Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Meindl Performance / pro?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
I22 Vargen
Hepp...

Både Terräng och Recon säljer Meindl Performance och inte Meindl Army Pro... är det någon som vet om Performance kängan är en slags förbättring av Army Pro kängan och liksom tagit dess plats?

Man får intrycket av att "Army" modellen borde vara något för Terräng och Recon... men kanske är Performance kängan numera mera ansed som "den bättre" av dom 2?

Planerar att införskaffa ett par meindl för militärtbruk och långmarscher på asfalt (Nijmegen och liknande) och
skog / fjäll...

Jo jag vet att det finns massor med käng trådar... men jag hittar inget om varför det är lättare att få tag på Performance kängan än Army Pro nu för tiden!!

tacksam för svar från folk som haft handpåläggning på dessa kängor.... snälla ta inte upp andra tillverkare och modeller i denna tråd!

HV.gif
2Sharp
Min uppfattning är att Meindl valt att marknadsföra Army Pro främst till den militära/polisiära marknaden, det är därför man inte ser den högt och lågt. Perfromance verkar räknas till det mer civila segmentet, eller nå't??
Spontant är min uppfattning att Performance är en nyare känga och därför borde vara uppdaterad, men där kan jag ju ha fel... Army Pro kan ju ha uppdaterats i mtrl. val/tillverkning under åren...

Jag har haft ett par som jag tyckte var utmärkta, dock har jag (som många nordeuropeér) breda framfötter och Meindl är lite snävare, vilket krävde några veckor jobb med att gå in dem.
På senare tid har jag insett att det, för mig, finns bättre/enklare val där jag slipper lipa över ömma fötter.

Army Pro på Robera: (om jag lyckades länka rätt...)
http://www.robera.se/ShowProduct.aspx?prodid=16&cat=145
FkN
En fundering.

Är Performance bättre än Army pro? 300 kronors priskillnaden.

Är samtliga storlekar i Meindls sortiment lika?
Dvs om jag prövar in mig på ett par Performance hos den lokala butiken, funkar då Army pro om jag beställer hos robera?
-donTomaso-
Innan Performance-kängan kom så fanns modellerna Sweden och Army Pro, Sweden ersattes senare av Performance. Så Army Pro är, som 2Sharp skrev, "äldre" men säkert en uppdaterad version.

På den tiden, när jag valde mellan de två inför köpet av mina första "värsting-kängor" så var iaf Army Pro-kängan hårdare och vridstyvare i bottendelen samt att den inte hade "rullgångs-sulan" utan en sula som var rak och lite mjukare (slits mycket snabbare på asfalt). Jag tror att samma gäller idag och det kanske är det som man får betala de extra riksdalerna för.

Jag köpte ett par Sweden för 14 år sen som sulan lossnade på efter 10-års hård och trogen tjänst, de ersattes direkt av ett par Performance.
Sir Vival
Performance och Army Pro är från helt olika produktserier, där Perf. mer liknar de kängor man hittar i frilufts-/jaktbutiker: samma läst, sula, skaft.

Som nämnt var den gamla Army Pro "en svart Tundra Pro", men är en helt annan modell nu.
Den har bla en mjukare sula som ger bättre våtgrepp, men är inte så slitstark som den på Performance.
Skuggan
hur är Army Pro jämfört med Performance vad gäller styvhet?
och är den varmare eller svalare än Performance?
Fu Bodin
Performancekängan säljer dem för 2295:- på Torsbo Handels, lite bättre pris mot handeln där jag har för mig att de går på 2700-2800?

http://www.torsbohandels.com/
FkN
Varit i kontakt med addnature per email och deras prisgaranti gäller på hela deras sortiment.

Dvs om någon annan erbjuder en vara till ett lägre pris så är det de som gäller.
I22 Vargen
tack för alla inlägg... det får nog bli ett par Performance framöver då Plånboken tillåter wink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.