QUOTE (Pny @ Jul 24 2008, 12:11 )

Ett antal patrullbåtar såldes i juni till RCI Group Ltd, Storbritannien.
Enligt en artikel i
Blekinge Läns Tidning är antalet båtar sex.
Någon som vet vilka båtarna är?
Har sett att tre av dem är:
P159 Kaparen
P163 Styrbjön
P165 Tordön
/Patrik
Styrbjörn är det fartyg jag själv tjänstgjorde på under perioden mars-juni 1994. Då var hon en del i vår incidentberedskap, bland annat bestyckad med en alldeles ny ubj-torped samt au-grk och självfallet sjunkbomber.
Instämmer fullkomligt med tidigare nämnd synpunkt här; skeppstekniskt är hon helt shipshape. Om jag inte missminner mig är hon årsbarn med prinsessan Madeleine (1982), och 25, 26 år är ju ingen ålder för en dam av den här digniteten, vare sig av kunglig eller naval kaliber.
Känns mycket gott att höra att hon rustas för insats igen, tilläggas kan ju också att det ursprungliga skrovet, vilket i Sverige användes i PTK Jägaren ju var designat för oceanfart. Det gungar gott, men det ska det ju göra.
Uthålligheten kan bli ett problem, men med ett lagfartyg på gott avstånd är det OK också. Enligt kockarna var käket gränssättade, vilket bör äga sin riktighet. Då snackar vi en vecka. Självfallet beror det på manningen också. Går sannolikt att minska denna om primäruppgiften är bevakning och inte ubåtsjakt.
GMY all