Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Generation Kill
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Filmsalen
Pages: 1, 2, 3
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (simon @ Aug 5 2008, 16:24 ) *
Och om de används separat?

Så är det OK. Meningen är att de ska användas separat då de har två olika betydelser.
ROGER: "Jag har tagit emot ditt medelande och uppfattat vad du sagt"
WILCO (WILl COmply): "Order/meddelande mottaget, uppfattat och anbefalld verksamhet kommer genomföras av mig/andra"
Annat sambandsfel på film: "Over and out..." Antingen "Over" (motsv "Kom") eller "Out" (mots "Klart slut").

Mvh,
Foxtrotcharliegrg

Reason for edit: inte meningen att skrika med alla bokstäverna.
simon
Vad bra, då har man använt uttrycken korrekt då jag råkat höra det.
709
Inte alla som gillar serien, eller har någon större koll på verkligheten heller. Att jämföra Over there med Generation Kill är...

nån blogg
Spartacus
Haha, oh gud

Att jämföra Over there med Generation Kill är ju lika illa som att påstå att King Arthur och Sagan om Ringen är i samma klass
109 Eken
Jag gillade Over There, den började ganska kasst men tog sig på slutet. Äger t o m DVD'n. Men Gen. Kill är så mycket bättre smile.gif
stolpskottet
Blev lite intresserad av boken/böckerna och kollade på amzon.co.uk länk till generation kill på amazon

är det någon skillnad mer än inbunden/pocket eller bara olika upplagor?

tänkte även kolla om boken/böcker fanns på bokia men Firefox varnar för att sidan kan sprida skadlig kod så jag hoppar det så länge!
sgt Odh
Generation Kill och One bullet away finns på Bokus.com
stolpskottet
tack för tipset odh. skall genast kolla där!
Spartacus
Nej, men ärligt.

Att vi ens nämner Over there i den här tråden...
kexet
känns ju rätt relevant att göra en jämförelse mellan två serier som skilldrar samma krig. även om du inte tycker om over there och tycker att det är bland det hemskaste som någonsin visats på tv så finns det faktiskt folk som inte tyckte de var så tokigt. visst generation kill är klasser bättre MEN så jävla dåligt är inte over there. jämförelsen tål att göras och är relevant.
Skuggan
skillnaden mellan Over There och Generation Kill enligt mig är att Over There känns som en ren hollywood produktion medan man känner igen sig i Generation Kill (svenska och amerkianska FM är inte så jävla olika ändå)

samma problem, samma typ av personligheter, samma "språk" osv...
iaf till stor del..

så för mig känns Generation Kill som en dokumentär i jämförelse med Over There...
linush
Håller inte riktigt med om det. Jag förknippar dokumentärer med någon aftonbladet-liknande reporter som ställer konstiga frågor om hur det känns att döda eller bli skjuten.
Skuggan
QUOTE (linush @ Aug 7 2008, 21:14 ) *
Håller inte riktigt med om det. Jag förknippar dokumentärer med någon aftonbladet-liknande reporter som ställer konstiga frågor om hur det känns att döda eller bli skjuten.

i jämförelse som sagt..
inte sagt att serien är 100% exakt.. men den käns bra mycket mer realistisk än Over There iaf...
Spartacus
QUOTE (kexet @ Aug 7 2008, 20:57 ) *
känns ju rätt relevant att göra en jämförelse mellan två serier som skilldrar samma krig. även om du inte tycker om over there och tycker att det är bland det hemskaste som någonsin visats på tv så finns det faktiskt folk som inte tyckte de var så tokigt. visst generation kill är klasser bättre MEN så jävla dåligt är inte over there. jämförelsen tål att göras och är relevant.

