Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ryska Ubåtskränkningar!
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krigsarkivet
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Born
QUOTE (Erik_G @ Oct 17 2007, 13:50 ) *
QUOTE (Born @ Oct 17 2007, 12:03 ) *
Förövrigt ska vi kanske vara jäkligt glada över att vi inte sprängde någon ubåt oavsett nationalitet, vedergäldningen och efterspelet hade inte omöjligtvis blivit ganska otrevlig.

Det tror jag inte. Det hade hade sagts "Det är inte vår båt", sen hade det sagts "Ok, det är vår båt, men de navigerade fel/bröt mot order/försökte hoppa av". I de senare fallen hade den makt som förlorat båten till och med kunnat spela tacksamma för att svenskarna så skickligt avstyrde en besvärlig situation. Sedan hade man velat ha alla kvarlevor och vrakdelar. Helst hade man velat bärga dem själva (inne på svenskt militärt område)....

Ingen vill fastna med fingrarna i syltburken och stå kvar där en längre stund. Ingen hade intresse av att starta en konflikt. Hade Sovjet velat starta krig mot Sverige hade de inte behövt skicka en ubåt hit, och hoppas den blev sänkt. Man spelade lite tuff under U-137 affären, men när man insåg att Sverige inte skulle rulla över på rygg lugnade man snart ner sig.

Jag tycker det var väldigt synd att vi inte fick fast någon båt. Frågan är vad vi hade föredragit kontra "dom". En skadad båt, med besättningen fångad, eller en sänkt båt med besättningen död? Jag tippar på att det tidigare hade varit av mest nytta för oss, medan det senare hade varit bättre för den kränkande parten.

/E

Helt klart hade det varit bäst att fånga skiten, men hur skoj hade det varit om man verkligen plockade upp dom förmodade ubåtarna och offentliggjorde allt?
Då hade man ju inte kunnat skriva konspiratoriska böcker om det i efterhand, och den här tråden hade varit riktigt ointressant.

EDIT: Förövrigt är jag fortfarande lite frågande om Tunanders objektivitet i frågan. Hade han en tes som han ville bevisa när han skrev boken, eller är det rena fakta som han pressenterade. Jag lägger min veckopeng på ett försök att smutskasta någon/några...
01/B3
QUOTE (Pal @ Oct 17 2007, 13:32 ) *
Vilket tjat, vi har förstått att du gillar Tunander. De flesta av oss har så klart läst hans bok, det är inte det saken handlar om. Vi har läst, vi håller inte med. Jag tycker hans slutsatser är bedrövliga och utan vettig grund. Och till skillnad från Tunander så var jag även innan saken var politiskt intressant insatt i ubåts teknik och ubåts taktik.

Läser man honom så inser man direkt att hans intresse för dessa saker, ubåtsteknik och taktik, kommer ur hans intresse att driva en politisk tes. Jag själv och alla människor jag nånsin träffat som var intresserade av ubåtar, teknik och taktik redan innan detta och som sedan applicerar detta på vad som utspelade sig kommer till slutsatsen att ubåtskränkningarna utfördes av Sovjet. Till detta kommer att dem som vet militära svenska hemligheter, både de som pratar brevid mun och de som inte pratar brevid mun, är säkra på att kränkningarna utfördes av Sovjet.

Bra att du läst boken, då ser jag ingen anledning att försöka övertyga dig mer.

Jag tror att du har fel angående Tunanders motiv. Han skriver i boken (vilken du alltså har läst?) att han 1987 och 1989 som forskare vid dåvarande FOA skrev rapporter i frågan utifrån hypotesen att Sovjetunionen låg bakom kränkningarna men att han ändrade uppfattning under 90-talet. Att insikten att USA i hemlighet bedrev undervattensoperationer i svenska vatten leder vidare till politiska slutsatser är en annan fråga.

Jag tror även att svenska militärer som verkligen hade insikt i frågan (och inte att man "har hört att en bekant till kompisens farsa vet" eller att man "själv var med och att alla befälen visste" att det var sovjetiska ubåtar) tvivlar allt mer. Om de verkligen vetat att det var sovjetiska ubåtar så skulle det väl inte finnas någon anledning till mörkläggning?
01/B3
QUOTE (Born @ Oct 17 2007, 13:38 ) *
Svenska militärens inställning till Sovjetunionen var den inställning som den rådande statsmakten hade, varken mer eller mindre. Allt annat blir militärstyre, och jag har svårt att tro att vi levde under det. FM självt var antagligen inte beviljat att starta ett eventuellt krig utan regeringens goda minne.

Jag tror att militärens inställning till Sovjetunionen hade gjort det mycket svårt för en socialdemokratisk regering att släppa ut sovjetiska ubåtar utan att det kom till allmänhetens kännedom.
Vad är det som talar för att KA skadade just en amerikansk båt vid det nämnda tillfället? Och isåfall, varför just en NR-1? Och varför fanns det eldtillstånd mot just den båten? Och nej, jag ifrågasätter inte existensen av NR-1, bara vad den hade att göra i vårt vatten som herr Tunander påstår och försöker bevisa på något mystiskt sätt.

Har har argument i boken "Hårsfjärden". Några av de finns här på engelska:
Samma länk igen...
Förövrigt, vad är det som säger att Tunander skulle vara någon sorts opartisk skribent i frågan? Ja, han har skrivit en bok om något som intresserar honom, och det har han gjort med sina egna vinklingar och sin egen tes som grund. Precis som alla andra författare vill han antagligen få fram ett budskap. Källkritik är bra...

Jag har de flesta kritiska böckerna om ubåtskräkningarna i bokhyllan och Tunander skiljer sig genom att hans bok är skriven som en vetenskaplig avhandling. Genom att en del källor (som krigsdagböcker) är hemliga är det svårt att kontrollera hans källor men ifall han citerat fel så skulle hans kritiker uppmärksammat detta.
Born
QUOTE (01/B3 @ Oct 17 2007, 14:11 ) *
Svenska militärens inställning till Sovjetunionen var den inställning som den rådande statsmakten hade, varken mer eller mindre. Allt annat blir militärstyre, och jag har svårt att tro att vi levde under det. FM självt var antagligen inte beviljat att starta ett eventuellt krig utan regeringens goda minne.

Jag tror att militärens inställning till Sovjetunionen hade gjort det mycket svårt för en socialdemokratisk regering att släppa ut sovjetiska ubåtar utan att det kom till allmänhetens kännedom.
Vad är det som talar för att KA skadade just en amerikansk båt vid det nämnda tillfället? Och isåfall, varför just en NR-1? Och varför fanns det eldtillstånd mot just den båten? Och nej, jag ifrågasätter inte existensen av NR-1, bara vad den hade att göra i vårt vatten som herr Tunander påstår och försöker bevisa på något mystiskt sätt.

Har har argument i boken "Hårsfjärden". Några av de finns här på engelska:
Samma länk igen...
Förövrigt, vad är det som säger att Tunander skulle vara någon sorts opartisk skribent i frågan? Ja, han har skrivit en bok om något som intresserar honom, och det har han gjort med sina egna vinklingar och sin egen tes som grund. Precis som alla andra författare vill han antagligen få fram ett budskap. Källkritik är bra...

Jag har de flesta kritiska böckerna om ubåtskräkningarna i bokhyllan och Tunander skiljer sig genom att hans bok är skriven som en vetenskaplig avhandling. Genom att en del källor (som krigsdagböcker) är hemliga är det svårt att kontrollera hans källor men ifall han citerat fel så skulle hans kritiker uppmärksammat detta.

