Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ryska Ubåtskränkningar!
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krigsarkivet
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Probos
QUOTE (eskil @ Dec 28 2007, 13:04 ) *
Plot av ljudet vid 3:36. Observera att X- och Y-axlarna inte har samma skala.

Det är en början på analys. Om du istället försöker sätta källan i origo, går det då att kompensera hydrofonernas positionerna. Jag är ute efter att de inte ligger på en rät linje och på samma djup, det kanske ger en mer entydig lösning. Givetvis kommer det alltid bli en liten spridning. Frågan är också om transienten kommer från "objektet" eller något annat. Jag tror att det går i Sapps-systemet (som används av Musac) att definiera var sensorerna är placerad och utifrån dessa göra en analys av ljudet. Det var säkert resultatet från körningen i detta system som låg bakom uttalandet att Musac inte längre anser att det går att avgöra om detta är ett ubåtsljud eller inte.

Jag skrev i ett tidigare inlägg att hydrofonutrustningen var norsk men ev. så var den finsk och leverantören var Fiskars. Modell och prestanda vet jag fortfarande inte.

En helt annan sak, här är en kul film om Iraniernas Ghadir mini-ubåt. Verkar vara lite rörigt ombord... De har säkert fått hjälp av ryssarna att bygga denna, undra om dimensionerna ligger i närheten av 92 fot och 27 fot på den lilla?
01/B3
Här kommer lite information som rör inspelningen.

Om hydrofonlinjen:
QUOTE (Hårsfjärden, Ola Tunander s. 175)
De fem mikrofonerna hade installerats på en linje på havsbotten i Danziger Gat mellan Mälsten och Nåttarö (mellan Torskboden och Vitingen). Mikrofon 1 var nära Torskboden och mikrofon 5 närmast Vitingen. Avståndet mellan mikrofonerna var ungefär 100 meter. Klockan 17.56-18.00 registrerades, enligt FOA:s analys 1993, propellerljudet från ubåten 260 millisekunder tidigare i mikrofon 1 än i mikrofon 4 (mikrofon 5 uteslöts eftersom den förstärkte ljudet för mycket).

Om hydrofonsystemet:
QUOTE (Spelet under ytan, Ola Tunander s. xviii)
1. Uttalandet från Rolf Andersson angående uppbyggnaden av sonarutrustningen och inspelningarna 11-12 oktober 1982.
Jag började min anställning på Kungliga Marinmaterielförvaltningen 1965 och i mina arbetsuppgifter ingick bl.a. att ansvara för två bottenfasta hydroakustiska mätstationer som i första hand användes för att mäta utstrålat buller från ubåtar. Arbetet bestod dessutom i att utföra inspelningar, analyser och rapportering till ubåtsflottiljen.
I mitten av 1982 fick jag i uppdrag att anskaffa och installera ett sonarsystem som skulle ingå i ett nytt multisensorsystem för undervattensbevakning. Systemet döptes till MAFU (MArinens Fasta Undervattensbevakningssystem). Som leverantör valdes det Norska företaget Ocean Research därför att det var en av de få på marknaden som hade ett färdigutvecklat system som uppfyllde ställda krav, och som kunde köpas direkt från hyllan. Våtdelar och kablage lades ut med hjälp av Kustartilleriet minutläggare Furusund under september 1982. Installation och intrimning utfördes i slutet av septeber och början av oktober. Den 6 och 7 oktober 1982 utförde jag tillsammans med representanter från leverantören slutkontroll av systemet.
[...]

Om inspelning på 3:47 minuter:
QUOTE (Spelet under ytan, Ola Tunander s. 102)
När Carl Bildts regering 1992 inledde ubåtssamtal i Moskva under ledning av förre chefen för Analysgruppen Emil Svensson kom detta band att analyseras med mer modern teknik. I dessa samtal var den svenska och ryska sidan överens om att ljudet härrörde från en konstgjort undervattensföremål med ett varvtal på ca 200 varv per minut. Den ryska sidan håller det emellertid för osäkert om det kan vara ett ytfartyg med en propeller på ett bestämt djup. Vid bestämning av antalet propellerblad var båda sidor överens om att de tre första övertonerna hördes tydligt och visade sig tydligt i utskriften medan de följande övertonerna var diffusa, vilket den ryska sidan tolkade som att propellern hade tre blad, medan den svenska sidan tolkade som att den hade minst tre blad. Båda sidor var också överens om att det uppträdde en arytmi i ljudet under 17 sekunder av inspelningen, vilket den ryska sidan inte kunde förklara. Den svenska sidan tolkade det däremot som ett tecken på två propellrar. Den ryska sidan hävdade i sin tur att arytmin i så fall borde uppträda under hela förloppet, vilket är samma uppfattning som hävdas i FMV:s skrift om hydroakustik. Att få två propellrar (drivna av var sin motor) att gå helt synkront är mycket svårt. I vilket fall torde äldre sovjetiska ubåtar som Whiskey och Romeo visa tydlig arytmi under hela förloppet. En modern tvåaxlada ubåtar antas ge upphov till propellerarytmi enbart när ubåten svänger åt endera hållet. Med denna utgångspunkt kan den svenska sidan möjligen ha rätt när man säger att arytmin på 17 sekunder är en indikation på en tvåaxlad ubåt. Å andra sidan hävdar litteraturen att det är tämligen lätt att identifiera antalet propellerblad och utskriften tycks visa tre helt tydliga övertoner som indikation på tre propellerblad. Det torde betyda att den ryska sidan i detta fall har rätt. Om vi utgår från dessa uppgifter och utgår från att det var en ubåt, vilket den svenska sidan är övertygad om, betyder det att den svenska marinen den 12 oktober spelade in en ubåt eller åtminstone en undervattensfarkost med två relativt små propellrar med tre blad var. Detta tycks emellertidutesluta alla kända sovjetiska ubåtar. [---]
01/B3
Under yrkeskursen på BÖS USskol så läste vi ljud, hydroakustik och LOFAR men under sjökursen var vi värnpliktiga 1994 i huvudsak efterfrågade som minkdetektorer så tyvärr har jag ingen större praktisk erfarenhet sad.gif . Jag har i alla fall letat igenom mina gamla anteckningar och här kommer några centrala begrepp.

