Jag såg programmet idag i sin helhet när det gick i repris.
Jag värderar inte huruvida det var väst eller öst som var inblandade i Hårsfjärden och reportern kanske har rätt.
Jag ser att en hel av mina punkter redan varit uppe till diskussion, ursäkta om det blir lite dubbelt.
Jag tycker det finns väldigt mycket kritik att rikta mot programmet som framställs som någon form av dokumentär, egentligen är det en rad påstående som utmålas som fakta och att det finns en konspiration. Här kommer några kängor skrivna på småtimmarna.
1. Ola Tunander som bygger sin karriär på att ubåtarna var västliga och har ett stort egenintresse i detta t.ex. hans bok "Hårsfjärden. Det hemliga ubåtskriget mot Sverige " ritar teckningar ur minnet som påstås vara identiska med de som finns i det hemligstämplade materialet och att de entydigt visar på Nato, får stå emotsagt. Varför intervjuade inte reporterna vittnena till den ursprungliga observationerna, namnet på ett framgick tydligt i ett förhörsprotokoll som filmades? Även om det gått 25 år kommer man nog ihåg en sådan sak, kanske har vittnena egna minnesanteckningar.
2. De prover och bilder som togs på på den gulgröna färg som kunde observeras efter en minsprängning påstods ha försvunnit. Där finns det väldigt många frågetecken att räta ut. Togs proverna överhuvudtaget? Följ upp hela kedjan, intervjua de som utförde provtagningen/fotograferingen, vem lämnades proven vidare till vem etc, vem såg de sist? Hann någon kemist utföra analys m.m. Om man spinner vidare på att det var en nödsignal, då borde väl någon räddnings/bärgningsoperation genomförts eller ligger ubåten kvar på botten?
Enligt detta
US Navy dokument på sidan 5, så är nödfärgen rött och man använder rök och flares, grönt skulle betyda simulering av torped vid övning. I reportaget nämner man inte vad Sovjet hade för nödsignal (var den grön)?
3. Ljudbanden som påstods skickats till Norge för analys. Banden benämns olika i reportagen men framställs som samma, nämligen Hårsfjärdsbanden (till Norge) och Mällstensbandet (misstänkta ubåtsljudet). Det måste gå att ta reda på vilka som tog banden till Norge (om det gjordes överhuvudtaget), norrmannen sa att svenskarna sov med det på hotellrummet, alltså, undersök hotellliggaren för nämnda natt och följ spåren baklänges. Om det gjordes en analys skulle det vara väldigt intressant att läsa expertutlåtandet i detalj.
4. Ljudanalysen från hydrofonerna, det framställdes att det måste vara en 3-bladig propeller, detta påstående verka bygga på ett några utskrifter från en spektrumanalysator som är gjorda på en sovjetisk kopia av Mällstensbandet, inte på orginalbandet d.v.s. det baseras på material från en part i målet. Det är intressant vad hydrofonteknikern från FMV säger, att en lång rad av hydrofoner läggs ut med en viss lucka, det innebär att det finns ljudspår från varje hydrofon d.v.s flera andra band. Nu har det gått så lång tid men det skulle vara intressant att om man låtit hydrofonteknikern som gjorde orginalupptagning fått lyssna på den sovjetiska kopian - är det samma band. Som glad amatör tycker jag att det också borde gå att räkna ut hur många knop ubåten gick med, det ganske också ger en fingervisning,
5. Ett vittnesmål vid Dalarö avfärdas där en ubåt på ca 30 m observerats för att det påstås att Sovjet inte hade några sådana vid den tiden. Man redogör inte om några andra vittnesmål, det kanske finns ett antal som utlämnas i reportaget för att de pekar i fel riktning. T.ex skulle vittnet kunna sett en
Projekt 865 Piranya Losos Class, 28.2 m lång.
6. Inga kända Sovjetiska ubåtar har larvfötter påstås det.
Project 940 Lenok har larvfötter, var operativ på 80-talet, har 2 miniubåtar, användes av Spetznas. Reportern verkar inte ha Googlat.
7. När eldförbudet var gällande vid Mellsten så beslöt vakthavande att lasta 3 fartyg med 16 sjunkbomber. Precis innan fällning (50 m) så kommer en röst-order att endast en sjunkbomb får fällas, detta kommer på en "öppen marin kanal". Det påstås att ingen vet vem som gav ordern, är detta möjligt? Kan någon stoppa en pågående insats utan att identifieras sig på något sätt och alla följer orden utan veta vem som gett den, detta låter nästan som en skröna hoppas jag (Kärnan i Helsingborg gavs upp till danskarna m.h.a. en falsk order som såg ut att komma från svenska kungen).
För övrigt finns en ganska kritisk artikel till Tunander
här.