Och har några av herr Tunanders teorier i frågan bekräftats???
01/B3
NR-1
[...]
Other missions include discovering ancient shipwrecks, locating alternate fuel sources and countless classified military missions.
[...]
01/B3
QUOTE (Born @ Oct 17 2007, 14:22 ) *

Svar Jesus Adam, av USA dåvarande försvarsminister Caspar Weinberger.
Born
QUOTE (01/B3 @ Oct 17 2007, 14:31 ) *
QUOTE (Born @ Oct 17 2007, 14:22 ) *

Svar Jesus Adam, av USA dåvarande försvarsminister Caspar Weinberger.

Och exakt vilka teorier bekräftades av Caspar, och var hittar man bekräftelsen om dolda operationer i svenska vatten utanför Tunanders böcker?

Att USA (liksom iprincip alla länder) genomför och har genomfört hemliga operationer runt om i världen råder väl ingen tvekan om. Vore onödigt med en underrättelsetjänst, hemlig materiel och operatörer om de inte jobbade. Men var finns bevisen för att de opererade i svenska vatten?
Born
QUOTE (01/B3 @ Oct 17 2007, 14:30 ) *
NR-1
[...]
Other missions include discovering ancient shipwrecks, locating alternate fuel sources and countless classified military missions.
[...]

Ja, dom har en båt som kan användas för dold verksamhet...
Pal
När jag såg intervjun med Caspar Weinberger så uppfattar jag honom på ett helt annat sätt än reportern. Caspar talar som om reportern var militär och jag tycker de talar om olika saker. Caspar svarar på att USA givetvis var vänligt sinnade och att man alltid vid flottbesök etc, testar sina grejjer mot varanadra i syfte att dels testa sina sensorer mot andra system än det egna landet har tillgång till och dels att visa sig lite på styva linan fartyg emellan. Såna saker sker oftast inofficiellt och på fartygschefernas egna initiativ, jag upplever att det är detta Caspar "avslöjar" som något han finner självklart men också något som fartygschefer inte egentligen har rätt att göra.

Det är vad jag ser i den intervjun, ett missförstånd. Och det uppkommer för att reportern inte förstår militärers sätt att tänka och att Caspar inte fattar att reportern är så okunnig. Kan man hitta den intervjun någonstans idag?

Om de verkligen vetat att det var sovjetiska ubåtar så skulle det väl inte finnas någon anledning till mörkläggning?

Nej exakt, och jag har aldrig upplevt en mörkläggning. Jag ser endast att vissa har vilda fantasier som knytes ihop till en mörkläggning.
Rokare
QUOTE (01/B3 @ Oct 17 2007, 14:03 ) *
Jag tror även att svenska militärer som verkligen hade insikt i frågan (och inte att man "har hört att en bekant till kompisens farsa vet" eller att man "själv var med och att alla befälen visste" att det var sovjetiska ubåtar) tvivlar allt mer. Om de verkligen vetat att det var sovjetiska ubåtar så skulle det väl inte finnas någon anledning till mörkläggning?

Hur vet du att dessa militärer känner så?
Varför skulle de ändra sig om de hade insikt från början?
Probos
QUOTE (01/B3 @ Oct 17 2007, 11:36 ) *
Jag har nu gått till källan, Ola Tunanders bok "Hårsfjärden" och här är något av vad han skriver om eldförbudet 13-14 oktober. Döm själva:
QUOTE (Ola Tunander)

Befälhavaren på Mälsten Sven-Olof Kviman uppger att han fick denna order om eldförbud från fyra olika ledningsinstanser: direkt från Stefenson vid försvarsstaben, från befälhavaren för östra militärområdet, från örlogsbasen på Muskö och från chefen för Stockholms kustartilleri överste Lars Hansson. Hansson bekräftar att han gav denna order, men säger att han övervägde att låta bli att lyda ordern. Han trodde att Stefenson möjligen samarbetade med ryssarna och tänkte släppa ut ubåten.
[- - -]

Ola Tunander är inte en källa utan det är Ola Tunanders inlägg i debatten. Det går inte att avgöra om allt ur krigsdagböckerna redovisas eller om bara det som stödjer hans teori finns med. Ola Tunander är en person som driver kontroversiella teorier och tycker om att stå i blåsväder t.ex. hans bok om att FM står bakom Palmemordet.
Jag kan snabbt redovisa några andra "fakta" som visar att det är svårt att reda ut händelseförloppet.

Ubåtsfrågan – ett symposium sid 48. öv 1 Lars Hansson
"Att få reda på efteråt att Försvarsstabschefen hade varit nere på Mällsten och diskuterat tekniken, det klart han får göra det, men också gett order till Kviman om vilka kriterier som skulle gälla för att man skulle få avfyra en mina."
Tunander säger att kontakten var via telefon men enligt Lars Hansson var han på plats vid spärren. Lars Hansson är mycket trovärdig i mina ögon eftersom han är ett ögonvittne. I den nyutkomna boken "Solen skiner alltid på en kustartillerist" beskriver Lars Hansson händelserna också kortfattat men där står inget nytt.

Jag tror tyvärr att allt detta berodde på chefer som ville detaljstyra, ineffektiva orderkanaler, kaos i ledningskanalerna. Det var 5 ledningsnivårer vid det tillfället, Bror Stefensson säger själv i Ubåtsfrågan sid 44, att det var regeringsskifte, personalskifte m.m. Jag tolkar detta som att det inte fanns någon sammanhängande ledning utan Bror Stefensson försökte styra efter eget huvud parallellt med ÖB och lägre nivåer, därav dessa motstridiga order. Bror Stefensson säger själv i samma dokument att han personligen åkte runt och försökte själv lösa diverse vapentekniska problem, låter mer som en skrivbordsofficer som saknar fältlivet.

Konspirationen existerar inte utan det är bara vanlig svensk byråkrati där särintressen och inkompetens får råda, detta skapar utrymmer för diverse sensationsmakare.
01/B3
Du rycker formuleringar ur sitt sammanhang.
QUOTE (Probos @ Oct 17 2007, 22:34 ) *
Ola Tunander är inte en källa utan det är Ola Tunanders inlägg i debatten. Det går inte att avgöra om allt ur krigsdagböckerna redovisas eller om bara det som stödjer hans teori finns med. Ola Tunander är en person som driver kontroversiella teorier och tycker om att stå i blåsväder t.ex. hans bok om att FM står bakom Palmemordet.
Jag kan snabbt redovisa några andra "fakta" som visar att det är svårt att reda ut händelseförloppet.

Ubåtsfrågan – ett symposium sid 48. öv 1 Lars Hansson
"Att få reda på efteråt att Försvarsstabschefen hade varit nere på Mällsten och diskuterat tekniken, det klart han får göra det, men också gett order till Kviman om vilka kriterier som skulle gälla för att man skulle få avfyra en mina."
Tunander säger att kontakten var via telefon men enligt Lars Hansson var han på plats vid spärren. Lars Hansson är mycket trovärdig i mina ögon eftersom han är ett ögonvittne. I den nyutkomna boken "Solen skiner alltid på en kustartillerist" beskriver Lars Hansson händelserna också kortfattat men där står inget nytt.

Lars Hanssons inlägg är en del i hans kritik av att Försvarsstaben (Stefenson) ägnade sig åt taktisk ledning och gick förbi milostaben.
Så här skriver Tunander om händelsen:
QUOTE (Ola Tunander)
Personalen på Mälsten fick ånyo rätt att använda minorna klockan 01.06, två timmar efter att ubåten hade passerat minspärren. För dem var det absurt med ett fem timmar långt eldförbud just då den tydligaste ubåtspasseringen pågick. Som redan nämnts i krigsdagböckerna var befälhavaren på Mälsten Sven-Olof Kviman upprörd. Han kontaktade örlogsbasen och Stockholms Kustartilleri. Dagen efter for viceamiral Bror Stefenson med helikopter till Mälsten för att tala med personalen, berättade Kviman. (Stefenson anlände 13.50 enligt krigsdagboken.) Det tycks ha varit viktigt för Stefenson att lugna ned alla på Mälsten, särskilt Kviman. Stefenson skickade ett hundratal röda rosor till Kvimans hustru och ett tackbrev där han skrev att de fortfarande behövde hennes make.