Over There är ett skämt oavsett om du vill inse det eller inte

Ett totalt hjärndöd serie som hade så endimensionella karaktärer och skådespelare att man bara ville försöka bita sig i nacken när man såg det

Det faktum att det finns en mindre grupp som vill att Fox ska återuppleva serien får mig att tappa all tro på jordens befolkning

För övrigt såg jag precis avsnitt fyra i Generation Kill. Fortfarande sevärt, men som sagt tidigare, den har inte dragit iväg helt och hållet än. Hoppas serien lyfter mer och mer och inte står och stampar resten av tiden.
kexet
QUOTE (Spartacus @ Aug 8 2008, 18:38 ) *

Ett totalt hjärndöd serie som hade så endimensionella karaktärer och skådespelare att man bara ville försöka bita sig i nacken när man såg det

Det faktum att det finns en mindre grupp som vill att Fox ska återuppleva serien får mig att tappa all tro på jordens befolkning

För övrigt såg jag precis avsnitt fyra i Generation Kill. Fortfarande sevärt, men som sagt tidigare, den har inte dragit iväg helt och hållet än. Hoppas serien lyfter mer och mer och inte står och stampar resten av tiden.

tänk vad härligt det är att vi lever i en fri värld och får ha egna åsikter.
Schmutte
QUOTE (kexet @ Aug 9 2008, 10:45 ) *
QUOTE (Spartacus @ Aug 8 2008, 18:38 ) *

tänk vad härligt det är att vi lever i en fri värld orockon: ch får ha egna åsikter.

Vilken tur att du bor i en fri värld där alla får ha egen åsikt.
I alla fall jag, och garanterat mestadelen av resten på forumet, lever i en tämligen ofri värld där många inte får ha egna åsikter och tänka fritt.
Vilken planet bor du på?

Back on topic:
Har sett fjärde avsnittet av serien nu och måste säga att jag inte kan bärga mig till nästa avsnitt. Är riktigt imponerad av regin och manuset. Skarsgård gör sig riktigt bra i rollen dessutom.

MEN, 709 och sgtOdh, Hur går det med subsen? :-D
Visst går det bra med engelsk sub, men det är såå mycket intressantare att veta vad engelska militärtermer och uttryck betyder/heter på svenska ...

Så, habba habba på dem worthy.gif:
Yxa
QUOTE (Spartacus @ Aug 8 2008, 17:38 ) *

Har inte läst boken (eller artikelserien för den delen), men det kanske är svårt för dem att "dra iväg" om förbandets erfarenhet av invasionen fortsatte som serien visat hittills - dvs en ogenomtänkt dumhet efter en annan (eller tja, det beskriver väl kriget/invasionen i stort...)?
Spartacus
QUOTE (Yxa @ Aug 9 2008, 21:42 ) *

Har inte läst boken (eller artikelserien för den delen), men det kanske är svårt för dem att "dra iväg" om förbandets erfarenhet av invasionen fortsatte som serien visat hittills - dvs en ogenomtänkt dumhet efter en annan (eller tja, det beskriver väl kriget/invasionen i stort...)?

Ja, det var ju verkligen det jag menade med att "dra iväg"

Syftar mer på att serien lyftar och karatkärer utvecklas och blir lite mer intressanta. Problemet tycker jag med Generation Kill är att det jag efter varje nytt avsnitt får en känsla av att det lika gärna kunde ha varit första avsnittet i serien.

Captain America håller på, Skarsgård är tuff och bitter och hela hans squad dissar alla andra och de flesta marines har IQ lägre än skostorlek.

Men, ändå. Jag gillar serien. Men, som sagt. HBO kan bättre. Hoppas vi får se det i den här serien.
709
QUOTE (Schmutte @ Aug 9 2008, 17:32 ) *
Visst går det bra med engelsk sub, men det är såå mycket intressantare att veta vad engelska militärtermer och uttryck betyder/heter på svenska ...

Sorry, men det tar helt enkelt för mycket tid att göra dessa. Oavsett om man gör det själv eller bara översätter från de engelska subsen som har färdiga tidstaggar när texten ska visas, så tar det helt enkelt tid. Det är runt 1000 textvisningar, varje mellan ett och 30 ord.
Ledsen, men jag använder inte subs själv, så det är inte värt det för mig.

OnT
Det händer inte mycket, men vill vem att folk dör? Någon lär väl göra det (hoppas på Trombley...).

Det är inte den sorts krigsserie världen är vana vid. Kriget kanske inte var så vanligt heller? Det är ju ett spaningsförband, så de lär ju inte kriga alltför mycket mot pansar. De har artilleri, helikopetrar och flyg tillgängligt som understöd, men i övrigt är de lätt beväpnade.

Jag gillar stämningen och vetskapen om att det bara blir tre avsnitt till.

