Fenrir
Jul 29 2008, 13:45
Org frågas?
Det lär ha varit nån sorts kontrovers ang. antalet skytteplutoner, om huruvida det skulle vara tre eller fyra st (skytteplutoner) - har man bestämt sig för vad som är bäst...?
I övrigt, är det liknande org oberoende av fordon...?
Meteor
Jul 29 2008, 17:09
QUOTE (Fenrir @ Jul 29 2008, 14:45 )

Org frågas?
Det lär ha varit nån sorts kontrovers ang. antalet skytteplutoner, om huruvida det skulle vara tre eller fyra st (skytteplutoner) - har man bestämt sig för vad som är bäst...?
I övrigt, är det liknande org oberoende av fordon...?
Här är orgen för IA07 iaf, i övrigt en intressant diskussion. Hur mycket skiljer sig orgen i IA07(och andra int.mekskkomp med strf90) och motsvarande kompanier som utbildas för det nationella försvaret?
http://www.p4.mil.se/article.php?id=16861
Det som organisatoriskt skiljer sig mest åt mellan ett förband á IA07 och ett motsvarande GU-förband är väl främst stridstrossplutonen, som i "IA-utförande" har begåvats med lite mer fordon, personal och funktioner.
9040B1
Jul 29 2008, 17:38
QUOTE (simon @ Jul 29 2008, 18:17 )

Det som organisatoriskt skiljer sig mest åt mellan ett förband á IA07 och ett motsvarande GU-förband är väl främst stridstrossplutonen, som i "IA-utförande" har begåvats med lite mer fordon, personal och funktioner.
Helt rätt. Ny orgen (Mekbat2009) finns inga sjukvårdsgrupper över huvudtaget på kompaninivå. Samt att det är 4 vagnsplutoner som gäller.
Om 4 vagnsplutoner är bättre eller sämre beror nog på vem man frågar. En Pc vill nog ha fyra grupper medan en Kc vill ha fyra plutoner.
Jag tror att den största anledningen att vi kommer få 4 vagnsplutoner är att ett Strvkomp har försvunnit och ett skyttekompani 309 har tillkommit.
Fördelen då är att man ganska enkelt att splittra på de tre manöver ( strv och strf90) typkompanierna och få 3 nästan organisatoriskt likadana kompanier dvs 1 Strvplut och två Mekskytteplutoner som benämns Mekkomp.
Problemet här som jag ser det är underhållet för stridstrossarna när olika system blandas på kompaninivå.
Fenrir
Jul 30 2008, 09:39
QUOTE (9040B1 @ Jul 29 2008, 17:38 )

Samt att det är 4 vagnsplutoner som gäller. Om 4 vagnsplutoner är bättre eller sämre beror nog på vem man frågar. En Pc vill nog ha fyra grupper medan en Kc vill ha fyra plutoner. Jag tror att den största anledningen att vi kommer få 4 vagnsplutoner är att ett Strvkomp har försvunnit och ett skyttekompani 309 har tillkommit.
aha...., ang. den nya orgen för mekbat - hur ligger det till med pvrb?
9040B1
Jul 30 2008, 12:16
QUOTE (Fenrir @ Jul 30 2008, 10:39 )

aha...., ang. den nya orgen för mekbat - hur ligger det till med pvrb?
I dagsläget är det oklart. Om det blir så är det troligast med en bandvagn rb 55 pluton på Ustödkompaniet. Min uppfattning är att denna pluton främst skall understödja skyttekompaniet vid försvar eller fördröjningsstrid. Nackdelen med plutoner som är fristående är att det går åt mycket resurser att utbilda dem.
Så svaret på den fråga blir att PVRB kommer nog finnas i orgen, men vid ev pengar/befälsbrist så är det nog denna pluton som rycker först. O penga brist är det ju nästan alltid
Fenrir
Jul 30 2008, 12:59
QUOTE (9040B1 @ Jul 30 2008, 13:16 )

....men vid ev pengar/befälsbrist så är det nog denna pluton som rycker först. O penga brist är det ju nästan alltid

Hepp!
...men, eh hur är det med pvrb 56 - finns dessa kvar någonstans i bat/komp...???
9040B1
Jul 30 2008, 13:05
QUOTE (Fenrir @ Jul 30 2008, 13:59 )