Just på grund av all tid och engagemang som soldater och sjömän lagt ner på ubåtsjakten så hoppas jag att sanningen någon gång kommer fram. Efter intervjun med Weinberger var jag övertygad om att proppen skulle gå ur mörkläggningen men så blev inte fallet. Med Bildt i regeringen kommer det nog att dröja ännu längre. Varför inte en sanningskommission? Släpp hemligstämplarna och låt de inblandade vittna mot löfte om straffrihet.
Born
Ska du fortsättningsvis enbart hänvisa till en enda privatpersons egna slutsatser kommer den här tråden inte gå vidare. Lite tunt med fakta, men mycket egna slutsatser. Ser inte riktigt vad den här tråden har för syfte för tillfället. Göra reklam för en författare???
01/B3
QUOTE (Born @ Oct 18 2007, 09:08 ) *
Ska du fortsättningsvis enbart hänvisa till en enda privatpersons egna slutsatser kommer den här tråden inte gå vidare. Lite tunt med fakta, men mycket egna slutsatser. Ser inte riktigt vad den här tråden har för syfte för tillfället. Göra reklam för en författare???

Forskning och vetenskap är annars ett väl beprövat sätt att få svar på frågor. Just med Tunanders bok är det inte längre så tunt med fakta vilket alla som läst den borde ha insett. Jag kan även nämna några andra böcker som är intressanta men som inte håller vetenskaplig klass:

Ingemar Myhrberg, "Ubåtsvalsen"
Anders Hasselbohm, "Ubåtshotet"
Tommy Lindfors, "Under ytan"
Hans Hederberg, "Svensk Roulett"

Jag kan inte komma ifrån att jag får intrycket att flera som skriver i tråden tycker att det var bra ifall höga sjöofficerare stödde västliga ubåtskräkningar men att detta av politiska skäl fortfarande bör mörkläggas.
Pal
QUOTE (01/B3 @ Oct 18 2007, 10:07 ) *
Jag kan inte komma ifrån att jag får intrycket att flera som skriver i tråden tycker att det var bra ifall höga sjöofficerare stödde västliga ubåtskräkningar men att detta av politiska skäl fortfarande bör mörkläggas.

Jag vet inte varför du fått det intrycket, det får inte jag. Och vad gäller just mig, så kan jag intyga dig att det inte är så. Rent personligt så ville jag bara ha resultat, döda sjömän och sänkta ubåtar alltså. Jag hade varit lika glad om dessa var tyska, sovjetiska eller amerikanska. Helt ärligt verkar du helt insnöad nu, du borde ta en paus och sen titta på din övertygelse igen. Om jag trodde att väst ubåtar kränkt sverige, och att svenska officerare var med i detta i en form av konspiration, jag lovar jag hade sagt det då. Att du tycker dig se konspiratörer och mörkläggare även här borde vare något av en väckarklocka på att du ser saker som inte finns lite varstans.

Denna intervju med Caspar som exempel, jag kan inte förstå hur man kan vara insatt i hur det fungerar i kustflottan och sjösammanhang utan att känna att de talar om olika saker.
Apone
QUOTE (Pal @ Oct 18 2007, 10:25 ) *
Denna intervju med Caspar som exempel, jag kan inte förstå hur man kan vara insatt i hur det fungerar i kustflottan och sjösammanhang utan att känna att de talar om olika saker.

Jag minns den intervjun, och det var helt klart ett möte mellan 2 olika kulturer och kunskapsnivåer;

Caspar talade om hur amerikanska styrkor brukar göra rent generellt, dvs testa sina system (ni minns säkert när USS Philipine Sea slog tokback nära Oxdjupet - trots att de inte får ha sina uv-sensorer igång...undrar varför..? smile.gif ), men han verkade inte ha detaljkoll på just Sverige, medan journalisten inte alls hade koll på hur militär världen över fungerar och tolkar detta som att USA har gjort massor av riktade hemliga operationer mot just Sverige..
Born
QUOTE (01/B3 @ Oct 18 2007, 10:07 ) *
QUOTE (Born @ Oct 18 2007, 09:08 ) *

Forskning och vetenskap är annars ett väl beprövat sätt att få svar på frågor. Just med Tunanders bok är det inte längre så tunt med fakta vilket alla som läst den borde ha insett. Jag kan även nämna några andra böcker som är intressanta men som inte håller vetenskaplig klass:

Ingemar Myhrberg, "Ubåtsvalsen"
Anders Hasselbohm, "Ubåtshotet"
Tommy Lindfors, "Under ytan"
Hans Hederberg, "Svensk Roulett"

Isåfall, var är fakta och bevis pressenterade? vad jag sett så rör sig hela historien om indicier och slutsatser (och som alla vet drar man de slutsatser man vill få fram genom att sålla informationen så den passar med ens egen uppfattning).

Och kom inte dragandes med någon bok nu, jag kan skriva en bok om iprincip vilket ämne som helst och vinkla informationen åt vilket håll jag vill om det skulle vara så. En bok skriver man för att sälja, och det är lättare att sälja en konspirationsteori än kalla fakta, för faktan är i regel inte lika spännande som konspirationerna.

Förövrigt, om regeringen (eller regeringarna som suttit från kränkningarnas dagar tills dags datum) anser att det vore lämpligt att redovisa allt så hade det gjorts. Men varken Herr Palme eller Herr Bildt (ytterligheterna?) har ansett att det fanns någon anledning att basunera ut allt, eller alternativt släppt den information som finns och är bekräftad och bortsett från spekulationerna. OCH DÅ ÄR DET SJÄLVKLART ATT DET FINNS FOLK SOM SER SIN CHANS ATT KONSPIRERA IHOP NÅGOT SPÄNNANDE SOM SÄLJER.
01/B3
QUOTE (Apone @ Oct 18 2007, 10:35 ) *

Jag minns den intervjun, och det var helt klart ett möte mellan 2 olika kulturer och kunskapsnivåer;

Caspar talade om hur amerikanska styrkor brukar göra rent generellt, dvs testa sina system (ni minns säkert när USS Philipine Sea slog tokback nära Oxdjupet - trots att de inte får ha sina uv-sensorer igång...undrar varför..? smile.gif ), men han verkade inte ha detaljkoll på just Sverige, medan journalisten inte alls hade koll på hur militär världen över fungerar och tolkar detta som att USA har gjort massor av riktade hemliga operationer mot just Sverige..

Jag tycker att det var helt klart att Weinberger inte förstod att operationerna i svenska vatten fortfarande var politiskt känsliga (vilket operationerna mot dåvarande Sovjetunionen inte var).

Jag förstår inte hur man kan ha sett intervjun utan att uppfatta att Weinberger bekräftade att amerikanska ubåtar "testade" beredskapen i många länder, däribland Sverige. (Det unika med Sverige var nog inte att amerikanska förband "övade" här utan att detta användes för att illustrera ett sovjetiskt hot.)
01/B3
Lars Hansson är mycket trovärdig i mina ögon eftersom han är ett ögonvittne.

Jag såg nu att densamme skrev förordet till Tunanders engelska utgåva av "Hårsfjärden" - någon som läst det?
Probos
QUOTE (01/B3 @ Oct 18 2007, 12:43 ) *
Lars Hansson är mycket trovärdig i mina ögon eftersom han är ett ögonvittne.

Jag såg nu att densamme skrev förordet till Tunanders engelska utgåva av "Hårsfjärden" - någon som läst det?

