Runningback
Mar 3 2003, 09:16
Jag undrar om sverige har någon stridshelikopter, eller om dem har några planer på att köpa in nya ?
Svar nej Sverige har inga stridshkper det närmaste sverige har kommit stridshkp är PVhkpn som numera har utgått ur försvaret.
Det finns planer på att inskaffa ett mindre antal stridshkp. Men tidigast 2008.
Runningback
Mar 3 2003, 09:22
Vad är det för Modell ?
Eller är det bara sagt att dem ska ta in några?
Ta en titt i luckan där har du adressen till stridshkp plutonens sida.
Runningback
Mar 3 2003, 09:24
Ja Kapten!
Peter_PB
Mar 12 2003, 20:55
Hehe....
Man borde köpa in gamla Bell Cobras (Ah-1?) från USA? Typ halva priset, så jävla dåliga är de väl inte? (något för hemvärnet annars :P )
Har hört historier om att Sverige erbjöds AH-1 på 80-talet men regeringen tackade nej då de hade använts i Vietnam.
AH-1 bygger ju på UH-1 (Hkp3 i Sverige) och de har vi ju gjort oss av med. Visserligen bygger även Hkp11 på UH-1, men vad jag förstått skall även de bort.
QUOTE (106 @ Mar 12 2003, 23:02 )
Har hört historier om att Sverige erbjöds AH-1 på 80-talet men regeringen tackade nej då de hade använts i Vietnam.
Har inget exakt årtal. Men det var under kalla kriget några år efter Vietnamkriget.
Helikoptern var en uppgraderad variant av den som använts i Vietnam..En AH-1 Super Cobra alltså.
Dock så tackade man nej då helikoptern hade ett sådant rykte om sig. Man tyckte att det fanns för många associationer mellan helikoptern och det smutsiga rykte amerikanerna fått som barnamördare från kriget.
civilist
Mar 12 2003, 23:39
QUOTE (Doyle @ Mar 12 2003, 22:11 )
Har inget exakt årtal. Men det var under kalla kriget några år efter Vietnamkriget.
Helikoptern var en uppgraderad variant av den som använts i Vietnam..En AH-1 Super Cobra alltså.
Dock så tackade man nej då helikoptern hade ett sådant rykte om sig. Man tyckte att det fanns för många associationer mellan helikoptern och det smutsiga rykte amerikanerna fått som barnamördare från kriget.
Det är ett rykte som dyker upp då och då, bland annat i "Operation Garbo" av Harry Winter (pseudonym) . Det vore intressant att få reda på hur mycket som ligger i det.
Några källhänvisningar vore därför trevligt.
QUOTE (civilist @ Mar 12 2003, 23:39 )
En Kn i studiegruppen Stridshelikopter på 4:e Hkpbat i Linköping.
Hoppas det duger som källa, för namn och telefonnummer får du fan inte ;)
civilist
Mar 13 2003, 00:02
QUOTE (Doyle @ Mar 12 2003, 22:57 )
En Kn i studiegruppen Stridshelikopter på 4:e Hkpbat i Linköping.
Hoppas det duger som källa, för namn och telefonnummer får du fan inte ;)

