QUOTE (GrodanBoll @ Oct 23 2007, 21:48 )

Läs Stuart Galbraiths post näst längst ner på sidan.
Som jag känner Stuart är han en mycket seriös person, välinformerad och brukar sällan komma med vilda spekulationer. Kanske är han helt fel ute, men det är ändå uppenbart att de svenska ubåtsjakterna (eller ubåtsjaktförsöken) under 80-talet är betydligt mer välkända i väst än vad jag trodde. Men vad det bror på kan vi ju bara spekulera i.
Finland certain, but Sweden is not so certain. Sweden by the 80s had dropped a lot of the covert ties it had developed with NATO in the 50s and 60s (they rebuilt a number of runways to host NATO bombers), but there have been a number of sources that indicate part of the submarine intrusions in the early 80s were part of a game to make the Swedish take their own naval defences seriously (and presumably up military spending in general). The interesting thing about that, is that some elements of the Swedish MOD appear to have been aware of it, and allowed NATO boats to make their incursions to stir things up, even ordering Swedish armed forces off their tail and destruction of records.. This suggests that links between NATO and Sweden were still at least partly operating even inthe 1980s. How that would have operated in wartime is anyones guess of course.
Bara det faktum att Gotland tränat med US-Navy i nästan 2 år borde bevisat detta för alla

QUOTE ( @ Oct 23 2007, 20:53 )

QUOTE (J.K Nilsson @ Oct 23 2007, 17:12 )

QUOTE (eskil @ Oct 23 2007, 15:24 )

Hade det varit en riktig ubåt så hade amerikanerna upptäckt den.
Med vaddå?
QUOTE (Pal @ Oct 22 2007, 13:40 )

De får inte ens ha sina undervattens-sensorer igång på svensk vatten egentligen.
Med de undervattenssensorer som de naturligtvis ändå har igång. Det finns inte en chans på jorden att någon utanför fartyget kan kolla att den passiva sonarn inte är på.
Källa på att de inte får använda undervattenssensorer på svenskt vatten skulle jag dessutom gärna vilja ha.
Självklart att de har ALL passiv utrustning igång. De vill alltid få intressant information men framför allt för att skydda en miljard USD i militär utrustning.
Allt annat vore grovt tjänstefel.QUOTE (Born @ Oct 22 2007, 16:42 )

Vad gäller periskopet i fråga, en jäkla massa folk säger sig ha sett Nessie eller Storsjöodjuret också. Som av en händelse i samband med visst alkoholintag och livliga historier som uppvärmning. OM det nu var fråga om en spanande ubåt (oavsett sida om muren i tyskland) så hade den självklart inte gått med periskopet uppe. Vilket antagligen torde utesluta att just den båten hade skumraskaffärer för sig. Och om den inte hade något skumt för sig ser jag inte någon anledning till att den överhuvudtaget tas upp i den här tråden.
Nu vet jag inte vad du har för kunskaper om ämnet men 3 separata ubåtskommissioner har fastslagit att det fanns en ubåt vid Kastellholmen precis utanför Gröna Lund.
Alla 3 ubåtskommissionerna fastslog även att ubåten i fråga troligtvis kom i från WP. (Notera att ingen utan ubåtskommissionerna med ett enda ord nämnde att det vid tidpunkten låg cirka
480m krigsfartyg 100-150 m bort. Dessa små båtar var tydligen osynliga för kommissionen men på ett lite periskop kunde de avgöra att det kom i från WP )
Men har du några andra uppgifter om detta så är säkert FM väldigt intresserade. ;)
QUOTE (Erik_G @ Oct 23 2007, 10:21 )

Men vad amerikanarna gör och inte gör mitt inne i stockholms stad avslöjar ju inte ubåtens nationalitet.
Att ingen vidtar några åtgärder alls, samt ubåtens våghalsiga uppträdande tycker jag tyder på att det var en ubåt som var välkommen där.
Exakt då är vi ju eniga.
Berörda parter visste att US-ubåten fanns där och den var välkommen, det var nämligen FLOTTBESÖK!!
Att sedan ingen utav ubåtskommissionerna med ett enda ord nämner att det kring denna tidpunkt (sept-okt -82) pågick några utav de största NATO-övningarna som någonsin ägt rum är rätt skrämmande.
Northern Wedding 82 (160 ships and 250 aircraft participated in the exercise. And there were two amphibious landings.)
Bold Guard 82 USA, Västtysklad, Danmark, Holland och Storbritannien.