Nej, det har jag inte läst. Antar att det snart kommer ett citat.
Med risk för upprepning, boken är inte ett historiskt dokument utan den är ett debattinlägg. Man kan göra sök&ersätt på USA/Nato med Brasilien och den skulle vara lika vederhäftig.
Born
QUOTE (01/B3 @ Oct 18 2007, 12:23 ) *
QUOTE (Apone @ Oct 18 2007, 10:35 ) *

Jag tycker att det var helt klart att Weinberger inte förstod att operationerna i svenska vatten fortfarande var politiskt känsliga (vilket operationerna mot dåvarande Sovjetunionen inte var).

Jag förstår inte hur man kan ha sett intervjun utan att uppfatta att Weinberger bekräftade att amerikanska ubåtar "testade" beredskapen i många länder, däribland Sverige. (Det unika med Sverige var nog inte att amerikanska förband "övade" här utan att detta användes för att illustrera ett sovjetiskt hot.)

Man uppfattar vad man vill uppfatta. Men konspirationsteorin om att det skulle illustrera ett sovjetiskt hot får du nog spekulera vidare om. Tyvärr så är ju Weinberger inte med oss på jordelivet längre, men jag tror han om han hade möjlihet så skulle han nog vända sig flera varv i sin grav om han fick höra att folk på allvar använder hans ord i samband med konspirationsteorier.

Ska vi ta och öppna BÅDA ögonen kanske?
Krigsmakten
Ett litet inlägg i en stor debatt.

Just i detta nu har jag försvarsmaktens skolinformatörer på besök.

Så här sade en av dem, Erik, angående vad som menas med att värna vår territoriella integritet - "Under 80-talet hade vi sovjetiska u-båtar i våra vatten, då var vårt meddelande, försvinn eller så sänker vi er".

Kanske är skolinformatörerna försedda med en disclaimer, "Våra åsikter är inte nödvändigtvis representativa för försvarsmaktens eller den etablerade forskningens budskap" biggrin.gif .

(Mig behöver ingen övertyga att det var sovjetiska u-båtar på svenskt vatten.)
Krigar'n
QUOTE (Krigsmakten @ Oct 18 2007, 14:46 ) *

I senaste numret av "Vårt Försvar" (Allmänna Försvarsföreningen) finns en intressant artikel som ev. kan sprida lite ljus avseende miniubåtar, vilja och förmåga.

Jörgen Elfving: Sovjetiska marina specialförband, marin spetsnaz (sid 26)
Länk: http://www.aff.a.se/vf_akt.html
trädet
Det ät alltid spännande att se hur olika många människor kan uppfatta olika fakta. som vissa ser en pajbit, andra ser en paj som saknar en bit.
Men allt tjafs om att det inte alls var sovjetiska u-båtar utan BARA jänkers som leker farbror röd i vårta vatten verkar inte vettigt. Men visst att olika fartyg "leker" med varandra osv.

Min personliga uppfattning är att sovjet letade roligheter i svenska vatten, och att vissa andra länder har skummat igenom (men dom antagligen med tillstånd).

Pratade med en flottist för ett tag sen (han låg på en minbåt) som berättade att dom ett par ggr hade hittat sovjetiska u-båtar, men fick inte öppna eld förren u-båten var utom skadeavstånd... Är det mer menat som en varning typ "vi ser dej och nästa gång ghår det illa" eller är det snälla sverige som inte ville få sin stooora granne på tvären?
Krigsmakten
QUOTE (Krigar'n @ Oct 18 2007, 15:36 ) *
QUOTE (Krigsmakten @ Oct 18 2007, 14:46 ) *

I senaste numret av "Vårt Försvar" (Allmänna Försvarsföreningen) finns en intressant artikel som ev. kan sprida lite ljus avseende miniubåtar, vilja och förmåga.

Jörgen Elfving: Sovjetiska marina specialförband, marin spetsnaz (sid 26)
Länk: http://www.aff.a.se/vf_akt.html

Som jag skrev, mig behöver ingen övertyga, jag var redan övertygad om deras förehavanden på svenskt vatten. Men tack för tipset, det var en läsvärd artikel.
Krigar'n
Det känns ju ibland helt OK att slå in öppna dörrar...
Born
Snart kommer nog någon konspiratorisk amerikan skriva en spännande bok om sveriges undervattensspaning mot USA, har hört ryten om att en ubåt (Kallas visst Gotland vilket kan vara en förkortning av Go and Take Land) börjat sikta in sig på deras hangarfartyg.

Fast egentligen är det en Iransk ubåt... Det kan man bevisa genom att en kille jag känner har en kusin som sa att den var Iransk...
01/B3
QUOTE (trädet @ Oct 18 2007, 15:42 ) *
Det ät alltid spännande att se hur olika många människor kan uppfatta olika fakta. som vissa ser en pajbit, andra ser en paj som saknar en bit.
Men allt tjafs om att det inte alls var sovjetiska u-båtar utan BARA jänkers som leker farbror röd i vårta vatten verkar inte vettigt. Men visst att olika fartyg "leker" med varandra osv.

Min personliga uppfattning är att sovjet letade roligheter i svenska vatten, och att vissa andra länder har skummat igenom (men dom antagligen med tillstånd).

Pratade med en flottist för ett tag sen (han låg på en minbåt) som berättade att dom ett par ggr hade hittat sovjetiska u-båtar, men fick inte öppna eld förren u-båten var utom skadeavstånd... Är det mer menat som en varning typ "vi ser dej och nästa gång går det illa" eller är det snälla sverige som inte ville få sin stooora granne på tvären?

Ifall du läser mina inlägg i tråden så vet du att min uppfattning är att även sovjetiska ubåtar kränkt svenskt vatten. Jag tror dock inte att de velat bli upptäckta (visat delar av tornet över ytan som i Hårsfjärden) eller att de skickat in skrotfärdiga ubåtar i ytläge (S-363/U-137). En mycket intressant fråga är vem som stod bakom kränkningen i Hårsfjärden. Tunander är, åtminstone internationellt, en erkänd forskare och i mina ögon är hans argument övertygande (vilket också kanske har framgått tongue.gif ).

Det är, utan att överdriva, ett demokratiskt problem ifall enskilda amiraler gett främmande makt tillstånd att öva i svenska vatten och juridiskt är det mycket tveksamt ifall de hade befogenhet att göra det.
von Döbeln
Debatten i denna tråd liksom i tidigare ubåtsjakttrådar hamnar förr eller senare i ett spekulations- och konspirationsträsk. Vi som var där vet självfallet vad vi såg. Men för alla andra, som först i efterhand får olika historier serverade återstår egentligen endast två möjligheter att få fullständig klarhet i vad som hände.

1. Ett fullständigt erkännande från främmande makt om vad som skett, där alla handlingar offentliggörs. Här kan en relevant jämförelse göras med de utredda händelserna kring DC 3:an vilken sköts ner 1952, erkändes av Sovjetunionen under glasnost på 1980-talet, upptäcktes och bärgades under början av 2000-talet och om några år kommer att bli en fast installation vid Flygvapenmuseum i Linköping.

2. Att vi påträffar ett vrak efter en sänkt ubåt från 1980- eller 1990-talen. Flera indicier finns som talar för att ubåtar allvarligt skadats under främst 1980-talet.

