Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nästa ÖB
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Luckan
Pages: 1, 2
Krook
Nu har ÖB föreslagits för en tjänst i EU:
QUOTE (mil.se)
Regeringen tillkännagav i dag att den kommer att anmäla ÖB Håkan Syrén som Sveriges kandidat till den tunga posten som ordförande i EU:s militärkommitté (EUMC).

Därför kan vi redan nu utlysa tjänsten som ÖB för hugade spekulanter.

Vem vill ni se och vem tror ni att det blir?

/K
Anders
QUOTE (Krook @ Aug 20 2008, 21:19 ) *
Nu har ÖB föreslagits för en tjänst i EU:
QUOTE (mil.se)
Regeringen tillkännagav i dag att den kommer att anmäla ÖB Håkan Syrén som Sveriges kandidat till den tunga posten som ordförande i EU:s militärkommitté (EUMC).

Därför kan vi redan nu utlysa tjänsten som ÖB för hugade spekulanter.

Vem vill ni se och vem tror ni att det blir?

/K

Anders Brännström eller Anders Lindström vill jag se som ÖB.

Det blir nog någon annan.
Dobberman
Jag kan lugna Er alla med att jag HAR sökt tjänsten.....

Så Hkv kan dra tillbaks utlysningen nu, jag är här nu.

tongue.gif

********* C-SOLDF ***************

AVSLÅS!

Tjänsten som ÖB är icke förenlig med arbetet på SoldF. Begäran avslås härmed.

Isgubbe
C Soldf forum
CQ1
Jag sätter mina 0.05€ på Anders Lindström. Han verkar få agera Försvarsmaktens "ansikte utåt" rätt ofta, och har fortfarande en aktiv karriär. Det han möjligen kan ha emot sig är frispråkigheten och ibland ett (upplevt) burdust uppträdande.

/CQ1
Krook
Jan Salestrand eller Sverker Göransson är mina tips. Min förhoppning är den senare. Inte för att jag har något emot Salestrand (vet knappt något om honom) men Göransson skulle kunna flytta fram Arméns position, kanske.

/K
Ghostface
QUOTE (Krook @ Aug 20 2008, 20:36 ) *
Jan Salestrand eller Sverker Göransson är mina tips. Min förhoppning är den senare. Inte för att jag har något emot Salestrand (vet knappt något om honom) men Göransson skulle kunna flytta fram Arméns position, kanske.

/K

Flytta fram arméns position i förhållande till vadå?
Krook
QUOTE (Ghostface @ Aug 20 2008, 21:43 ) *
QUOTE (Krook @ Aug 20 2008, 20:36 ) *

/K

Flytta fram arméns position i förhållande till vadå?

I förhållande till nuvarande läge.
Ev på bekostnad av FMLOG, FortV eller något sånt.

/K
J.K Nilsson
QUOTE (Krook @ Aug 20 2008, 21:36 ) *

Och då är ju jag tvärtemot, som vanligt...

Klart Salestrand skall bli vår näste ÖB. Nedtonat utåt social utan att förhäva sig, vettig att resonera med och vass när det gäller flygvapnet. När det gäller arbetslägena ifrån HKV inför försvarsbeslutet har man klart visat att man synbart saknat insikt i flygvapnet. Det behövs en stark FV-ledare som ÖB.

J.K Nilsson
Rokare
Om man får drömma lite så skulle jag välja Lennart Bengtsson nuvarande C GBG Garnison m.m.

Annars är väl inte Lindström någon högoddsare..

GMY
Chassi
Karl Engelbrektson happy.gif

På tal om högt uppsatta officerare är Johan Khil fortfarande verksam inom FM?
alfie
Berndt Grundevik, vet inte varför men nått namn måste man ju slänga ur sig...
SteveO
Är ju ett fint sätt att ge någon sparken på iaf.

