet ÖB själv kom till mig i en vision och berättade detta i samband med att vi diskuterade huruvida försvarsmakten skall utrustas med sopkvastar eller blomsterbuketter. Nuvarande beväpning är ju tydligen inte kostnadseffektiv och vi vill ju kunna hälsa eventuella fiender glatt välkomna... ÖB my ass... OOPS! Drev visst litet OT... sorry...
HvPrsk
"Gardet" känns inte bra på tungan... camo.gif
Ragulin
OBS! Läs om min vision på tråden "kragspeglar"!
Lt. payne
QUOTE (HvPrsk @ Mar 6 2003, 22:23 )
"Gardet" känns inte bra på tungan...  camo.gif

LIVGARDET,NATIONALGARDET?
Nja,personligen "smakar" det lika bra! B)
MBW
Tycker att det fortsatt skall heta hemvärnet, inget fel i namnet.
Vad som helst bara det döps om till National Gard, det är ljusår mellan USA NG och det svenska hemvärnet. Ta inte illa upp men har man en försvarsbudget på 3000 000 000 000kr så har man.
111 SSK BAT
Ok, eftersom visa tillämpar taktiken stoppa huvudet i sanden så kommer en lite upplysning här.

Det blir ett namnbyte, antingen vägrar man att inse det eller så accepterar man men försöker påverka namnvalet. Att säga att det gamla är fint är helt okej men det är snart historia.

Men nationalgardet är inte aktuellt som namn iaf...
Kommer få tönt-tjänst
Jag tänker INTE rösta på ett särskrivet namn.

Sedan duger hemvärnet utmärkt för mig, annars lät lokalförsvaret bra.

Sedan tycker jag det är rent idiotiskt vad alla gör när de vill förnya sig: Byter namn och/eller loggor. Istället för att ändra innehållet, det som betyder något, så ändrar de ändrar de namn vilket leder till följande: De lyckas göra vissa personer irriterade eller besvikna, de som gillade namnet, men kommer ändå inte att intressera nya personer för innehållet är lika ointressant ändå. Se bara på SVT, böka runt och förstöra vissa saker, ändra andra, byta ut klassiska teman som alla kände igen till riktigt fula saker de tror är moderna (sett på Vetenskapens värld på sistone? Är det musik?).

Nej, lägg ork på att modernisera Hemvärnet och dra nytta av namnet och det faktum att nästan alla har hört talas om det.
HvPrsk
QUOTE (111 SSK bat @ Mar 7 2003, 20:43 )
Men nationalgardet är inte aktuellt som namn iaf...

Baserar du det på dina egna åsikter, eller har du förhandsinformation? ;)
111 SSK BAT
Vi kan väl kalla det god information, lika god som den som säger att Hemvärnet som namn och organisation i nuvarande skepnad kommer försvinna.

Sedan så kommer ju inte bara namnet ändras utan hela innehållet....
Kommer få tönt-tjänst
QUOTE (111 SSK bat @ Mar 7 2003, 19:53 )
Vi kan väl kalla det god information, lika god som den som säger att Hemvärnet som namn och organisation i nuvarande skepnad kommer försvinna.

Tycker bara att namnbyten i allmänhet är löjliga, men jag är ju inte speciellt insatt i detta ämnet, så det kanske är lämpligt.
Malaj
QUOTE (111 SSK bat @ Mar 7 2003, 20:53 )

Det finns de på denna site som är vådligt styva i korken och *vet* allt? ;)

Varför ska vi då diskutera sakernas tillstånd. Vore det inte bättre att de som har tillgång till fina kristallkulor meddelar oss vanliga dödliga hur allt kommer att bli. Helst på en gång och meddetsamma, slå slipper vi sitta här och skriva oss trötta. ph34r.gif

/:)
111 SSK BAT
Den som lever får se...

Om du tittar så handlar tråden om ett nytt namn...kom med förslag så kanske just ditt förslag blir verklighet, eller iaf övervägs
bravebat
QUOTE (Lt. payne @ Mar 5 2003, 11:35 )
Kul att se dej här,ragulin!!

Personligen tror jag att NG:s eventuella koppling till USNG inte skulle bli ett större problem.Titta på Kustartilleriet,det blev Amfibiekåren utan större protester.

Amfibiekåren-Marine Corps.

Finns likheter men talar med hjälp av det nya namnet bättre om vad de sysslar med.Samma tanke sätt bör gälla namnbytet för hemvärnet,Namnet bör ju bättre tala om vad vi sysslar med.

Exempelvis NATIONAL GARDET,organisationen är kopplad till hela landet därav NATIONAL.

