Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Framtidens cykelskytte?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > Transportcentralen
Vildmannen
Kineser övar terrorbekämpning

imint
Cykelskytte är död! Länge leve Cykelskytte! banan_rock.gif Malajn.gif

Säga vad man vill om Kineserna, det är inget fel på deras kreativa tänkande
5526 Viktor Ludvig
Taktisk Segway? Hmmm... intressant...

//5526
Rickard N
They see me roll on, my Segway! I know in my heart they think I'm white n' nerdy!

Undrar vad det är för taktiska förtjänster smile.gif
Skuggan
QUOTE (Rickard N @ Jul 17 2008, 18:49 ) *
They see me roll on, my Segway! I know in my heart they think I'm white n' nerdy!

Undrar vad det är för taktiska förtjänster smile.gif

troligen ganska tysta, säkerligen tystare än ett par fötter...
sedan är de nog lite snabbare också...
MadLuna
hmm, det är ju inte cykelskytte utan den kinesiska versionen av mekansierad krigföring i tätbebyggt område!

Skämt åsido, ser kul ut och kanske något för den svenska polisen att införa för de äldre (fot)-patrullerande poliserna...
trädet
Gillar killen som har vad som verkar vara ett PSG eller motsv. dribble.gif

Men undrar hur dom svänger, borde inte det vara ganska svårt i anläggning?
Eller HUR svänger en segway egentligen, har aldrig funderat på det så himla mycket.
Man borde väl kunna "modda" dessa ganska rejält för att t.ex. ha sköld(kravallmodell), extra am eller annat skoj på den, eller?
Skuggan
jag TROR man svänger genom att ändra tyngdpunkten... på samma sätt som du kör framåt/bakåt genom att förflytta tyngdpunkten åt det hållet du skall.
så lägger du över tyngden åt vänster så svänger du mao vänster...
jed
Du åker framåt-bakåt genom att ändra tyngdpunkten och du svänger genom att vrida på höger handtag.
Så dom kan med andra ord bara åka rakt fram i anläggning.

Men det är ett kul iniativ smile.gif
sgt Odh
Om de moddar dem så att du kan styra med knäna så är det ju helt kanon. Apropå det, polisen i Sverige använder Segway för att transportera den till stor grön michelingubben utklädda bombröjaren. Den är faktiskt verboten i Sverige utom på inhägnat område. Den saknade tydligen bromsljus och blinkers typ.
Det skulle vara intressant att se dem när de skjuter. Första skottet och rekylen gör att du åker baklänges smile.gif

Jag hittade filmen
http://youtube.com/watch?v=KtU-FE2j_p4
Vildmannen
QUOTE (sgt Odh @ Jul 17 2008, 20:30 ) *
Den är faktiskt verboten i Sverige utom på inhägnat område.

Numer verkar den tillåten
http://www.segway.se/php/read_news.php?ID=108
Maul
Nån som sa Cykelskytte?

jed
QUOTE (Vildmannen @ Jul 17 2008, 21:37 ) *
QUOTE (sgt Odh @ Jul 17 2008, 20:30 ) *
Den är faktiskt verboten i Sverige utom på inhägnat område.

Numer verkar den tillåten
http://www.segway.se/php/read_news.php?ID=108

Dom körde turer förut när det inte var tillåtet, så jag vet inte om den är tillåten...
Men den är grymt skoj att köra! smile.gif
Kryptörn
Enligt artikel på www.polisen.se så är Segway förbjudet att framföra utanför inhägnat område: http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21...ticleid=9717563
darkjak
Skulle väl vara mer aktuellt i Sverige med EU-mopedskytte brow.gif
SG OLSSON
Jag kräver uppgradering till fyrhjuling. Då kan vi återinföra kavaleriet på allvar. dribble.gif
darkjak
QUOTE (SG OLSSON @ Aug 15 2008, 18:08 ) *
Jag kräver uppgradering till fyrhjuling. Då kan vi återinföra kavaleriet på allvar. dribble.gif

Bah! Vi återupplivar Gustav Adolfs idé om älgkavaleri! Soldater med prickskyttsuniform (gillie eller vad det heter), och AG90 utan kikarsikte. Tänk er ryssens reaktion när svenskarna kommer ridandes på dessa bjässar, och skjuter med skitgrov ammunition. banan_rock.gif worthy.gif
Finns liksom ett antal tusen älgar i Sverige.

Eller så skiter vi i det. Skulle nog bryta mot alla regler som finns i SäkI.
sgt Odh
Vilken del i SäkI skulle det vara? MtrlP Älg. Men älgskrället lär väl självantända då det inte har M-nummer, inte ens ett Mu-nummer, snarare ett Råm-nummer. Och då är vi slutligen tillbaka till cykelskytte, som har ramnummer smile.gif
sportdykare
Hade jag fel när jag trodde att det var ett skämt med Stegwayskytte? blink.gif Malajn.gif surprise.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.