...men, eh hur är det med pvrb 56 - finns dessa kvar någonstans i bat/komp...???
På mekbat 09 så finns inga 56:or
Om de finns på de "lättare" bataljonerna vågar jag inte svara på
Fenrir
Jul 30 2008, 13:40
QUOTE (9040B1 @ Jul 30 2008, 14:05 )

Intressant..., kan det ha att göra med det motstånd som verkar realistiskt eller är det också en fråga om pengar...?
Mebbat 09 ser alltså ut så här om jag har fattat det rätt:
Stab
Mekskkomp (4 mekskplut, Strf90)
Mekskkomp (4 mekskplut, Strf90
Strvkomp (3 strv plut, Strv122)
Mekskkomp (4 Mekskkokmp, Bv309)
Understödskomp (vad är egentligen detta - innefattar detta motsv Stabs/Grk/Trosskomp?)
9040B1
Jul 30 2008, 13:59
Mekbat 09 (Utkast 5, maj 2008)
Understödskompani med batstab(motsv gamla stabs/grk)
Strv komp: med 3 plut med 4 vagnar+L1 och L2=14 vagnar och tillhörande stridstross
Mekskyttekompx2: 3 plut med 4 vagnar+ L1 och L2=14 vagnar och tillhörande stridstross
Skyttekompani 3 plut med 4 vagnar+ L1 och L2 och stridstross
Trosskompani, det gamla vanliga där, dock stormpionjäer med strf90 och en V/E plut hjulburen
Det är bataljonen i stort.
En stor förändringen är att det finns inga sjukvårdsresurser på kompanierna utan endast 3 ambgrp och en förbandsplats på trosskompaniet. Lite lite kanske på 1000 man
Fenrir
Jul 30 2008, 14:11
QUOTE (9040B1 @ Jul 30 2008, 14:55 )

...dock stormpionjäer med strf90 och en V/E plut hjulburen
Stormpionjärer?
Lite OT;
Det fanns ett sorts förband som var på modet på 50-talet som kallades stormpionjärer som ingick i dåtidens pansarbataljoner, men mig veterligen försvann dessa på 60-talet nån gång...
109 Eken
Jul 30 2008, 15:12
när jag hör stormpionjärer tänker jag soldater med stegar, obscena mängder sprängmedel och eldkastare
Ska man alltså ha en bataljon (Mekbat 09) med "stormpionjärer" men inget "batpv" ?
Det låter ju, milt sagt, lite udda men konstiga saker har ju hänt förut.
EDIT: efter något googlande så verkar det som om man helt enkelt ersatt benämningen "pionjär" med "stormpionjär":
Stormpionjärer på Livgardet.EDIT2:
Forumet om pionjär kontra stormpionjär.
@Axial
Neä, batpvplut ingår i Ustödkomp.
QUOTE (9040B1 @ Jul 30 2008, 14:05 )

QUOTE (simon @ Jul 30 2008, 16:52 )

@Axial
Neä, batpvplut ingår i Ustödkomp.
Är understödskompaniet grupperat utanför mekbat 09 ?
Alltså, Mekbat 09 har batpvpluton, i form av den bvpvplut 55 som ingår i Ustödkomp.
Jag borde alltså skilja mellan pvrb 55 resp. 56. ?
Borde och borde:
Ska man alltså ha en bataljon (Mekbat 09) med "stormpionjärer" men inget "batpv" ?
Jag svarade på frågan. Batpv ingår visst i Mekbat 09, i form av en bvpvplut 55. Robot 56 finns inte i bataljonen men det ändrar inte på det faktum att det finns pv-förband på bataljonsnivå.
För övrigt är det här helt absurt om det stämmer;
QUOTE (9040B1 @ Jul 30 2008, 13:59 )

En stor förändringen är att det finns inga sjukvårdsresurser på kompanierna utan endast 3 ambgrp och en förbandsplats på trosskompaniet. Lite lite kanske på 1000 man

QUOTE (simon @ Jul 30 2008, 17:17 )