Naturligtvis kunde en kombination av dessa faktorer bringa klarhet i denna fortfarande oerhört känsliga fråga. Jämförelsen med DC 3 är också mycket intressant, eftersom det där i mycket hög grad handlar om att ge de efterlevande ett erkännande för den saknad och den sorg de känt över sina förlorade män och fäder. Även om vår frustration över att inte bli erkända inte riktigt kan anses ha dessa proportioner, så tycker i alla fall jag att här finns en likhet. Som jag tidigare nämnt i denna tråd, så kan endast framtiden utvisa vad som händer i denna för så många ganska svåra fråga.
Racoon Pioneer
Problemet är att inte ens ni "som var där" har en ensad syn på vad som hände vilket givetvis är svårt graverande för trovärdigheten. Detta gäller den information som kommit till allmän kännedom. Om information som finns lades på bordet skulle "konspirationsträsk" kunna undvikas. Man ska inte ondgöra sig över att dörren är låst om man själv sitter med en nyckel. Nu kanske man inte får öppna dörren av en viss anledning men det förhindrar inte att de på utsidan huttrar.

Jag kan inte se hur frågan längre skulla kunna vara känslig gentemot de presumtivt kränkande nationerna. De som var inblandade från främmande makt, politiskt och militärt, är inte längre i tjänst och skälen för kränkningarna finns inte längre. Det är därför också naturligt att det är dem som, bland annat i tv, berättat om vad som hände. Det är också från dem vi kan förvänta oss ytterligare klarhet i det som hände. Ty den svenska sidan kommer tiga som muren. När det säkerhetspolitiska läget är desarmerat är tydligen den egna smutsiga byken så skyddsvärd att sanning och klarhet för sina landsmän fortfarande underlåts. För det är en smutsig byk vi talar om när bortrivna krigsdagboksidor, motsägelsefulla order och anonyma röster på radionäten är delar av agerandet. Jag tror att det enda som hindrar oss från sanningen nu är en handfull höga militärers och politikers värnande om sin stolthet. Det är deras lögner för att skyla det egentliga händelseförloppet som är tunga idag, inte själva händelserna.

/RP
01/B3
QUOTE (Racoon Pioneer @ Oct 18 2007, 23:02 ) *
Jag tror att det enda som hindrar oss från sanningen nu är en handfull höga militärers och politikers värnande om sin stolthet. Det är deras lögner för att skyla det egentliga händelseförloppet som är tunga idag, inte själva händelserna.

/RP

Jag tror att det inte bara är en fråga om stolthet utan även en ovilja att skaka galler. För att undanröja det hindret så skulle jag vilja se en sanningskommission där de inblandade kan vittna mot löfte om straffrihet.
QUOTE (Brottsbalk (1962:700))
19 kap. Om brott mot rikets säkerhet

1 § Den som, med uppsåt att riket eller del därav skall, med våldsamma eller eljest lagstridiga medel eller med utländskt bistånd, läggas under främmande makt eller bringas i beroende av sådan makt eller att del av riket skall sålunda lösryckas, företager handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande, dömes för högförräderi till fängelse i tio år eller på livstid eller, om faran var ringa, i lägst fyra och högst tio år.
Om någon, med uppsåt att åtgärd eller beslut av statschefen, regeringen, riksdagen eller högsta domarmakten skall med utländskt bistånd framtvingas eller hindras, företager handling som innebär fara därför, dömes ock för högförräderi. Lag (1974:565).

2 § Den som med våldsamma medel eller utländskt bistånd framkallar fara för att riket skall invecklas i krig eller andra fientligheter, dömes, om det ej är högförräderi, för krigsanstiftan till fängelse, lägst två och högst åtta år.

3 § Om den, som fått i uppdrag att för riket förhandla med främmande makt eller eljest bevaka rikets angelägenheter hos någon som företräder främmande makts intresse, missbrukar behörighet att företräda riket eller eljest sin förtroendeställning och därigenom orsakar riket avsevärt men, dömes för trolöshet vid förhandling med främmande makt till fängelse på viss tid, lägst två och högst tio år, eller på livstid.

[- - -]
civilist
Nu när det förflutit ganska lång tid sedan ubåtsjakterna - varför har det inte krupit fram mer information om eventuella undervattensoperationer från det forna Sovjetunionen, exempelvis i form av vittnesmål från "de som var med"?

När det gäller hemligstämplar: borde inte Försvarsmakten kunna släppa dokument om materiel, förband och baser som inte längre används, exempelvis "avhemliga" allt som är skrivet till och med 1979 (för att ta ett årtal ur luften). Detta för att historiker, journalister, MÖP:ar och andra skulle få större möjlighet att teckna en mer fullständig bild av vår nutidshistoria.
von Döbeln
QUOTE (Racoon Pioneer @ Oct 18 2007, 23:02 ) *
Problemet är att inte ens ni "som var där" har en ensad syn på vad som hände vilket givetvis är svårt graverande för trovärdigheten. Detta gäller den information som kommit till allmän kännedom. Om information som finns lades på bordet skulle "konspirationsträsk" kunna undvikas. Man ska inte ondgöra sig över att dörren är låst om man själv sitter med en nyckel. Nu kanske man inte får öppna dörren av en viss anledning men det förhindrar inte att de på utsidan huttrar.

Jag kan inte se hur frågan längre skulla kunna vara känslig gentemot de presumtivt kränkande nationerna. De som var inblandade från främmande makt, politiskt och militärt, är inte längre i tjänst och skälen för kränkningarna finns inte längre. Det är därför också naturligt att det är dem som, bland annat i tv, berättat om vad som hände. Det är också från dem vi kan förvänta oss ytterligare klarhet i det som hände. Ty den svenska sidan kommer tiga som muren. När det säkerhetspolitiska läget är desarmerat är tydligen den egna smutsiga byken så skyddsvärd att sanning och klarhet för sina landsmän fortfarande underlåts. För det är en smutsig byk vi talar om när bortrivna krigsdagboksidor, motsägelsefulla order och anonyma röster på radionäten är delar av agerandet. Jag tror att det enda som hindrar oss från sanningen nu är en handfull höga militärers och politikers värnande om sin stolthet. Det är deras lögner för att skyla det egentliga händelseförloppet som är tunga idag, inte själva händelserna.

/RP

Jag håller i huvudsak med i det du skriver. Som representant för en av de stridande kombattanterna 1994 så kan jag meddela att vi självfallet har olika bilder av vad som hände, främst för att två personer mycket sällan uppfattar saker och ting likadant. Men också beroende av komplexiteten i det som en ubåtsjakt innebär. Redan från början finns en stor informationsmängd som ska hanteras i olika led och med olika mål. De indikationer man får in ska ju utgöra underlag för olika stridsåtgärder då och där. Men samtidigt lagras ju dokumentationen för att bygga upp kunskap om exempelvis ubåtsljud, uppträdande och taktik grundad på optiska observationer. En tredje, och kanske den svåraste, omständigheten är det du berör som en "handfull handfull höga militärers och politikers värnande om sin stolthet". Enligt mig fanns denna från början, och finns säkerligen kvar. Ett fåtal har bytt sida, och hävdar alltifrån att ubåtarna inte fanns till att det var minkar. Sammantaget gör detta att vi ännu idag, över 12 år efter de sista ubåtsjakterena som nådde offentlighetens ljus, sitter med en mycket offullständig och komplex bild av vad som egentligen hände. Ideologiska motiv färgar debatten på ett mycket olyckligt sätt.

Men, detta är i egentligt mening inte så märkligt. I historievetenskaplig bemärkelse är det ett faktum att händelser som äger rum i den nära historien ofta är svårt att skönja och förstå (Ash 2000:7ff). Vi har aldrig bara en historia, utan flera olika tolkningar av densamma. Den "historiska sanningen" kan med denna utgångspunkt endast sökas utifrån fysiska lämningar och exakta kvarlevor (exv dokument från tiden man undersöker, vilka klart styrker en viss händelses giltighet). Och även när denna "sanning" uppdagats så kan de man ändå tolka denna sanning på olika sätt. Men att påträffa DC 3:an och kvarlevorna efter besättningen gav de anhöriga frid efter 50 års sökande, tvivel och uppskjuten sorg, även om en alternativ tolkning kan fabriceras, annan än den numera allmänt vedertagna, att sovjetiska plan sköt ner DC 3:an. Det är mycket tänkbart att ryska eller andra myndigheter kan lätta på förlåten kring vad de vet, säkert har du också rätt i att den huvudsakliga problematiken i detta ligger i svenska höga beslutfattares prestige.

