QUOTE (skaya @ Oct 3 2007, 23:21 )

Haha, min idé underkändes alltså?
Är det någon som sett programmet i fråga som kan göra en snabbt referat?
Jag såg det igår. Mycket intressant program.
Det främsta kortet för att peka på Nato-ubåt var historien om minavspärrningarna vid Mellsten; man sprängde en mina sydväst om Mellsten vid ett tillfälle, därefter siktades ett färgfält i vattnet. Liknande färg som Nato-ubåter använder för att signalera "stort problem". Man tog prov på detta vatten. Provet försvann.
Ett par dagar senare hade man fortfarande eldtillstånd på minorna, även om kvällen eftersom man fått mörkerhjälpmedel. En kväll så hävdes eldtillståndet, och senare på kvällen fick man indikation igen. En av de lokala cheferna hade då varit förutseende och laddat upp ett par båtar med sjunkbomber. Helikoptrar lotsade in båtarna mot kontakten. I princip när man ska börja fälla säger någon över radion: "Ni vet väl att ni bara får fälla EN sjunkbomb." Resultatet var att man bara fällde en bomb. Förbandschefen på plats var inte nöjd. Han har idag fortfarande inte fått en godtagbar förklaring av Bror Stefensson. Sidor ur krigsdagboken saknas för den kvällen.
Efter den kvällen hade förbandet eldtillstånd som vanligt, men fick aldrig indikation igen.
I övrigt så tog man isär några argument:
- En ubåt som blivit siktad, och väl beskriven, motsvarar inte en rysk ubåt, utan snarare en Nato-ubåt.
- Ljudbandet från Hårsfjärden har enligt en norsk säkerhetstjänsteman blivit analyserat i Norge, med resultatet att det med största sannolikhet INTE var en rysk ubåt.
Detta förnekades av en svensk kommendör. Han sa att om så är fallet har många ljugit för honom.
- Ryssarna erbjöd sig 1995, bland annat via brev från Jeltsin, att låta en utomstående granska ljudbandet från Hårsfjärden för att avgöra vad det är. Sverige har nekat till detta. Orsaken varför vi nekar till detta tycker inte jag framgick.
- En analys av ljudbandet analyserades av en norrman, och han ansåg det mest möjligt att ljudet som hörs kommer från en 3-bladig propeller.
Ryssarna hade enligt programmet inga trebladiga propellrar "då". (vet inte om de har de idag heller). Däremot så har vissa Nato-ubåtar 3-bladiga propellrar.
Det nämns också att i samband med ett amerikanskt flottbesök i Stockholm (-82 var det väl) så ska ett periskop siktats från en Djurgårdsfärja.
"Alla" är överens om att en rysk ubåt knappast vågar sig in dit. Däremot är det sannolikt att det fanns små Nato-ubåtar för att försvara de amerikanska skeppen.
"Intrikat" sa Bill, "konspiration", sa Bull.
EDIT: stavning och innehåll.