Om du skyddar dig mot ett hastigt slag eller oväntad rörelse
reagerar du instinktivt med att skydda dig en "GARDE".
Organisationen reagerar snabbt på ett hot mot Nationen och dess innevånare.Hotet kan ju vara av militär,terror eller naturkatastrof karaktär.

Om någon skulle försöka se likheter mellan SWE.N.G. och
U.S.N.G.? Ja man kan ju hitta fel på allt bara man försöker tillräckligt mycket.

smile.gif

camo.gif Helt rätt Lt Payne, Fram för NG NU!!!!!!!!!!
Axial
QUOTE (Lt. payne @ Mar 5 2003, 21:55 )

Lt Payne:
Vill du ha en förändring för förändringens egen skull eller vill du ha en förändring för att markera de mer påtagliga förändringarna som kan antas komma ?
Jag kan känna, när jag läser dina inlägg, att det enda alternativ du inte kan acceptera är ett bibehållet namn på hemvärnet.
Har du lust att förklara varför eller kanske klargöra om du kan tänka dig att behålla nuvarande namn ?
Särimner
Röstade på "Nationella Beredskapsstyrkorna". På något sätt förmedlar det allt det som HV är tänkt att syssla med. I fred - stötta samhället i händelse av olyckor och naturkatastrofer. I ofred - stötta och försvara vårt närområde.
Pal_oldpc
Dumt att byta namn, har helst kvar det gamla. Bäst av dessa förslag är nationalgardet, men det är änå inte bra, för likt USA bland annat.

Jag föreslår Hemgardet eller Riksgardet.
Forsberg
Om man nu prompt ska byta namn så är väl nationella beredskapsstyrkorna ett bra namn, som sagt så är det beskrivande för verksamheten. Namnet hemvärnet är det ju inget egentligt fel på, det är väl bara det att i vissa (möp-)kretsar så klingar det illa av någon anledning. Det här namnbytet verkar ju vara för manbytets egen skull, inte för att det behövs ett nytt namn pga omstruktureringar mot helt annorlunda uppgifter.

/Forsberg
Ragulin
Jodu! Det skall bytas namn och uppgifterna kommer även delvis att förändras och därför motivera ett namnbyte av det skälet. Det är klart, går hela "folkrörelse"-Hv emot, så kommer det att ta tid...

Detta kommer från RHvC i ett uttalande på HvSS för ett par veckor sedan. Så i den mån man nu kan säga att man "vet", så har vi väl det klarlagt nu. Eller hur, Malaj?
Jag tror inte man behöver vara speciellt mycket MÖP för att tycka att namnet Hemvärnet är kass. Jag tycker dessutom att namnet associerar till buskis, naftalin, och Åsa Nisse och det är också intrycket jag får när man snackar med icke-affilierade polare. Problemen att rekrytera nytt folk till organisationen har redan börjat visa sig och kommer att öka i framtiden på grund av naturliga orsaker, så varför inte göra vad vi kan för att eliminera hinder att rekrytera?
Namnet bör spegla uppgiften, och det gör inte hemvärnet: Hem= där jag bor och mitt förband kommer INTE att lösa uppgifter i anslutning till våra hem. Vi är knappt i samma kommun. Värnet=skyddet och försvaret. Iofs inte helt borta, men i kombination med just "Hem", så spricker det rejält.
Alltså: GÖR OM!
Lt. payne
QUOTE (Axial @ Mar 8 2003, 10:15 )
QUOTE (Lt. payne @ Mar 5 2003, 21:55 )

Lt Payne:
Vill du ha en förändring för förändringens egen skull eller vill du ha en förändring för att markera de mer påtagliga förändringarna som kan antas komma ?
Jag kan känna, när jag läser dina inlägg, att det enda alternativ du inte kan acceptera är ett bibehållet namn på hemvärnet.
Har du lust att förklara varför eller kanske klargöra om du kan tänka dig att behålla nuvarande namn ?

Har inte kollat denna tråd på ett tag..

Jag förklarar gärna mina tankar.Namnet Hemvärnet har jag inget emot.De flesta i Sverige vet vad det är och många tror att de vet vad det är..

Men,i den kommande omorganisationen ingår även ett namnbyte.
Mina förslag var grundade på de namn jag tycker kunde passa.
Om Hemvärnet behåller sitt namn för traditionens skull eller för folkförankringen är inga problem för mig. Jag kommer att även den nya organisationen lägga ner ca.35-38 tim. i månaden av min fritid.
Om den nya organisationen anser att den behöver mig. smile.gif
Malaj
QUOTE (Ragulin @ Mar 11 2003, 13:45 )
Jodu! Det skall bytas namn och uppgifterna kommer även delvis att förändras och därför motivera ett namnbyte av det skälet. Det är klart, går hela "folkrörelse"-Hv emot, så kommer det att ta tid...