Anders Brännström skulle vara spännande att se som ny ÖB
Isgubbe
OM nu Syrén skulle få jobbet i tuff konkurrans är det verkligen helt säkert att vi ens får en ny ÖB eller blir det bara en civil generaldirektör?
Spybar
Tja.... Ulf Henricsson
Psilander
Det finns väl bara tre att välja på, utan inbördes ordning

Konteramiral Jörgen Ericsson nu C Stra, kan dock anses vara för gammal då han är kursare tull nuvarande ÖB och hand var inblandad i utredningen krig Artemis.
Konteramiral Leif Nylander, nu materielchef, reder han ut materielbudgeten så är han en het kandidat
Konteramiral Anders Grenstad, nuvarande marininspektör har till 2009 suttit fyra och skall få förnyat förtroende av regeringen, men vem vet han kanske får nytt jobb

en bubblare är förre flottiljchefen för ubåtsflottiljen Kmd Gunnar Wieslander, numera statsekreterare i utrikesdepartementet, men är bara kommendör än så länge.

Onyanserat och vridet försvarsgrensrevirspinkeri borttaget. Skärpning /Krook Blågul
Peo
Ingen aning om något namn.
Men det kommer bli den som är mest i linje med regeringens fastlagda sätt att se på försvaret och hotbilden. Alltså en "nyttig idiot" så att säga. Den som utan att knota drar ner och lägger ner allt vad vi har utan att röra de heliga kossorna.
Kn Glock
Nuvarande ÖB är ju inte Amiral men han kommer ifrån Marinen. Troligen ingen marinjär alltså.
Kommendörer och Briggenereraler är nog inte aktuella i första hand

Grundevik
Sverkersson
Salestrand

ligger nog bra till

jag hade gillat Engelbrektsson men han kanske kan bli nästnästa ÖB istället (lite ung?)

fö så verkar ÖB ha åldrats ca 10 år sedan han tillträdde, stackars karl.

Undra om han blir 5 stjärnig general i EU så att han inte har lägre grad än någon nationell försvarschef (Fältmarsalk kan man ju inte bli Amfibie) Skärgårdsmarsalk? Grossadmiral? (nja)
johanp
Min gissning är att följande kommer vara på tal.

C militära försvaret, försvarsdepartementet
Generallöjtnant Mats Nilsson
Tidigare C Ledningsstaben

Produktionschef
Generallöjtnant Jan Salestrand

Insatschef
Generallöjtnant Anders Lindström
Tidigare Operativ chef

Stabschef
Konteramiral Jörgen Ericsson
Senior International Defense Management Course (USN Post Graduate School)
Tidigare Marininspektör

Operation commander NBG
Generalmajor Bengt Andersson
Utbildad vid Amerikanska marinen
Tidigare Chef MTK
imint
Jag lägger min röst på Salestrand, FV behöver honom

//imint
Hotel Charlie One
QUOTE (imint @ Aug 21 2008, 10:15 ) *
Jag lägger min röst på Salestrand, FV behöver honom

//imint

Du menar FM, va?
Karl_P
QUOTE (Isgubbe @ Aug 21 2008, 00:27 ) *
OM nu Syrén skulle få jobbet i tuff konkurrans är det verkligen helt säkert att vi ens får en ny ÖB eller blir det bara en civil generaldirektör?

ÖB Syréns förordnande som det så fint heter går ut Hösten 2009.

Om Regeringen redan idag hade varit sugna på att behålla honom så hade man förmodligen inte nominerat honom till EU tjänsten. Så det är nog lika bra att fundera på en efterträdare...

Om Syréns nominering: Avtackad eller sparkad uppåt beror väl på hur man väljer att tolka det... happy.gif
Psylocke
Helt klart blir det kapten Krister Fahlstedt - Vem är egentligen en bättre representant för våra män, kvinnor och transor i uniform?
Sedan måste det ju ligga lite prestige i att ha typ den förste öppet homosexuella generalen i världen. banan_rock.gif
Sleipnir
Mer empatisk chef än Fahltedt är nog svårt att tänka sig i och för sig, men det räcker nog inte.