Borde och borde:
Jag svarade på frågan. Batpv ingår visst i Mekbat 09, i form av en bvpvplut 55. Robot 56 finns inte i bataljonen men det ändrar inte på det faktum att det finns pv-förband på bataljonsnivå.
(---)
OK, det är min förmåga att läsa svensk skrift som haltar något.
QUOTE (9040B1 @ Jul 30 2008, 13:05 )

lätt mek.skytte på P4 2007 hade en rb56plut hur det blir 09 vågar jag inte svara på då 56an tydligen ska bytas ut mot ett nyare system.
Vilket nyare system är då tanken? Jag har inte hört talas om en ny pvrb på väg in.
Robot 55 är inte nyare, och jag hoppas verkligen inte att man "byter ut" 56:an mot 57:an...
Nestor
Jul 30 2008, 21:58
QUOTE (simon @ Jul 30 2008, 16:17 )

Borde och borde:
För övrigt är det här helt absurt om det stämmer;
QUOTE (9040B1 @ Jul 30 2008, 13:59 )

Ligger nog rätt så bra med sanning i det. Den bataljon jag tillhör har i insatsorgen en sjukvårdspluton. I den ska det ingå förbandsplats och sjvtransport. Så ja, det är rätt snålt tilltaget med sjukvårdsbiten.
Det jag undrar är om det blir bättre, iochmed att sjukvårdssystem 11 är under framtagning. Ska driftsättas runt 2011 om jag minns rätt från genomgångarna på fömedc
S-TANK
Jul 31 2008, 23:42
QUOTE (9040B1 @ Jul 30 2008, 14:59 )

.../

Kompanierna kommer att underställas sjtp från Uh/logbat. 3 st grp till psk och sk, 2 till strv.
/S-Tank
QUOTE (109 Eken @ Jul 30 2008, 16:12 )

när jag hör stormpionjärer tänker jag soldater med stegar, obscena mängder sprängmedel och eldkastare

Stormpionjärpluton uppgifter
-Kunna utföra en minering om 300 strvminor per dygn
-Utföra förbindelseförstöring av konstbyggnader
-Utföra minbrytning i syfte att skapa genomgångar genom minering
-Utföra märkning av minor, minfält mm
DVS som en "vanlig" PI-plut fast med ökad förmåga att öppna/röja väg då främst i ett scenario i bebbyggelse.
Jag tror (har ingen fakta) att man har strf 90 för att få tillgång till minplogen.
Så det du skriver är nog inte helt långt ifrån sanningen minus eldkastaren.
@ S-tank
Tanken är så som du skriver. Det blir dock svårt för sjvgrp att öva "rätt" då de inte kommer öva med stridstrossar i samma utstäckning som innan. Nog svårt för C stridstrossen att få sjvgrp underställda från trosskompaniet om de inte har samövat.
Att man inte har mer sjvresurser är helt enkelt att det inte finns fler. Denna gamla orgen var ett "luftslott" och det skall undvikas i org 09. Inför BG 11 orgen så kommer det med allra största sannolikhet finnas 2-3 Sierra Tango på kompaninivå precis som BG 08.
Har man verkligen fått BOA på minplogen nu, när jag fick utbildning i höstas så var det tydligen inte det?
QUOTE (Chassi @ Aug 1 2008, 16:31 )

Har man verkligen fått BOA på minplogen nu, när jag fick utbildning i höstas så var det tydligen inte det?
Om man läser vilka uppgifter plutonen skall klara av så måste de ha en minplog, men det är ju inte alltid samma sak som man fysiskt har en.
Ska skicka ut en UAV och samla information i frågan. Återkommer med svar (hoppas jag)
Understödskompaniet, hur ser det ut? Det har framkommit vissa delar men ingen fullständig bild. Lvkv t.ex, jag förutsätter att det ingår en pluton i bataljonen, kanske i understödskompaniet?
QUOTE (Meteor @ Aug 1 2008, 22:09 )

Understödskompaniet, hur ser det ut? Det har framkommit vissa delar men ingen fullständig bild. Lvkv t.ex, jag förutsätter att det ingår en pluton i bataljonen, kanske i understödskompaniet?
Understödskompaniet i stort
St/Tr pluton
Ledningspluton
Spaningspluton
LVKV pluton
PVRB pluton
GRK pluton
Alltså tillför man en bvpvrb-pluton och döper om Stab/Grk-komp till Ustödkomp.
Kommer Spaningspluton fortfarande rulla cv9040? kontra det lätt skyttekompani som rullar Bv309!
En intresant lösnig är den som norge kör med, en "Kavalerieskadron", som sköter bataljonens spanings och lättare stridsuppgifter.
De är even utrustade med en model av mini-UAV. De "rullar" allt från GW, cv9030N till hkp beroende på uppgift.
Kanske vore en modell istället för ett lätt skyttekompani och spaningspluton
vad tror ni.
QUOTE (simon @ Aug 2 2008, 11:35 )