Kanske får vi som deltog i ubåtskriget vänta 30 år till, men jag hoppas att saker börjar röra på sig snart. För en tid sedan hölls ett seminarium vid Armémuseum, där både beslutsfattare under och efter ubåtskriget, deltagare, anhöriga och forskare deltog. Fokus låg vill jag minnas på ett mänskligt plan; hur tacklade man att inte veta när de anhöriga kom hem? Hur hanterade man som officer och värnpliktig att delta under ubåtsjakter veckor och kanske även månader?

Det finns många ingångar och perspektiv i detta. Väljer man att se det som ett svenskt deltagande i det Kalla kriget, precis som lämningarna efter DC 3 också vittnar om, så är ett offentligt erkännande och en publik belysning av de passerade händelserna eftersträvansvärd. Detta arbetar jag för.

GMY
176-761
Finns en sak som för mig verkligen bevisar att det vara Nato-ubåtar i Hårsfjärden och Sth-ström.

Citat från Ola Tunander.

The US cruiser USS Belknap, the frigate USS Elmer Montgomery and the US Navy depot ship USS Monongahela stayed in Stockholm on 25–27 September. After lunch on 27 September, they left for another naval exercise in the Baltic Sea, US BALTOPS, which ended on 2 October. At 14.00 on 26 September, people travelling with a small ferryboat saw a small silver-grey periscope in the waters at Kastellholmen in central Stockholm only a few metres from US cruiser Belknap and frigate Elmer Montgomery and not more than a few hundred metres from the royal palace. Indeed, several people saw the periscope. It was 35–40 centimetres high and 10–15 centimetres in diameter.

Om man bara tänker till den minsta lilla så inser nog de flesta att ingen WP ubåt skulle våga visa upp sig i dagsljus ett par meter i från USS Belknap, USS Elmer Montgomery eller USS Monongahela.

Jänkarnas avlyssningsutrustning skulle plockat upp dem direkt sedan skulle ubåten varit fint instängd i en basäng som är så liten att den nästan skulle gå att tömma på vatten navy2.gif

Nej detta var självklart ubåtar med koppling till flottbesöket och vissa höga svenska befäl kände till detta därav övningen Notvarp.

Att det sedan var WP ubåtar på besök långt in i våra kustbaser vet jag av egen erfarenhet biggrin.gif men detta innebär inte att alla var i från WP eller ens att de flesta var det.
Pal
QUOTE (176-761 @ Oct 22 2007, 13:28 ) *
Finns en sak som för mig verkligen bevisar att det vara Nato-ubåtar i Hårsfjärden och Sth-ström.

Citat från Ola Tunander.

The US cruiser USS Belknap, the frigate USS Elmer Montgomery and the US Navy depot ship USS Monongahela stayed in Stockholm on 25–27 September. After lunch on 27 September, they left for another naval exercise in the Baltic Sea, US BALTOPS, which ended on 2 October. At 14.00 on 26 September, people travelling with a small ferryboat saw a small silver-grey periscope in the waters at Kastellholmen in central Stockholm only a few metres from US cruiser Belknap and frigate Elmer Montgomery and not more than a few hundred metres from the royal palace. Indeed, several people saw the periscope. It was 35–40 centimetres high and 10–15 centimetres in diameter.

Om man bara tänker till den minsta lilla så inser nog de flesta att ingen WP ubåt skulle våga visa upp sig i dagsljus ett par meter i från USS Belknap, USS Elmer Montgomery eller USS Monongahela.

Jänkarnas avlyssningsutrustning skulle plockat upp dem direkt sedan skulle ubåten varit fint instängd i en basäng som är så liten att den nästan skulle gå att tömma på vatten navy2.gif

Nej detta var självklart ubåtar med koppling till flottbesöket och vissa höga svenska befäl kände till detta därav övningen Notvarp.

Att det sedan var WP ubåtar på besök långt in i våra kustbaser vet jag av egen erfarenhet biggrin.gif men detta innebär inte att alla var i från WP eller ens att de flesta var det.

Herregud vad dumt. Jag kan iofs hålla med om att det knappast var en Sovjetisk ubåt inne i stockholm stad. Men om det hade varit det, tror du då att USA hade gått till anfall med skarpa vapen när de upptäckt den? De får inte ens ha sina undervattens-sensorer igång på svensk vatten egentligen. Fattar du att Sverige är skyldiga att anfalla och sänka amerikanarna om de skulle gå till anfall mot en Sovjetisk ubåt på svenskt vatten?

För det första så tar jag inte någons ord på att många såg ett periskop. Namn och att man frågar dessa själv vill till innan jag är säker. Och om det nu skulle stämma att många såg ett periskop så var det givetvis en svensk ubåt. Det är inte ovanligt att svenska ubåtar går i uläge in till stockholms stad, händer vid uppvisningar etc, jag har sett det flera gånger. Knappast otänkbart att man gör det om man har intressanta gäster eller hur. Det är så pass vanligt och så pass sannolikt att en svensk ubåt skuggar gästande amerikaner in att du borde inse hur totalt vansinnigt det vore av amerikanarna att väl i hamn sedan sjösätta en miniubåt när det är rätt sannolikt att det redan ligger en svensk ubåt i hamnen och lyssnar. Nej, här har vi snarare ett exempel på det Caspar avslöjade, att man leker katt och råtta med varandra trots att det är mot reglerna. Det var sannolikt en svensk ubåt som skuggat amerikanarna in, och sen kanske pingat dom för att skojja med dom och få dem att sätta på sina sonarer. Allt för att kunna testa sina system, och amerikanarna lär också funnit leken intressant. Varför tror du dom visste att de skulle hyra just en svensk ubåt? Lek som detta är inte tillåtet utan sker på initiativ av officerare själva, det är vanligt, men mot reglerna.
176-761
QUOTE (Pal @ Oct 22 2007, 13:40 ) *
Det var sannolikt en svensk ubåt som skuggat amerikanarna in, och sen kanske pingat dom för att skojja med dom och få dem att sätta på sina sonarer. Det är inte ovanligt att svenska ubåtar går i uläge in till stockholms stad, händer vid uppvisningar etc, jag har sett det flera gånger. Knappast otänkbart att man gör det om man har intressanta gäster eller hur.

banghead.gif

För dumt för att ens bemöta seriöst.

Ge mig ett enda bevis på att en svensk ubåt gått i uläge i in till stockholms stad!!
Pal
QUOTE (176-761 @ Oct 22 2007, 14:35 ) *
banghead.gif

För dumt för att ens bemöta seriöst.

Till skillnad från att amerikaner på flottbesök i Sverige skulle gå till anfall mot en upptäckt undervattenskontakt med skarpa vapen mitt inne i stockholms hamn?

Och du anser det för övrigt mer troligt att ett observerat periskop, om obervationen är sann, skulle vara en amerikansk ubåt. Sjösatt i smyg vid kaj i svensk hamn och som seglar runt i hamnen fram till bland annat då kastellholmen och tydligt visar sitt periskop för vanligt folk. Det skulle alltså vara mer sannolikt än en svensk ubåt? Och det är dessutom ditt bevis för att NATO ubåtar kränkte sverige under 80-talet?

Min första reaktion är att ingen förmodligen sett något periskop överhududtaget, jag vill ha namn på de som säger sig ha sett något.
Erik_G
Ge mig ett enda bevis på att en svensk ubåt gått i uläge i in till stockholms stad!!