Vad sägs om C UTV på LEDS UTV? Maken till god politisk general får man leta efter.
Bengal
Jag tycker Marininspektören skulle vara ett alldelles utmärkt val till ÖB. Han kan mycket väl forsätta det goda arbete med värdegrund som försvarsmakten påbörjat och måste forsätta med och bli bättre på.
Cicero
QUOTE (Psilander @ Aug 21 2008, 09:46 ) *

Konteramiral Jörgen Ericsson nu C Stra, kan dock anses vara för gammal då han är kursare tull nuvarande ÖB och hand var inblandad i utredningen krig Artemis.
Konteramiral Leif Nylander, nu materielchef, reder han ut materielbudgeten så är han en het kandidat
Konteramiral Anders Grenstad, nuvarande marininspektör har till 2009 suttit fyra och skall få förnyat förtroende av regeringen, men vem vet han kanske får nytt jobb

en bubblare är förre flottiljchefen för ubåtsflottiljen Kmd Gunnar Wieslander, numera statsekreterare i utrikesdepartementet, men är bara kommendör än så länge.

Det är dags för en amiral, för det har vi inte haft sedan Johan Puke slängde ut ryssen ur norrland 1809. Armén roffar ju åt sig som vanligt och flyget lever på ESJAS exportstöd JAS.

Dax för en amiral? Tacka vet jag en general ur Amfibiekåren. Snyggare, smartare och bredare. Helt enkelt.

//BC
Bengal
QUOTE (Batterichefen @ Aug 21 2008, 15:42 ) *
QUOTE (Psilander @ Aug 21 2008, 09:46 ) *

Det är dags för en amiral, för det har vi inte haft sedan Johan Puke slängde ut ryssen ur norrland 1809. Armén roffar ju åt sig som vanligt och flyget lever på ESJAS exportstöd JAS.

Dax för en amiral? Tacka vet jag en general ur Amfibiekåren. Snyggare, smartare och bredare. Helt enkelt.

//BC

Vet inte om man kan bli så mycket bredare än Marininspektören.

Fast för alldell, Amfibekåren är ju bättre smile.gif
Dizzy_keys
Jag röstar på Konteramiral Leif Nylander.
Krook
Nu har jag städat undan några inlägg som var off topic och några andra som förutom att de var stick i stäv med forumets regler, faktiskt var ganska tråkiga.

I den här tråden handlar det om nästa ÖB, inte vilka förband som..., yadi yadi.

/Krook
Blågul
Sleipnir
Fullständigt ballast (tycker jag happy.gif ) vore Peter Wretman!
tikvah
QUOTE (Kn Glock @ Aug 21 2008, 10:10 ) *
Nuvarande ÖB är ju inte Amiral men han kommer ifrån Marinen. Troligen ingen marinjär alltså.
Kommendörer och Briggenereraler är nog inte aktuella i första hand

Grundevik
Sverkersson
Salestrand

ligger nog bra till

Grundevik och Lindström torde inte ligga bra till då de nyligen befodrats och bytt arbeten.

Då står det enligt mig mellan Sverkersson och Salestrand där jag mer får hoppas på Salestrand och hans nuvarande arbete...
Med det jobbet torde det vara svårt att inte vet vad försvaret behöver för att ta sig runt och utvecklas samt göra det bästa av situationen.

Fast helst av allt kan jag ta förre OpCmd Bengt Andersson dessvärre är det då ytterligare en med amfibie-anknytning vilket gör det mindre troligt.

I övrigt tar jag vem som helst bara de vågar stå upp mot politikerna och inför en underrättelsekår.

Edit: Fippelfingrar
Sleipnir
Sist jag kollade är Sverige fortfarande överlag ett demokratiskt land, och då kan man som myndighetschef som mest protestera eller avgå, men det är kanske det du menade. Annars är FM satt att göra det våra politiker bestämmer (i enlighet med lagen då).
Blackadder
Generallöjtnant Mats Nilsson det hetaste namnet

/b
tikvah
QUOTE (Sleipnir @ Aug 22 2008, 12:50 ) *
Sist jag kollade är Sverige fortfarande överlag ett demokratiskt land, och då kan man som myndighetschef som mest protestera eller avgå, men det är kanske det du menade. Annars är FM satt att göra det våra politiker bestämmer (i enlighet med lagen då).

Ja, precis så, protestera och meddela när det gör ont...
Militärkupp ser jag som osannolikt och beaktade därmed inte den tolkningen av det jag skrev.
Sleipnir
Jag tänkte mer olydnad/ohörsamhet, något som det känns vi varit nära ett par gånger på flera myndigheter.
Fanjunkar´n
Mitt tips är att regeringen går på förra regeringens linje och utser en civil chef, en generaldirektör för hela klabbet. Se´n utser de en general/amiral till stf generaldirektör och stabschef för FM.

