QUOTE (Blackadder @ Aug 14 2008, 14:02 )

[....En av myterna hävdar att det ligger ett topphemligt underjordiskt sjukhus dolt i berget.(under södersjukhuset)
Det är delvis sant. Idag finns där mycket riktigt ett helt sjukhus i bergrummet, men
verksamheten är öppen, vilket många landstingsanställda känner till.....]
/b
Att det fanns (finns?) ställen som i fredstid är förberedda för sjukvård finns det en del exempel på. Det vanligaste var i skolor, på dagis eller andra offentliga byggnader. De byggnaderna kunde i fredstid vara mer eller mindre förberedda, men oftast syntes det inte något större mer än att dörrar kunde vara lite bredare, färre trösklar eller indraget vatten i lektionssalar. Som komplement och i anslutning till dessa byggnader kunde sedan ett fältsjukhus gruppera på iordningsställda ytor.
Att det dessutom fanns förberedda salar, oftast i källaren, i befintliga sjukvårdsbyggnader är varken konstigt eller särskilt hemligt. Ett bra exempel på detta är just Södersjukhuset.
QUOTE (Pal @ Aug 14 2008, 16:30 )

Jag vet säkert att det fanns ett sjukhus med operationssalar och allt i Muskö berget.
Att det runt Muskö skulle finnas liknande spekulationer är helt i linje med min tes. Hade Muskö verkligen en reell sjukvårdskapacitet för att kunna genomföra operationer och ha vårdkapacitet som motsvarade ett mindre fältsjukhus? Eller var även detta en överdrift?
För mig är det helt logiskt att man inte placerade utrymmeskrävande och logistiskt komplicerade sjukhus i ett bergrum. Alla som har sett hur stort ett grupperat fältsjukhus eller ett civilt dito vet vilken yta det erfordrar samt vilka stora mängder av transporter som är till och från ett sådant. Dessutom fanns ett folkrättsligt skydd och sjukvård var aldrig särskilt högt prioriterat under tiden det begav sig.
Ett exempel är Bodens fästning. På många sätt är det ett imponerande försvarskomplex som det länge har spekulerats i vad alla bergrum i anslutning till Boden använts till (inte bara själva forten). En av myterna har varit att ett helt berg har använts till sjukhus eller tunnlar till det civila sjukhuset i stan. Detta var ju givetvis helt taget ur luften, den enda sjukvården som kunde erbjudas i bergrummen var en enstaka läkare i varje fort. En läkare kan genomföra operationer men då enkel primärkirurgi (jmf med Arméns förbandsplats). Sedan kan det ha funnits någon enstaka vårdplatser, men långt ifrån ett sjukhus. Det fanns emellertid flera förberedda platser ovan mark för att kunna gruppera fältsjukhus för sekundärkirurgi och vårdplatser.
Jag kanske har fel, men min känsla är att det fanns en stor övertro på att bergen i Sverige skulle innehålla sjukhus och sjukvårdsresurser. Fler som har samma känsla?