Om några år när USA börjar bearbeta kriget (givet att de drar tillbaka alla trupper), så kanske det kommer fler KRIGSfilmer. Tills dess är detta bra.

De filmer som gjorts hitintills, inkl den engelska Mark of Cain, har inte blivit några framgångar, främst, TROR JAG, därför att USA inte vill/orkar se vad deras soldater gjort i USAs namn. De jag sett, Mark of Cain, In the valley och Elah, Over there och nu Generation Kill, behandlar ju alla de grymheter som skett. Och vem vill veta det?
sgt Odh
Nu har jag läst boken så nu vet jag hur det slutar smile.gif
Utskällningen om den borttappade hjälmen finns inte i boken.
Man får också förklaringen till "even Rolling Stone picks up a gun..." när Brad klagar på prästen i fyran.
Det skälls mer på mustacher i serien än i boken, det nämns inget om Olle Brorsa heller.

Jag läste pocketversionen, men den borde ju inte vara nerkortad.
linush
Söndag nu och även kväll, skall inte 5:e avsnittet av sänts nu?
Schmutte
QUOTE (linush @ Aug 10 2008, 21:14 ) *
Söndag nu och även kväll, skall inte 5:e avsnittet av sänts nu?

Tja, med tanke på tidszoner osv (californien ligger på - 7h GMT så torde 0:10 i sverige vara 15:10 i californien) och med osäkerhet på sändningstider så kommer nog inte avsnittet upp förns ikväll någon gång. Även om avsnittet sänds så betyder det även inte per automatik att avsnittet ligger förtöjt i viken. Redigering osv av filmklippet skall göras samt att filen skall torrentisieras, so have patience!

Tillägg: Såg på deras hemsida nu att programmet sänds @ 9PM, dvs klockan 6 på morgonen svensk tid i californien. Dock så sänds det ju tidigare på östkusten.
Tintin
Om några år när USA börjar bearbeta kriget (givet att de drar tillbaka alla trupper), så kanske det kommer fler KRIGSfilmer. Tills dess är detta bra.

De filmer som gjorts hitintills, inkl den engelska Mark of Cain, har inte blivit några framgångar, främst, TROR JAG, därför att USA inte vill/orkar se vad deras soldater gjort i USAs namn. De jag sett, Mark of Cain, In the valley och Elah, Over there och nu Generation Kill, behandlar ju alla de grymheter som skett. Och vem vill veta det?
[/quote]

De filmer som du hänvisar till kan ju också ha floppat för att de är usla, enkelspåriga, övertydliga och med en politisk agenda.
Av alla Irakfilmer jag sett hittills är Generation Kill den enda som håller måttet. Och det gör den med bravur. Den försöker inte tvinga på en ett "budskap" utan skildrar det som den inbäddade journalisten såg och var med om. Då blir det också realistiskt och bra.
Har boken och blev trevligt överraskad när jag hörde att de filmat den. En annan mycket bra bok som ska också bli film är "No true glory" av Bing West som handlar om stadsstriderna i Fallujah. Den har förutsättningar för att bli minst lika bra som Generation Kill.
Tintin
QUOTE (709 @ Aug 10 2008, 12:06 ) *
QUOTE (Schmutte @ Aug 9 2008, 17:32 ) *

OnT
Det händer inte mycket, men vill vem att folk dör? Någon lär väl göra det (hoppas på Trombley...).

Det är inte den sorts krigsserie världen är vana vid. Kriget kanske inte var så vanligt heller? Det är ju ett spaningsförband, så de lär ju inte kriga alltför mycket mot pansar. De har artilleri, helikopetrar och flyg tillgängligt som understöd, men i övrigt är de lätt beväpnade.

Jag gillar stämningen och vetskapen om att det bara blir tre avsnitt till.

De filmer som du hänvisar till kan ju också ha floppat för att de är usla, enkelspåriga, övertydliga och med en politisk agenda.
Av alla Irakfilmer jag sett hittills är Generation Kill den enda som håller måttet. Och det gör den med bravur. Den försöker inte tvinga på en ett "budskap" utan skildrar det som den inbäddade journalisten såg och var med om. Då blir det också realistiskt och bra.
Har boken och blev trevligt överraskad när jag hörde att de filmat den. En annan mycket bra bok som ska också bli film är "No true glory" av Bing West som handlar om stadsstriderna i Fallujah. Den har förutsättningar för att bli minst lika bra som Generation Kill.
Yxa
QUOTE (Spartacus @ Aug 10 2008, 09:32 ) *
QUOTE (Yxa @ Aug 9 2008, 21:42 ) *
Ja, det var ju verkligen det jag menade med att "dra iväg"

Syftar mer på att serien lyftar och karatkärer utvecklas och blir lite mer intressanta. Problemet tycker jag med Generation Kill är att det jag efter varje nytt avsnitt får en känsla av att det lika gärna kunde ha varit första avsnittet i serien.

