Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Gender Force
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Luckan
Hotel Charlie One
Jag vill först och främst säga att jag inte på något sätt tänkt färdigt i denna fråga. Rent spontant känner jag en monumental olust inför att Försvarsmaktens utlandsstyrka tycks befästa och legitimitera rådande ojämlikheter. Jag vill ju ha en Försvarsmakt som behandlar alla lika, även locals i insatsområdet.

Är det "genderforce" att arbeta för att befästa de, i mitt tycke, helt horribla religiösa diskrimineringar som är kotym i bland annat Afghanistan? Är detta något som US överhuvudtaget ska befatta sig med?

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran...ta-i-bonestund/

EDIT: Kanske skulle trådstarten ligga under SOLDINT men jag vet inte.
J.K Nilsson
QUOTE (Hotel Charlie One @ Aug 16 2008, 20:10 ) *
Rent spontant känner jag en monumental olust inför att Försvarsmaktens utlandsstyrka tycks befästa och legitimitera rådande ojämlikheter.

Bara för att man sätter plåster på skrubbsår så innebär det inte att man inte att man legitimrar den höga trotoarkant som folk snubblar och skrapar knän på.

Det jag känner lite olust inför är om detta är US uppgift. Jag tycker detta verkar vara en ypperlig uppgift för någon NGO vars säkerhet US skall kunna trygga.

J.K Nilsson
Hotel Charlie One
QUOTE (J.K Nilsson @ Aug 16 2008, 20:23 ) *
QUOTE (Hotel Charlie One @ Aug 16 2008, 20:10 ) *
Rent spontant känner jag en monumental olust inför att Försvarsmaktens utlandsstyrka tycks befästa och legitimitera rådande ojämlikheter.

Bara för att man sätter plåster på skrubbsår så innebär det inte att man inte att man legitimrar den höga trotoarkant som folk snubblar och skrapar knän på.

Det jag känner lite olust inför är om detta är US uppgift. Jag tycker detta verkar vara en ypperlig uppgift för någon NGO vars säkerhet US skall kunna trygga.

J.K Nilsson

Ett plåster och en klapp på kinden... Akta dej för trottoarkanten i framtiden!

Återigen, jag har inte tänkt och känt färdigt än, men lite konstigt känns det.
J.K Nilsson
QUOTE (Hotel Charlie One @ Aug 16 2008, 21:28 ) *
Återigen, jag har inte tänkt och känt färdigt än, men lite konstigt känns det.

Det är just därför jag ifrågasätter om US skall bedriva stöd till samhällena de verkar i. Jag tycker de skall kunna vara en styrka att räkna med för att skydda NGO's som verkar i samma område.

I det här fallet så kan man också se det som ett sätt att sälja in sig och ligga på plus ett tag. Det verkar som det är en viktig plats att ha vänner på. Jag lever också efter mottot som Mel Gibsons rollfigur i patrioten hade: "Principer har man när man inte har något att förlora." Så kanske det är acceptabelt.

J.K Nilsson
Hotel Charlie One
Men vad händer den dag vi inte är kvar och kan "genderforca"?

Att övervaka eldupphöravtal, hålla snorkoll på parterna och fredsimplementera tycker jag är självklara uppgifter för US men att hålla på med sånt här är jag tveksam till.

Jag har under mina utlandstjänstgöringar varit med att dela ut skor och kläder i flyktingläger vilket känns trevligt för stunden, men nu i andanom har jag börjat fundera på om det var så jäkla smart och framför allt, som J.K Nilsson är inne på, är det överhuvud taget något som US ska hålla på med?
Rune Frunkh
Kul att övlt Madeleine har något att göra i Afg. Tycker de afgahnska kvinnorna att skärmarna är en lika bra lösning? Eller är det vi vita, hetrosexuella, kristna västerlänningar som är nöjda med lösningen?

Klart att man skall hjälpa locals med filtar och slickepinnar - delar man ut tillräckligt många får man något bra underrättelsetips tillbaka.
mdn
Vi har inte så många andra val än att "genderforca". Säkerhetsrådets resolution 1325 ställer krav på fredsbevarande styrkor att på olika sätt se till kvinnors speciellt utsatta situation i konflikter.

Att man inom islam skiljer på män och kvinnor under gudstjänster har ingenting med diskriminering att göra. De ber på samma villkor, men skall enligt religionen vara skilda åt.

/mdn
eskil
Att bygga en separat sektion för kvinnor i moskén i Mazar-e Sharif tycker jag inte är konstigare än att ha separata omklädningsrum för kvinnor i våra badhus. De afganska kvinnorna lär väl knappas känna sig mer diskriminerade nu än innan skärmarna sattes upp. Tvärt om så är de säkert glada över att få tillgång till moskén på samma vilkor som männen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.