Nää...
Jag hade tänkt mig någon skriftlig källa, som går att kolla
Ja, mitt specialarbete är nog inte så mycket som källa då. Men ring gärna till 4:e Hkpbat och prata med nån eller nåt.
QUOTE (Doyle @ Mar 12 2003, 22:11 )
Det är ett rykte som dyker upp då och då, bland annat i "Operation Garbo" av Harry Winter (pseudonym) . Det vore intressant att få reda på hur mycket som ligger i det.
Jag tror också (tills motsatsen är bevisad) att det är ett påhitt av författarna till Op. Garbo. Detta rykte dyker upp då och då men jag har aldrig sett någon substans.
Möjligen är det så att vi MÖP:ar tar Garbo för en sann "dokumentär" när det i själva verket är ett inlägg i försvarsdebatten på 80-talet? :P
Det är säkert så att det har funnits en mängd amerikanska surplus-helikoptrar till salu och att inledande kontakter har tagits med FMV eller andra företrädare för svenska staten. (något som säkert har inträffat för de flesta idag existerande vapensystem).
Om Sverige däremot någonsin har övervägt att köpa in attackhelikoptrar och mer seriöst börjat titta på det ur ett inköpsperskpektiv låter jag vara osagt och ryktesklassificerat tills motsatsen är bevisad. (Om så har varit fallet borde det vara ganska lätt att hitta skriftliga källor).
Utan att alls vara någon doktrinexpert så tror jag inte att attackhelikoptrar stog så högt på den svenska materialagendan under tidigt åttiotal. Det var nog mera JAS, TGB, ubåtsbekämpningssystem och "sega gubbar" med hängande hjälmdok som gällde...
(I Garbo framställs det, om jag minns rätt, som att köpet var på G men att de fega politikerna inte vågade pga Vietnamopinionen).
Erik_G
Mar 14 2003, 07:49
Apropå tvekan att köpa in hkp som varit med i "nam".. Är det inte så att flera av våra gamla hkp 3 varit vietnam-veteraner? I så fall borde väl opinionen drabbat även de helikoptrarna. Å andra sidan, det som inte media vet, lider ingen av.. som t-ex den i en annan tråd nämnda ubåtsövningen, som var "hemlig" eftrersom pressen inte kände till den.
mvh
Erik G
En av 4:orna på 2 HKPbat Säve har en fena med ett kulhål i. Fenan kommer ursprungligen från en helikopter som var med under Vietnam
Jag är inte säker men kan det inte vara så att Hkp3 är tillverkad i Italien, de har ju en annan motor än vad UH-1 har.
Hkp4 tillverkades väl av Kawasaki men det är ju inte helt otroligt att man köpt in reservdelar av jänkarna.
Jag förstår inte varför man skulle köpa en fena med kulhål men det kan ju också vara någon bonde med ett förflutet i Lv som tröttnat på oväsendet och försökt åtgärda problemet.
achilleos
Mar 14 2003, 15:07
Hkp3 byggdes mycket riktigt av Augusta-Bell i Italien på licens av Bell helikopter i USA. Precis som hkp6 för övrigt. Har för mig att det står Augusta på pedalerna i 3:an. *RIP*
lowandslow
Mar 14 2003, 17:12
Även Helikopter 11 är en Agusta.
Agusta bygger helikoptern och följdaktigen heter den Agusta Bell 412.

