Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya Hemvärnshandboken
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Lt Dolk
Hej

Jag har förstått att det är en ny HvH på väg ut men att det har uppstått en del förseningar kring den nya utgåvan. Det var nu ett tag sedan jag sist hörde något om detta.

Är det någon som vet statusen kring denna handbok? Finns den att få tag på eller är hela projektet nedlagt?

Om den finns så undrar jag givetvis om den finns att ladda ner alt. få tillsänt sig som .pdf

//Lt Dolk
FkN
http://hemvarnet.se/tidningsarkivet/2008-3...008-3_05-16.pdf

Hemvärnshandboken är ute på sin sista remiss och nu är kapitlen kompletta. Det har tagit tre år
att färdigställa handboken.

HvH är minst sagt en helig-ko inom "rörelsen", så det projektet kommer aldrig läggas ner.
tinhead
QUOTE (FkN @ Aug 18 2008, 21:27 ) *
HvH är minst sagt en helig-ko inom "rörelsen", så det projektet kommer aldrig läggas ner.

Lägga ner går inte, däremot utreda något år till går alldelens utmärkt.
Ett sketet gruppchefskort har dom ännu inte lyckats med att få ut och det har varit "nästan klart" sedan 1år tillbaka i tiden..

Så vi får nog se en HvH runt år 2012 gissar jag på att vi ser den klar...
Undertiden får vi lära os PTOEM och vanliga reglementen och skrivelser precis som i vanliga Försvarsmakten.
23:e komp.
Vad snabbt det går. vissel.gif Kommer troligtvis vara inaktuell vid publicering, om den inte redan är det. Man får ge sig i kast med att uppdatera den innan man hinner distribuera till alla som skall ha den. Är detta vad insatsförsvar handlar om? ph34r.gif
Krook
QUOTE (23:e komp. @ Aug 18 2008, 23:08 ) *
Vad snabbt det går. vissel.gif Kommer troligtvis vara inaktuell vid publicering, om den inte redan är det. Man får ge sig i kast med att uppdatera den innan man hinner distribuera till alla som skall ha den. Är detta vad insatsförsvar handlar om? ph34r.gif

Inte för att göra dig besviken 23:e komp men Hemvärnet ses inte som en del av insatsförsvaret.
tinhead
QUOTE (Krook @ Aug 29 2008, 15:56 ) *
Inte för att göra dig besviken 23:e komp men Hemvärnet ses inte som en del av insatsförsvaret.

Rätt intressant dock att vi har högre/snabbare beredskap och är fler än övriga insatsförsvaret och vi står utanför insatsförsvaret... tongue.gif
fast det är nog en lite annan diskussion än nya HvH.
23:e komp.
QUOTE (Krook @ Aug 29 2008, 15:56 ) *
QUOTE (23:e komp. @ Aug 18 2008, 23:08 ) *

Möjligt att det inte ses som en del av insatsförsvaret av vissa, men det är en del av det samma vad jag förstått. Varför skulle det inte vara det?

Har något förändrats under resans gång som jag missat? Har nuvarande ÖB en avvikande uppfattning? Både och????
http://www.mil.se/index.php?c=news&id=1025
Fk Satan
Host host då håller vi oss till ämnet...

Fk Satan
Blågul
alcatel
Vill bumpa denna lite. Någon som vet hur det går? Är nya HvH på G och blir den i pappers- och / eller digital form?
tinhead
Enligt senaste hemvärnstidningen blir det en cd-skiva/digital distrubution.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.