Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bärande av daglig dräkt m/87
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2
106
QUOTE (DaRaven @ Aug 13 2008, 16:17 ) *
Efter lite lusläsning i UniR FM 2003 så hittade jag faktiskt att i Kapitel 9 (TJÄNSTETECKEN I UNIFORMSSYSTEM m/87 (MOTSV)) så
...
(OBS fältmössa och kragspeglar utan tecken).

Se där, ännu ett fel i UniR FM 2003. Sedan när började man använda fältmössa till m/87? Kragspeglar (m/60) är det vad jag vet bara Signaltrupperna, Trängtrupperna, Ingenjörtrupperna (och VVK) och Luftvärnet som använder till m/87.

Jag trodde skärmmössan enbart var för furir och uppåt. Övriga använder basker.

Senast jag kollade var det sergeant och uppåt, utom vid musikkårer där alla har skärmmössa.
Schmutte
QUOTE (106 @ Aug 17 2008, 23:32 ) *
QUOTE (DaRaven @ Aug 13 2008, 16:17 ) *
Efter lite lusläsning i UniR FM 2003 så hittade jag faktiskt att i Kapitel 9 (TJÄNSTETECKEN I UNIFORMSSYSTEM m/87 (MOTSV)) så
...
(OBS fältmössa och kragspeglar utan tecken).

Se där, ännu ett fel i UniR FM 2003. Sedan när började man använda fältmössa till m/87?
Kragspeglar (m/60) är det vad jag vet bara Signaltrupperna, Trängtrupperna, Ingenjörtrupperna (och VVK) och Luftvärnet som använder till m/87.

Nja, under kap 9 finns en avd som heter: "Tecken för ungdom", det är där felet ligger. Varför ska "tecken för ungdom" finnas med under "TJÄNSTETECKEN I UNIFORMSSYSTEM m/87 (MOTSV)"? Texten i sig är kopierad från "TJÄNSTETECKEN I UNIFORMSSYSTEM 90 (MOTSV)" där den hör hemma.

QUOTE (106 @ Aug 17 2008, 23:32 ) *
Jag trodde skärmmössan enbart var för furir och uppåt. Övriga använder basker.

Senast jag kollade var det sergeant och uppåt, utom vid musikkårer där alla har skärmmössa.

Skärmmössa m/86 används ju av civil tjänstepliktig personal, och de behöver ju inte inne ha en grad, right?

Tillägg: Fråga:
Kap 11.1, sidan 196.
Plagg/Beskrivning Uniformsplagg Tillåten variation
Huvudbonad Skärmmössa m/864) Mörkblå båtmössa4)
-
4) Behöver ej bäras vid enskilt uppträdande utomhus

Så det innebär att civil tjänstepliktig personal ej behöver bära huvudbonad utomhus, iförd uniform?
Krook
QUOTE (Schmutte @ Aug 17 2008, 23:53 ) *
-

Så det innebär att civil tjänstepliktig personal ej behöver bära huvudbonad utomhus, iförd uniform?[/size]

Det är precis så texten måste tolkas.

Jäklar Schmutte, du börjar bli en UniRFM-bitare!

Till m/87A så bärs basker av "gruppbefäl och menig personal" och vilken grad har då gruppbefäl? Korpral, furir, sergeant (SO)?
Jag väntar med spännning på nästa version av UniR.

/K
106
QUOTE (Schmutte @ Aug 18 2008, 00:53 ) *
Nja, under kap 9 finns en avd som heter: "Tecken för ungdom", det är där felet ligger. Varför ska "tecken för ungdom" finnas med under "TJÄNSTETECKEN I UNIFORMSSYSTEM m/87 (MOTSV)"? Texten i sig är kopierad från "TJÄNSTETECKEN I UNIFORMSSYSTEM 90 (MOTSV)" där den hör hemma.

Den är inte kopierad rakt av, men nästan. Skillnaderna är markerade med fet stil.

