Help - Search - Members - Calendar
Full Version: När kommer ryssen?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
ollevarm
Ja detta kan du fråga Igor Ivanov (rysslands utrikesminister) när han gör en intenet intervju hos BBC på torsdag 6/3.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/talking_point/2802121.stm
Doggydriver
Hmm, det blir till att be honom skynda på, snart har vi ju inget försvar kvar, och då tappar ju bolsjevikerna ansiktet också, angripa ett obeväpnat land? Nej Gud förbarme!

Kom igen, in med er och hetsa Igor lite B)
Grunt
Han kommer imorgon. Har bjudit hem honom på saft & bullar. biggrin.gif
VKT M39
QUOTE (Toll @ Mar 3 2003, 15:52 )
Kom igen, in med er och hetsa Igor lite  B)

Ska vi säga åt honom att ni i Sverige tycker att ryssarna är ena jävla illaluktande mesar? biggrin.gif
Raffsec
QUOTE (VKT M39 @ Mar 3 2003, 19:09 )
Kom igen, in med er och hetsa Igor lite  B)

Ska vi säga åt honom att ni i Sverige tycker att ryssarna är ena jävla illaluktande mesar? biggrin.gif

Men dom tar väl vägen förbi er
VKT M39
QUOTE (Raffsec @ Mar 3 2003, 21:17 )

Med den attityden endel finnar har mot svenskar så lär de släppa ryssen fram till Bottniska viken.
Raffsec
QUOTE (VKT M39 @ Mar 3 2003, 20:24 )

Med den attityden endel finnar har mot svenskar så lär de släppa ryssen fram till Bottniska viken.

men jag trodde alla Finländare hattade Ryssar
VKT M39
QUOTE (Raffsec @ Mar 3 2003, 21:31 )
QUOTE (VKT M39 @ Mar 3 2003, 20:24 )

men jag trodde alla Finländare hattade Ryssar

Nja, det finns en hel del som beskyller svenskarna för allt ont som har hänt sen 1200-talet. Och då är det ju finlandssvenskarna som först och främst får skulden.
Doggydriver
VKT, det hade jag inte den blekaste aning om! Det enda jag hört var att "Alla svenskar måtte tamejfan vara bögar", tyckte det var ganska skojjigt när man hörde det biggrin.gif

*Blir yr i huvvet av alla citat*
VKT M39
QUOTE (Toll @ Mar 3 2003, 22:19 )
VKT, det hade jag inte den blekaste aning om! Det enda jag hört var att "Alla svenskar måtte tamejfan vara bögar", tyckte det var ganska skojjigt när man hörde det  biggrin.gif

*Blir yr i huvvet av alla citat*

Blir ganska förbannad när man hör det. Värsta var när man fick höra frågan "stämmer det att varannan (finlands)svensk är sexuellt avvikande?" av en finsk tjej man just raggat upp.

Om ni har nån där som kan finska kan jag ge ett par länkar till dessa fanatikers sidor.

Litet smakprov på engelska:
http://www.suomalaisuudenliitto.fi/case.htm
Doggydriver
Jisses i himlen! Knäppgökar! Att våra kära grannar hyser sådana tankar, får hoppas på att de är i stark minoritet. Alla Finländare/Finlandssvenskar jag träffat har varit trevliga och öppenhjärtade. Måste också säga att de gånger jag festat med finnar (eller ska man säga finländare, glömmer jämt) har jag haft vansinnigt roligt laugh.gif

Skulle vara kul att veta hur mycket som är sant... Sen är det ju så att svenskar avrättade finnar 1918 är det nog lite svårt att ställa nu levande till svars för. Mjältbrandshistorien var ju dock lite intressant.
Vakten_F4
Hmm.. När jag tänker tillbaka till vår muckkryssning till helsingfors så förstår jag nästan svenskhatet! biggrin.gif
Vi började starkt och värre blev det

Vakten vid incheckningen (världens grövsta finne): Vad är nooo detta för sällskap, har ni joost moockat eller?
En av löjtnanterna som var med: Nej, grabbarna här känner varann och dom frågade om vi kunde följa med eftersom alla inte är 20.
Vakten: Så det har int något med looompen att göra?
Lt: Nej.
Vakten: Nå, joo, dåså... Välkomna ompooord!
Rattara
Läste för ett tag sedan om en europaundersökning om sexvanor.
En av slutsatserna var att finländska män hade mer homosexuella erfarenheter än resten av europerna.
Detta slogs upp i morgontidningarna med rubriken
"Finländare mer homosexuella än svenskar" (ungefär).