För övrigt så är det även Agusta som bygger Helikopter 15 som är en Agusta 109 LUH.
jonte72
Mar 14 2003, 19:28
En av flygvapnets 8 st Hercules köptes in begagnad från USA, den är tillverkad 1962 tror jag...
SG OLSSON
Mar 22 2003, 18:54
Några av HKP4 var Kawa kärror enligt ett gamalt nummer av flygrevyn som jag köpte när jag skulle göra en lego modell av äggvispen.
Wolfsong
Mar 26 2003, 21:31
Jag kommer ihåg diskutionen som pågick när jag gjorde lumpen. Det var 95-96 och det var då de beslutade att lägga ner lättattacken, som jag låg vid, för att den skulle snarast ersättas med attackhelikoptrar...... Vid valet var det tal om 8 st. Men sedan har det liksom inte hänt så mycket. De hade ju tester vid Vidsel men så blev det inget mer av....
Wolfsong
Apr 3 2003, 15:53
Det är möjligt. Men man skulle inte lagt ner det på grund av att spara pengar eftersom LA inte kosta en krona att spara så länge vi använder SK60 som skolflyg. All beväpning är redan betal för 10-tals år sedan och flygplanen finns ju kvar för andra ändamål..... Så man kan fortfarande använda dem.... om man hittar någon som har utbildning på beväpningen och fortfarande är kvar. ;)
KalleSWE
Apr 3 2003, 17:50
En annan som var med i flygvapenungdomen på F18 i början av 80-talet har en del andra ingångsvärden.
Sk60:orna var avseeda att bl.a. verka mot Ahkp och andra lågsamtgående flygplan, den enda flottijen som har haft LA är ju F21. Åtminstonde var det där dom var organiserade.
Hkp köpet från USA nämdes redan då (82-84) som en gammal historia, om jag kommer ihåg rätt så var detta köp aktuellt i samband med USA:s reträtt från vietnamn.
Wolfsong
Apr 3 2003, 21:41
QUOTE (KalleSWE @ Apr 3 2003, 18:50 )
Sk60:orna var avseeda att bl.a. verka mot Ahkp och andra lågsamtgående flygplan, den enda flottijen som har haft LA är ju F21. Åtminstonde var det där dom var organiserade.
Enda flottijen som utbildade LA förband under 80- och 90-talet var F16. Men de var basserade på baserna längst upp i norr. Men den ursprungliga LA utbildningen låg på F21, det är rätt. Kommer inte ihåg exakt vilket år det flyttades ner dock, men det var i samband med att GTU:2 sattes upp på F16 i den form det hade under 80- och 90-talet.
jonte72
Apr 3 2003, 22:05
QUOTE (Wolfsong @ Apr 3 2003, 22:41 )
QUOTE (KalleSWE @ Apr 3 2003, 18:50 )
Enda flottijen som utbildade LA förband under 80- och 90-talet var F16. Men de var basserade på baserna längst upp i norr. Men den ursprungliga LA utbildningen låg på F21, det är rätt. Kommer inte ihåg exakt vilket år det flyttades ner dock, men det var i samband med att GTU:2 sattes upp på F16 i den form det hade under 80- och 90-talet.
Men LA förmåga var väl ändå rätt begränsad....Gjorde KFÖ 1995 och då skulle LA köra en uppvisning på skjutfältet. Men molnbas var så låg att de inte kunde genomföra attacken ( givetvis andra säkerhetsavstånd i krig), men kör man med karta och kompass så måste man kunna se.
Sedan skulle en bataljon 15,5 cm Haubits 77 ( 12 pjäser) samtidigt beskjuta skjutfältet med luftbrisad.....Det gick la så där...enstaka rökpuffar eftersom det strulade till sig och det blev ett enda stort herke av allt.....
Efter KFÖ:n slutade jag som extra hemvärnsman, eftersom jag var less på allt ...få ut m39/58 och gummikängor + trikåskjorta....och trasig plutonsutrustning som lämnats in för reperation innan muck.
Springa omkring med 50 år gammal utrustning+ en AK5&kroppsskydd 90...
Wolfsong
Apr 3 2003, 22:49
Problemet där var att SK60 har ingen radar eller andra hjälpmedel för att finna målen. De måste se målet med ögonen för att kunna skjuta.
Dock finns det fördelar med att inte ha radar och liknande saker i att man inte sänder ut särskilt mycket signaler.
5526 Viktor Ludvig
Apr 4 2003, 10:24
Att inte sända ut ngtslags signaler är en stor fördel.
Men att inte kunna se sitt mål på radar/ir/liknande gör inte det ett låghöjds attackuppdrag fördjävla mkt svårare?
Och de borde varit starkt beroende av observatörer/spaning?
//5526
KalleSWE
Apr 4 2003, 10:30
Jo men det är både fpl37 och fpl39 också, iallafall vill inte jag ha en viggen med arak (när det fanns) som verkar nära egen trupp utan att se optiskt.
Wolfsong
Apr 4 2003, 10:35
QUOTE (KalleSWE @ Apr 4 2003, 11:30 )
Jo men det är både fpl37 och fpl39 också, iallafall vill inte jag ha en viggen med arak (när det fanns) som verkar nära egen trupp utan att se optiskt.
Sant. Men 37 och 39 systemet har i alla fall en elektrokisk karta så de vet att de är ungefär på rätt plats..... SK60 måste ju navigera dit först. OCh är det låg målnbas kan det vara tillräckligt jobbigt.
nsky_517
Apr 4 2003, 19:27
Undrar om inte det är enbart skitsnack att sverige skulle köpa cobra helikoptrar efter vietnam. tänk på alla helikoptrar som dom dumpade i kinesiskahavet när Saigon föll 75.
Maverick
Apr 4 2003, 23:05
QUOTE (Wolfsong @ Apr 3 2003, 22:49 )
Problemet där var att SK60 har ingen radar eller andra hjälpmedel för att finna målen. De måste se målet med ögonen för att kunna skjuta.
Övervärdera varken radarn eller den elektroniska kartan...
Titta på A10.. En kärra i sin grundkonfiguration med bara karta och kompass.
Sedan skall man ABSOLUT INTE övervärdera den elektroniska karta som finns i AJ (eller ja fanns) dess sidfel kunde bli riktit vidrigty stort vid fel input....
Vi snackar om km.... Så där gäller det också att köra "med fingret i spåret"....
LA systemet hade kunat vara riktigt bra i Norrland om det hade fått vara ett krigsförband med bättre tränade piloter.
Det var väl så att många av dem som var krigsplacerade där var civila piloter???
Maverick
Apr 4 2003, 23:07
QUOTE (nsky_517 @ Apr 4 2003, 19:27 )
Undrar om inte det är enbart skitsnack att sverige skulle köpa cobra helikoptrar efter vietnam. tänk på alla helikoptrar som dom dumpade i kinesiskahavet när Saigon föll 75.
Dessa dumpades väl i sjön för att man skulle kunna ta emot fler hkp på hangarfartuget uinder den sista evajueringen av saigon???
Så man fickmut så många som möjligt utan att flygdäcket blev fullt???
Ser inte riktigt vad detta har med erbjudandet som skulle kommit under 70 talet??
Wolfsong
Apr 5 2003, 14:28
QUOTE (Maverick @ Apr 5 2003, 00:05 )
LA systemet hade kunat vara riktigt bra i Norrland om det hade fått vara ett krigsförband med bättre tränade piloter.
Det var väl så att många av dem som var krigsplacerade där var civila piloter???
Det var veteranerna som var krigsplacerade på LA. Ett antal av dessa var från det civila, men de flesta av dem var navigatörer, sen fanns det lite teknisk personal från dåvarande StnKomp som även var navigatörer. De flesta piloterna var stationerade på flygskolorna i Uppsala och Ljungbyhed. I Uppsala tränade de ganska mycket skjutning eftersom det då också ingick till stor del i GTU:2. Jag var med om mer skjutövningar under ett år på LA än på 3 år på tunga system.
Maverick
Apr 5 2003, 18:12
QUOTE (Wolfsong @ Apr 5 2003, 14:28 )
I Uppsala tränade de ganska mycket skjutning eftersom det då också ingick till stor del i GTU:2. Jag var med om mer skjutövningar under ett år på LA än på 3 år på tunga system.
Med andra ord fanns kunskapen om att flyga lågt och slå hårt......
De papper och liknande jag har sett på hur de skulleunderstödja markförband ger intrycket av att de kunde varit vettiga att ha....
*MINNE* Blev överflygen av en SK 60 på navövning i djupaste småland i mitten av 90 talet. Satt i bilen när de kom på SKITLÄGST