PSR - Propeller Shaft Rate
BR - Blade Rate
(SRPM - Shaft RPM = PSR * 60)

PSR * #Propellerblad = PSR

CFR - Cylinder Firing Rate
CSR - Crank Shaft Rate
EFR - Engine Firing Rate
(ERPM - Engine RPM = CSR * 60)

CFR * #Cylindrar = EFR

Vid analys av propellerlinjer är frekvenser under 50 Hz mest intressanta.
Probos
QUOTE (01/B3 @ Jan 1 2008, 21:48 ) *
Om hydrofonsystemet:
QUOTE (Spelet under ytan, Ola Tunander s. xviii)
1. Uttalandet från Rolf Andersson angående uppbyggnaden av sonarutrustningen och inspelningarna 11-12 oktober 1982.
Jag började min anställning på Kungliga Marinmaterielförvaltningen 1965 och i mina arbetsuppgifter ingick bl.a. att ansvara för två bottenfasta hydroakustiska mätstationer som i första hand användes för att mäta utstrålat buller från ubåtar. Arbetet bestod dessutom i att utföra inspelningar, analyser och rapportering till ubåtsflottiljen.
I mitten av 1982 fick jag i uppdrag att anskaffa och installera ett sonarsystem som skulle ingå i ett nytt multisensorsystem för undervattensbevakning. Systemet döptes till MAFU (MArinens Fasta Undervattensbevakningssystem). Som leverantör valdes det Norska företaget Ocean Research därför att det var en av de få på marknaden som hade ett färdigutvecklat system som uppfyllde ställda krav, och som kunde köpas direkt från hyllan. Våtdelar och kablage lades ut med hjälp av Kustartilleriet minutläggare Furusund under september 1982. Installation och intrimning utfördes i slutet av septeber och början av oktober. Den 6 och 7 oktober 1982 utförde jag tillsammans med representanter från leverantören slutkontroll av systemet.
[...]

QUOTE (Kustförsvar, utgivare:Marintaktiska kommandot s. 223)
Ubåtsskyddseran - Passiva sonarsystem,Rolf Lindén
Redan 1981 genomfördes prov med ett passivt sonarsystem vid Mellsten. Det fick stor betydelse vid Hårsfjärden incidenten och anskaffades på stor bredd till ubåtsskyddskompanierna och minspärrtroppar. Leverantören var finska Fiskars, som redan levererat utrustning till det finska försvaret. 15 år senare fungerar det fortfarande klanderfritt och med mycket god prestanda.

Intressant, här är 2 källor som talar emot varandra om det nu har någon betydelse.
eskil
QUOTE (01/B3 @ Jan 1 2008, 21:48 ) *
Om hydrofonlinjen:
De fem mikrofonerna hade installerats på en linje på havsbotten i Danziger Gat mellan Mälsten och Nåttarö (mellan Torskboden och Vitingen). Mikrofon 1 var nära Torskboden och mikrofon 5 närmast Vitingen. Avståndet mellan mikrofonerna var ungefär 100 meter. Klockan 17.56-18.00 registrerades, enligt FOA:s analys 1993, propellerljudet från ubåten 260 millisekunder tidigare i mikrofon 1 än i mikrofon 4 (mikrofon 5 uteslöts eftersom den förstärkte ljudet för mycket).

Det där stämmer inte överens med det ljud som jag laddade ner från mil.se. Jag lyckas inte hitta något ljud som dröjer mer än 180 ms mellan hydrofon ett och fyra. Dessutom så hörs ljudet svagast i hydrofon fem, vilket är rimligt med tanke på att den ligger längst bort från ljudkällan.

Om hydrofonerna dessutom bara skulle ligga med 100 meters mellanrum (vilket ger 300 meter mellan hydrofon ett och fyra) så stämmer det inte alls med 260 ms.
260 ms * 1500 m/s = 390 m
100 meters lucka stämmer inte med kartskissen heller. För övrigt så verkar det rätt korkat att göra hydrofonlinjen så kort.

QUOTE ( @ Jan 1 2008, 21:48 ) *
Om inspelning på 3:47 minuter:
QUOTE (Spelet under ytan, Ola Tunander s. 102)
När Carl Bildts regering 1992 inledde ubåtssamtal i Moskva under ledning av förre chefen för Analysgruppen Emil Svensson kom detta band att analyseras med mer modern teknik. I dessa samtal var den svenska och ryska sidan överens om att ljudet härrörde från en konstgjort undervattensföremål med ett varvtal på ca 200 varv per minut. Den ryska sidan håller det emellertid för osäkert om det kan vara ett ytfartyg med en propeller på ett bestämt djup. Vid bestämning av antalet propellerblad var båda sidor överens om att de tre första övertonerna hördes tydligt och visade sig tydligt i utskriften medan de följande övertonerna var diffusa, vilket den ryska sidan tolkade som att propellern hade tre blad, medan den svenska sidan tolkade som att den hade minst tre blad. Båda sidor var också överens om att det uppträdde en arytmi i ljudet under 17 sekunder av inspelningen, vilket den ryska sidan inte kunde förklara. Den svenska sidan tolkade det däremot som ett tecken på två propellrar. Den ryska sidan hävdade i sin tur att arytmin i så fall borde uppträda under hela förloppet, vilket är samma uppfattning som hävdas i FMV:s skrift om hydroakustik. Att få två propellrar (drivna av var sin motor) att gå helt synkront är mycket svårt. I vilket fall torde äldre sovjetiska ubåtar som Whiskey och Romeo visa tydlig arytmi under hela förloppet. En modern tvåaxlada ubåtar antas ge upphov till propellerarytmi enbart när ubåten svänger åt endera hållet. Med denna utgångspunkt kan den svenska sidan möjligen ha rätt när man säger att arytmin på 17 sekunder är en indikation på en tvåaxlad ubåt. Å andra sidan hävdar litteraturen att det är tämligen lätt att identifiera antalet propellerblad och utskriften tycks visa tre helt tydliga övertoner som indikation på tre propellerblad. Det torde betyda att den ryska sidan i detta fall har rätt. Om vi utgår från dessa uppgifter och utgår från att det var en ubåt, vilket den svenska sidan är övertygad om, betyder det att den svenska marinen den 12 oktober spelade in en ubåt eller åtminstone en undervattensfarkost med två relativt små propellrar med tre blad var. Detta tycks emellertidutesluta alla kända sovjetiska ubåtar. [---]