Det värsta - i de heterosexuella finländska männens ögon - är alltså inte att homosexuella erfarenheterna är vanligare i finland än i andra länder utan att finländarna var värre än svenskarna...
(Detta var inte ett homofobt inlägg utan en ren beskrivning).
VKT M39
QUOTE (Rattara @ Mar 4 2003, 17:49 )
Läste för ett tag sedan om en europaundersökning om sexvanor.
En av slutsatserna var att finländska män hade mer homosexuella erfarenheter än resten av europerna.
Detta slogs upp i morgontidningarna med rubriken
"Finländare mer homosexuella än svenskar" (ungefär).

Det värsta - i de heterosexuella finländska männens ögon - är alltså inte att homosexuella erfarenheterna är vanligare i finland än i andra länder utan att finländarna var värre än svenskarna...
(Detta var inte ett homofobt inlägg utan en ren beskrivning).

Nu förklaras det på dethär sättet: 5% av finländarna är homosexuella, men finland har också en svensk minoritet som utgör 5% av befolkningen, vilket måste betyda att alla finlandssvenskar är bögar. 7.gif

Det är frågan om en liten och högljudd men sakta växande minoritet, nästan alla finnar är neutralt eller positivt inställda till svenskarna, främst irriterar de sig på att de måste läsa svenska i skolan som ett andra inhemskt språk. Förstår att de anser att det är lite onödigt, ungefär som om ni skulle vara tvungna att läsa finska i skolan. Reklamerna har dock börjat bli en aning mer "anti-svenska" den senaste tiden.

Det ni läste på den sidan jag gav er är bara toppen av isberget, det finns sidor som verkligen beskyller svenskarna för stort sett allt.

För er som kan finska:
http://www.saunalahti.fi/eiry/
Dass
jag trodde alla finländare läste svenska eftersom det var ett officiellt språk i Finland.

dom hade någon undersökning häromdagen i tidningen (tror det var Metro) där det var en klar majoritet av folket som tillfrågades som ville ha kvar svenskan i skolan.
granQ
helt utan fakta..men kan det vara såhär.. alla samhällen (stora samhället och det "lilla" samhället "skolan" ) skyller alla problem på någon.. alla klasser har väl en elev som ligger bakom allt dumt.. tills någon annan erkänner eller liknande. ibland leder det till mobbning i klassen eller utrotning av folkslag. Att det skulle vara svenskarna i finland skulle jag vilja säga.. (är jävligt dålig insatt här så ute på djupt vatten så inga flame wars om jag skriver för tokigt) är några punkter

1) Sverige har styrt finland många år. Inte lätt vara stolt finne över sin historia om man har en "storebror" som skrattar (antar folk kan uppleva det så)

2) Man känner att man inte är fri eftersom man fortfarande får läsa svenska med mera.

3) Nu är jag nog på mycke djupt vatten, men antar finland inte tagit emot så mycke invandrare och dom som ofta faller till rasism faller in i grupper mot svenskar

Kan det vara något sånt?
vill åter igen säga att jag är väldigt dålig insatt (bor i västra sverige så jag kan ta sverige/danmark relationer om det kommer som ämne ;) )
mask
Anledningen till finlandsvensk-hatet bland de finska finländarna är till stor del orsakad av att finlandsvenskarna i alla tider tagit sig förmer än ursprungfinländarna.
granQ
mask, måste du vara så tråkig. Kunde du inte kommit på något bättre, jag som sutit och funderat så länge ;)
VKT M39
QUOTE (Dass @ Mar 4 2003, 20:54 )
jag trodde alla finländare läste svenska eftersom det var ett officiellt språk i Finland.

dom hade någon undersökning häromdagen i tidningen (tror det var Metro) där det var en klar majoritet av folket som tillfrågades som ville ha kvar svenskan i skolan.