Nuvarande GD, Marie Hafström, blir 65 nästa år så det är inte troligt att hon blir utsedd. Däremot tror jag på Henrik Landerholm, ordförande i försvarsutskottet mellan 1998 och 2002, rektor på Försvarshögskolan 2002-2008. Han är sedan 1 mars 2008 GD för Folke Bernadotteakademin. Dessutom RO/mj från P10 där han var YO mellan 1986-1991. (OT: Hans syster är Karin Enström; kapten i amfibiekåren, riksdagsledamot (m) sedan 1998 och sedan januari 2008 ordförande i försvarsberedningen).

Som stf och stabschef sätter jag nå´n cent på Sverker Göransson. Väljer däremot regeringen att utse en ÖB och fortsätta på den tidigare linjen så är han mitt tips som Syréns efterträdare.

(Det verkar ju som att försvarsgrenarna lever o frodas så det är väl ingen överdrift att tro på ökat inflytande för dessa. Kanske en återkomst för försvarsgrenschefer. Samla dessa i ett "militärråd" under ledning av den nyss nämnde stabschefen så har vi skapat ett "Joint Chiefs of Staff"!)
Psilander
QUOTE (Fanjunkar´n @ Aug 23 2008, 08:55 ) *
(Det verkar ju som att försvarsgrenarna lever o frodas så det är väl ingen överdrift att tro på ökat inflytande för dessa. Kanske en återkomst för försvarsgrenschefer. Samla dessa i ett "militärråd" under ledning av den nyss nämnde stabschefen så har vi skapat ett "Joint Chiefs of Staff"!)

Med kungen som formelle ÖB, och vips så har ytterligare ett bevis för man kan resa bakåt i tiden tillkommit. Borde ju vara rimligt då han förlorade den statusen 1974, i övrigt har klockan gällande grader vritits tillbaka till 1972. Lite till och flottan flyttar tillbaka till Skeppsholmen, då behövs ju klockan bara ruckas 3år bakåt navy2.gif

Förslaget att återgå till försvarsgrenschefer i likhet med ovanstående, och även fler mynidgheter i försvarsmakten (som förr) tror jag är vettigt.
Fk Satan
Tror på en helcivil ÖB för FM och titeln ÖB försvinner och ersätts av generaldirektör för FM. Sedan är det bara att titta i den politsika svären efter någon som kan passa in. Varför inte en fd. kvinnlig Socialdemokratisk försvarsminister?
imint
QUOTE (Psilander @ Aug 23 2008, 14:38 ) *
Förslaget att återgå till försvarsgrenschefer i likhet med ovanstående, och även fler mynidgheter i försvarsmakten (som förr) tror jag är vettigt.

Menar du att vi återigen skulle få uppleva 1:a Flygeskadern? wub.gif det vore en nåd att stilla bedja om. Sedan de la ner E1 så har det gått utför med det mesta av väsentlig verksamhet i FV.
Krook
QUOTE (Fk Satan @ Aug 23 2008, 14:03 ) *
Tror på en helcivil ÖB för FM och titeln ÖB försvinner och ersätts av generaldirektör för FM. Sedan är det bara att titta i den politsika svären efter någon som kan passa in. Varför inte en fd. kvinnlig Socialdemokratisk försvarsminister?

Det finns redan en Generaldirektör, som ersatte Stf ÖB. Hon heter Marie Hafström och är bla. ansvarig för ekonomin i Försvarsmakten. Det går ju bra.

/K
Fk Satan
QUOTE (Krook @ Aug 23 2008, 16:32 ) *

Det finns redan en Generaldirektör, som ersatte Stf ÖB. Hon heter Marie Hafström och är bla. ansvarig för ekonomin i Försvarsmakten. Det går ju bra.

/K

Jupp, men att den även ersätter ÖB, var så jag tänkte.
Fanjunkar´n
QUOTE (Fk Satan @ Aug 23 2008, 16:38 ) *
QUOTE (Krook @ Aug 23 2008, 16:32 ) *

/K

Jupp, men att den även ersätter ÖB, var så jag tänkte.