Projekt 1837 har två, relativt små kontraroterande propellrar, och jag slår vad om att de är trebladiga. Eftersom de drivs av samma motor så producerar de ingen arytmeti så länge varvtalet är konstant. Men ca 100 sekunder in på bandet så minskar motorns varvtal, vilket skulle kunna leda till arytmeti.
Dessutom så hörs det strax därefter en annan mindre motor, vilken antagligen driver en av de mindre styrpropellrarna.
eskil
Nu har jag spelat upp ljudet i sextio gånger hastigheten (för att få frekvensavläsningen i RPM i stället för i Hz) och mätt upp frekvensen på de lågrfrekventa ljuden. Grundfrekvensen är 183 RPM med övertoner som är multipler av tre och fem. Vissa övertoner är tidvis "dubbla" vilket tyder på en viss arytmik.

CODE
Frekvens    Multipel
183 RPM     x1
550 RPM     x3
915 RPM     x5
1100 RPM    x6
1650 RPM    x9
1830 RPM    x10
2200 RPM    x12
2745 RPM    x15
3660 RPM    x18
3845 RPM    x21

Min gissning är att harmonierna kommer av en trebladig propeller som drivs av en femspolig elmotor.
01/B3
QUOTE (eskil @ Jan 2 2008, 10:54 ) *
Projekt 1837 har två, relativt små kontraroterande propellrar, och jag slår vad om att de är trebladiga. Eftersom de drivs av samma motor så producerar de ingen arytmeti så länge varvtalet är konstant. Men ca 100 sekunder in på bandet så minskar motorns varvtal, vilket skulle kunna leda till arytmeti.
Dessutom så hörs det strax därefter en annan mindre motor, vilken antagligen driver en av de mindre styrpropellrarna.

Enligt Tunander (Spelet under ytan s. 103) har 1837 två propellrar men med fyra blad.
Project 1837 (11 meter) ombord på fartyget Kommuna (bilden längst ner på sidan).

Bland de tvåaxlade ubåtarna med trebladiga propellrar finns de brittiska Oberon- och Porpoise-ubåtarna samt amerikanska NR-1.
Fakta om Oberonubåten HMS Onyx
Modell över NR-1
Erik_G
Tänk om det var så att någon fick veta att den instängda ubåten var NR-1, och insåg, eller fick förklarat för sig att konsekvenserna av att bomba just den båten till småflis kanske inte var så trevliga för svensk natur?

NR-1 är en atomdriven miniubåt, för den som inte visste det...

/E som häller lite mer bensin på elden och väntar på att värmen sprids..

biggrin.gif
eskil
QUOTE (Erik_G @ Jan 2 2008, 23:13 ) *
Tänk om det var så att någon fick veta att den instängda ubåten var NR-1, och insåg, eller fick förklarat för sig att konsekvenserna av att bomba just den båten till småflis kanske inte var så trevliga för svensk natur?

NR-1 är en atomdriven miniubåt, för den som inte visste det...

En intressant teori. Det är faktiskt möjligt att det var NR-1 som var inne i Horsfjärden, men jag har två invändningar mot den teorin:

1) Tack vare atomdriften har NR-1 en räckvidd som andra miniubåtar bara kan drömma om, men den har inte hur lång räckvidd som helst (uppskattningsvis 1000 sjömil). Den är för stor för att använda en vanlig ubåt som moderubåt som t.ex DSRV'n gör. I stället så har den ett eget moderfartyg; SSV Carolyn Chouest. Om hon var i Östersjön eller Nordsjön vid tidpunkten så borde det inte ha gått obemärkt förbi.

2) Om ljudet från Mälstensbandet härstammar från en atomdriven ubåt så borde det har framgått av analysen. Reaktorljuden skulle ha avslöjat den. Själv kan jag dock inte avgöra ifall det förekommer reaktorljud på inspelningen.

Då tror jag nog mer på en Oberon-klass ubåt.
Born
Nää, såhär var det....

Sanningen
Probos
20080130

Öppet möte kring Hårsfjärden 1982
Under eftermiddagen samma dag genomförs en öppen presentation av diskuterade och ifrågasatta händelser under Hårsfjärdenincidenten 1982 för att för forskare, mediarepresentanter och andra intresserade erbjuda en ingående redovisning av tillgängliga fakta. Efter presentationen finns möjlighet att ställa frågor samt delta i en eventuell diskussion.

De som är särskilt insatta i de olika frågorna kommer att redovisa och svara på frågor. Kungl. Krigsvetenskapsakademiens styresman, professor Bo Huldt, leder seminariet biträdd av sekreterare.

Till denna detaljerade sakredovisning m.m. inbjuds akademiernas ledamöter, forskare inom FoKK samt forskare och lärare vid Försvarshögskolan samt intresserade av Hårsfjärdenincidenten, både de som deltog i ubåtsjakten och de som bevakade den från media samt de som studerat denna omtalade händelse.
Redovisningar, frågor och svar samt diskussioner kommer att spelas in och sedermera dokumenteras skriftligt som underlag för fortsatt forskning ingående i forskningsprojektet FoKK.

Efter presentationens m.m. slut (ca 16.30) ges massmedia möjligheter till intervjuer.

Tid: kl. 13.30-16.30
Plats: Sverigesalen, Försvarshögskolan

Seminarie Hårsfjärden 1982
MadLuna
QUOTE (Born @ Jan 28 2008, 20:31 ) *
Nää, såhär var det....