Ha kvar svenskan ja, men inte som obligatorisk, och inte på alla utbildningsnivåer.
VKT M39
QUOTE (mask @ Mar 4 2003, 21:06 )
Anledningen till finlandsvensk-hatet bland de finska finländarna är till stor del orsakad av att finlandsvenskarna i alla tider tagit sig förmer än ursprungfinländarna.

"I alla tider" är totalt ogrundat.

Ursprungsfinländarna är samerna, och de som vill kalla sig "ugrer" baserar det på språkets rötter, inte folkets. Genetiska sammansättningen är lika brokig som vilket annat folk som helst. Detta är fakta som fennomanerna helst vill glömma.

Jag förnekar inte att det finns finlandssvenskar som utnyttjat "ursprungsfinländarna", men nog är det ett fan att 99,9% av befolkingen ska behöva dömas på grund av nånting som 0,1% har gjort för 800 år sen.
mask
Ang. svenskundervisningen har det kanske inte såå mycket att göra med storebror... finländarna går inte omkring och är bittra över att de har varit under Sveriges makt.
Däremot så tror och vet jag att många inte har någon nytta av svenskundervisningen.

Istället borde man satsa på mer av exempelvis engelskundervisning så att man för en gångs skull får lära sig ett lite mer internationellt språk ordentligt, som man kan ha användning av i andra länder än Sverige och Finland.
mask
Spelar ingen roll vem som är ursprungsfinne eller inte, menade mest på att finlandssvenskarna har och eller har haft ett litet elitistiskt samhälle som utgjorts av högutbildade, rika människor.
Det kan vara anledningen till deras högfärdighet, eller åtminstone till att de uppfattats som högfärdiga.
VKT M39
QUOTE (mask @ Mar 4 2003, 21:39 )
Spelar ingen roll vem som är ursprungsfinne eller inte, menade mest på att finlandssvenskarna har och eller har haft ett litet elitistiskt samhälle som utgjorts av högutbildade, rika människor.
Det kan vara anledningen till deras högfärdighet, eller åtminstone till att de uppfattats som högfärdiga.

Hate to rain on your parade, men "litet elitistiskt samhälle som utgjorts av högutbildade, rika människor" tillhör samma kategori som flygande tefat, varulvar och finländsk seger i eurovisionen.
mask
Ok.
Pal_oldpc
QUOTE (VKT M39 @ Mar 4 2003, 21:18 )
QUOTE (Dass @ Mar 4 2003, 20:54 )

Ha kvar svenskan ja, men inte som obligatorisk, och inte på alla utbildningsnivåer.

Åland är idag finskt istället för svenskt därför att FN tyckte att om ålänningarna fick som dom ville och fick bli en del av sverige så fanns det risk för att den övriga svenska minoriteten i finland skulle bli för svag.

Jag föreslår att åland omedelbart övergår till svensk administration och att Åland blir en svensk kommun i samma ögonblick som finland avskaffar svenskan som officiellt språk.

Åland har folkomröstad 2 gånger och vid båda tillfällena ville mer än 98% av befolkningen tillhöra Sverige. Det var mycket nära att Sverige efter dessa folkomröstningar helt enkelt marcherade in och införlivade åland i kungariket Sverige. Eftersom finland dock deklarerade sitt motstånd mot denna plan så lät Sverige frågan avgöras av FN, till sveriges enorma förvåning så avgjorde FN att Åland skall tillhöra finland men under självstyre, anledningen var att befästa den övriga svenska minoritetens rättigheter.

Om dessa rättigheter ändå åsido-sätts av finland så är detta FN beslut inte längre relevant och Sverige har full rätt att ansluta Åland till sitt rike.
VKT M39
Kan vara att jag minns fel men var det inte NF (och inte FN) som fattade det beslutet.
Varför skulle man tvinga Åland att ge upp sin suveränitet?

1919 var siffran 96%, numera är attityden så gott som omvänd, med en liten minoritet som vill tillhöra Sverige och en ännu mindre som vill ha total självständighet. En orsak till ålänningarnas attityder i början av 1900-talet var finskhetsrörelserna som stort sett tvingade svenskspråkiga att "byta sida". Ett populärt trick var att ge alternativet; byt efternamn eller skaffa ett nytt arbete. Med tanke på ekonomiska situationen var valet inte alltid så lätt. Nationalism var populärt på den tiden, tills en viss österrikare fick lite för mycket makt.