Tack för att du förklarade vad du avsåg med "dra iväg," då det inte framgick av ditt tidigare inlägg.
linush
Har nu sett femte avsnittet och jag gillar fortfarande serien. Jag uppmärksammade dock en sak som gör mig lite fundersam. När Skarsgård vinkar till irakiska civilister så vinkar han med vänster hand, är inte det en förolämpning mot araber då de torkar sig i ändan med vänster hand? Jag har hört det från en bekant jag har i staterna som tjänstgjort i både Irak och A-stan, han sade även att det är en förolämpning att medvetet visa fotsulorna då det tolkas som att du är över dem.
Schmutte
QUOTE (linush @ Aug 12 2008, 20:06 ) *
Har nu sett femte avsnittet och jag gillar fortfarande serien. Jag uppmärksammade dock en sak som gör mig lite fundersam. När Skarsgård vinkar till irakiska civilister så vinkar han med vänster hand, är inte det en förolämpning mot araber då de torkar sig i ändan med vänster hand? Jag har hört det från en bekant jag har i staterna som tjänstgjort i både Irak och A-stan, han sade även att det är en förolämpning att medvetet visa fotsulorna då det tolkas som att du är över dem.

det kanske är anledningen till att dom inte vinkar tillbaka rolleyes.gif
linush
QUOTE (Schmutte @ Aug 12 2008, 20:15 ) *

*SPOILER*

När Skarsgård vinkar på två små tjejer som han vill ge humanitära matpaket till, vinkar han med vänster näve, de fnittrar och kommer springandes dit. Deras mor bör ju ha blivit fly förbannad. För att inte tala om alla andra irakier han hälsar på med vänster hand. Arabers temperament när det kommer till kulturell kränkning känner alla till.
Schmutte
QUOTE (linush @ Aug 12 2008, 21:05 ) *

*SPOILER*

När Skarsgård vinkar på två små tjejer som han vill ge humanitära matpaket till, vinkar han med vänster näve, de fnittrar och kommer springandes dit. Deras mor bör ju ha blivit fly förbannad. För att inte tala om alla andra irakier han hälsar på med vänster hand. Arabers temperament när det kommer till kulturell kränkning känner alla till.

Tja, jag skulle inte vara så kaxig under en amerikansk invasion och de råkar hälsa med fel hand. (om jag nu var arab/taliban motsv.) Skulle ju inte helt skita i det heller men jag skulle inte börja kasta kottar på dem heller. Däremot om de skulle göra det med flit så är det andra bullar.

Så tror jag att b.la. tjejerna resonerar också.
linush
Tja, jag skulle inte vara så kaxig under en amerikansk invasion och de råkar hälsa med fel hand. (om jag nu var arab/taliban motsv.) Skulle ju inte helt skita i det heller men jag skulle inte börja kasta kottar på dem heller. Däremot om de skulle göra det med flit så är det andra bullar.

Jag tror inte riktigt du hänger med. De två små flickornas mor gör "klartecken" för att de kan springa fram och ta emot det Skarsgård och hans med-skådespelare delar ut. Eftersom de bor i en by i den irakiska öknen förutsätter jag att de är rätt så insnöade i sin egen kultur och i deras kultur är det en förolämpning att vinka till en annan person med vänster hand.

Tänk det som så här. Hade du tagit emot något som du hade behövt av någon som sekunder innan förolämpat dig?
Schmutte
QUOTE (linush @ Aug 13 2008, 18:21 ) *

Jag tror inte riktigt du hänger med. De två små flickornas mor gör "klartecken" för att de kan springa fram och ta emot det Skarsgård och hans med-skådespelare delar ut. Eftersom de bor i en by i den irakiska öknen förutsätter jag att de är rätt så insnöade i sin egen kultur och i deras kultur är det en förolämpning att vinka till en annan person med vänster hand.