Sanningen

Det är ju Tunander som matar på om sin teori om NATO ubåtar igen...
Rokare
Även om Sverige inte skulle ­ockuperas sände Sovjet redan i fredstid särskilda sabotagedykare, Spetsnaz, mot svenska hamnar i bland annat Öresund. Vid ett FOKK-seminarium nyligen framkom nya uppgifter. Bland ­annat visades ett sovjetiskt lastfartyg som dolt transporterade en ­dykarfarkost (se grafiken).

Någon som vet mer om FOKK-seminariumen och visningen av lastfartyget?

Länk

GMY
Car Dai shan
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_856619.svd

Sovjet litade inte på den svenska neutraliteten

I Sovjet fanns en misstänksamhet mot Sverige, inte minst grundad på erfarenheterna från andra världskriget då Sverige böjde sig för tyska krav på mineringar. En rad sovjetiska Spetsnaz-attacker planerades för att hindra att Sverige inte utnyttjades av Nato eller gick med på Natosidan.

– De litade inte på Sverige. Jag har egentligen ganska stor förståelse för deras agerande. I början av 1970-talet började Sovjet med specialförband inriktat mot ­marinbaser. Militärt är det helt logiskt, säger Emil Svensson efter samtal med ex-sovjetiska officerare.
Probos
QUOTE (Rokare @ Feb 9 2008, 23:02 ) *
Även om Sverige inte skulle ­ockuperas sände Sovjet redan i fredstid särskilda sabotagedykare, Spetsnaz, mot svenska hamnar i bland annat Öresund. Vid ett FOKK-seminarium nyligen framkom nya uppgifter. Bland ­annat visades ett sovjetiskt lastfartyg som dolt transporterade en ­dykarfarkost (se grafiken).

Någon som vet mer om FOKK-seminariumen och visningen av lastfartyget?

Länk

GMY

Jag besökte seminariet och det var mycket intressant. Det aktuella lastfartyget är av project 1823,1824,1824b, "Muno". På seminariet visades en sprängskiss på fartyget. På Fortforum har jag skrivit ett längre inlägg om seminariet för den som är intresserad.

Jag har en uppgift som jag skulle vilja kolla. Är det någon som vet något om diametern på torpedtuberna på sovjetiska ubåtar? Kan måttet 533 mm knytas till några speciella ubåtstyper eller är det standard?
Psilander
533mm eller 21tum är i det närmaste internationell standard på torpedtuber sedan 20-talet. I sverige har det varit standard kaliber för tunga torpeder sedan Clas-jagarna och Draken ubåtarna.

Ryssarna körde också 65cm torpder vilket kan ses som mer unikt.
Peo
Självklart litade de inte på den Svenska neutraliteten.
Men samtidigt totalt struntade de i den. Skulle det blivit krig så skulle de angripit Sverige med för att slå ut möjligheten att basera amerikanskt flyg här.
01/B3
Ljud från ubåtsjakt analyseras på nytt
Nu har alla hobbyanalytiker bara fram till den 12 maj på sig innan vi förhoppningsvis får veta vad som skapat ljuden och hur objektet rört sig.
Rokare
QUOTE (01/B3 @ Feb 20 2008, 15:00 ) *
Nu har alla hobbyanalytiker bara fram till den 12 maj på sig innan vi förhoppningsvis får veta vad som skapat ljuden och hur objektet rört sig.

ICKE!!! Ty FM mörkläggar ALLTID, enligt vissa...

Således:

"Ljudet är från en rysk ubåt": Nej nej, de ljuger de var mink/nato/toplessbadare
"Ljudet är från en Nato ubåt": Nej nej, de ljuger de var mink/WP/toplessbadare och vågar inte störa putin.
"Vi kan inte säga vad det är": Nej nej, de ljuger de var mink/nato/wp/toplessbadare men mörkar det..

Lite som WTC ni vet.. Det ser ut som ett flygplan, det lät som ett flygplan och de saknas ett flygplan så nog fan var det en missil som flög in i Tower one...

GMY
01/B3
QUOTE (Rokare @ Feb 20 2008, 15:07 ) *

Bra att vi är överens om att FM tidigare mörklagt mycket om ubåtskränkningarna! Jag tror att det idag finns många befattningshavare som inte varit inblandade i dessa mörkläggningar och inte heller vill ta ansvar för tidigare misstag. Att man låter FOI utreda detta igen lovar gott då de är riktigt bra på att analysera undervattens ljud.
worthy.gif FOI (Erland Sangfelt m.fl.)
Rokare
QUOTE (01/B3 @ Feb 20 2008, 15:24 ) *
QUOTE (Rokare @ Feb 20 2008, 15:07 ) *

Bra att vi är överens om att FM tidigare mörklagt mycket om ubåtskränkningarna!

Läs igen.. Jag ingår, enligt uppgift, inte i vissa.. Huruvida dessa uppgifter är sanna eller falska önskar jag mörklägga med ett inga kommentarer...
Darkwand
Jag VET att det var en WP ubåt som NATO snott den hade amerikansk besättning och skulle öva det svenska försvaret men det var det bara Marinchefen som visste.
von Döbeln
QUOTE (Saerdna @ Oct 3 2007, 21:57 ) *
QUOTE (Psilander @ Oct 2 2007, 18:55 ) *
De som offrade sitt familjeliv och sina äktenskap i stridsledningcentraler på fartyg och i bergrum borde få lite mer uppskattning än att ständigt ifrågasättas av vänsterjournalister. Ett bra jobbat, vore kanske på sin plats istället, om skall tala om respekt mot andra människor, så kränks dessa svenska "krigsveteraner" av ständiga påhopp från journalister som inte ens gjort lumpen.

Men nu överdriver du väl! Programmet och debatten handlar om vilket land det var som kränkte svenskt vatten. Det är ju ingen som på något sätt ifrågasätter svenska soldaters och officerares (möjligen de i högsta ledningen) insatser, och det har väl aldrig fallit någon skugga över dem i de här sammanhangen?