Kap 9 - Tecken för ungdom:
vapenrock och jacka (ej på skyddsklädsel, skjortor eller övriga plagg) skall bäras:
På vänster bröst, dekal ”Ungdom” samt namnbricka
På vänster överärm, svensk flagga samt egen förenings-/organisationsdekal av textil (RekryC: FM-märke, Hv: Hv-ungdomsdekal, Frivorg: Resp frivorg ungdomsdekal).

På rundmössa m/48 får mössband av textil med texten ”Sjövärnskåren” bäras.

Andra märken och tecken än som ovan angivits får ej anbringas på persedlarna (OBS fältmössa och kragspeglar utan tecken).

Kap 10.5 - Tecken för ungdom:
fält och sjöjacka (ej på skyddsklädsel skjortor eller övriga plagg) skall bäras :
På vänster bröst, dekal ”Ungdom” samt namnbricka.
På vänster överärm svensk flagga samt egen förenings-/organisationsdekal av textil (RekryC: FM-märke, HV:Hv:ungdomsdekal, Frivorg: Resp frivorg ungdomsdekal).

Andra märken och tecken än som ovan angivits får ej anbringas på persedlarna (OBS! fältmössa och kragspeglar utan tecken).

QUOTE (Krook)
Till m/87A så bärs basker av "gruppbefäl och menig personal" och vilken grad har då gruppbefäl? Korpral, furir, sergeant (SO)?

"Gruppbefäl och menig personal" är menig - överfurir, sergeant är plutonsbefäl.

I UniR FM talar man ju om generalspersoner, regements-, kompani-, plutons- och gruppbefäl samt övrig personal (eller meniga). I de flesta fall har man kompletterat med aktuella grader så att det inte borde gå att missförstå, men just "gruppbefäl och menig personal" förekommer rätt ofta utan någon ytterligare förklaring. Det kunde kanske varit tydligare.
Munken_swe
Det intressanta med UniR FM är att det finns rum för lika många tolkningar av den som det finns för tolkningar av Bibeln. Tråden har varit mycket intressant hittils.

Men, ska jag tolka det här som att ungdom faktiskt kan bära skärmmössa m/86 till daglig dräkt med ungdomsmärken och utan tjänstetecken?
Krook
Eller också kan du tolka det som att eftersom det inte finns reglerat vilken huvudbonad som ungdom får bära till m/87 och huvudbonad är ett krav så kan inte ungdom bära m/87 överhuvudtaget.

/K
Schmutte
QUOTE (Krook @ Aug 18 2008, 11:48 ) *
[text]

[text]

/K

Oj, att får höra det från en av UniR FMs mest fruktade paragrafryttare och tämjare gör att jag kan sova gott inatt fun_icon_nana.gif
Man tackar pansar2.png

QUOTE (Krook @ Aug 19 2008, 14:21 ) *
Eller också kan du tolka det som att eftersom det inte finns reglerat vilken huvudbonad som ungdom får bära till m/87 och huvudbonad är ett krav så kan inte ungdom bära m/87 överhuvudtaget.

/K

Nja, hur var det där med civil tjänstepliktig personal. Det fanns som tillåten variation till Skärmmössa m/86 att man inte behövde bära huvudbonad, men då gällde ju detta endast civilt tjänstepliktiga som sagt.

Dock så har du ju rätt i det du skriver, att det inte finns reglerat vilken huvudbonad som ska bäras för ungdom.

Någon duktig själ som kan skicka iväg ett elektroniskt telegram till HKV och fråga vad som gäller. Om det är samma för ungdom som civilt tjänstepliktiga, om det finns avvikelser i mössmärke som får bäras till viss huvudbonad för ungdom eller om m/87 helt enkelt inte är ämnad att bäras för ungdomar.
Sahi
Hehe.. Nu måste jag bara vara lite dryg och säga: Tur att man är en Sjövärnskårare. Då får man iallafall bära M/48 med blåkrage, bussarong och rundmössa (som ungdom). banan_rock.gif
Schmutte
QUOTE (Sahi @ Aug 25 2008, 02:48 ) *
Hehe.. Nu måste jag bara vara lite dryg och säga: Tur att man är en Sjövärnskårare. Då får man iallafall bära M/48 med blåkrage, bussarong och rundmössa (som ungdom). banan_rock.gif