Förfrågning i skolan: av 5 tillfrågade åländska klasskamrater sade en sig vara stolt över att tillhöra Finland och 4 andra ville absolut inte bli en del av Sverige. smile.gif

Får väl se hur landhöjningen sköter det hela, vilket land Åland fysiskt förenas med. smile.gif
Pal_oldpc
QUOTE (VKT M39 @ Mar 6 2003, 11:48 )
Kan vara att jag minns fel men var det inte NF (och inte FN) som fattade det beslutet.
Varför skulle man tvinga Åland att ge upp sin suveränitet?

Det var NF, det är korrekt. Man skall absolut inte tvinga Åland bort från självständighet, tvärt om. Faktum är att alla svenska kommuner enligt grundlagen är suveräna med självstyre. Och så är det faktiskt också i allt utom utrikespolitik och försvar. Åland skulle om jag fick bestämma ha detta grundlags skydd plus ytterligare särställning som passar Ålands speciella situation.

Jag och min familj kommer historiskt sett från skärgården i Roslagen och jag känner speciellt för Åland då en del av mitt släktträd finns där. Jag kan tänka mig att just precis idag när Sverige slår alla rekord i dåligt självförtroende och med framgångar för Nokia och bakslag för ericsson så skulle en omrösting inte få samma resultat. Det beror nog också på att ingen här i sverige på länge har brytt sig om att fundera och prata om den helsvenska ön Åland och det som vi har gemensamt med människorna där.

Tidigare i denna tråd nämndes något om att Finska folket var förtryckt av Sverige. Inget kan vara mer fel. Det var ingen som gjorde skillnad på folket i de finska landskapen och folket i de norrländska. Det fanns inget förtryck, ingen ockupation eller nåt sådant. De finska landskapen och de finska folken var lika svenska som norrland och norrlänningarna. Både finnar, österbottningar, ålänningar, svear och norrlänningar slogs i den svenska armén, och gjöt sitt blod för att försvara oss mot den ryska invasionen. Den svenska armén pressades tillbaka genom finland och ner genom norrland. Freden kostade riket det som idag är Finland. Genom list och mod lyckades invånarna i den ockuperade delen av Sverige genom eftergifter och diplomati uppnå visst självstyre. Detta ledde till Finland. Drivande i denna fråga var både de svenskspråkiga och finskspråkiga människor som bodde i de finska landskap som numera var ockuperade av ryssland. Och även om deras hemjord aldrig igen blev svenskt så var det bättre än ockupation. Med tiden gav detta en egen särart, en egen känsla av suveränitet. Jag ser inget fel i detta, det är rimligt att Finland är en egen stat, men det är tråkigt när Sverige förvanskas som en ockupationsmakt som besegrades, det är fel.

Vad gåller Åland så har Ålänningarna och de som bott i Roslagens skärgård alltid varit samma folk. Brödraskapet mellan Ålänningar och Svealänningar är starkt. För inte länge sedan var det samma folk, samma län, med samma huvudstad.
Det kanske är så, att om en ålänning svarar lättvindigt på frågan idag, om han inte tänker efter, så kanske han känner gemenskap med Finland. Men faktum är att rent släktmässigt så hör ni ihop med Roslagen, svearna ja helt enkelt dagens stockholmare. Stockholm är Er stad, era farfäders pappor var de som grundade och byggde Stockholm. Genom släktens band är Stockolm, denna högteknologiska 2 miljoner stad, med dess skärgård och dess människor, och dess historia också Er stad.

Jag känner att vi har mycket gemensamt, att vi hör ihop, det skulle vara mitt livs lyckligaste dag om vi någon gång också bestämde oss för att höra ihop officiellt.
roninn
NÄR ryssen kommer kommer han att mötas antingen av 26 st Norma säk från mig ( i tjänst, båda magasinen) alt något hundratal .45 "Hardball" om jag är civil.

När ammon är slut åker o-botsblocket och p-botsblocket fram och så gör jag civilt motstånd genom att ge dom böter för diverse saker. biggrin.gif biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.