Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Invidzonen.se -en sida för anhöriga
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > SOLDINT > Anhörigforum
Invidzonen /Cesilia
Välkommen att besöka vår sida www.invidzonen.se!
En nystartad ideell frivilligorganisation av anhöriga -för anhöriga!
tinhead
Låter som ett bra initiativ.
Invidzonen är en ideell organisation som arbetar för ökat och alternativt stöd till anhöriga och hemmavarande vid utlandstjänsgöring.
Vi skriver bla en bok om hur det är att vara hemma under en familjemedlem/partners mission utomlands för att ge ett igenkännande till efterkommande i samma situation.
Kontakta oss gärna om du har synpunkter och /eller frågor kring vår verksamhet.
Nifelhel
@Cesilia

Välkommen till SoldF!
Det är ett bra initiativ ni tagit och och vi ser det som ett positivt inslag. Anhöriga behöver all hjälp och stöd dom kan få.
Ser dock gärna att man frågar om lov först, men vi förbiser det denna gången. wink.gif Om ni skulle kunna peta in en länk till SoldF vore vi glada och tacksamma.
Varmt välkomna som sagt, och ni får gärna registrera er som användare här.

/Nifelhel - Blågul
Invidzonen /Cesilia
Hej och tack för överseendet! Plumpt av mig att inte fråga!
Jag skall absolut länka till Soldatforum från sidan.
Tack för en bra samlingsplats där anhöriga och alla "soldater" kan nätverka!

Mvh! Cesilia
Krook
Det här är ett jättebra initiativ och jag applåderar det fullt ut!

Dock några varningens ord till er som ämnar nyttja internet och forum för ändamålet. Jag tar innehållet i den nålade tråden i detta forum:
QUOTE (Krook @ Oct 31 2007, 20:50 ) *
Borttagen SoldF-specifik del

Några saker som Du bör tänka på när det gäller forumet och internet:

-Det finns många som använder Internet i dolska syften.
-Uppgifter gällande utlandsförbands uppträdande, begränsningar och operationer ska inte skrivas om på forumet och man bör vara försiktig med det överlag.
-Personuppgifter med anknytning till Utlandsstyrkan är inte bra att publicera på internet och utan den enskildes medgivande mycket illa;
-Bilder likaså.
-Det som skrivs på Internet förlorar man kontrollen över. Det är värt att tänka på.
-Det är våra nära och kära det handlar om men även om din säkerhet och integritet.

När det gäller anhörigstöd generellt så bör man vara försiktig. Har man inte någon anknytning till personerna eller verksamheten (utlandstjänst) så krävs nästan professionell utbildning (socialpsykologi, psykolog, psykiater, kurator, mm), annars är risken för att det ska bli fel ganska stor. Jag vill inte skrämmas men det ska hanteras på rätt sätt, och jag vill inte att folk ska råka illa ut. Det gäller att förstå, både den anhöriga och dennes situation men också sin egen roll i det hela; rollen som stöd här hemma och till vilken nivå och med vad som man ska/kan bidra med och i vilken utsträckning.
Fredsbaskrarna har utsedda och utbildade kamratstödjare, det skulle behövas utbildade anhörigstödjare också.

/K
Invidzonen / Cesilia
QUOTE (Krook @ Jul 22 2008, 11:49 ) *
Det här är ett jättebra initiativ och jag applåderar det fullt ut!
Dock några varningens ord till er som ämnar nyttja internet och forum för ändamålet. Jag tar innehållet i den nålade tråden i detta forum:
QUOTE (Krook @ Oct 31 2007, 20:50 ) *

Några saker som Du bör tänka på när det gäller forumet och internet:

-Det finns många som använder Internet i dolska syften.
-Uppgifter gällande utlandsförbands uppträdande, begränsningar och operationer ska inte skrivas om på forumet och man bör vara försiktig med det överlag.
-Personuppgifter med anknytning till Utlandsstyrkan är inte bra att publicera på internet och utan den enskildes medgivande mycket illa;
-Bilder likaså.
-Det som skrivs på Internet förlorar man kontrollen över. Det är värt att tänka på.
-Det är våra nära och kära det handlar om men även om din säkerhet och integritet.

När det gäller anhörigstöd generellt så bör man vara försiktig. Har man inte någon anknytning till personerna eller verksamheten (utlandstjänst) så krävs nästan professionell utbildning (socialpsykologi, psykolog, psykiater, kurator, mm), annars är risken för att det ska bli fel ganska stor. Jag vill inte skrämmas men det ska hanteras på rätt sätt, och jag vill inte att folk ska råka illa ut. Det gäller att förstå, både den anhöriga och dennes situation men också sin egen roll i det hela; rollen som stöd här hemma och till vilken nivå och med vad som man ska/kan bidra med och i vilken utsträckning.
Fredsbaskrarna har utsedda och utbildade kamratstödjare, det skulle behövas utbildade anhörigstödjare också.

/K

Hej igen och stort tack för uppmuntrande samt beaktansvärda ord!

Jag vill dock förtydliga syfte och mål med Invidzonen,
eftersom jag anar ett visst missförstånd;

Invidzonen arbetar helt ideellt och för ökat stöd åt anhöriga.
Vi arbetar även med "hjälp till självhjälp", och skräddarsyr behovet efter förfrågan.
Vi skriver dels boken, och har börjat få igång lokala anhörig-grupper, samt mentorer/samtalskompis
(som erfarat samma situation, och som dessutom i dagsläget arbetar som kuratorer eller likn. i sitt arbetsliv).
Allt detta för att vi anhöriga vill och tycker att det behövs.
De mail jag får dagligen handlar om att det inte finns tillräckligt och tillgängligt stöd,
vilket bekräftar att invidzonen jobbar för rätt sak.

När det kommer till krishantering etc,
så har vi ett sammarbete med soldathemsförbundet, och en dialog med fredsbaskrarna är i verket.
Soldathemsförbundet hänvisar vi till när det behövs en kurator,
psykolog eller annan kunnig personal.

Stöd för anhöriga är äntligen "i ropet" mer än någonsin.
När jag ringde runt till försvaret och politiker våren 2007,
var stödet helt obefintligt, så skillnaden på ett år är tydlig redan.
Det är för mig en härlig utveckling i rätt riktning.
Speciellt eftersom utlandstjänsterna sias bli många fler framöver.

Återigen; Tack för hjälpen!
Krook
Kanon Cesilia!

Ni väljer bra metoder, tycks det mig. Min lilla varning var egentligen riktad till gemen man och kvinna som vill bidra, inte i första hand dig och övriga bakom Invidzonen.

/K, med många år inom Fredsbaskrarna.
Guest
Vad härligt att höra! Tack för ditt svar och kloka ord!
Känns så bra att vi blir peppade i vårt engagemang av både organisationer, politiker, anhöriga och utlandstjänstgörande!

QUOTE (Krook @ Jul 22 2008, 13:24 ) *
Kanon Cesilia!

Ni väljer bra metoder, tycks det mig. Min lilla varning var egentligen riktad till gemen man och kvinna som vill bidra, inte i första hand dig och övriga bakom Invidzonen.

/K, med många år inom Fredsbaskrarna.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.