/Andreas

Frågar du mig, Andreas, så överdriver Psilander inte alls. Det är ett problem, inte främst för de höga beslutsfattare som eventuellt mörkar en sanning, om någon sanning nu någonsin kan uppdagas. Även om de KAN hamna i kyla och blåsväder, så sitter de säkert så länge detta område i svensk debatt är ett träsk av spekulation, antaganden, lösa teorier och konspirationsfetischism. Problemet är därför just att de deltagande soldaternas, sjömännens och officerarers uppgifter och upplevelser alltför sällan tas på allvar, varför skuggan över de beslut som fattades eller inte fattades, det som gjordes och inte gjordes, faller än tyngre på dem. Även om du kanske tror på oss, så är alltför många negativa, blundande eller likgiltiga för denna fråga.

Ingen seriös diskussion kan heller föras innan dess att alla kort läggs på borden, jag talar nu om ljudband, krigsdagböcker, videoband och annan samtida dokumentation, likväl som utredningar, analyser, diplomatiska noter, anteckningar och vilket material som helst av senare karaktär jämfört med de förstnämnda källorna. Helst vill jag även ha materiella lämningar efter främmande undervattensverksamhet i svenska vatten. Ingen klarhet kan nås i detta nationella trauma förrän en samsyn kring hur frågan ska diskuteras kan nås. Vi bör börja om, nå ett tillstånd där bordet är rensat från bråte som hindrar en fri och saklig forskning och debatt kring frågan; gamla fördomar, smutskastning, förfelad fredsiver och karriärism.

Vi som var där håller tyst eller pratar och plågas än idag- som jag. Eller håller tyst och plågas än mer...

GMY
Victorr
Lite nytt från Nyteknik, det kanske kan få fart på det hela..

/ Victor
eskil
- Det man "ser" i analysen är en farkost på cirka 1 000 - 2 000 meters avstånd, som rör sig i östlig till västlig riktning. Den har enligt min uppfattning en drivande propelleraxel, en propeller med tre till sex propellerblad med ett medelvarv av 194 varv per minut. Svårigheten i just detta fall ligger i att kunna bestämma exakt antal propellerblad.

Avståndet stämmer med min lilla amatörmässiga analys. Jag får dock varvtalet till 183 rpm (close enough). Vad det gäller antalet propellerblad så säger jag tre eller fem, möjligen sex men absolut inte fyra eller fler än sex.
Sljivovica
www.bt.se

Ubåtsljud kan ha varit helikopter
TT inrikes i dag 18:39

De misstänkta ubåtsljud som spelades in vid ubåtsjakten vid Hårsfjärden 1982 kan i själva verket härröra från en helikopter, enligt Totalförsvarets forskningsinstitut som på försvarets uppdrag analyserar ljuden./TT

De misstänkta ubåtsljud som spelades in vid ubåtsjakten i och utanför Hårsfjärden 1982 kan i själva verket härröra från en helikopter, enligt Matts Gustavsson, chef för institutionen för undervattensforskning vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).
"För närvarande kan inget definitivt sägas, men en del nya rön tyder på att helikopterhypotesen stärkts", kommenterar Gustavsson på Försvarsmaktens hemsida.
FOI, som i februari fick Försvarsmaktens uppdrag att analysera ljudupptagningarna från 1982, kommer mot bakgrund av de nya rönen att den närmaste tiden genomföra försök med helikoptersonar till sjöss.
Resultaten av FOI-analysen ska rapporteras till Försvarsmakten den 12 maj.

TT
Saerdna
QUOTE (von Döbeln @ Feb 24 2008, 21:43 ) *
QUOTE (Saerdna @ Oct 3 2007, 21:57 ) *
QUOTE (Psilander @ Oct 2 2007, 18:55 ) *
De som offrade sitt familjeliv och sina äktenskap i stridsledningcentraler på fartyg och i bergrum borde få lite mer uppskattning än att ständigt ifrågasättas av vänsterjournalister. Ett bra jobbat, vore kanske på sin plats istället, om skall tala om respekt mot andra människor, så kränks dessa svenska "krigsveteraner" av ständiga påhopp från journalister som inte ens gjort lumpen.

Men nu överdriver du väl! Programmet och debatten handlar om vilket land det var som kränkte svenskt vatten. Det är ju ingen som på något sätt ifrågasätter svenska soldaters och officerares (möjligen de i högsta ledningen) insatser, och det har väl aldrig fallit någon skugga över dem i de här sammanhangen?

/Andreas

Frågar du mig, Andreas, så överdriver Psilander inte alls. Det är ett problem, inte främst för de höga beslutsfattare som eventuellt mörkar en sanning, om någon sanning nu någonsin kan uppdagas. Även om de KAN hamna i kyla och blåsväder, så sitter de säkert så länge detta område i svensk debatt är ett träsk av spekulation, antaganden, lösa teorier och konspirationsfetischism. Problemet är därför just att de deltagande soldaternas, sjömännens och officerarers uppgifter och upplevelser alltför sällan tas på allvar, varför skuggan över de beslut som fattades eller inte fattades, det som gjordes och inte gjordes, faller än tyngre på dem. Även om du kanske tror på oss, så är alltför många negativa, blundande eller likgiltiga för denna fråga.

Ingen seriös diskussion kan heller föras innan dess att alla kort läggs på borden, jag talar nu om ljudband, krigsdagböcker, videoband och annan samtida dokumentation, likväl som utredningar, analyser, diplomatiska noter, anteckningar och vilket material som helst av senare karaktär jämfört med de förstnämnda källorna. Helst vill jag även ha materiella lämningar efter främmande undervattensverksamhet i svenska vatten. Ingen klarhet kan nås i detta nationella trauma förrän en samsyn kring hur frågan ska diskuteras kan nås. Vi bör börja om, nå ett tillstånd där bordet är rensat från bråte som hindrar en fri och saklig forskning och debatt kring frågan; gamla fördomar, smutskastning, förfelad fredsiver och karriärism.

Vi som var där håller tyst eller pratar och plågas än idag- som jag. Eller håller tyst och plågas än mer...