I det stora hela ja, men det är också tillfört förmåga att leda CAS (TACP) och även en bgbv 90 på U-komp.
@ 3924
Span rullar fortfarande strf 90.
Tanken är att man skall kunna använda skyttekompaniet som en spaningsresurs också. Uppgiften Infiltration kommer finnas för skyttekompaniet. Att oupptäckt manöverera och anfalla svagt försvarade grupperingar eller ta och försvara nyckelterräng.
"Kavalerieskadron", som du nämner är nog lik spaningspluton på NBG. Att den inte finns en liknande spaningspluton på mekbat 09 tror jag är en kostnadsfråga och att utbildningstiden är för kort för att hinna lära sig att utnyttja alla system.

Vad är mekbat 09 för något? IA?
Kom aldrig in i diskussionen
QUOTE (Chassi @ Aug 2 2008, 11:43 )

Mekbat 09 är en tung värnpliktsbataljon enkelt förklarat. Den har inget med några beredskapsförband att göra. Dock så skall denna bataljon i skillnad från den gammal mekbat kunna utnyttjas i insatser som omfattar hela konflikttrappan både nationellt och intetnationellt (rent organisatoriskt sätt). "Den gamla" var mer ett renodlat anfallsförband som skulle slå röd vid kusten med 2 tankskompanier och 2 pansarskyttekompanier.
Larsleo
Aug 2 2008, 12:35
Mekbat 09:
1 strvkomp 3x4 strv122 + L1/L2
1 skkomp
2 pskkomp 2x3x4 strf90
1 uhkomp
1 ustkomp
122/90 bat :
2 strvkomp 2x3x3 strv122 + L1/L2
2 pskkomp 2x3x3 strf90 + L1/L2
1 uhkomp
1 st/grkkomp
så skillnanden i antalet vagnar; 90:er och 122:or blir inte så fruktansvärt stort medan flexibilteten har ökat
Ang org så anser jag att man bör köra som jänkarna med 4 st 4-vagnsplutoner. Visst det blir många vagnar och underhållskrävande men ger mer för både plutch och kompch att spela med. Och skall man nu göra om 50% av de tunga mekbataljonerna till lätta så finns det ju vagnar till en sån org.
Mer vagnar åt folket
Skuggan
Aug 2 2008, 12:41
QUOTE (Chassi @ Aug 2 2008, 12:43 )

enkelt sagt så är det en modell för hur "mekbataljon modell 2009" är uppbyggd..
det är altså en organisationsskiss för den "nya tidens" Mekbat..
förra var väl mekbat99 eller nåt sånt?
jämför gärna med Pbat66, 77 osv som var skisserna för förbandens uppbyggnad på 60 resp 70 talet

har altså inget med beredskapsförband osv att göra utan är bara pappermodellen för hur förbanden skall vara uppbyggda.
QUOTE (Larsleo @ Aug 2 2008, 13:35 )

Ang org så anser jag att man bör köra som jänkarna med 4 st 4-vagnsplutoner. Visst det blir många vagnar och underhållskrävande men ger mer för både plutch och kompch att spela med. Och skall man nu göra om 50% av de tunga mekbataljonerna till lätta så finns det ju vagnar till en sån org.
Mer vagnar åt folket

Jag tror inte att det kommer komma fler strf 90 till bataljonen. Totalt så finns:
14+14+2 (drifsstödsgruppen åker 9040A)=30st på mekskyttekomp
1 på strv komp (DSG)
4 på spanplut
3 på S-pionjärerna
Totalt: 38st 9040
Men visst går de rykten om ett 18 vagns kompani strv 122 om det bara kommer bli en plattform kvar som utbildar på stridsvagn.
När vi ändå är inne och köttar i bataljonens organisation, så vore det fint att få stridsvagnskompaniet klart för sig, 3x4 +L1/L2 är väl ganska solklart, men i övrigt då? Stridstross, bgbv osv..
QUOTE (Meteor @ Aug 3 2008, 13:49 )