Citerar mej själv från i morse:

QUOTE (Fanjunkar´n @ Aug 23 2008, 09:55 ) *
Mitt tips är att regeringen går på förra regeringens linje och utser en civil chef, en generaldirektör för hela klabbet. Se´n utser de en general/amiral till stf generaldirektör och stabschef för FM.

Nuvarande GD, Marie Hafström, blir 65 nästa år så det är inte troligt att hon blir utsedd. Däremot tror jag på Henrik Landerholm, ordförande i försvarsutskottet mellan 1998 och 2002, rektor på Försvarshögskolan 2002-2008. Han är sedan 1 mars 2008 GD för Folke Bernadotteakademin. Dessutom RO/mj från P10 där han var YO mellan 1986-1991. (OT: Hans syster är Karin Enström; kapten i amfibiekåren, riksdagsledamot (m) sedan 1998 och sedan januari 2008 ordförande i försvarsberedningen).

Som stf och stabschef sätter jag nå´n cent på Sverker Göransson. Väljer däremot regeringen att utse en ÖB och fortsätta på den tidigare linjen så är han mitt tips som Syréns efterträdare.

Det är ju många myndigheter som har OK ekonomi trots civil ledning så det i sej är väl inget problem. För att rådbråka Clausewitz så är ju militär verksamhet en fortsättning av politiken med andra medel så nå´t självklart motsatsförhållande mellan civilt och militärt finns inte anser jag.
Krook
Mitt uttalande om GD ska inte ses som att jag tycker att det är uteslutet att det ändå blir så. Det ska ses som att det förändringar inte alltid är till det bättre.
En myndighet ska ledas av folk som kan leda och som kan kärnverksamheten.

/K
Anders
QUOTE (Krook @ Aug 23 2008, 17:01 ) *
Mitt uttalande om GD ska inte ses som att jag tycker att det är uteslutet att det ändå blir så. Det ska ses som att det förändringar inte alltid är till det bättre.

/K

Alltså en armégeneral då?
Fanjunkar´n
QUOTE (Krook @ Aug 23 2008, 17:01 ) *

/K

Det är nog ingen (eller i vart fall få) GD som har djupare kunnande i kärnverksamheten i myndigheten de tillträder tjänst i.

GD anställs inte i t ex Banverket för att han/hon är en hejare på att bygga järnväg etc. De anställs på helt andra meriter och kan t o m komma från FM till civil verksamhet utan att det är några konstigheter. Både Räddningsverket och Kriminalvården har haft fd generaler som GD:ar.

Nä, FM kan mycket väl ledas av en civil GD! Det är chefskapet och ledarskapet som betyder nå´t.
Isgubbe
Risken är att det blir ÄNNU mer politiserat än vad det är nu och man får en GD som är en avdankad politiker och före detta chef för svenska kyrkan (som exempel). Risken är då att ledarskapet hamnar i andra hand och försvarsmakten drivs på 4 års cykler där det gäller att vinna politiska poäng istället för att ta tag i verksamheten. En sådan utveckling vore väldigt tråkig men jag tror som jag skrev tidigare i tråden att det är nog inte alls en omöjlig utveckling som det ser ut idag.
Fanjunkar´n
QUOTE (Isgubbe @ Aug 23 2008, 18:54 ) *
Risken är att det blir ÄNNU mer politiserat än vad det är nu och man får en GD som är en avdankad politiker och före detta chef för svenska kyrkan (som exempel). Risken är då att ledarskapet hamnar i andra hand och försvarsmakten drivs på 4 års cykler där det gäller att vinna politiska poäng istället för att ta tag i verksamheten. En sådan utveckling vore väldigt tråkig men jag tror som jag skrev tidigare i tråden att det är nog inte alls en omöjlig utveckling som det ser ut idag.

Jag tycker det är ett överdrivet resonemang. I varje fall ett förlegat sätt att se på Försvarsmakten. FM har styrts av civila sedan lååång tid tillbaka (genom riksdag och regering). Så länge kärnverksamheten leds operativt av yrkesutbildat folk ser jag inga problem med att FM har en civil myndighetschef.