GMY

Ja, det är sant att journalisterna i det här fallet har väldigt lite kött på benen eftersom allt är så hemligt men det är fortfande inte så att man i den här "affären" eller i de TV-program som gjorts ifrågasätter de insatser och uppoffringar som soldater och officerare gjorde. Tvärtom så visade det sig ju att den svenska ubåtsjaktskompetensen var väldigt hög och jag har iallafall inte läst eller hört ett dugg om att man gjort några misstag eller på något annat sätt gjort bort sig, så på vilket sätt kränker dessa sk "vänsterjournalister" er som var med? Vilka påhopp har man gjort på våra "krigsveteraner"? Att journalister tar upp hela affären igen så här långt efteråt är väl det som behöver göras för att sanningen skall komma fram eller hade det varit bättre om progammet inte gjorts överhuvudtaget?????
eskil
QUOTE (Sljivovica @ Mar 7 2008, 20:25 ) *
www.bt.se

Ubåtsljud kan ha varit helikopter
TT inrikes i dag 18:39

De misstänkta ubåtsljud som spelades in vid ubåtsjakten vid Hårsfjärden 1982 kan i själva verket härröra från en helikopter, enligt Totalförsvarets forskningsinstitut som på försvarets uppdrag analyserar ljuden./TT

De misstänkta ubåtsljud som spelades in vid ubåtsjakten i och utanför Hårsfjärden 1982 kan i själva verket härröra från en helikopter, enligt Matts Gustavsson, chef för institutionen för undervattensforskning vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).
"För närvarande kan inget definitivt sägas, men en del nya rön tyder på att helikopterhypotesen stärkts", kommenterar Gustavsson på Försvarsmaktens hemsida.
FOI, som i februari fick Försvarsmaktens uppdrag att analysera ljudupptagningarna från 1982, kommer mot bakgrund av de nya rönen att den närmaste tiden genomföra försök med helikoptersonar till sjöss.
Resultaten av FOI-analysen ska rapporteras till Försvarsmakten den 12 maj.

TT

Inte en chans!
De lågfrekventa ljuden (propellerljuden) skulle kunna komma från en helikopter, men inte "elmotorljuden" runt 1600 Hz. I synnerhet inte som man tydligt hör att frekvensen dras ner 86 sekunder in på inspelningen.
cjg
Jag tolkar det som att det är ett annat ljud som avses.

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...tsljuden-igang/
Psilander
Tydligen skall man ha plockat upp aktiva sonarljud vid samma tillfälle, vilka man tidigare trott vara någonform av den inträngande ubåten dumpad navigationssonar. Nu verkar man dock tro det är en av våra Hkp som haft sin sonar i vattnet och ljudet kan komma från den.
Probos
QUOTE (Psilander @ Mar 8 2008, 12:05 ) *
Tydligen skall man ha plockat upp aktiva sonarljud vid samma tillfälle, vilka man tidigare trott vara någonform av den inträngande ubåten dumpad navigationssonar. Nu verkar man dock tro det är en av våra Hkp som haft sin sonar i vattnet och ljudet kan komma från den.

Det handlar om det som benämns band 0 och band 1. På band 0 finns det ett ping med oklart ursprung skulle t.ex komma från en hydrofonboj.
Men läs inledningen på detta pressmeddelande, "Totalt rör det sig om drygt en timmes inspelningar som FOI har fått i uppdrag av Försvarsmakten att analysera." Nu finns det tydligen mycket mer material!!!
En annan intressant pusselbit kom från marinens egen signalspaning, nämligen signaturen från en "snoop-plate"-radar, en spaningsradar som fanns på t.ex Whiskey-ubåtarna, FRA tyckte detta var irrelvant.
Egentligen tycker jag dessa band har fått alldelse för stor plats i debatten. Mer intressant är den högupplösta sonar-bilden från som föreställer ett 28 m långt objekt, ca 30 min innan man fick in detta svep så hade man hydrofonkontakt vilket också finns inspelat. Sverige har blivit erbjudna att köpa en Piranha men priset var tydligen helt groteskt, faktum är att dåvarande ÖB Bengt Gustavsson skrivit att man gärna ville göra några referensinspelningar mot en Piranha.
Åter till Hårsfjärden, tittar man på alla yttre omständigheter är väl bilden ganska klar av en kränkning.
1. Operation Notvarp, man hade underättelser att fientligt företag pågick mot Sverige.
2. Observation vid Berga som drog igång jakten.
3. Sjöhunden noterade en pulsad 100 kHz bärvåg på 1000 m avstånd, källan bedömdes vara ett ekolod med prestanda av typen SAL Accor. Ingen ytaktivitet observerades.
4. Indikeringarna på minlinjerna.
5. Bandinspelningarna.
6. Snoop-plate radar indikationen
+ förstås mycket som fortfarande är hemligt.
eskil
QUOTE (Probos @ Mar 11 2008, 22:16 ) *
Egentligen tycker jag dessa band har fått alldelse för stor plats i debatten. Mer intressant är den högupplösta sonar-bilden från som föreställer ett 28 m långt objekt, ca 30 min innan man fick in detta svep så hade man hydrofonkontakt vilket också finns inspelat. Sverige har blivit erbjudna att köpa en Piranha men priset var tydligen helt groteskt, faktum är att dåvarande ÖB Bengt Gustavsson skrivit att man gärna ville göra några referensinspelningar mot en Piranha.

Menar du en Project 865 Piranha aka Losos-class?
Den sjösattes ju inte förän 1986. När togs sonarbilden?

QUOTE (Probos @ Mar 11 2008, 22:16 ) *
3. Sjöhunden noterade en pulsad 100 kHz bärvåg på 1000 m avstånd, källan bedömdes vara ett ekolod med prestanda av typen SAL Accor. Ingen ytaktivitet observerades.