Tänk det som så här. Hade du tagit emot något som du hade behövt av någon som sekunder innan förolämpat dig?

Tja, de vill väl kanske smaka något annat än ris och bröd för en gångs skull i sitt liv? (ironi möjligtvis)

Även om de är insnöade i sin kultur eller inte så antar jag att de har hjärna nog att förstå att utlänningar inte alltid har full koll på hur deras livsstil ser ut, vad de förväntar sig eller vad som de tar för givet.
I krigstid så har man lågt med resurser, orosmoment runt om osv. Terrorister, gardet, frikämpar eller vad du vill kalla det, rörde sig säkert i området och krävde mat osv.
Har man ens tillräckligt med mat i det området någon gång?

Så tja, eftersom de står och tvekar först innan mamman ger klartecken så tror jag att de uppfattade det som att Skarsgård inte visste om att det var förolämpande i deras syn utan kom för att vara snäll och skänka mat. Sen om de tog det som förolämpande eller inte har jag ingen aning om.

Som svar på din fråga: Under deras omständigheter (u-land, krig råder, dåligt med mat osv) så skulle jag helt utan tvekan mottaga mat från stridande part. Är det vad som krävs för att överleva så gör man ju det helt enkelt.
Så du menar att du inte skulle ta emot mat (och kanske svälta alt. att din mamma dör av svält) bara för att en dum amerikan som inte känner till den kulturen men försöker vara snäll och skänka mat så väljer du hellre att dö? För en sån liten skitsak?

Du får ursäkta men jag förstår mig inte på ditt tänkande!

Som ett litet tillägg så kan du ju kolla runt lite på tuben där det finns multum med filmer där amerikaner förolämpar infödingarna (värre än i GK kan jag ju säga) men de godtar gåvorna och tackar och bugar/niger.
Överlevnadsinstikt?
linush
De dära klippen du nämner på youtube. Är det inte möjligtvis så att de förolämpar de muntligt? Dvs slänger ur sig fula ord på engelska? Tveksamt om de verkligen förstår det. Jag har sett en video gjord utav en marinkårssoldat, som då tjänstgjorde i Afghanistan, "lärde" barnen engelska och fick dem att säga efter honom i meningar som ' I love d*ck', 'I hate god' etc. Han sade även till en unge följande: "Your country is a real shithole. You kinda smell like ass too." med ett leende på läpparna, samtidigt som han gav honom ett paket kakor.

De skulle kunna förolämpa bäst de vill utan att de bryr sig så länge de inte gör det symboliskt eller bildligt.

Jag föreslår att vi släpper diskussionen om det innan det blir pajkastning från min del.
Fk Satan
Tycker serien är mycket intressant. Helt klart att det är en 'vinkel' på den så tycker jag det känns som om jag är närvarande där det händer när det händer. Bl.a. upplever jag det som om cheferna är fast beslutna om att framstå som duktiga och utan problem med att lösa sina uppgifter och en feghet att rapportera brister och problem uppåt. Men även soldaters förakt för den irakiska befolkningen som verkar finnas på alla nivåer är intressant att följa.
Mordred
Gällande sakerna som Fk Satan tar upp, främst gällande cheferna, så känns det som om man tittar på en HV-övning, som bara råkar vara i en öken med jänkare istället för svenskar...
sgt Odh
Jag har läst både Generation Kill och One Bullet away. De tar upp ungefär samma sak, från det att Ewan Wright dyker upp alltså.
Ett typiskt exempel på klåperiet är ju att först sätta Recon, som normalt inte är ett "stridande" förband, i Humwees.
Ett annat exempel är ju striden på bron. Först skickar man fram LAV och de får stryk, sedan bombar man lite och skickar fram Recon igen, men inte för att spana utan för att köra rakt in i smeten, igen. Det är ju bara ren tur att inte fler går åt. Som Fick skriver i sin bok. "a kindergarten ambush".

