QUOTE (trädet @ Jul 21 2008, 22:21 )

QUOTE (Chrisblues @ Jul 21 2008, 22:08 )

QUOTE (Skuggan @ Jul 21 2008, 21:01 )

ödmjukhet skulle jag säga är ledordet...
Vad menas med ödmjukhet? (frågan är seriös)
ta ett steg tillbaks och fundera på hur ANDRA uppfattar dig..
det är ett bra steg om man vill lyckas (både med mönstringen och med livet) om du frågar mig ;)
i övrigt kan man bara göra sitt bästa och vara nöjd med var det leder, dock inte sagt att man skall sikta högt, men inte FÖR högt bara ;)
Tackar för tipsen och ska absolut göra det

ödmjukhetDär är en liten fingervisning. Men en sak är ju att man inte tar sig vatten över huvudet... Men en sak är ju att inte tänka som kompisen " blir jag inte jägare vill jag inte göra vpl", utan att mer låta dom dra i sina trådar och ge dej en tjänst dom tror passar dej. MEN du måste ju säga till om du verkligen vill något, men även lyssna på vad dom har att säga...
Mina råd borde vara giltiga för alla som ska genomföra militär grundutbildning i alla tider, omvärldsanalyser av dagsfärskt datum, försvarspolitiska beslut och historiens oundvikliga gång till trots. Hoppas därför du kan ha nytta av dem också.
På min tid utbildades, ja, uppfostrades vi till att svara mot kalla krigets krav- trots att den affären i den officiella historieskrivningen hade upphört några år tidigare. Det skulle under min grundutbildning visa sig att denna inställning till den militära grundutbildningen var väl betänkt av våra beslutsfattare, eller var det bara tur? Hursomhelst en fråga för ett annat forum. Det viktiga är att då, 1993-1994, var det en stor majoritet som genomförde grundutbildning. Detta förhållande formade i hög grad de beslut jag fattade som 19-årig mönstrande i Solna (innan etablissemanget i Näsby Park invigdes 1995).
Jag ville främst två saker med min grundutbildning. 1. Genomföra den i Flottan, och där vid ett fartygsförband. 2. Använda tiden- gärna 15 eller 17 månader- på ett så bra sätt som möjligt.
För mig innebar min militära grundutbildning det som man med äldre språkbruk gärna kallade för mandomsprov, eller varför inte, att bli man? I vår tid är detta uttryck definitivt förlegat, främst självfallet för att Försvarsmakten jobbar hårt för att få in så mycket kvinnor i organisationen, mycket vällovligt anser jag. Men då blir ju begrepp som mandomsprov och att bli man förstås inte lika gångbara. I vår tid kanske man skulle kunna säga att jag blev vuxen under det år min grundutbildning till sist kom att bli.
Jag hamnade i Flottan, fyra månaders landutbildning, därefter under åtta månader placerad på tre olika fartyg. Jag lärde mig MASSOR om sjömanskap och annat praktiskt arbete till sjöss, vilket var det som jag var väldigt intresserad av, för att inte säga totalt uppslukad av, innan jag mönstrade. Man skulle kunna sammanfatta detta som att Staten gav mig vad jag ville ha, mot ett pris i form av en hel del tid av mitt liv. En affärsuppgörelse om man så vill. Men det bästa med min utbildning var främst att jag DESSUTOM fick en mycket god praktisk erfarenhet av grupprocesser, ledarskap, psykologi och liknande ämnen, vilka jag då visserligen var intresserad av, men inte alls hade tänkt mig skulle betyda så mycket för mig efter muck. Långt senare i livet, ungefär fyra år efter muck, skulle det visa sig att de kunskaper jag tillägnat mig under året i Flottan skulle vara oerhört värdefulla. Idag jobbar jag med undervisning, utbildning, ledarskap och kunskap- både i den gröna världen och civilt. På ett plan lärde jag mig tio gånger mer under mitt år i Flottan, än under nio år i grundskolan. Detta visade sig alltså vara en investering från min sida, vilken på det personlighetsutvecklande planet visat sig vara en mycket god affär för min del. Tur eller skicklighet? Ja, det spelar nog inte så stor roll idag. Jag är tacksam, ödmjuk, som någon frågade om tidigare här i tråden. Vi lärde oss i ledarskapsutbildningen vid Marinens Krigshögskola begreppet "att vara ödmjuk i sin överlägsenhet". För mig blev det något bara lite mer än en tom fras då, 1993. Idag vet jag precis vad detta begrepp står för för mig.
Mitt råd till dig i din situation blir därför att försöka informera dig så mycket som möjligt om vad som gäller i Försvarsmakten idag, helst direkt från myndigeheten. Tyvärr lämnar Pliktverket en del övrigt att önska när det gäller hur informationen kring utbildning i Försvarsmakten sker, vad som sägs, hur det formuleras och så vidare. Kolla därför hellre Försvarsmaktens egen information. Vilka förband utbildas just då du ska utbildas, var, vilka personliga egenskaper och färdigheter krävs där? Lär dig så mycket som möjligt om hela Försvarsmakten, se vad du kan bidra med i arbetet där, men fundera också så ordentligt du orkar på vad du själv vill... se det som en affär mellan dig och Staten. I själva verket handlar det än så länge om plikt; du är skyldig att genomföra militär grundutbildning, även om bara 10-12% av de värnpliktiga genomför utbildningen. Men för tankens skull kan min liknelse vara bra, den hjälpte mig.
Även om din situation idag, 15 år senare, är mycket annorlunda jämfört med hur den var för mig i eftersvallet av kalla kriget, så hoppas jag ändå mina tankar och råd kan vara dig till nytta.
Lycka till!