100 kHz säger du. Synd att den tillgängliga inspelningen från Mälsten inte har tillräckligt hög upplösning för att få med 100 kHz.
Psilander
Den tydligaste/ mest berömda sonarbilden är tagen från en Landsort svepare vid Hävringe 1992. de som sett CKFs film om ubåtsskydd har sett bilderna. Den fanns också i nån försvarstidning på nätet för många herrans år sen.
eskil
Du menar den här bilden?

Visserligen liknar profilen en Losos-klass, men ärligt talat så skulle det där ekot kunna vara nästan vad som hellst.
Det krävs nog mer data (t.ex. ljudinspelning) som pekar på att det faktiskt är en ubåt och inte ett sillstim för att få mig att säga att det där är en Piranya.
Psilander
QUOTE (eskil @ Mar 12 2008, 19:19 ) *
Du menar den här bilden?

Visserligen liknar profilen en Losos-klass, men ärligt talat så skulle det där ekot kunna vara nästan vad som hellst.
Det krävs nog mer data (t.ex. ljudinspelning) som pekar på att det faktiskt är en ubåt och inte ett sillstim för att få mig att säga att det där är en Piranya.

Den finns en bedydligt tydligare/ mer högupplöst. Låg på nån försvarsvänlig tidningshemsida (folk och försvar motsv) för ca 10år sen.
Dexter
TV4 Ubåtsiaktagelser på Strömmen var teknologer som skämtade.

Det hade kunnat gå illa med Amerikanska örlogsfartyg en bit bort. smile.gif

/D
Pal
QUOTE (Dexter @ Mar 13 2008, 20:44 ) *

Det hade kunnat gå illa med Amerikanska örlogsfartyg en bit bort. smile.gif

/D

LOL, här har vi alltså ett av den gode Tunanders viktiga bevis, ett bevis som jag för övrigt redan tidigare i denna fullständigt dömt ut med min personliga begärnsade kunskap om ubåtar. Denna Tunander sensation som bevisade amerikanska ubåtar som svenska militären då totalt ignorerade som trams, jag och andra har ingnorerat som trams redan tidigare i denna tråd, och även de amerikanska fartygen på besök totalt struntade i. Gissa vem som hade rätt, Tunander med sina sensations-lögner eller de som faktiskt kan någonting om ubåtar?

Det är verkligen riktigt kul. Trist bara att nu inte Tunander får skämmas riktigt ordentligt. För detta var ju inte mycket media täckning jämfört med reaktionen på uppdrag gransknings program om Tunanders fantasier.
eskil
QUOTE (Dexter @ Mar 13 2008, 20:44 ) *

Var det inte det jag skrev?

QUOTE (eskil @ Oct 23 2007, 14:24 ) *
Min personliga uppfattning är att någon lustigkurre sjösatte en periskopattrap från Skeppsholmen eller Kastellholmen. Hade det varit en riktig ubåt så hade amerikanerna upptäckt den.

För säkerhets skull vill jag passa på att påpeka att händelsen i fråga inträffade innan jag började på KTH. vissel.gif
Probos
QUOTE (Psilander @ Mar 12 2008, 19:58 ) *
QUOTE (eskil @ Mar 12 2008, 19:19 ) *
Du menar den här bilden?

Den finns en bedydligt tydligare/ mer högupplöst. Låg på nån försvarsvänlig tidningshemsida (folk och försvar motsv) för ca 10år sen.

Den bilden som det länkas till är från en videofilm av sonaroperatörens skärm. Man saknades loggningsfunktion på den tiden så enda sättet att dokumentera var att filma av med en videokamera därav kvaliteten.
Den bilden som är av bättre kvalitet, svartvit, (som jag såg på i introduktionen på "Seminarium och öppet möte om Hårsfjärden 1982") offentliggjordes på en presskonferens den 18 mars 1988 av Bengt Gustafsson. Den föreställer en mindre konventionell ubåt på svensk vatten i Skagerack avbildad av en Kleinhydrofon. På bilden finns det skalstreck vars hjälp det gick att uppskatta ubåtens längd till 28.5 m. Vid samma presskonferens framkom det att det finns ca 20 inspelningar av ljud från denna då okända kustubåt. En farkost som byggdes vid Sudomechvarvet och var baserad i Primorsk.
Psilander

Är det den här bilden? Det var den jag hittade för många år sedan på en tidiningshemsida, tror det var Folk och Försvar.Enligt uppgift skulle den vara från Hävringe?!?
Probos
QUOTE (Psilander @ Mar 15 2008, 16:44 ) *

Är det den här bilden? Det var den jag hittade för många år sedan på en tidiningshemsida, tror det var Folk och Försvar.Enligt uppgift skulle den vara från Hävringe?!?

Den är väldig lik den som visades på seminariet fast den här är av sämre kvalitet.
Jag roade mig att filtrera lite på Hävringe-bilden från mil.se och göra lite jämförelse med en Losos-klass. Inte helt olikt, det finns förstås många osäkerhetsfaktorer och perspektivet är lite oklart. "Knoppen" som syns mitt på under finns inte med på de bilder jag sett. Synd att det inte har släppts fler bilder från den sekvensen så att det går att avgöra om det bara är en artifakt eller något annat.
Enkel outlining för att få bättre kontrast.

Lekt med lite jämförelse.
Probos
Hittade detta inskannade dokument, det är inte sökbart så man får ta sig tid att läsa.
Länk
På sidan 37 och 38 står det om några märkliga händelser, jag undrar om någon kan verifiera att de har ägt rum.
* 1988 hittas 8 st utländska "ubåträddningsutrustning" (sid 34), samma modell som hittats tidigare! Hur många? Var finns dessa nu?
* På Almö i Karlskrona 3-6 mars (årtal) besköts grodmän, i samband med detta hittades gömda förnödenheter. Samma sak, finns dessa sparade?
* 1985 i Stockholms skärgård hittades ett lik i dykardräkt vid en minlinje insnärjt i ett nät. Liket försvann under mystiska omständigheter. Har detta ägt rum?
* Ett antal inbrott i skyddsobjekt, sabotage av ubåtsnät och minlinjer. Finns detta dokumenterat?
* 1983 ska dykare ha stulit en mina vid en minlinje i Furusund?
* "The majority of such incidents have never been made public" Varför inte? Känner någon till någon sådan händelse?
Några intressanta bilder, kanske är det sådana man hittat?