Tyvärr verkar jubileumssiten för ubåtsvapnet 100 år vara borta, annars så tror jag att vi hade kunnat hitta bildbevis där.
Nu var jag i och för sig inte där, men om jag minns rätt så förekom det undervattensdelar av den uppvisning som en svensk ubåt hade mitt inne i stockholm.

Personligare anser jag det troligare att de amerikanska båtarna på ett mer eller mindre öppet sätt skuggats av en svensk ubåt ända in i eller ut ur hamn, än att en sovjetisk ubåt skulle segla omkring med periskopet uppe och fullt synligt. Kan hända var det som en följd av det icke officiella samövandet som nämnts tidigare i tråden. Att det skulle ha rört sig om en svensk ubåt förklarar ju också frånvaron av åtgärder på de inkomna rapporterna.

En fientlig sinnad ubåt hade inte gärna plockat upp periskopet över vattenytan under dagtid då chansen för upptäckt är ca 100%, särskillt inte där det finns så många vittnen. Ej heller seglat omkring med periskopet uppe, så som jag får intrycket av att det skulle ha skett i detta fallet.

/E
176-761
QUOTE (Erik_G @ Oct 22 2007, 15:07 ) *

Tyvärr verkar jubileumssiten för ubåtsvapnet 100 år vara borta, annars så tror jag att vi hade kunnat hitta bildbevis där.
Nu var jag i och för sig inte där, men om jag minns rätt så förekom det undervattensdelar av den uppvisning som en svensk ubåt hade mitt inne i stockholm.

Det är väl knappast samma sak. Då var ubåten på en uppvisning, knappast samma sak som att föjfölja USS Belknap http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Belknap_(CG-26)

Svensk ubåt har dessutom föjlebåt på svensk territorialvatten. Vill minnas att de har flagg också.

http://soldf.e.kth.se/docs/fmpub/ubim_s.pdf

Att jänkarna inte skulle anfalla ALLA som på de på något sätt uppfattar hotar något utav deras personal eller material kan du ju snacka med Irakierna om.

Att de sedan inte skulle börja bomba framför slottet är väl rätt uppenbart men de skulle inte sitta sysslolösa om en WP ubåt skulle vara 100m bort, det är bara naiv att tro.
Born
QUOTE (176-761 @ Oct 22 2007, 13:28 ) *

Citat från Ola Tunander.

Återigen ett citat av den allvetande Herr Tunander. Är det inte lite märkligt att han är rätt ensam när det gäller att föra fram "fakta" som pekar mot att de kränande ubåtarna var från NATO? Fast fakta är ju synd att kalla det, spekulationer vore snarare ett bättre ord.

Vad gäller periskopet i fråga, en jäkla massa folk säger sig ha sett Nessie eller Storsjöodjuret också. Som av en händelse i samband med visst alkoholintag och livliga historier som uppvärmning. OM det nu var fråga om en spanande ubåt (oavsett sida om muren i tyskland) så hade den självklart inte gått med periskopet uppe. Vilket antagligen torde utesluta att just den båten hade skumraskaffärer för sig. Och om den inte hade något skumt för sig ser jag inte någon anledning till att den överhuvudtaget tas upp i den här tråden.
Erik_G
Det är väl knappast samma sak. Då var ubåten på en uppvisning, knappast samma sak som att föjfölja USS Belknap http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Belknap_(CG-26)

Jag citerar dig igen

Så, du håller alltså med om att svensk ubåt befunnit sig i uläge i sthlm stad?
En poäng är en poäng, även om den är billig.. :P

Att jänkarna inte skulle anfalla ALLA som på de på något sätt uppfattar hotar något utav deras personal eller material kan du ju snacka med Irakierna om.

Att de sedan inte skulle börja bomba framför slottet är väl rätt uppenbart men de skulle inte sitta sysslolösa om en WP ubåt skulle vara 100m bort, det är bara naiv att tro.

Jänkarna är (särskilt nu för tiden) åtskilligt mer nervösa när vi snackar irakier (eller Iranier, jag tänkte instinktivt på USS Vincennes nedskjutning av Iranair-flygplanet) än vad de var rädda för WP under kalla kriget. Man hade nog jagat en skuggande ubåt, men inte för att döda, inte på internationellt eller främmande vatten i alla fall. Dessutom ansågs nog följderna av ev skarp insats mot sovjetiska fartyg som betydligt värre än följderna av att inte göra det. Så länge ingen tryckte på avtryckaren så var allt fred och fröjd. Fienden var ju i allafall något så när förutsägbar på den punkten. När det gäller Iran, Irak m.fl så har man ju inte den lyxen. Kort sagt så upplevdes nog sovjets interkontinentala ballistiska robotar som ett större hot än en enskild ubåt. Därmed inte sagt att det inte förekom svettiga stunder under vattnet. Diverse sammanstötningar mellan amerikanska och sovjetiska ubåtar vittnar ju om den osynliga katt och råtta-lek som förekom.

Men vad amerikanarna gör och inte gör mitt inne i stockholms stad avslöjar ju inte ubåtens nationalitet.
Att ingen vidtar några åtgärder alls, samt ubåtens våghalsiga uppträdande tycker jag tyder på att det var en ubåt som var välkommen där. Den enda nationalitets ubåtar jag kan tänka mig var väkommen att navigera runt i svenska farvatten i uläge måste ha varit svenska ubåtar.
Nu har ni inte skrivit vilket år denna incidenten ska ha ägt rum, men de bestämmelser du länkar till var från år 2000. Dessutom verkar de gälla ubåtsjaktsövning med ubåt, knappast skarpa insatser, som eskort av NATO-fartyg på svenska farvatten. Jag antar att incindenten med de amerikanska fartygen är från 80-talet, i allafall från innan 1995, då Belknap tydligen ska ha tagits ur tjänst enligt Wikipedia (bara för att själv inta uläge 1998).

Så nej, jag tror inte att ubåten i stockholm som beskrivs ovan var sovjetisk, min övertygelse baserad på ovanstående beskrivning är att den var svensk. Jag är också övertygad om att det inte bevisar någonting i de övriga fallen av ubåtskränkningar.

/E
eskil
Var skriver 176-761 att amerikanerna skulle ha gått till anfall ifall de hade upptäckt en oidentifierad undervattensfarkost i Saltsjön? Naturligtvis skulle de inte ha gjort det. De skulle först ha frågat svenska marinkomandot ifall det var en svensk ubåt (ifall de inte helt enkelt utgick från det). Därefter så skulle de ha hållt den lille gynnaren under sträng uppsikt så länge den fanns innom syn- och hörhåll.

Min personliga uppfattning är att någon lustigkurre sjösatte en periskopattrap från Skeppsholmen eller Kastellholmen. Hade det varit en riktig ubåt så hade amerikanerna upptäckt den.
J.K Nilsson
QUOTE (eskil @ Oct 23 2007, 15:24 ) *
Hade det varit en riktig ubåt så hade amerikanerna upptäckt den.

Med vaddå?

De får inte ens ha sina undervattens-sensorer igång på svensk vatten egentligen.

J.K Nilsson
Erik_G
Var skriver 176-761 att amerikanerna skulle ha gått till anfall ifall de hade upptäckt en oidentifierad undervattensfarkost i Saltsjön?

Ingenstans vad jag kan se, men det är det väl ingen som påstår heller.

Om en ubåt snurrar omkring i hamnbassängen med periskopet uppe mitt på blanka dagen vore det nästan tjänstefel av amerikanarnas vakthavande att INTE upptäcka den. Men det finns som sagt var många goda skäl till att inte genast slänga iväg alla sjunkbomber man råkar ha framme.

/E
eskil
QUOTE (J.K Nilsson @ Oct 23 2007, 17:12 ) *

Med vaddå?
De får inte ens ha sina undervattens-sensorer igång på svensk vatten egentligen.