Vågar påstå att om de höll den höjden radiotyst (eller lägre) skulle det ara svårt att hitta dem även i norrland med deras toppar och dalar....
Sedan... Det finns ett område där vi VERKLIGEN hade behövt LA förbanden...
i ett CSR läge...
De tillsammans med en beväpnad version av HKP 11 eller 14-15 hae kunnat funka som en riktigt bra grogrund för att kunna utveckla stridsteknik och annat.
Likadant i rollen att utveckla TATACP funktionen i Sverige....
Men men... Nu, har vi tappat den uppbyggda kompetensen på samma sätt som vin riskerar att göra om folket som jobat med HKP 9A
nsky_517
Apr 5 2003, 20:08
QUOTE (Maverick @ Apr 5 2003, 00:07 )
QUOTE (nsky_517 @ Apr 4 2003, 19:27 )
Dessa dumpades väl i sjön för att man skulle kunna ta emot fler hkp på hangarfartuget uinder den sista evajueringen av saigon???
Så man fickmut så många som möjligt utan att flygdäcket blev fullt???
Ser inte riktigt vad detta har med erbjudandet som skulle kommit under 70 talet??
nja, jag menade att mycket matriell blev väll dumpad eller sprängd. det var bara något jag satt och funderade på, med andra ord så har det igentligen inget med saken att göra.
jag hörde lite olika versioner av affären, men vem vet. om det nu stämmer gjorde sverige en jäkla tabbe.
bushman
Apr 11 2003, 11:27
Rätta mig om jag har fel, men tränade inte svenska pvhpk piloter i USA?
Eller är detta bara något som jag har fått för mig genom att läsa för mycket Hamilton-böcker?
Larsleo
Apr 21 2003, 15:48
QUOTE (Maverick @ Apr 5 2003, 18:12 )
....
Sedan... Det finns ett område där vi VERKLIGEN hade behövt LA förbanden...
i ett CSR läge...
De tillsammans med en beväpnad version av HKP 11 eller 14-15 hae kunnat funka som en riktigt bra grogrund för att kunna utveckla stridsteknik och annat.
Likadant i rollen att utveckla TATACP funktionen i Sverige....
Men men... Nu, har vi tappat den uppbyggda kompetensen på samma sätt som vin riskerar att göra om folket som jobat med HKP 9A
mmmmm där skulle ju faktiskt det behövas...för vad finns för understöd förutom 39:an???
Såg när jag var i Boden att det stog en AH-64 Apache eller AH-64D Longbow ,men är inte säker den stog på så långt håll.
Om det var jänkarna eller om svergie håller på att prova ut dom?
QUOTE (RaVeN @ Apr 22 2003, 21:07 )
Såg när jag var i Boden att det stog en AH-64 Apache eller AH-64D Longbow ,men är inte säker den stog på så långt håll.
Om det var jänkarna eller om svergie håller på att prova ut dom?
Mer info.
Maverick
Apr 23 2003, 02:04
Hade "turen" att få en komplett demo av AH64 i Bosnien och även provsittning.
Hamnade på skyttens plats och förvånades över hur bekväma stolarna var i dessa.. TROTS avsaknaden typ all stoppning...
Jo pricis den hkp var det
Nu kommer en rad frågor!
1. Läste artikeln på F 21 sida.
F 21 önskar engelsmännen lycka till
Fattar jag det rätt att detta var ett test som engelsmännen genomförde för att testa helikoptrarna i snö eller var det vi svenskar som ville se hur de klarar sig i svensk vinter?
2. Är det någon som vet om man ens börjat kolla på attackhelikoptrar från svenskt håll?
3. Luftburna Bat ska om jag inte har helt fel vara "operativ" om några år, typ 2005. Rätta mig om jag har fel men brukar inte luftburna enheter ha understöd från a-hkp och var är dem i så fall. Har man tänkt att hänga en kille på hkp 15 med en ksp 58 eller