Det verkar nästan som om befälen inte har någon historisk kunskap om strid, taktik, överfall, spaning osv. "Jag kan inget, vi provar såhär. Funkar det så är det bra, funkar det inte så får jag medalj".
Sir Vival
Länk till seriens hemsida: http://www.hbo.com/generationkill/

Mycket förklaringar och bakgrundsmaterial.
CP2
Bra bok, bra serie. Ett sammelsurium av olika utrustningsdetaljer, ingen har enhetlig stridsutrustning. Nån har väst, nån annan stridsbälten etc. Intressant och ingen tycks ha självantänt pga detta. Å andra sidan är serien ännu inte slut!
sgt Odh
... det är dock nära några gånger smile.gif
CP2
Ovanligt se pojkarna ha hjälmarna ordentligt knäppta........brukar vara det jag retar mig mest på i jänkefilmer, att inte hjälmarna sitter fast på skallen på dem!
Fk Zak
Vet man hur diskussionen går i andra forumt osv. angående hur nära verkligheten serien lyckas framställa personer och händelser? Tänker på hur det lät kring Jarhead bland annat.

En detalj jag lagt märke till som jag tycker är snygg, det är hur alla har rödsprängda ögon efter något avsnitt. Enligt handlingen har de då sovit mycket lite under flera dagar. Och det syns i ögonen hur trötta de är.

/Zacke
simon
Och då är de diskussionerna på internet (som jag läst) av de "som var där" och säger sig tillhöra 1st Recon, att det enda större irritationsmomentet för dem är att karaktärerna inte beter sig tillräckligt komigt/ser tillräckligt trötta ut.
sgt Odh
Jag såg på Captain America att han hade hela ansiktet fullt med "jag har inte tvättat mig på flera dagar"-finnar. Sedan är de som sagt lite "för" pigga för att inte ha sovit på några dygn.
Yohn
Vänta nu? de verkar som de flesta jämnför detta med fält i Sverige, är det så? Och när vi väl ser dem så är de ju ute och åker med bilarna
Vi ser dem ju inte så mycket när de sover i tält och "går omkring och kommar". happy.gif
CP2
Ingen som kan extrahera lite av radio-pratet i början av episoderna till ljudfil? Behöver byta ut min dart-signal när det kommer sms......skrämmer slag på kontoret. Oscar-Mike, betydelse?
Dies irae
QUOTE (CP2 @ Aug 19 2008, 08:28 ) *
Ingen som kan extrahera lite av radio-pratet i början av episoderna till ljudfil? Behöver byta ut min dart-signal när det kommer sms......skrämmer slag på kontoret. Oscar-Mike, betydelse?

On the Move
Waba
Vart glad när jag man fick se lite växelvis framryckning mot slutet av senaste avsnittet, jäkligt snyggt.
Vildmannen
Alexander Skarsgård i Nyhetsmorgon.
http://nyhetskanalen.se/1.591922/2008/08/2..._sin_jattesucce
CP2
Jahopp, då var det slut på det roliga..... mellow.gif

Måste vara extremt frustrerande att vinna kriget men förlora freden.
Rickard N
QUOTE (Schmutte @ Aug 13 2008, 01:09 ) *

*SPOILER*

Nu har jag inte sett serien men jag tror du har rätt fel Schmutte. Amerikanska armén hade (och kanske fortfarande har) otroliga problem med kulturella saker och hur de betedde/beter sig i Irak. Ett exempel jag såg var att de åkte helikopter och satt ut genom luckorna på sidorna och därmed visade sina skosulor vilket också är en otrolig förolämpning i arabländer.
Schmutte
QUOTE (Rickard N @ Aug 26 2008, 08:19 ) *
QUOTE (Schmutte @ Aug 13 2008, 01:09 ) *

*SPOILER*

Nu har jag inte sett serien men jag tror du har rätt fel Schmutte. Amerikanska armén hade (och kanske fortfarande har) otroliga problem med kulturella saker och hur de betedde/beter sig i Irak. Ett exempel jag såg var att de åkte helikopter och satt ut genom luckorna på sidorna och därmed visade sina skosulor vilket också är en otrolig förolämpning i arabländer.

Om de nu har varit i landet under flera år och därefter förolämpar så gör de ju det till 95% med flit. Under de första dagarna under en invasion så kan man väl ändå inte begära (av Jänkare) att de ska bete sig enligt deras kultur. Får de ens utbildning om landet och dess kultur och historia såsom vi svenskar får? Visst är det ju skillnad på att gå in i en fredbevarande insats och en invasion, men ni förstår nog.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.