Plot av ljudet vid 3:36. Observera att X- och Y-axlarna inte har samma skala.

Det är en början på analys. Om du istället försöker sätta källan i origo, går det då att kompensera hydrofonernas positionerna. Jag är ute efter att de inte ligger på en rät linje och på samma djup, det kanske ger en mer entydig lösning. Givetvis kommer det alltid bli en liten spridning. Frågan är också om transienten kommer från "objektet" eller något annat. Jag tror att det går i Sapps-systemet (som används av Musac) att definiera var sensorerna är placerad och utifrån dessa göra en analys av ljudet. Det var säkert resultatet från körningen i detta system som låg bakom uttalandet att Musac inte längre anser att det går att avgöra om detta är ett ubåtsljud eller inte.
Jag skrev i ett tidigare inlägg att hydrofonutrustningen var norsk men ev. så var den finsk och leverantören var Fiskars. Modell och prestanda vet jag fortfarande inte.
En helt annan sak, här är en kul film om Iraniernas Ghadir mini-ubåt. Verkar vara lite rörigt ombord... De har säkert fått hjälp av ryssarna att bygga denna, undra om dimensionerna ligger i närheten av 92 fot och 27 fot på den lilla?