?
Undrar en Ing:are
EOD
J-Star
Apr 23 2003, 16:20
Ultralätt med m/88B borde väl täcka alla framtida behov?

/J
FurirJönsson
Jan 11 2007, 16:57
QUOTE (EO4 @ Mar 13 2003, 16:42 )

Det är säkert så att det har funnits en mängd amerikanska surplus-helikoptrar till salu och att inledande kontakter har tagits med FMV eller andra företrädare för svenska staten. (något som säkert har inträffat för de flesta idag existerande vapensystem).
Om Sverige däremot någonsin har övervägt att köpa in attackhelikoptrar och mer seriöst börjat titta på det ur ett inköpsperskpektiv låter jag vara osagt och ryktesklassificerat tills motsatsen är bevisad. (Om så har varit fallet borde det vara ganska lätt att hitta skriftliga källor).
Utan att alls vara någon doktrinexpert så tror jag inte att attackhelikoptrar stog så högt på den svenska materialagendan under tidigt åttiotal. Det var nog mera JAS, TGB, ubåtsbekämpningssystem och "sega gubbar" med hängande hjälmdok som gällde...
(I Garbo framställs det, om jag minns rätt, som att köpet var på G men att de fega politikerna inte vågade pga Vietnamopinionen).
Bläddrar just i boken Arme`flygetshistoria och där står det på sid 393-394 att de var för gamla och bara hade ett användnings område, dessutom ansågs från flygavdelningen att opositionen motskulle vara för stor.
Opositionen var i det här fallet INOM arme´n ! Dvs från de som skulle hamna längre ner på priolistan.
Fmv vart kontaktade av Osterman ang helikoptrarna så det var inget som fm letade efter.
Så har iallafall jag fattat det!
darkjak
Dec 26 2007, 17:33
Man borde faktiskt återinföra LA tills attackhelis de fakto finns att tillgå.
Det jag hört är att FM tänker på
AH-2 Rooivalk. Kan dock inte bekräfta med nån källa.
regstrup
Dec 26 2007, 18:03
QUOTE (darkjak @ Dec 26 2007, 17:33 )