Då får jag vara drygare och säga att jag har tur som är landkrabba. Blåkragen kliar, bussarongen är tight och rundmössan är obeskrivligt ful biggrin.gif

Hellre fältjacka och fältbyxa 90 rolleyes.gif
Sleipnir
-

Så det innebär att civil tjänstepliktig personal ej behöver bära huvudbonad utomhus, iförd uniform?[/size]

/K

dribble.gif Schmutte säger "...civil tjänstepliktig personal ej behöver bära huvudbonad utomhus, iförd uniform?" Men civil tjänstepliktig personal bär inte uniform, de bär civil tjänstedräkt. Att denna inte är en uniform fastställs i UniRFM 1.1.1 Med beaktande av detta frångås bestämmelserna kring huvudbonads bärande til uniform.

Min dag är gjord!
Schmutte
QUOTE (Sleipnir @ Aug 26 2008, 15:06 ) *
-

/K

dribble.gif Schmutte säger "...civil tjänstepliktig personal ej behöver bära huvudbonad utomhus, iförd uniform?" Men civil tjänstepliktig personal bär inte uniform, de bär civil tjänstedräkt. Att denna inte är en uniform fastställs i UniRFM 1.1.1 Med beaktande av detta frångås bestämmelserna kring huvudbonads bärande til uniform.

Min dag är gjord!

God damnit! biggrin.gif

Självklart skall det vara "iförd tjänstedräkt" och inte "iförd uniform". Det blev en misskalkylering i hjänan rolleyes.gif
Dock så bär ju inte vi ungdomar uniform heller, utan Skyddskläder.

Så då är det myth busted då eller?

m/87 Daglig- och Vardagsdräkt är ej möjligt att bära för ungdomar, pga att ingen huvudbonad är reglementerad osv.
Forsberg
QUOTE (DaRaven @ Aug 5 2008, 09:12 ) *
QUOTE (Forsberg @ Aug 4 2008, 22:05 ) *
Jaså får dom inte bära uniform? Då vet du mer än jag för i de bestämmelser jag har att följa för mina ungdomar står de att de skall använda fältuniform 90.
Slut ironi.
Ursäkta om det uppfattas som spydigheter men jag har hört påståendet många gånger och det finns inga belägg för det överhuvudtaget i IDAG gällande bestämmelser. Sen vet jag att det har varit så, men det var ett antal år sedan.

Jasså, och vilka bestämmelser är det som du refererar till då?

QUOTE (Försvarsutbildarnas Handbok Punkten 2.3.13)
2.3.13 Utrustning
Utrustning och uniform tillhandahålls. Den skall vara modern och av god passform.
Fastställda regler för att bära uniform och utrustning gäller även vid
ungdomsutbildning och dess ungdomsavdelningar. Avseende bärande av kniv gäller
svensk knivlag.
Vänster bröst m/90 Vänster ärm m/90
Nationsflaggan och det gula märket ”UNGDOM” tillhandahålls av Försvarsmakten.
Ungdomsmärket på vänster överärm kan beställas vid Försvarsutbildarnas webbshop. I
övrigt får inga andra märken finnas på uniformen. Se UniRFM.

Jämför gärna detta med äldre versioner av FBU-handboken.
Så nu kanske DET är en knäckt myt iaf.
Krook
Hmm Forsberg.
Vad smäller högst; Handbok FBU eller ett Försvarsmaktsreglemente?
Sleipnir
Eller för att återigen citera UniRFM 1.1.1

"Försvarsmaktens uniformer bärs av militär personal.
Försvarsmaktens civila tjänstedräkter bärs av civil personal."