Sirena - undervattensfarkort - Kan t.ex. dockas via torpedtub. Användes bl.a. Delfin-förbanden (Spetnaz) .

Andningssystem IDA-71 AVM-5 samt Proteus
MadLuna
Man säger i dokumentet att dessa åtta "Submarine Rescue Equipment" inte kan identifieras men är liknande de som man regelbundet hittade under 70-talet samt tidigt 80-tal. (se sidan 20).

Vart allt man hittat finns nu kan endast FM svara på.

Man ska nog också tänka på att detta dokument skrevs 1990 och att det bygger på öppna källor från Svenska myndigheter samt artiklar i dagspress och andra rapporter ang. ex. sovjetisk politik och militär. Med andra ord så bör man kolla vad som används som källa för varje påstående.

Edit: stavning
Saerdna
FOI: "Ljudet från en farkost i Hårsfjärden 1982 kom nog inte från en kränkande ubåt utan från Amalia - en svensk taxibåt."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1265873.svd
3924
Inspelat ubåtsljud kan vara ytfartyg
Mil.se
Probos
QUOTE (3924 @ May 19 2008, 15:41 ) *

Jag vet inte om detta klarlägger eller förvillar ännu mer, kan bara konstatera att ang. pinget så drar man resonemanget extremt långt för att få sonar 204 som möjligt källa.
Krook
Ubåtskränkningar kan ha varit Taxi-båt, enligt TT:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2501887.ab
QUOTE (TT)
Ljudet från en farkost i Hårsfjärden 1982 kom nog inte från en kränkande ubåt utan från Amalia. Hon är en svensk taxibåt.

Den slutsatsen drar Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), som med nya metoder än en gång analyserat marinens närmare fyra minuter långa bandupptagning från den 12 oktober.

”Slutsatsen är att det troligen var taxibåten Amalia, som befann sig i området samma dag, som är källa till bland annat det kavitationsljud från en propeller som finns på inspelningen”, skriver FOI i ett pressmeddelande.

Analysen stöder sin slutsats på ett flertal fakta, till exempel att samma frekvens som Amalias motortändfrekvens återfinns i inspelningen, att Amalia hade ett skadat propellerblad, likheten i varvtal och likheten mellan hennes propellerljud och det på inspelningen.

Sovjet misstänktes
Efter en intensiv ubåtsjakt i Hårsfjärden hösten 1982 tillsattes en särskild ubåtskommission, som våren 1983 kom till slutsatsen att det var Sovjetunionen som låg bakom kränkningarna.

Den dåvarande svenska regeringen kallade hem ambassadören i Moskva och lämnade in en ovanligt kraftfull protestnot till regeringen i Sovjetunionen. Den borgerliga oppositionen slöt upp bakom regeringen.

– Sovjetunionen utmanar den svenska neutraliteten. Det kan vi inte acceptera, sade dåvarande folkpartiledaren Ola Ullsten.

Den sovjetiska regeringen protesterade i sin tur mot den svenska protestnoten och avvisade alla påståenden om kränkningar av svenskt vatten.
Schmutte
Även på mil.se

Linkisch
Vargas
*Ihopslagna trådar - Ryska ubåtskränkningar samt Ubåtar, lögner och ljudband*

En tråd räcker och Krigsarkivet är numera den naturliga platsen för dylika diskussioner. Carry on, gents!

/Vargas, BLÅGUL
Probos
Ang. senaste analysen finns det förstås en del information som behöver klarläggas.
Enligt denna artikel på Nyteknik.se citat
"Amalias skeppare kände igen ljudet
Uppdraget att granska den knappt fyra minuter långa ljudinspelningen från oktober 1982 gavs av försvarets marintaktiska stab i januari i år.

Vid den tidpunkten hölls ett seminarium på Försvarshögskolan om de 26 år gamla händelserna.

Erland Sangfelt, överingenjör vid institutionen för undervattensforskning, fick då klart för sig att taxibåten Amalias motortändfrekvens var densamma som på inspelningen.

– Skepparen på Amalia tog kontakt med mig strax därefter. Han tyckte att inspelningsljudet var väldigt likt hans egen båts, säger Erland Sangfelt.

Inspelningsljudet lades ut på försvarets egen hemsida i höstas och det var där skepparen hört det."

Allvarligt talat, lyssna på inspelning (som förövrigt kräver en player som klarar 5-kanaler .tex Audacity (vet en gammal skeppare vad det är för något?)), om man lyssnar noggrannt så kan man på sin höjd höra ett "svissande". Det är fantastiskt att en skeppare kan känna igen sina egna kaviationsljud från hydrofonlinje och dessutom hör sin egen motortändfrekvens.

I FOIs rapport beräknas motorfrekvens enligt "Frekvensen kan härledas till Amalias motortändfrekvens (eng. EFR, Engine Firing Rate),
[9]. Den utgörs av produkten av propellerns varvtalsfrekvens, utväxlingsförhållandet, som är
2,92 för Amalia, samt antal tändningar i cylindrarna per vevaxelvarv. Amalia har en 4-taktsmotor
med 6 cylindrar, vilket innebär att vi får 3 tändningar per vevaxelvarv. Amalias
varvtalsfrekvens var vid tillfället 3,02 Hz, varför motortändfrekvensen blir
EFR = 3,02 ∗ 2,92 ∗3 = 26,45 ."

Ganska skärpt skeppare eller vad tycker ni?
Dessutom all diskussion som har varit bl.a. i ubåtskommisionerna och på t.ex. FHS seminarium ang. att ytan var fri, sonaroperatören som själv inte kunde se ytan gick upp och konstaterade att ytan var fri och stängde av bandet, detta är dokumenterat. Dessutom tillläts en "taxibåt" att gå in skyddsområdet under pågående ubåtsjakt?
Jag tycker att det nogs behövs mer fakta för att hela förloppet ska hänga ihop.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.