Det tvivlar jag mycke på, då Denel inte vil bruka mera pengar på Rooivalk.
Denel has now decided that the Rooivalk, on whose development the government spent R8bn, is not commercially viable and it will not spend any new money on the helicopters.
LINK: Businessday
QUOTE (darkjak @ Dec 26 2007, 17:33 )

Man borde faktiskt återinföra LA tills attackhelis de fakto finns att tillgå.
Som Regstrup nämner så har Denel i och med förlusten i fighten om Turkiet kontraktet helt lyft händerna från Rooivalk. De har dock fått kontraorder av regeringen som vill tillsätta mer pengar till dess införande i SA:s försvarsmakt (den är inte helt operativ och saknar flera vapensystem). Sydafrikas försvarsmakt har nu själva kontrat med att DE inte är säkra på att de vill ha den om inte de garanteras en maskin som fungerar som broschyren inom 2 år.
Ingen står direkt och bankar på dörren att få köpa den maskinen.
Definitivt inte Sverige och helikopterflottijen, det finns
INGA konkreta planer på detta. Om du läser lite här på forumet eller på mil.se så ser du att Hkpflottiljen/FMV har "relativt" påtaglig friktion vad gäller dels införandet av två nya hkptyper och dels modifieringar av befintliga typer till nya uppgifter. Lägg till en mörk tid i backspegeln som fortfarande utreds, nu även på organisatorisk nivå, och en sisådär stämning högt som lågt.....gott nytt år.
Erik_G
Dec 29 2007, 00:37
QUOTE (Danne @ Dec 26 2007, 18:31 )

Lägg till en mörk tid i backspegeln som fortfarande utreds, nu även på organisatorisk nivå, och en sisådär stämning högt som lågt.....gott nytt år.
Vi får väl hoppas att de som bestämmer inser att helikoptern är en bra uppfinning, som faktiskt är bra att ha med sig i ett krig, så att de inte lägger ner helikopterverksamheten och hoppas på att Norge ska kunna ställa upp med det som eventuellt kanske kan behövas någon gång. Personligen tycker jag att det alltid har satsas för lite på helikoptervapnet i sverige. Det var ju lite lovande i mitten på nittiotalet då vi hade ahkp på prov i landet och undertecknad gick omkring med blå basker prydd av ett bevingat svärd. Då var väl vår militära helikopterförmåga på sin höjdpunkt tror jag

/E
darkjak
Jan 2 2008, 00:45
QUOTE (Erik_G @ Dec 29 2007, 00:37 )

QUOTE (Danne @ Dec 26 2007, 18:31 )

Lägg till en mörk tid i backspegeln som fortfarande utreds, nu även på organisatorisk nivå, och en sisådär stämning högt som lågt.....gott nytt år.
Vi får väl hoppas att de som bestämmer inser att helikoptern är en bra uppfinning, som faktiskt är bra att ha med sig i ett krig, så att de inte lägger ner helikopterverksamheten och hoppas på att Norge ska kunna ställa upp med det som eventuellt kanske kan behövas någon gång. Personligen tycker jag att det alltid har satsas för lite på helikoptervapnet i sverige. Det var ju lite lovande i mitten på nittiotalet då vi hade ahkp på prov i landet och undertecknad gick omkring med blå basker prydd av ett bevingat svärd. Då var väl vår militära helikopterförmåga på sin höjdpunkt tror jag

/E
Sedan dess har man skrotat pansarvärnsraketerna till Hkp9, och låtit bli att köpa till det till de nya hkp:erna. SMIDIGT!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.