FM är väl så gott som unikt genom att dess myndighetschef rekryterats ur den egna kåren ända fram till våra dagar. Jag har jobbat i civil statlig tjänst nu i snart 30 år och under de mest skilda GD:ar, män såväl som kvinnor. Alla civila. Ingen av dom har försökt göra mitt jobb. Större delen av den statliga sektorn leds av civila och dessas verksamhet har inte mått illa av det.

Vi kan diskutera enskilda myndigheters berättigande men det blir en annan tråd isf.

Kort och gott ser jag inget problem med en civil myndighetschef i ledningen för FM så länge som FM leds operativt av yrkesfolk.
Richie_3000
QUOTE (alfie @ Aug 21 2008, 00:09 ) *

salute.gif I'm with you alfie...

Grundevik är en respektingivande man som skulle passa ypperligt som ÖB, framförallt skulle han få sin röst hörd till de som styr försvaret politiskt om det skulle börja krisa........ (vid form av krig etc.)
DOCK tror jag inte att han kommer vara aktuell för tjänsten ÖB efter han "nyligen" fått den tjänst han sitter på idag.
Fanjunkar´n
QUOTE (Richie_3000 @ Aug 24 2008, 09:02 ) *
QUOTE (alfie @ Aug 21 2008, 00:09 ) *

salute.gif I'm with you alfie...

Grundevik är en respektingivande man som skulle passa ypperligt som ÖB, framförallt skulle han få sin röst hörd till de som styr försvaret politiskt om det skulle börja krisa........ (vid form av krig etc.)
DOCK tror jag inte att han kommer vara aktuell för tjänsten ÖB efter han "nyligen" fått den tjänst han sitter på idag.

Håller med om att Grundevik är en respektingivande herre. Tror dock inte på att han blir näste ÖB. Dessutom var det länge sedan någon ÖB ledde trupperna i strid med höga knäuppdragningar och hurrarop. Numera är det bara att inse att alla från överste och uppåt tillsätts av politikerna och strider med politiska vapen i första hand.

Låt en civil GD ta hand om politikerna och en stf GD (militär) ta hand om det militära. Dessutom leds ju insaterna av en insatsstab så operativt är inte vare sej ÖB eller GD inne och petar i verksamheten.
Bengal
QUOTE (Isgubbe @ Aug 23 2008, 18:54 ) *

Den du tänker på som har en bakgrund i Svenska Kyrkan är våran för förra Försvarsminister. Jag skulle se det som högst problematiskt om våran försvarsminister inte hade en politisk hemvist.
Krook
Vad FM behöver är ledarskap med militär bäring. Ingen kan övertyga mig om att det skulle bli bättre med två civilister i ledningen för FM än en officer och en civil. Fanjunkar´n propagerar för en civil myndighetsledning och jämför Försvarsmakten med andra civila verksamheter och hänvisar till att om andra verksamheter kan ledas av fd generaler så kan FM ledas av andra civila chefer. Det anser jag vara felaktigt.
I högre militär utbildning så handlar det om Mangagement och Verksamhetsledning och det är få till ingen annan verksamhet som har den typen av chefsutveckling som krigsmakter ger sina chefer. Därför är militära chefer oftast mycket bättre utbildade och skickade att leda verksamhet än civilister utan den utbildningen.

FM har en civil GD som håller ordning på besticken. FM behöver en militär chef. Jag är helt säker på att uppslutningen kring en civil chef skulle bli sämre än en militär motsvarighet. Överbefälhavaren har påverkan på den operativa effekten och satsningar i Produktionen. Därför är denne i högsta grad delaktig, till skillnad mot vad Fanjunkar´n anger.

"Ja, men polisen har ju ett sånt system och det fungerar ju..."
Polisen har stora problem med skiktningar inom organisationen. Ett av de största problemen är att cheferna som är satta att leda inte har tillräcklig koll och känsla för den verksamhet de har att leda. Detta leder till misstro och dåliga beslut, både högt och lågt.
FM behöver inte kopiera andra myndigheters misstag, det räcker med de misstag man kommer på själv.

/K

Källor: Pedagogiska Grunder, Direkt Ledarskap, AR2, StabsR2 FU, Grunder TU, Chefen och Ledarskapet, Yrke Polis, mfl.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.