Nya MEA har jag dålig erfarenhet av, usla skjortor, standard tyger och dålig måttagning. Generellt sätt ganska mediokert och dålig service (man kan inte ens be om det lilla extra avseende kvalite mm, de verkar tro tyger osv också hör till UniR FM). Tyvärr syr de åt FM om man behöver mått beställa, jag försökte få dem att fixa en extra C1 åt mig, men de vägrade använda annat än FMs "Manchester från Majhong". så det blev inget.
Monty's har jag inte så mycket erfarenhet av. Så länge butiken fanns (Hr Eriks) gjorde jag mycket affärer med dem. Har bara gjort omgaloneringar hos Monty, och de är bra och enda stället där du som flottist (eller skogsmatros), eller flygare kan omgallonera med äran i behåll, be om
"Royal Navy galoner"(innehåller 2gr riktigt guld, och blir exakt 12,7mm efter på applicering, och inte 12,67 som kronans plastgaloner.. Tyvärr finns ingen butik utan han har lite lösa skräddare. Skaffa i mässdräkten i "Super 100 tyg", bästa ullkvalitén.
Den enda övriga jag har provat är Ernst Nymans i Karlskrona, stans enda vettiga butik. Bra service, men har kanske inte allt man önskar, men försöker lösa det.
Det sista och kanske coolaste alternativet är antikhandel/ gamla släktningar. En antik mässdräkt (40-60-tal) har ofta mycket högre kvalité än de nytillverkade dessutom betydligt billigare. Är det en gammal släkting är det dessutom många extra coolhetspoäng. Om möjligt skall den köpas aningens för stor, så en skräddare kan fixa till den för dig. MEA (gamla) är bästa märke för de antika.
Har iofs en känning hos en av skjortbutikerna på Artillerigatan som kan måttbeställa uniformsskjoror(dvs vit skjorta, axelklaffar, dubbla bröstfickor och dubbel manschett) i egyptisk bomull för ett ganska överkomligt pris. Så nu tror jag även skjortproblemet är löst efter år av letande efter bra uniformsskjortor.
Se till att skaffa dig en m/30 också så du ser ut som folk, även i C1, och slipper se ut som nått hämtat ur Mao's Kina i m/87.