QUOTE (Torbern @ Aug 27 2008, 10:10 )

Hej
Jag undrar varför man inte kan hitta mycket om det svenska artilleriet på soldf? Beror det på att vi inte har några artillerister?
Har försvarsmakten fasat ut Strix, bonus och robot 55 (TOW)? Då jag gjorde lumpen 95/96 stötte jag på både strix och Tow. Jag tyckte strix var ganska kass då man ange så exakta kordinater till eldledningen och ofta blev det fel och man fick be dem skjuta in sig.
Däremot var robot 55 bra. Vi hade 56 bill men jag tyckte nog mer om 55:an.

Vad som är mycket eller lite kan man alltid fundera på och det går säkerligen att utveckla och uppdatera. Jag håller med om att det exempelvis saknas information om 12 cm grk. Skulle någon däremot sammanställa alla trådar om Artilleri, Granatkastare och övriga vapensystem så skulle man nog få ihop en sida som de flesta nog skulle tycka innehöll mycket information, men någon måste göra det.
Det finns trådar om varje vapensystem för sig och någon längre diskussion tas i de redan befintliga.
För Rb55 och Rb56 finns det andra som är bättre på, men Rb56 har fler stridstekniska fördelar än Rb55. Sedan vad man "tycker om" är kanske mer en subjektiv personlig bedömning.
Strix, eller Psvinggr 94, är inte det minsta utfasad utan används till 12 cm grk. Det är en mycket potent, användbar och beprövad granat. Att rapportera korrekta och så precisa koordinater på målet som möjligt när man skjuter, ja det blir ännu viktigare desto mer styrda och avancerade vapen man har. Ny teknik har gjort det lättare att med högre precision ange målen än tidigare. Psvingr94 är inte konstruerad eller kravställd för att skjuta ett skott en träff, utan har en viss procent som normalt missar målet. Innan man skjuter en Psvingr måste man i allmänhet sättskjuta pjäsen för att inte precisionen ska bli oacceptabelt låg. Skillnaden att skjuta Psvinggr 94 mot vanliga Sgr är egentligen inte så stor. För att träffa direkt utan eldreglera är Precision nyckelordet, i allt.
Artillerigranaten Bonus har tämligen nyligen levererats till FM och flera skjutningar har genomförts och fler skjutningar kommer att genomföras under hösten. Priset för både för målen och för granaten gör att man endast gör detta i mindre omfattning. Där har nyligen skett en produktutveckling av målsökaren i BONUS för att öka träffsannolikheten samt försvåra effekten av byggande av skenmål.