Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fältbageriet riskerar att försvinna!
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Luckan
Kanna
På grund av stölder riskerar fältbageriet, med sveriges suveränaste wienerbröd, att försvinna.

http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbc.../936418085/1338
Munin
Tja, med försvarsmaktens nuvarande ambitioner och storlek vore det ingen större förlust om fältbageriet gick i graven?

Kan inte minnas att jag någonsin haft någon som helst nytta av ett sådant och invasionsförsvarets tid är förbi så exakt vilken användbar kompetens (bortom PR) skulle man förlora på att släppa fältbageri samt team culinar för den delen?
sleget
Kommer sakna de underbara wienerbröden på uppvisningar etc.
IKnte ens det lilla får man unna sej, nu blir det bara delicato bakelser i fortsättningen.
Andersson
Va? har vi har vi/har haft ett fältbageri? huh.gif
Kanna
QUOTE (Andersson @ Aug 9 2008, 00:59 ) *

Numera har vi ett fältbageri som åker runt på regementets dag och liknande och bakar wienerbröd så de är inget "skarpt" förband.

I de äldre krigsorganisationerna, någon kan säkert det här mycket bättre än mig, så ansvarade trängtrupperna för fältslakterier, fältbagerier och fälttvätterier.
Jelzin
QUOTE (Kanna @ Aug 9 2008, 13:08 ) *
QUOTE (Andersson @ Aug 9 2008, 00:59 ) *

Numera har vi ett fältbageri som åker runt på regementets dag och liknande och bakar wienerbröd så de är inget "skarpt" förband.

I de äldre krigsorganisationerna, någon kan säkert det här mycket bättre än mig, så ansvarade trängtrupperna för fältslakterier, fältbagerier och fälttvätterier.

Fältbagerierna ingick i regel i Etappbataljoner som i sin tur skulle stödja fördelningarna med stora underhållsresurser.
bushman
min senaste info ang uppvisningsgrp är att alla förutom armens lejon är uppsagda.
fast lejonens status är jag inte helt 100 på de heller.
Ragulin
Fältbageriet och Team Culinar blir kvar. De kan, till skillnad från de andra, bära sina egna kostnader tack vare att man tar betalt och har sponsorer. Team Culinar tävlar för övrigt snart i matlagnings-OS och skall försvara sin guldmedalj från VM. Jag hade förmånen att smaka av deras meny förra veckan och det var jävlar i mig skitgott.
sleget
Nästa gång jag stöter på fältbageriet skall jag sponsra dem genom att köpa extra wienerbröd!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.