En fråga som uppkommer på sådana här händelser är ofta: Kan detta hända i Sverige?
Min åsikt: Ja, men chansen är liten...
Delvis pga att vi i Sverige inte är lika drogliberala som USA faktiskt är... Då talar jag inte om regeringen, utan medias... Ser man på Filmer i USA, speciellt sk "ungdomsfilmer" som "Dude, wheres my car", "Idle hands", "Scary movies" och så vidare... Där Dom lite "annorlunda" killarna röker marujiana i större mängder och ändå är coola och får flickan...
Även Data/Hacker/Cyberpunk-kulturen har förändrats i sverige i jämförelse med USA, ijallefall som jag upplevt det... Det var mer droger i Data/Hacker/Cyberpunk-kulturen för här i sverige, med sk Uppåttjack och mindeser som GHB, metaanfetamin och Hamparelaterade. Idag är det vanligare med Sk Straight X, vegankultur och såvidare i Data/Hacker/Cyberpunk-kulturen. Droger, med undantag Koffein, är idag MYCKET ovanligare än för 5,6 år sedan... En del "gamla" ulvar finns kvar, men mycket har ändrats... Som jag upplevts har detta inte ändrats specielt mycket i USA, utan kanske blivit mer pharmaceptisk, dvs med läkemedel och annat mer specialinriktat, allt från vanligt lugnande till uppåttjack... Och sprit...
Sedan är IRC kulturen mycket utbred inom Data/Hacker/Cyberpunk-kulturen och Har varit det i över 10år... Alla som varit på Soldf-irckanalen en längre tid har säkert märkt att det kan vara lite lätt beroende... Dom flesta kan nog hålla med om att det inte är nyttigt att stänga in sig i en "irc" och internetbaserad värld... Jag har sett hur folk har förändrats på kort tid, från sociala, kul folk till enstöriga, osociala människor, som missköter skola, åtagande och blir ofta väldigt deprimerade, och sover på mystiska timmar, oftast lite... Sådana människor blir oftast väldigt oresonliga... Och i USA är samhället ännu hårdare än Sverige...
Det är lättare att finna acceptans på Internat än IRL, och även lättare att uttrycka sig med "emoticons" och man behöver oftast inte ta samma ansvar för vad man säjer som IRL. Så språket blir ofta "hårdare" för en oinsatt än vad en insatt upplever det som.
Som slut kan jag då säja att IRC och annat även kan vara jäkligt kul, vi brukar ofta ha jäkligt kul på Soldfkanalen och ibland undrar man om vissa inte bor där... Men ingen där verkar vara i riskszonen ijallelfall...

/Fu Dahlberg, hobbypsykolog