Jag satte och surfade lite på Amalia och Hårsfjärden (jag tänker inte försöka såga analysen) och hittade lite intressanta punkter som ni gärna får tycka till om

Det är mer händelserna runt själva inspelningen som är intresssanta.
Jag nämner skepparen med NN för det finns ingen anledning att hänga ut en privatperson och kanske PUL.
1. Det har sagts att 3.47-bandet saknar tidskodning, det finns ingen anteckning i krigsdagböckerna och man vet inte när inspelningen gjordes.
Länk"Men svenskarna visste inte om ytan var fri när ljudet spelades in. Peter Gnipping menar att det varken fanns någon tidskod på bandet, noteringar på när inspelningens startades eller några inläsningar på talkanalen."Kaptenen på Amalia pratar fritt och säger bl.a. (
länk)
"Han minns inte själv att Amalia åkt förbi platsen den 12 oktober 1982.
-Normalt kommer man ju inte ihåg sådana här saker 26 år senare men eftersom det handlar om professionell sjöfart finns det en skeppsjournal. Där stod det att vi kört just de klockslagen genom Danziger Gatt och det stämmer med deras inspelade tid, säger NN"Ok, 2 alternativ
1. Man har hela tiden känt till när inspelningen gjordes men velat hålla det hemligt av något skäl.
2. Man knyter ljudet till skeppet och via skeppsjournalen kan man bestämma tidpunkten för inspelningen bakvägen.
Om man nu vet tidpunkten för inspelningen så går det förstås via tjänstgöringslistor att se vem som bemannade hydrofonlinjen och få klarhet i varför någon kunde påstå att detta var en ubåt och satte igång hela cirkusen.
Hydrofonstationen och minstationen var provisioriska och inhyst i en barack på Mellsten. De satt i rum brevid varandra. Man tycker att de som övervakade minlinjen borde sett Amalia (som ser ut så
här). Eftersom skeppsjournalen säger att de rört sig igenom Danziger Gatt.
Vilka journalister var med från DN? Har de aldrig satt detta i samband?
Framförallt kan inte tidpunkten också bli offentligt?
Hur kunde skepparen råka höra inspelningen? (
länk)
"Jag var ute i området igen i vintras med Lars Borgnäs, som gjorde tv-program om det här. Sen skickade de mig ljudfilen på skoj, eftersom jag kört dem. De trodde inte att det var Amalia, de tyckte väl bara att det var lite kul att informera mig eftersom jag var taxibåtsförare både då och nu."Men NN hade inget minne från 12/10-82 enligt ABC reportage men Borgnäs anade kanske hur det hängde ihop eller så hade någon pekat i rätt riktning.
Mera säger överingenjör Erland Sangfelt på FOI (
länk)
"Hur fick ni upp ögonen för Amalia?
– Jag fick höra talas om henne på ett seminarium och blev intresserad och tänkte höra av mig till skepparen. Men han kontaktade mig först. När inspelningen släpptes kände han igen dem och tyckte de lät som om de kom från Amalia."Intressant, tydligen så har Amalia diskuterats på ett seminarium innan skepparen kontaktade dem.
Är det inte troligt att FOI ganska länge förstått att det var Amalia, låtit lagom mycket sippra ut till media för att tvinga fram ett offentliggörande av ljudbandet, låta skepparen få en ljudfil och sedan få göra den analys som varit politisk omöjlig?
Skepparen är troligtvis en erfaren dykare (mycket man får fram med Google) och det kan vara anledningen att han skulle känna igen kavitationsljuden från sitt eget fartyg.
En annan intressant observation är att den utpekade makten inte har kommenterat detta och inte någon inrikesdebatt heller förutom det lilla som var när analysen presenterades.