Detta kommer från RHvC i ett uttalande på HvSS för ett par veckor sedan. Så i den mån man nu kan säga att man "vet", så har vi väl det klarlagt nu. Eller hur, Malaj?
Jag tror inte man behöver vara speciellt mycket MÖP för att tycka att namnet Hemvärnet är kass. Jag tycker dessutom att namnet associerar till buskis, naftalin, och Åsa Nisse och det är också intrycket jag får när man snackar med icke-affilierade polare. Problemen att rekrytera nytt folk till organisationen har redan börjat visa sig och kommer att öka i framtiden på grund av naturliga orsaker, så varför inte göra vad vi kan för att eliminera hinder att rekrytera?
Namnet bör spegla uppgiften, och det gör inte hemvärnet: Hem= där jag bor och mitt förband kommer INTE att lösa uppgifter i anslutning till våra hem. Vi är knappt i samma kommun. Värnet=skyddet och försvaret. Iofs inte helt borta, men i kombination med just "Hem", så spricker det rejält.
Alltså: GÖR OM!

Man vet att en del RiksHvch inte blir särskilt gamla, utan faller på sin post. 7.gif

/:)
Krook
Varför inte kalla Hv för Insatskåren?

Kår är ju en klassisk benämning som återigen är i ropet.
Och tanken är ju att Hv ska vara insatsberett.

Vad tycker ni?

/Fk Krook.
Fu Dahlberg
Fyller Hv "kvoten" för kår? kommer inte ihåg hur många man, men det är ett gäng...
flygbasjägarn
Har sagt det förr: Prostata-gerillan !! Inte för att JAG vill heta det, men det e ju småkul.....
mjukis
Det tar emot att rösta när förslagen är så horribelt särskrivna. NBS blev det i vilket fall som helst...

//mjk - medlem, skrivihop.nu B)
Rambo
Frivilliga Försvars Styrkorna?
joppe
frivilliga beredskaps infanteriet. förkortning FBI laugh.gif
Fö strv 122
Problemet med namnen nationella skyddsstyrkorna och territorialförsvaret är att dessa innehaller fler förband än hemvärnsförband...
mace
QUOTE (Fu Dahlberg @ Mar 13 2003, 13:01 )
Fyller Hv "kvoten" för kår? kommer inte ihåg hur många man, men det är ett gäng...

*Hmmm* 7.gif

Har för mig att en kår är ca. 30 000 gubbar. Inte så mycket.

medan du kanske menar armékår och det är ju en hel del. Tror inte att hela Svenska FM skulle lyckas fylla upp en hel armékår, inte ens vid total mobilisering. dry.gif

Jag röstade på Nationalgardet (med hopskrivning alltså).

Låter lite bättre med:
GOD MORGON GARDISTER!

biggrin.gif
granQ
Blir så trött när man har en sak och bytar namn på det. Historia är viktigt, och även om HV får nytt namn, nya uppgifter så är det ändå "HV". Hade man däremot lagt ner HV och startat något nytt.. då kanske.. men nähh.. namn ska bevaras.

"min farfars far var med i HV"
"min farfar var med i HV"
"min far var med i HV"

är tuffare än:

"min farfars far var med i HV"
"min farfar var med i NG"
"min far var med i ASD"

någon som tycker att midsommar/julafton skiljer sig allt för mycke från "den gamla" tiden. Namn byte?
nsky_517
nä alltså, det tycker jag är rätt löjligt. det är bättre att vi försöker tvätta bort stämpeln "gubbar med kaffe och winerbröd som skjuter iskogen" och försöker visa för allmänheten vilka hemvärnet igentligen är.
Vad är det för fel med hemvärnet? visst det låter kanske gamalmodigt och lamt med hemvärnet, men det är ju just det vi gör. värnar om vårat hem!
Wolfsong
Jag tycker hemvärnet är ett passande namn eftersom det beskriver vad det är.

Att använda något av namnen ovan vore som att döpa om Flygvapnet till Incidentberedskaps Stykran eller något liknande.
Sgt1clHansson
Själv har jag alltid förespråkat termen "PROSTATA-GERILLAN"
Speedy2
Ja jag håller med föregående talare Sgt1clHansson
Själv har jag alltid förespråkat termen "PROSTATA-GERILLAN"
Det är ett namn som har självdistans och oxå pekar ut riktningen.
Gerilla krigföring är synnerligen effektiv och det blir förmodligen vår huvudsakliga uppgift efter att våra objekt slagits ut.

Vitsen med Hv har ju varit den lokala förankringen och lokal kännedomen. Med god lokal kännedom har man ju stora
möjligheter att slå till mot fienden där dom har svårast att försvara sig camo.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.