QUOTE (VKT M39 @ Mar 6 2003, 11:48 )
Kan vara att jag minns fel men var det inte NF (och inte FN) som fattade det beslutet.
Varför skulle man tvinga Åland att ge upp sin suveränitet?
Det var NF, det är korrekt. Man skall absolut inte tvinga Åland bort från självständighet, tvärt om. Faktum är att alla svenska kommuner enligt grundlagen är suveräna med självstyre. Och så är det faktiskt också i allt utom utrikespolitik och försvar. Åland skulle om jag fick bestämma ha detta grundlags skydd plus ytterligare särställning som passar Ålands speciella situation.
Jag och min familj kommer historiskt sett från skärgården i Roslagen och jag känner speciellt för Åland då en del av mitt släktträd finns där. Jag kan tänka mig att just precis idag när Sverige slår alla rekord i dåligt självförtroende och med framgångar för Nokia och bakslag för ericsson så skulle en omrösting inte få samma resultat. Det beror nog också på att ingen här i sverige på länge har brytt sig om att fundera och prata om den helsvenska ön Åland och det som vi har gemensamt med människorna där.
Tidigare i denna tråd nämndes något om att Finska folket var förtryckt av Sverige. Inget kan vara mer fel. Det var ingen som gjorde skillnad på folket i de finska landskapen och folket i de norrländska. Det fanns inget förtryck, ingen ockupation eller nåt sådant. De finska landskapen och de finska folken var lika svenska som norrland och norrlänningarna. Både finnar, österbottningar, ålänningar, svear och norrlänningar slogs i den svenska armén, och gjöt sitt blod för att försvara oss mot den ryska invasionen. Den svenska armén pressades tillbaka genom finland och ner genom norrland. Freden kostade riket det som idag är Finland. Genom list och mod lyckades invånarna i den ockuperade delen av Sverige genom eftergifter och diplomati uppnå visst självstyre. Detta ledde till Finland. Drivande i denna fråga var både de svenskspråkiga och finskspråkiga människor som bodde i de finska landskap som numera var ockuperade av ryssland. Och även om deras hemjord aldrig igen blev svenskt så var det bättre än ockupation. Med tiden gav detta en egen särart, en egen känsla av suveränitet. Jag ser inget fel i detta, det är rimligt att Finland är en egen stat, men det är tråkigt när Sverige förvanskas som en ockupationsmakt som besegrades, det är fel.
Vad gåller Åland så har Ålänningarna och de som bott i Roslagens skärgård alltid varit samma folk. Brödraskapet mellan Ålänningar och Svealänningar är starkt. För inte länge sedan var det samma folk, samma län, med samma huvudstad.
Det kanske är så, att om en ålänning svarar lättvindigt på frågan idag, om han inte tänker efter, så kanske han känner gemenskap med Finland. Men faktum är att rent släktmässigt så hör ni ihop med Roslagen, svearna ja helt enkelt dagens stockholmare. Stockholm är Er stad, era farfäders pappor var de som grundade och byggde Stockholm. Genom släktens band är Stockolm, denna högteknologiska 2 miljoner stad, med dess skärgård och dess människor, och dess historia också Er stad.
Jag känner att vi har mycket gemensamt, att vi hör ihop, det skulle vara mitt livs lyckligaste dag om vi någon gång också bestämde oss för att höra ihop officiellt.