När vi ändå är inne och köttar i bataljonens organisation, så vore det fint att få stridsvagnskompaniet klart för sig, 3x4 +L1/L2 är väl ganska solklart, men i övrigt då? Stridstross, bgbv osv..
St/TR pluton, strvkompL1, L2, Strv 122
L3, Stri 90
DSG, Strf 90
Bärgare, BGBVx2
Egrp, E 90
Trossgrupp, fordon och uppgift oklart ( tro inte det är packgrupp då de finns på trosskomp)
Ledningsmässigt så skall det finnas en KVM som är i kompaniledningen (nivå 5), C Stab o tross (nivå 5/6) och stfC Stab o tross (nivå 6 resoff).
Stridstrossplutonen bör ju se ut som en normal sådan, minus de sjv-resurser som nu har tryckts upp på bataljons/"brigad"-nivå.
Dvs.
1 st Stripbv 90
1 st Epbv 90
1 st BgBv 120
1 st DSG (9040A/B)
QUOTE (simon @ Aug 3 2008, 14:43 )

Stridstrossplutonen bör ju se ut som en normal sådan, minus de sjv-resurser som nu har tryckts upp på bataljons/"brigad"-nivå.
1 st Stripbv 90
1 st Epbv 90
2 st BgBv 120
1 st DSG (9040
A)
Vajjert om 2 BgBv kommer ingå i strvkomp. Precis vad jag skulle förespråka nu när ett antal mekbats strippas på tunga fordon!
Vet att man hittills använt sig av 9040A för DSG, men tänkte man kanske kunde uppgradera sig nu när redan nämnda bantning av mekbatarna genomförs.
QUOTE (Chassi @ Aug 1 2008, 15:31 )

Det är BOA på minplogen men den kommer inte tillföras utbildningsförbanden utan finnas för utbildning på de olika strf90 plattformarna. Om den då kommer finnas rent fysiskt i orgen kan jag inte svara på.
JoelFfs
Aug 11 2008, 15:36
För jämförelsens skull. Hur ser mekbat ut i t.ex. US Army, USMC, British Army?
QUOTE (9040B1 @ Aug 2 2008, 11:33 )

QUOTE (simon @ Aug 2 2008, 11:35 )

I det stora hela ja, men det är också tillfört förmåga att leda CAS (TACP) och även en bgbv 90 på U-komp.
@ 3924
Span rullar fortfarande strf 90.
Tanken är att man skall kunna använda skyttekompaniet som en spaningsresurs också. Uppgiften Infiltration kommer finnas för skyttekompaniet. Att oupptäckt manöverera och anfalla svagt försvarade grupperingar eller ta och försvara nyckelterräng.
"Kavalerieskadron", som du nämner är nog lik spaningspluton på NBG. Att den inte finns en liknande spaningspluton på mekbat 09 tror jag är en kostnadsfråga och att utbildningstiden är för kort för att hinna lära sig att utnyttja alla system.
Jo, vet inte fall du inte förstod min idé eller om jag tolkar dig helt fel men min tanke är att man istället för Spaningspluton och ett skyttekompani som kommer att ha samma/liknande uppgifter kanske skulle se lite åt väster och kanske prova på norges lösning med en "Kavaleri Eskadron" = Spaningskompani.
Så av en händelse när man sitter och skriver detta meddelade så trillar man in på Norrbottens regemente hemsida och vad får man se, jo att just Spaningspluton har varit på besök hos pansarbataljon i Nordnorge och just Kavaleri Eskadronen.
En nost "Kavaleri Eskadron" = spaningsskvadron består av tre spaningsplutoner:
* En avsutten/luftburen pluton
* En pluton med stridsfordon 90
* En sensorpluton
Läsvärt:
Full aktivitet vid spaningsplutonenSå för er som har mer kunskap än mig om tunga bataljoner var tror ni om sådan här lösning som norge kör med?
Just spaningsförband i Sverige och mekbat diskuteras i
tråden Spaningsförband.Fortsätt diskutera spaning där.
/Krook
Blågul
QUOTE (Krook @ Aug 17 2008, 20:24 )

Just spaningsförband i Sverige och mekbat diskuteras i
tråden Spaningsförband.Fortsätt diskutera spaning där.
/Krook
Blågul
ok
9040B1, du kan svara i hänvisad tråd.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.