QUOTE (Rickard N @ Sep 3 2008, 15:50 )

Jag har blivit instruerad i att det gjordes en remo på ra145 som gjorde att det blev 146-status på dem, det bör mao vara 145-skal med 146-insida. Jag är av samma åsikt som Krook här att 145 hade rör och 146 har transingar
Som nämnts ovan genomgick Ra 145 ett remoprogram i början på 90-talet. Det fanns, finns ett elektronrör i Ra 145 (sändarslutsteget).
Vid remot infördes b.l.a en spänningsstabilisator (2,5 V till rörets glödström). Tidigare togs denna ström från två separata ackar i batterilådan, dessa blev ofta sönderladdade eftersom de inte förbrukades lika mycket som de övriga 10 ackarna som strömförsörjde själva radion. Man införde även en ny modul på FSS-kortet (A17S) och en annan togs bort (A11), även ett loopfilter infördes på FSS-kortet (frekvensgenereringen). En kondensator i A20 modulen ersattes med en med rätt temperaturkoefficient. Dessutom bytte man alla styrkristaller i A20-modulen. Kanske jag glömt något?
Mottagarkänsligheten är generellt betydligt sämre hos Ra 146 jämfört med den äldre Ra 145:an, samt dessutom som nämnts ovan de ofta krånglande omkopplarna i hf-modulerna som gav upphov till intermittenta fel.
Anm: Ra 146 är en försvenskad variant av PRC-77.