Med de undervattenssensorer som de naturligtvis ändå har igång. Det finns inte en chans på jorden att någon utanför fartyget kan kolla att den passiva sonarn inte är på.

Källa på att de inte får använda undervattenssensorer på svenskt vatten skulle jag dessutom gärna vilja ha.
GrodanBoll
QUOTE (01/B3 @ Oct 2 2007, 09:15 ) *
Uppdrag granskning/svt

Det finns många trådar i ämnet men jag vet inte riktigt vilken vinkling som programmet kommer att få.

Uppdrag granskning
Granskande samhällsprogram. Del 6 av 17. Ubåtar, lögner och ljudband. Var det Natos ubåtar som lekte katt och råtta i den svenska skärgården? Sverige pekade ut Sovjetunionen som kränkare efter Hårsfjärdendramat 1982, men nya fakta visar att svenska folket fördes bakom ljuset. Avgörande bevis försvann, förvrängdes och hemligstämplades. Vill Carl Bildt, som spelat en huvudroll i hanteringen av ubåtsfrågan, lägga korten på bordet? Programledare: Karin Mattisson

För ett par år sedan läste jag forskaren Ola Tunanders bok Hårsfjärden i vilken han anklagar Förenta staterna för att med stöd av högt uppsatta militärer ha kränkt svenskt inre vatten under 1980-talet. Jag tror att det är dags för en ny upplaga nu. navy2.gif

Nu känner amiralerna sig tvingade ut på banan och i dagens SvD ger de sin bild:
"Sovjet litande inte på vår neutralitet"

Den i mina ögon viktigaste frågan är:
- Vilka tjänade på ubåtskräningarna?

Ubåtskränkningarna som följde efter "Whiskey on the rocks" bidrog starkt till att stödja USA i den ideologiska kampen mot Sovjetunionen under 1980-talet och var den enda orsaken till upprustningen av den svenska ubåtsjaktskapaciteten.

En bidragande orsak till att Sovjet inte litade på vår neutralitet var att vissa militärer deltog i ett hemligt samarbete med NATO. (En av författarna, dåvarande CM Per Rudberg, var krigsplacerad vid NATO högkvarter.) Ifall man även bidrog till att ge Sovjet skulden för amerikanska ubåtskränkningar så var inte det ägnat att öka Sovjets förtroende för Sveriges neutralitet. bong.gif

Jag vet inte vad detta kan vara värt (om ens något) men jag läste nylegen ett inlägg av en Britt på ett annat forum som fick mig att höjja åtminstonne ena ögonbrynet:

http://63.99.108.76/forums/index.php?showt...22723&st=20

Läs Stuart Galbraiths post näst längst ner på sidan.

Som jag känner Stuart är han en mycket seriös person, välinformerad och brukar sällan komma med vilda spekulationer. Kanske är han helt fel ute, men det är ändå uppenbart att de svenska ubåtsjakterna (eller ubåtsjaktförsöken) under 80-talet är betydligt mer välkända i väst än vad jag trodde. Men vad det bror på kan vi ju bara spekulera i.
LeadHead
Ja, eller så är det just Tunander som avses med "a number of sources"...
176-761
QUOTE (GrodanBoll @ Oct 23 2007, 21:48 ) *
Läs Stuart Galbraiths post näst längst ner på sidan.

Som jag känner Stuart är han en mycket seriös person, välinformerad och brukar sällan komma med vilda spekulationer. Kanske är han helt fel ute, men det är ändå uppenbart att de svenska ubåtsjakterna (eller ubåtsjaktförsöken) under 80-talet är betydligt mer välkända i väst än vad jag trodde. Men vad det bror på kan vi ju bara spekulera i.

Finland certain, but Sweden is not so certain. Sweden by the 80s had dropped a lot of the covert ties it had developed with NATO in the 50s and 60s (they rebuilt a number of runways to host NATO bombers), but there have been a number of sources that indicate part of the submarine intrusions in the early 80s were part of a game to make the Swedish take their own naval defences seriously (and presumably up military spending in general). The interesting thing about that, is that some elements of the Swedish MOD appear to have been aware of it, and allowed NATO boats to make their incursions to stir things up, even ordering Swedish armed forces off their tail and destruction of records.. This suggests that links between NATO and Sweden were still at least partly operating even inthe 1980s. How that would have operated in wartime is anyones guess of course.

Bara det faktum att Gotland tränat med US-Navy i nästan 2 år borde bevisat detta för alla smile.gif

QUOTE ( @ Oct 23 2007, 20:53 ) *
QUOTE (J.K Nilsson @ Oct 23 2007, 17:12 ) *

Med vaddå?

Med de undervattenssensorer som de naturligtvis ändå har igång. Det finns inte en chans på jorden att någon utanför fartyget kan kolla att den passiva sonarn inte är på.

Källa på att de inte får använda undervattenssensorer på svenskt vatten skulle jag dessutom gärna vilja ha.

Självklart att de har ALL passiv utrustning igång. De vill alltid få intressant information men framför allt för att skydda en miljard USD i militär utrustning. Allt annat vore grovt tjänstefel.

QUOTE (Born @ Oct 22 2007, 16:42 ) *
Vad gäller periskopet i fråga, en jäkla massa folk säger sig ha sett Nessie eller Storsjöodjuret också. Som av en händelse i samband med visst alkoholintag och livliga historier som uppvärmning. OM det nu var fråga om en spanande ubåt (oavsett sida om muren i tyskland) så hade den självklart inte gått med periskopet uppe. Vilket antagligen torde utesluta att just den båten hade skumraskaffärer för sig. Och om den inte hade något skumt för sig ser jag inte någon anledning till att den överhuvudtaget tas upp i den här tråden.

Nu vet jag inte vad du har för kunskaper om ämnet men 3 separata ubåtskommissioner har fastslagit att det fanns en ubåt vid Kastellholmen precis utanför Gröna Lund.

Alla 3 ubåtskommissionerna fastslog även att ubåten i fråga troligtvis kom i från WP. (Notera att ingen utan ubåtskommissionerna med ett enda ord nämnde att det vid tidpunkten låg cirka 480m krigsfartyg 100-150 m bort. Dessa små båtar var tydligen osynliga för kommissionen men på ett lite periskop kunde de avgöra att det kom i från WP ) wacko.gif

Men har du några andra uppgifter om detta så är säkert FM väldigt intresserade. ;)

QUOTE (Erik_G @ Oct 23 2007, 10:21 ) *
Men vad amerikanarna gör och inte gör mitt inne i stockholms stad avslöjar ju inte ubåtens nationalitet.
Att ingen vidtar några åtgärder alls, samt ubåtens våghalsiga uppträdande tycker jag tyder på att det var en ubåt som var välkommen där.

Exakt då är vi ju eniga.

Berörda parter visste att US-ubåten fanns där och den var välkommen, det var nämligen FLOTTBESÖK!!

Att sedan ingen utav ubåtskommissionerna med ett enda ord nämner att det kring denna tidpunkt (sept-okt -82) pågick några utav de största NATO-övningarna som någonsin ägt rum är rätt skrämmande.

Northern Wedding 82 (160 ships and 250 aircraft participated in the exercise. And there were two amphibious landings.)

Bold Guard 82
USA, Västtysklad, Danmark, Holland och Storbritannien.
Born
Nejdå, jag har inga upplysningar att lämna till FM. Jag förutsätter att dom sköter det här på lämpligaste sätt utan att folk lägger sig i och blandar in egna värderingar smile.gif
01/B3
Sanningen om vem som fanns i Hårsfjärden; debattartikel i Expressen
Det verkar som att många inblandade är stolta över operationerna och gärna berättar om det men tydligen så ställer hemligstämplar till problem.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.