PÅ inget möjligt sätt kan du argumentera för att ungdomar i ungdosmverksamheten är militär personal. Därmed bär man inte uniform.
I 1.1.1 anges vidare att "Ungdom under ungdomsverksamhet får tilldelas uniformsplagg enligt avsnitt 1.5.3"

1.5.3 har redan citerats och diskuterats i topicen.
Timothy Jarl
QUOTE (Telewaffe @ Aug 13 2008, 18:37 ) *
Vet inte, men gissar att de flesta av oss "icke-ungdomar" fick slita ganska hårt innan vi öht fick titta på en m/87. Vad som än står i UnirFM och andra reglementen så tycker jag personligen det handlar om respekt.. låter kanske lite fånigt, men jag blir faktiskt lite smått irriterad när jag hör att någon ungdom ska bära m/87 på en j*vla maskerad.

Förlåt för det där med maskerad jag tog det som ett exempel.
Jag hade en kompis hemma och han såg uniformen, han tyckte att jag skulle ha den på skolavslutningen, jag vet inte om jag ska men det känns inte som om någon skulle bry sig. Jag har haft flera kompisar här som tyckt samma sak efter detta. detta är allså en engångs företeelse, men det skulle onekligen vara kul att få ha den på mig efter som jag tycker om den och trivs i den. /T
Sleipnir
Det är knappast så att uniform eller tjänstedräkt är till för användarens glädje. Och som sagt, du begår brott om du har den i uniforms utförande. Vissa av oss har fortfarande en hel del känslor fö runiformen och det den står för, och jag, personligen, skulle bli lite sur om du bär den.
DaRaven
QUOTE (Timothy Jarl @ Sep 27 2008, 14:42 ) *
Förlåt för det där med maskerad jag tog det som ett exempel.
Jag hade en kompis hemma och han såg uniformen, han tyckte att jag skulle ha den på skolavslutningen, jag vet inte om jag ska men det känns inte som om någon skulle bry sig. Jag har haft flera kompisar här som tyckt samma sak efter detta. detta är allså en engångs företeelse, men det skulle onekligen vara kul att få ha den på mig efter som jag tycker om den och trivs i den. /T

Skolavslutning är direkt fel utan högre chefs tillåtelse, och eftersom det inte har någon till med verksamheten skulle jag bli mycket upprörd om du skulle få ett sådant tillstånd.
MarcusF
Hej jag undrar vart på m/87 jag kan fästa mitt springfältskyttemärke någon som vet?

//Mackan
Krigar'n
QUOTE (MarcusF @ Oct 31 2008, 09:13 ) *
Hej jag undrar vart på m/87 jag kan fästa mitt springfältskyttemärke någon som vet?

//Mackan

Just begreppet "springfältskyttemärke" är nytt för mig, men här en bild på var utmärkelsetecken anbringas.

Dexter
QUOTE (Krigar'n @ Oct 31 2008, 11:11 ) *
//Mackan

Just begreppet "springfältskyttemärke" är nytt för mig, men här en bild på var utmärkelsetecken anbringas.

En kvalificerad gissning är att MarcusF avser tvågrensmärket.

/D
MarcusF
QUOTE (Dexter @ Oct 31 2008, 11:51 ) *
//Mackan

/D

Hehe, mjo jag ber om ursäkt för min dåliga militäriska:P Vårt befäl kallade det springskytte men han har ju heller aldrig varit bra på att vara korrekt. Det är iaf löpning 2km - skjutning 6 skott mot 1/3figur - löpning 2km - skjutning 6 skott mot 1/3figur
Krigar'n
QUOTE (MarcusF @ Oct 31 2008, 14:07 ) *
QUOTE (Dexter @ Oct 31 2008, 11:51 ) *
//Mackan

/D

Hehe, mjo jag ber om ursäkt för min dåliga militäriska:P Vårt befäl kallade det springskytte men han har ju heller aldrig varit bra på att vara korrekt. Det är iaf löpning 2km - skjutning 6 skott mot 1/3figur - löpning 2km - skjutning 6 skott mot 1/3figur

Fältskytte heter det väl då...?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.