QUOTE (henke @ Aug 31 2008, 20:51 )

Om det är mycket vibrationer så kanske en SSD-disk är att rekommendera. SSD är som ett stort flashminne ungefär och har inte några rörliga delar, men läser/skriver långsammare.
http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_driveDiskar är ju som bekant känsliga för stötar då det sitter läsararmar mycket nära de snurrande magnetskivorna.
Om inte skärmen dimmas automatiskt så har ju alla bärbara datorer en ljusinställning som kan justeras med två tangenttryck vanligen.
Vad är det för båt du skall ha den i?
Du verkar orolig över stänk, fukt och vibrationer.
Om det är en vanlig familjebåt med ruff så borde det inte vara svårt att lägga en vanlig dator vadderat i ett skrymsle och dra fram kablarna för tangentbord/skärm.
Och ta med hem när båten står vid kaj.
Det är en bra tanke med SSD har sett att vissa har såna så värt att tänka på, jo den vanliga skärmjusteringen finns ju och den bör räcka men alltid bekvämt med automatik.
Båten är en 6m Rocad 606WAC
http://www.rivalboat.com/product_606wac.asp alltså förar/navplats utomhus under mindre tak och en liten ruff men där kan datorn inte stå när jag använder den från förarplatsen då jag inte ser den, så den måste kunna stå uppe framför ratten.
Jobbar ju som fiskeguide med den båten så många timmar på sjön i alla sorters väder allt från spegelblanka vikar till öppet hav i styv kuling och +1m vågor, det är vid transportkörning i lite sjö +20 knop ca ½m vågor och uppåt som det slår och vibirerar en del och det är vad jag oroar mig för, men då kan ju en SSD disk vara en bra lösning.
vissa dagar skiner solen andra ösregnar, på kvällarna kommer fukten och imman som ett brev på posten och jo den blir urtagen ur båten när jag inte änvänder den så det är lungt.
Min huvudsakliga navigering sker med en enkom båt GPSplotter och jodå det finns papperskort och all nödvändig utrustning för att navigera manuellt om elektroniken sviker samt kunsakap för att göra det.
Huvudorsaken till att ta ombord en dator är att få ett kompleterande elektroniskt nav system oberoende av det primära nav systemet och att kunna planera hemma innan avfärd och att efer hemkomst kunna analysera dagen samt att få tillgång till andra finesser som tex mobiilt bredband för internettjänster som väder och att kunna koppla in en webbcam som kan filma kundernas fiskeäventyr och sen kan de få en kopia av den filmen som minne av dagen mm.